Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Okej. Det här blev långt för jag tänker högt. Eller tänker i text. Eller hur man ska säga. :lol: Provtycker, brukar vi säga här hemma. Så läs eller hoppa över, det var bra för mig att få skriva oavsett. Haha. :lol:
LindaVega skrev:Nemita: KAN hända att han blir lite övertrött och därför får svårt att komma till ro. 25 minuter låter inte sååå länge tycker jag ( har hänt att Malte har tagit lika lång tid på sig att somna som luren är lång- aldrig på första luren, men på eftermiddagen) Skulle bara ramsa vid läggning och sedan låta vara. Jag klockar alltid från insomnande även om det tar lång tid ( vanligast är mellan 5-10 minuter och det kan låta rätt mycket inledningsvis men jag tolkar det som att det är mycket intryck som ska bearbetas efter hela långa dagen...)
Mmm. Jag har också tänkt den tanken. Men senaste månaden (före tidsomställningen) så har ju tiden (14.45) fungerat jättebra. Precis som Malte tar han ofta tid på sig för att komma till ro, men sällan mer än 15 minuter och nästan alltid utan att vara ledsen. Sen i söndags har det tagit mer än 30 minuter varje gång och han är helt klart ledsen, i alla fall i omgångar. På förmiddagen fungerar det fortfarande så och på kvällen så somnar han nästan utan ett pip och är bara glad att få sova.

När han väl somnar, däremot, så sover han som en stock och är mycket olycklig när det är dags att vakna. Några dagar har han fått sova 45 och någon 20 men olycklig oavsett. Det har dröjt ofta mer än 30 minuter innan han är glad igen. Det skulle iofs kunna tyda på övertrötthet, men jag fattar inte varför han skulle börja bli övertrött just på denna lur i och med vintertiden? Särskilt när han inte visar några trötthetstecken. Men kanske.

Nåja, vi är väl inte särskilt stressade över detta, men det är ju lite tråkigt för lillkillen som får lite trista eftermiddagar på grund av detta.

Det slår mig att det skulle kunna bero på att han nyligen börjat ställa sig upp i sängen när han ska sova. Jag får intrycket att på förmiddagen och på kvällen är han trött och nöjd med att ligga och vila. På eftermiddagen verkar han för pigg och ställer sig upp och sen kan han inte riktigt sätta sig ner, och det är därför han är ledsen. Därav önskan att han ska vara lite tröttare när det är sovdags.

Nä, nu ska jag sluta babbla. :roll: :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag bara måste beklaga mig. Klockan är över tre på natten och jag har varit vaken i två timmar. Walle har fått en nattfnurra. :( Vill ni veta mer har jag postat på Säkra sovare med fnurra på sömntråden, men ni slipper. Jag tror att han kanske har somnat nu, men sist jag gick in väckte jag honom och gav oss ca 45 minuters mer strul (minst - jag VET ju inte om han sover ännu :wink: ), så jag ligger lite lågt. Hans pappa har somnat på soffan.

Kul fredag det blir imorgon...

Blä.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åsa, Åsa... är det nån nattepidemi det här? Har själv sovit max fyra timmar i natt, så jag känner mig som en levande död ungefär :-s

Alla tre mina små har fått flunsan, men högfeber, hosta och snor :( I natt slog alla rekord, Alice hostade till hon kräktes TVÅ gånger, Oline feberyrade och gick i sömnen, Frida SKREK som en galning, jag undrar om det är/var öronen, nu är hon "bara" febrig och snorig, så jag får se omjag ska ringa vådcentralen... Det går ju mot helg också, och åka tio mil till akuten känns inte så jättelockande :?

Tror jag går upp på barnens rum sen,lägger en madrass på golvet och sätter på en film åt dem och passarpå att sova en stund - vi som skulle gå ut och äta afterwork idag, hela konkarongen :(

Nej, nu vill jag ha friska ungar! Nu!!!

Kram på er alla
Mia trötter :sleep:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita: kort igen. Känner igen det där också. Om Malte tar tid på sig att somna på em är det oftast en sur/ledsen bebis en stund efter väckning. Inget roligt alls :cry: Funderar ibland på att väcka honom och låta honom ligga kvar i sängen en stund. Så gör vi med storasyster efter middagsluren och det funkar bra. De gånger han somnar direkt är han oftast glad vid väckning. Knepigt.

Mia: Usch vad jobbigt med sjuka barn. Kram från mig

Åsa: Skickar en fredagskram till dig också. Vad är det för fasoner- vaken på NATTEN :evil: :x

Själv känner jag mig oförskämt pigg. Malte har ju äntligen fattat det där med att sova på morgonen. Visserligen vaknade han runt 6.00 idag ARG. Jag satte på musik men stängde av efter bara 3 minuter eftersom han somnade nästan omedelbart den kom på. Väcker sovande barn 6.45 :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis Linda, till att det äntligen verkar ha lagt sig med tidiga morgnar! Fy sjutton, ni har hållit på länge!

Walle sov i allafall resten av natten och vaknade halv åtta. Då såg jag att mörkläggningen inte var total, så kanske var det därför. Fast halv åtta är ok, om man jämför med en del alternativ.

Mia - Blä för sjuka barn! Och för fyra timmars sömn! Då har jag ändå haft det bra! :wink: Samtidigt vet man ju åtminstone varför det inte fungerar. Jag fattar inte alls vad Walle håller på med nu. Jag undrar om det är något på gång, något han bearbetar. Han är ju delvis upprörd under natten, men sedan ägnar han eoner av tid med att bara ligga och högljutt tycka synd om sig själv och håller på att smågnöla. Jag har fräst ifrån med ramsan flera gånger, utan effekt. Jag var till och med inne och bytte på honom och då blev han skitförbannad (jag vet att man inte skall gå in, men med tanke på vårt bajsträsk ville jag kolla!) och ville verkligen inte vakna till. Så han ÄR liksom inte helt vaken heller, men sover garanterat inte. Bortsett från blöjbytet (som lugnade honom rätt länge) så har jag verkligen backat, backat och åter backat!

Blir lite orolig inför julen... :? Men jag försöker se det som så, att det är bättre med en rejäl svacka nu, än lagom till Norrlandsresan. Då hade jag varit tvungen att ta upp och så kändes det definitivt inte inatt! Vilket i och för sig var skönt.

Vi har haft minusgrader inatt, så sandlådan blir lite väl kylslagen. Tänkte testa öppna förskolan i kyrkan nu på förmiddagen. Sedan till eftermiddagen åker vi nog till morfar och improviserar fram en keramikverkstad. De har en drejskiva i köket, men absolut ingen plats, men jag tänkte praktisera det där med hjärterum och stjärterum, ni vet.

Kramar på er alla! Idag måste jag odla Attityd, för den är inte på topp just nu... (så tack för kramen, Linda!)
fjällström
Kontakt:

hej på er

Inlägg av fjällström »

Hej på er :D
Oj vad ni skriver flitigt! Sjuka barn, tidiga mornar, struliga dagslurar.. Tänker på er alla :heart: :wink: Vi har det fint. Friska barn och en Elin som vill hålla sig vaken allt längre på fm för varje dag som går :) Nu sover hon 10.30-12 och sen 45 minuter på em (någon gång när hon är trött :oops: , ibland lägger jag henne kl 15, ibland 15.30) Vi har också hamnat i ett "bajsa-mitt i luren-träsk" :? Men sover hon lite på fm så får hon en längre lur på em. Och det funkar toppen.

Ha det gott alla!
Kram Maria
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej

Ja, vad hände i natt :?: :?: :?:
Theo vaknade kl 5 :!: . Pratade, levde rövare, småsjöng och rev ner den gamla mobilen som hängt över han säng sedan han var bebis (han stod upp så klart och då når man). Efter 45 min vart han ledsen och somnade inte om förrän 30 min senare för att sova i 10 min :!: :twisted: . Då stod jag inte ut längre utan vi gjorde mogon en kvart för tidigt. Hade själv ett tidigt morgonmöte på jobbet så mig passade det bra men huvaligen. Förstår inte vad som farit i honom. Iofs har vi haft lite strul med tidiga mornar sedan omställningen till vintertid men inte i närheten av det här.

Kra/maria
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Natten till idag var lugn, men ett litet uppvak. Jag pratade med Lua igår (Tack!!!) och hon sade ungefär som jag kände: Gör inget alls. En ramsa möjligtvis, men that's it. Det här får han fixa själv och hade han haft eget sovrum hade han också fått sköta det helt själv - jag hade kanske inte ens hört honom då! Jag har en mp3-spelare under kudden in case of emergency - om jag verkligen behöver distraheras. Bodil Malmsten läser om sin uppväxt, så det gör inget om han vaknar :wink: . Fast inatt var det inte så länge, en kvart kanske, och jag klarade mig utan distraktion.

Dagen har varit intensiv och vi "hann" inte eftermiddagslura" (min syster fyllde 35 med lite uppvaktning och tjohej), så jag får se hur natten blir. Sist vi hade en knasdag av samma kaliber blev det nattstök, men man vet ju aldrig.

För övrigt fick jag väcka imorse, vilket jag inte är bortskämd med. Vi har ju inte särskilt mycket supertidiga uppvak, men någon kvart innan brukar han nog öppna sina små blåbär. Men idag krävdes rätt mycket GOOOOOD MOOOORGOOOON innan vi fick liv i grabben. :D

Nu är Bond snart slut, så då slänger vi på Matador igen. Myyyys!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Åsa: skönt att det gick bättre inatt. Malte sover också lite oroligt på nätterna nu. Många små uppvak mellen 03.30 och 06.00. Han pratar lite/gnölar lite och somnar sedan om. Jag kopplar direkt ihop det med att han håller på att lära sig gå. Den perioden KAN påverka sömnen en hel del. Jag gör ingenting alls. Sista uppvaket inatt fick han en ramsa och sedan väckning 06.45- eller rättare sagt så var det Vega som väckte hela familjen imorse 6.50. Då vaknade hon och skrek "mamma- nenne" (välling) Jag flög upp och fattade inte vad som stod på. Malte hann också vakna innan jag hade pallrat mig ut till köket och värmt två flaskor. Jens vaknade nog inte ordentligt förrän båda barnen hade invaderat vår säng...

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Hallå :!:

Skönt att höra att jag kunde vara till hjälp, ÅsaB! Jag blev så glad när du ringde. Hur har det gått i natt? Kanske vi kan ses kring juletid?

I lördags hade jag och Alva mysdag. Vi åkte till Luleå och shoppade och åt lunch och tjejsnackade. Det var SÅ HÄRLIGT! När vi kom hem luktade det nybakat :-k P. hade bakat BULLAR med småisarna :shock: :D :!: Det företaget skulle inte ens jag ha gett mig på, ensam med båda. Men det hade gått superbra även om saneringen av köket hade tagit sin rundliga tid :wink: Så jag och Alva satte oss bara till dukat bord och åt tacos och en drack en iskall öl (inte Alva då!) och sedan iskall mjölk och ljumna bullar. KATTAFUCKINGSTROF ur Viktväktarsynpunkt och absolut LIVGIVANDE ur alla andra synpunkter :heart: :!:

Storkramen från Lua :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Lua!

Tack för hjälpen! Det var roligt och skönt att prata - och att du tyckte som jag innerst inne också gjorde!

Natten mellan lördag och söndag var lite snurrig, men han är lugn och ganska tyst ändå. Mp3-spelaren ligger under kudden och har stannat där! Han gnyr och gnäller, men är inte särskilt jobbig eller svår. Han får utan vidare hållas!
Inatt var det väl någon vända, men den var kort. Jag brukar rabbla barnboksrim eller låttexter och jag hann inte längre än till "Tredje geten hette Gul, Den var julbock varje jul..." (typ fjärde uppslaget i den UNDERBARA boken "Petter och hans fyra getter" - bäst!!!), så sov vi igen. Imorse vaknades det vid sju (fy!), men jag ramsar inte då heller och han måste somnat om, för JAG gjorde det! Och jag kan inte somna om han håller låda!

Nu sovs det långlur och jag hoppas på en godkänd sådan, men det ger sig.

Skulle GÄRNA ses till jul! Vi kommer på lördagen den 22 och åker hem igen lördagen därpå! Hur har ni det? Vi kan ju pm:a om det!! :wink: Tänkte också kolla om Nemita skall besöka sin pappa i Kalix - vore kul att sammanstråla!

Kramar, nu skall jag klippa film! Jättekul!

// Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

...smyger in...
:D :D Åhhh, tacos!! Det fick vi hos er i somras, kommer du ihåg? Gud, vad gott det var. Och jag hade sagt innan att Anton hade en dålig matperiod, han åt ju hur mkt tacos som helst...!! Hälsa allihopa därhemma, Lua!
...smyger ut igen...
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Jenny! Jo, av Antons dåliga matperiod syntes inte ett spår... Tänker på er ofta!

Åsa: kul :!: :!: Då styr vi upp en date via pm!

Kram :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej alla!

Nu sover Rufus bättre igen. Vi införde lite tydligare läggningsprocedur i form av buffning (typ 10 tag) och sen slutade vi gå in och lägga ner honom. Han kan nämligen sätta sig själv nu och det blev verkligen bara underhållning när vi gick in. Han vet ju vad som gäller!

Detta firade han därför med att ramla ner från skötbordet imorse... på stengolvet. Fick en rejäl bula och har haft ont i ena armen. Vi pratade med sjukvårdsrådgivningen och åkte till slut in med honom eftersom han grät länge (över en timme) och grät sen varje gång han rörde på armen. Men det blev stadigt bättre och vi åkte hem med förmaning att inte låta honom sova mer än 30 minuter isträck (och väcka och kolla att han inte svimmat). Han har inte kräkts och hade inget tryck innanför fontanellen, så allt gick nog bra, förutom att han har ont. Både jag och min sambo blir coolare än coolast när Rufus slår sig så det gick bra. Sambon är hemma (som tänkt) idag och jag jobbar, men det känns okej.

Lua och ÅsaB: det är ännu oklart om det blir något besök i Kalix för oss vid jul. Jag återkommer när jag vet mer, och vill hemskt gärna träffa er i så fall! :)

Kramar på er alla och tack för hjälpen med mini-sömnfnurran. :)
/E
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Nemita - HU! Tur att det har gått bra! Jag vet ju hur det känns när man står där och undrar hur det egentligen gick och hur kunde det hända? Men ungar är tåliga, så är det bara. Själv hade man väl brutit både det ena och andra, fått hjärnskakning och blivit helt knäpp på kuppen! :wink: Tur också att ni är coola föräldrar och inte skrämmer upp honom i onödan! Man måste ju stå där och vara just cool, även när ens egna hjärta slår dubbelslag! Bra gjort!

Vi får höras närmare när du vet om ni kommer upp! Och grattis till bättre nattrutiner! Som du skriver: Han vet ju vad som gäller! De är inte så dumma, våra ungar!!! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"