Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack snälla för dina råd och din feedback. :) :)

Ja han ligger i vagnen med larm som jag köpte beg. av Fjällström här på forumet. Han ligger dock på sidan. Jag började med det på BB då jag inte hade nåt larm och sen har det fortsatt så. Han opponerar sig väldigt när han läggs på mage. :?: Kanske ska jobba lite på att vänja honom vid magläge?

Nu inatt åt han mycket. Är verkligen inne i 1 veckas ökningen. Jag äter mycket, dricker, vilar, dricker amningsthe. Jag funderar på att pumpa lite (pumpade en hel del när storasyster var liten och det fungerade bra) för att öka upp mjölkmängden. Sen ge det i flaska på kvällen. :?: Riskerar jag att göra honom tutt-förvirrad om jag ger flaska med bröstmjölk till kvällen när han bara är en vecka gammal? :?: Hur nära efter en amning har brösten fyllt sig så att jag kan pumpa ur dem?

Som det var i natt så sov han på ett ungefär bara 1,5-2 timmar i taget och sedan sökte efter bröstet. Efter att ha ätit bröst x flera på natten så har han svårt att komma till ro. Han söker och söker. Jag vagnade lite korta stunder men sen fick han bröst igen och han åt. Jag hade detta med ökningen i bakhuvudet. :?: Hur ska jag göra här. Han har så svårt att komma till ro på natten. Varje vakenstund i natt varade ungefär 1, 2 och respektive 30 minuter (alltså 3 vakenpass från kl 23-09)

På dagen igår var det inga problem att söva honom. Lade bara ner och skakade vagnen.

I övrigt har han blivit lite lättare sista dagarna att få vaken på dagen. Att sitta i babysitter och se på oss och solljuset från köksfönstret är roligt. Grodan som hänger på skötbordet är också rolig att se på långa stunder. Han följer oss intresserat med blicken när han är på det humöret och ligger i knät.

Kram på er!
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, glöm inte smekmånaden :heart:. Låt honom äta på natten varje 2 timmar om det är det som behövs tycker jag under ca 3-4 dygn. Du kommer att märka när det är över. :wink:

Jag pumpade "direkt" efter amning, om jag så bara fick ut 20 ml så pumpade jag, mest för att jag tyckte brösten behöver ca. 2timmar på att fylla sig inför nästa matning. Så vänta kanske 20 min och pumpa. Pumpa dessutom gärna efter morgon aminingen, då brukar brösten hängt med som mest. :wink:

Jag är jättedålig på detta med "tuttförvirring" jag införde flaskan kring 7-8 veckor... Jag vet MÅNGA som kan både flaska och amma utan problem. Jag hörde av någon som varit på neonatal att de från födsel klarar av 2 olika sugtekniker om man säger, typ bröst och flaska, eller bröst och napp osv... Men annars kan du ju "koppmata" också. :wink:

Ja, jag tycker du skall lägga ner lite möda på att införa magläget, samt inte glömma denna fantastiska ställning dagtid när han är vaken också. Läs gärna magtrivsel tips tråden, i länken nedan. :wink:

Har du fått läsa runt bland "mina favoriter"? Du är ju med! :lol:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för ditt snabba svar!

Ja jag ska tänka på :heart: smekmånaden :heart: . Det känns bra att få vara där nu första veckorna när både han och jag är trötta och ovana :sleep: . Det är så himla roligt nu när man VET "vad han vill" med mat och sovning. Med Elin hade jag ingen aning om vad SM var :cry: :oops: och allt var en vansinnig sörja av osäkerhet, trevande och chansande hela tiden. Nu kan jag njuta på ett helt annat sätt :heart: :sleep: :D :heart:

Yosa

Inlägg av Yosa »

oj oj oj vad det senaste dygnet har varit bra! :heart: :D Kan inte låta bli att bli förvånad, även om jag ju från början visste att SM är himmelskt bra. Han är en riktig skalman. J

ag pumpade ut 90ml igår och efter sista kvällsamningen fick han 25ml som han tog utan problem. Han har legat på mage i vagnen med larm hela natten :) . Första passet sov han 3,25, sen åt han och sov sen 3 och åt igen och sedan sov han slutligen 2 timmar innan det var morgon. Sista sovningen (2timmar) var 6.30-8.30 och sedan gick vi upp. Åt mer och sen satt han nöjd i babysitter när vi andra fick vår frukost.

På dagen igår åt han och sov han regelbundet. Sovningarna ligger på ca 2 timmar :sleep: . En gång blev det 3 timmar och då tog jag upp för att mata. I gengäld kompenserade HAN det med att nästföljande soving bara blev 1 timme. Vakenpasset igår då vi badade orkade han bara vara vaken 1 timme men i övrigt håller han sig vaken ca 1,5-2 timmar åt gången. Lite snuttätande blev det igårkväll de sista 2 timmarna innan han fick flaska och vi lade oss för natten.

Tack snälla Anna Wahlgren för din Standardmodell :D . Små barn ska njuta och njutas! :heart: :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Är det ungefär 8 timmar vakentid som gäller under smekmånaden? Jag har verkligen försökt hålla vaken och trugat i mat. Men såg nu att vi har hamnat på 10 timmar vaken det senaste dygnet. :?: Lite väl mycket kanske?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst kan det variera. Jag räknade inte nattamningen som "vakentid" om han verkligen inte varit VAKEN. Åt han med slutna ögon och fick en blöja bytt och sen somnade om utan att hållt låda så var det sömn hos oss. 8)

:lol: Men du, Bra jobbat!! Njut på!! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Okey jag har ju räknat natt-amningen som vakentid. Han har blundat och ätit delar av nattamningen. Men delar av den har han bökat runt (försöker ta tag) och även bökat i vagnen för att komma till ro och somna. Han skriker även på skötbordet när jag snabbt byter blöja. Men just amningen har ju skett halvsovandes med slutna ögon.

Om jag inte ska räkna natt-amningarna så går det ju bort en hel del tid från dessa 10 eftersom han är vaken ganska långa pass på natten (inatt var det 1,75 och 1 timme samt 1 timme vid 5.30 snåret och då var det ändå ovanligt korta nattpass mot vad det varit tidigare nätter)

Hur ska jag då räkna? Ska jag räkna halva amningstiden som vaken och halva som sovandes? Eller ska jag strunta i det helt och hållet och räkna natten som sovandes och inte räkna vakentid alls då?

:D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tänkte säga att du får räkna med "känslan". :lol: 8)
Du kommer att få ordning på det jag lovar! När amningarna är nere på 20-30 min på natten kommer de knappt att räknas alls om du är med. Du vet att våra SM barn sover såååå mycket mer än andra barn så tänk mera stimulerad vakentid. Det viktigaste är inte att de sover varje minut av vad de ska, utan att de har förutsättningarna. Så inte skapa vargar här. :wink:

Gå på lite känsla, den styr vettu! :heart:
Tor 2006

Yosa

Inlägg av Yosa »

Japp jättetack för din feedback! :D

"Känslan" säger mig att allt fungerar kanon och att livet med lille Albin är himla roligt och lätt när man väl tänkt till och ligger steget före. :thumbsup:

"Du gör ju de här jättebra", säger min sambo. Och jag tror att han är rätt imponerad av SM och AW :lol:

:heart: :heart:

kram (varför finns det ingen smileys för det )
Yosa

Inlägg av Yosa »

Hej! Jag måste fråga er om amnings-the. Jag har nu druckigt anis, fänkål och kummin-the (egenbryggt från kryddor) 1 liter per dag sen vi kom från BB för 2 veckor sedan. Tror ni att denna dagliga mängd många dagar kan ta bort effekten? Är det dumt att dricka det under så lång period? Brösten är spända och mjölk verkar jag ju ha. Men jag har liksom inte vågat låta bli mitt the. Vad tror ni?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad jag vet så har anis, fänkål och kummin inte någon effekt på mjölkmängden. Den har mera en effekt på bebisens mage och att de inte blir gasiga lika lätt. Jag drack alla dessa kryddor mot just gasig mage och gav även fänkålste till Tor innan amning.

Vill man öka mängden har jag bara hört om Luzern men jag kan ha fel. Skriver bara det som JAG vet och känner till. :wink:

Så drick på du bara! :D
Tor 2006

Yosa

Inlägg av Yosa »

okey då fortsätter jag... :) :)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ville bara skutta in och säga GRATTIS \:D/ - för det har jag uppenbarligen missat!

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack snälla!
Yosa

Inlägg av Yosa »

Ja här knallar det på. Vissa dagar går kanon vissa är lite svårare. Han blir 4 veckor på fredag! Stora killen! :heart:

Jag har en fråga nu angående 1 månadsgränsen:
Är det nu viktigt att de läggs vaken? Jag har tyvärr ofta lagt honom halvsovandes när han är slö vid bröstet eller på rap-axeln. Borde jag pigga upp han så innan han läggs?

Hittils har han ätit ända fram till sovningen och inte haft 30 minuter "lek" innan sovningen. Tycker det är svårt att få till det. Visst några minuter på skötbordet eller golv-filten men inte 30 minuter. Det har jag aldrig lyckats med. Han har gnällt och jag ger bröstet in i det sista före sovningen för att han ska vara riktigt mätt. Hur tänker ni kring detta?

Appropå magläge, skötbords-lek, filt på golvet; ofta gnäller han inom 5 minuter där. Ska jag då ta upp han eller riskerar jag då att "tala om för honom att det är farligt där". Jag vill inte förmedla någon fara eller oro där men jag kan inte heller låta han ligga och vara ledsen heller......
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"