Upprop mot SVT!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Låst
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

plutteli skrev:
ilindstrom skrev:
plutteli skrev: Självklart vet jag det, men vanvård är ingen lek det heller, och de grejer jag anmält har varit KLAR varnvård. Hade det varit på ett ålderdomshem hade det tagit hus i helvete kan jag lova! Men nu handlar det om barn och då är tydligen allt ok bara ungen sover...
Hej plutteli!

Något som jag funderat på en stund är att Anna både har blivit polisanmäld och anmäld till BO om jag minns rätt. Och ärendena har lagts ner. Så för mig betyder det att vi kan sluta att tjata om det. Det är uträtt och klart att det inte är något olagligt.

hälsningar
Ida
Jepp, men jag har även gjort anmälningar mot enskilda inlägg där Anna öht inte varit inblandad i anmälan.
Men dessa anmälningar inte lätt någon vart vad jag vet. Så enligt Svergies lagar så är allt i sin ordning tolkar jag det som.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
plutteli

Inlägg av plutteli »

ilindstrom skrev:
plutteli skrev:
ilindstrom skrev: Hej plutteli!

Något som jag funderat på en stund är att Anna både har blivit polisanmäld och anmäld till BO om jag minns rätt. Och ärendena har lagts ner. Så för mig betyder det att vi kan sluta att tjata om det. Det är uträtt och klart att det inte är något olagligt.

hälsningar
Ida
Jepp, men jag har även gjort anmälningar mot enskilda inlägg där Anna öht inte varit inblandad i anmälan.
Men dessa anmälningar inte lätt någon vart vad jag vet. Så enligt Svergies lagar så är allt i sin ordning tolkar jag det som.

hälsningar
Ida
Hur vet du det? Får du veta allt om alla bara sådär eller? Sen var det inte ens ett år sedan jag anmälde, och polisen är ju inte känd just nu för att ha resurserna till snabba utredningar. Vilket är beklagligt för jag är rätt säker på att vissa av anmälningarna inte kommer leda någon stans eftersom de trådarna är borttagna nu och jag tror inte polisen kommer kunna få fram dem igen eller vem som skrev dem. Detta betyder ju på intet sätt att det som är anmält är ok. Eller tror du på allvar att bara för att något inte leder till åtal så är det ok att göra?
Mamma till S 080818 och V 110126
galaxen

Inlägg av galaxen »

plutteli skrev:
cissii skrev:NEJ det står ICKE i Barnaboken att man ska vara glad när barnet är ledset. Läs den får du se med egna ögon.
Ja, då har ju de föräldrarna tolkat fel. Däremot VET jag att jag läst i trådar här på forumet att Anna säger just så: Var glad och gör ett himla ståhej om hur kul allt är tills ditt barn rycks med i det fast h*n är arg/ledsen i början...
Å andra sidan så är det många som vittnar om att de anser att BB från tex. 83 är 1000 gånger trevligare och mjukare i tonen än detta forum och nya BB...
Då föreslår jag att man lånar den på biblioetekt om man gillar den bättre; den finns säkert där.
För övrigt Plutteli känns din framtoning en aning rabiat och manisk.
Har du inget liv utanför nätet?
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

plutteli skrev:det finns fall på detta forum där det som försiggår faktiskt inte i strikt laglig mening är OK.
:D Citera gärna.

Tidigare tillstod du att du var en av dem som polisanmält. Fick du någon respons på din(a) anmälning(ar)? Till mig hörde polisen aldrig av sig. Borde de inte ha gjort det, om jag var skyldig till sådant som "inte i strikt laglig mening är OK" :?:

Se NU FÅR DET VARA NOG, februarikrönikan som är inne nu :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

plutteli skrev:
ilindstrom skrev:
plutteli skrev: Jepp, men jag har även gjort anmälningar mot enskilda inlägg där Anna öht inte varit inblandad i anmälan.

hälsningar
Ida
Hur vet du det? Får du veta allt om alla bara sådär eller? Sen var det inte ens ett år sedan jag anmälde, och polisen är ju inte känd just nu för att ha resurserna till snabba utredningar. Vilket är beklagligt för jag är rätt säker på att vissa av anmälningarna inte kommer leda någon stans eftersom de trådarna är borttagna nu och jag tror inte polisen kommer kunna få fram dem igen eller vem som skrev dem. Detta betyder ju på intet sätt att det som är anmält är ok. Eller tror du på allvar att bara för att något inte leder till åtal så är det ok att göra?
Jag är övertygad om att jag hade vetat om någon här inne hade blivit fälld för något som de skrivit.

För mig så är det nog så att om en sak är prövad inom svenskt rätstväsende och lagts ner så anses det inte olagligt. Då kanske man ska granska sig själv och se att man kan se saker på olika. Framförallt eftersom jag inte kan se vad som skrivits här som skulle kunna leda till åtal. Men vi får låta tiden utvisa det.

www.sovgott.net
plutteli

Inlägg av plutteli »

galaxen skrev:
plutteli skrev:
cissii skrev:NEJ det står ICKE i Barnaboken att man ska vara glad när barnet är ledset. Läs den får du se med egna ögon.
Ja, då har ju de föräldrarna tolkat fel. Däremot VET jag att jag läst i trådar här på forumet att Anna säger just så: Var glad och gör ett himla ståhej om hur kul allt är tills ditt barn rycks med i det fast h*n är arg/ledsen i början...
Å andra sidan så är det många som vittnar om att de anser att BB från tex. 83 är 1000 gånger trevligare och mjukare i tonen än detta forum och nya BB...
Då föreslår jag att man lånar den på biblioetekt om man gillar den bättre; den finns säkert där.
För övrigt Plutteli känns din framtoning en aning rabiat och manisk.
Har du inget liv utanför nätet?
Dagtid gör jag massor utanför nätets värld, dock denna kväll så..dottern sover gott sedan halv åtta, sambon spelar TV spel och jag har sett på film men ska snart knyta mig. Jag hänger på ett flertal forum eftersom jag gillar att diskutera och debattera, men oroa dig inte, jag har ett rikt liv, tack för omtanken dock! ;-)
plutteli

Inlägg av plutteli »

annawahlgren skrev:
plutteli skrev:det finns fall på detta forum där det som försiggår faktiskt inte i strikt laglig mening är OK.
:D Citera gärna.

Tidigare tillstod du att du var en av dem som polisanmält. Fick du någon respons på din(a) anmälning(ar)? Till mig hörde polisen aldrig av sig. Borde de inte ha gjort det, om jag var skyldig till sådant som "inte i strikt laglig mening är OK" :?:

Se NU FÅR DET VARA NOG, februarikrönikan som är inne nu :wink:
Jag fick väldigt mycket respons just när jag lämnade anmälan, från tre olika poliser som ringde upp och var brydda över de "screen shots" jag skicka de dem. Men sen har jag inte hört mer.. Å andra sidan, när jag anmälde en våldtäkt tog det ett år innan jag hörde ett pip, och då var det ett "högprioriterat" fall, så jag har inga stora förhoppningar om att detta ska gå fortare ;-)

Screenshots finns f.ö på FB gruppen så det är bara att kika där på fall som inte är OK.
plutteli

Inlägg av plutteli »

ilindstrom skrev:
plutteli skrev:
ilindstrom skrev: Men dessa anmälningar inte lätt någon vart vad jag vet. Så enligt Svergies lagar så är allt i sin ordning tolkar jag det som.

hälsningar
Ida
Jag är övertygad om att jag hade vetat om någon här inne hade blivit fälld för något som de skrivit.

För mig så är det nog så att om en sak är prövad inom svenskt rätstväsende och lagts ner så anses det inte olagligt. Då kanske man ska granska sig själv och se att man kan se saker på olika. Framförallt eftersom jag inte kan se vad som skrivits här som skulle kunna leda till åtal. Men vi får låta tiden utvisa det.
Så du har helt missat att saker kan läggas ner pga brist på bevisning, eller för att man bedömer att förövaren inte haft "uppsåt" även om det som hänt är olagligt så fort ett uppsåt finns osv.? Ursäkta men om du verkligen tror att alla fall som läggs ner läggs ner för att det inte hänt något olagligt så är du antingen grymt felinformerad eller skrämmande naiv.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

plutteli skrev:
ilindstrom skrev:
plutteli skrev: Hur vet du det? Får du veta allt om alla bara sådär eller? Sen var det inte ens ett år sedan jag anmälde, och polisen är ju inte känd just nu för att ha resurserna till snabba utredningar. Vilket är beklagligt för jag är rätt säker på att vissa av anmälningarna inte kommer leda någon stans eftersom de trådarna är borttagna nu och jag tror inte polisen kommer kunna få fram dem igen eller vem som skrev dem. Detta betyder ju på intet sätt att det som är anmält är ok. Eller tror du på allvar att bara för att något inte leder till åtal så är det ok att göra?

Så du har helt missat att saker kan läggas ner pga brist på bevisning, eller för att man bedömer att förövaren inte haft "uppsåt" även om det som hänt är olagligt så fort ett uppsåt finns osv.? Ursäkta men om du verkligen tror att alla fall som läggs ner läggs ner för att det inte hänt något olagligt så är du antingen grymt felinformerad eller skrämmande naiv.
Nejdå jag är inte naiv, men jag är realist. Jag läser inlägg och trådar på ett annat sätt än vad jag tror du gör och litar på att föräldrar kan tänka själva. Vilket jag är övertygad om att polisen också kommer att se. Men som jag skrev tidigare så får vi se.

Jag tycker att det är beklämmande att vuxna människor ägnar så mycket av sin tid till att leta fel hos andra. Att tala om hur de inte vill ha det istället för att tala om hur de vill ha det istället.

Jag förstår inte varför vi inte bara kan komma överrens om att vi gör och lever olika men att våra barn kommer att växa upp till goda människor.

www.sovgott.net
plutteli

Inlägg av plutteli »

ilindstrom skrev:
plutteli skrev:
ilindstrom skrev: Jag är övertygad om att jag hade vetat om någon här inne hade blivit fälld för något som de skrivit.

Nejdå jag är inte naiv, men jag är realist. Jag läser inlägg och trådar på ett annat sätt än vad jag tror du gör och litar på att föräldrar kan tänka själva. Vilket jag är övertygad om att polisen också kommer att se. Men som jag skrev tidigare så får vi se.

Jag tycker att det är beklämmande att vuxna människor ägnar så mycket av sin tid till att leta fel hos andra. Att tala om hur de inte vill ha det istället för att tala om hur de vill ha det istället.

Jag förstår inte varför vi inte bara kan komma överrens om att vi gör och lever olika men att våra barn kommer att växa upp till goda människor.
Fast vad har det att göra med utgångspunkten att allt som läggs ner betyder att inget brott begåtts?
Och visst kan föräldrar tänka själv, men det betyder inte alltid att de tänker på ett sätt som är gynnsamt för barnet, hade det varit fallet hade det ju inte förekommit barnmisshandel.

För mig går det hand i hand att veta vad jag gillar och vad jag inte gillar. Säger jag att jag tycker att något skall vara på ett visst sätt för mig måste jag ju också kunna argumentera för varför jag anser att andra sätt inte passar oss. Anser jag att någon borde göra på ett annat sätt för att det kan vara bättre för barnet måste jag ju också kunna argumentera för varför jag anser att andra sätt inte är lika optimala.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

plutteli skrev:
cissii skrev:Jahapp, här kvittras det ivf inte när min dotter är ledsen. :?
Nä, och det är ju jättebra och det sunda! Men andra föräldrar har tolkat råd från AW och text i BB (jag har bara läst små delar ur BB så vet inte vart det skulle stå) till att man skall vara gladare ju ledsnare barnet är.
Det här sammanfattar lite hela min poäng med att AW genom sina råd uppmuntrar till vanvård och barnmisshandel. Allt vi läser tolkar vi. Ingen tolkar en text exakt likadant, vi har vårt bagage. Det skulle vara mkt svårt och rentav omänskligt att skriva en idiotsäker instruktionsbok som ingen kunde missuppfatta. Jag vet att AW bearbetat om t ex SHN-boken för att förtydliga kuren extra noggrannt. Ta dock den absoluta majoritetens av utövarna av SHN och deras tolkning av kuren (med personliga variationer) uppfattning. Få (om fler än en ?) skulle uppfatta det som om AW menar att ett barn med stora sår ska ligga i skitiga blöjor i timmar.

(Lägg därtill detta medium och de missförstånd avsaknad av tonfall och kroppsspråk orsakar till och från alla håll.)

Att påstå att det är AWs "metoder" som uppmuntrar föräldrar att låta sina barn ligga såriga i bajsblöjor är felaktigt och förtal. Om hon skrivit "låt ditt såriga, blodiga barn ligga minst tre timmar per natt i en bajsig blöja" så hade jag gjort gemensam sak med dig och anmält, jag är lika allergisk mot vanvård som du, men uppenbarligen läser vi orden olika.

Alla människor alla föräldrar måste tänka själva och själva ta ansvar för sitt barn. Allt annat är farligt. Man skulle behöva förbjuda alla texter för man kan alltid hitta ngn som tolkat meningen "drick vatten" som att man bara ska dricka vatten om du förstår vad jag menar. Börjar bli lite trött...

Vet inte om jag fått fram det jag ville men nu måste jag sussa.

/nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag citerar inte vår långa dialogigen för det tar upp så mycket plats. Uppenbarligen lägger du och jag våra resurser på olika saker. Jag jobbar och verkar för det jag är för, det jag tycker är bra och det jag står för i mitt förhållningsätt till barn. Det mår jag bra av och jag får mycket positiv kraft och glädje av det. Jag skulle inte orka hålla på att hela tiden upplysa min omgivning om vad jag inte tycker är bra och vilket förhållningsätt jag inte vill ha.

Samtidigt förstår jag dig i din kamp. Som jag kan tolka dig så upplever du Anna Wahlgren som ett stort hot mot dagen barn och kämpar för att det inte ska få fortgå. Om jag skulle uppleva något som ett så stort hot mot så många barn så skulle jag också agera. Men här går våra åsikter isär. Jag tycker att Anna är en klok kvinna som har lärt mig mycket och stärkt mig i mitt föräldraskap. Och jag ser ingen av de så kallade barnexperterna i Sverige och Norden som jag läst som så tossig så att jag måste ägna timme ut och timme in till att sätta dit den personen. Så vi har olika perspektiv och tilltro till våra medmänniskor tänker jag.

God natt, nu ska jag gå och sova. Det är en dag imorgon också.

www.sovgott.net
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Nimrah skrev: Det här sammanfattar lite hela min poäng med att AW genom sina råd uppmuntrar till vanvård och barnmisshandel.
/nimrah
Pluttelis poäng vill säga :oops:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack ja, här står missförstånden som spön i backen :shock:

Först Rickard Olsson, som tar heder och ära av mig - jag som "förstört så många barn" (främst mina egna, får man ju förmoda) - genom att tillämpa (eller kanske rentav uppfinna?) femminutersmetoden, en "modell" som han "inte gillar", enligt Expressen i lördags.
Rickard GoGo! skrev: Jag gråter högt /efter Anna Wahlgrens polisanmälan/ men blir bara tröstad var 5e minut, det känns inte bra.
Och mot denna "modell", femminutersmetoden, har jag kämpat med näbbar och klor lika länge som jag fördömt barnläkarnas drogande av späda barn, dvs i 30 år. Femminutersmetoden lanserades i USA redan före Spock, på 1940-talet. Det visste naturligtvis inte Rickard Olsson, och varför skulle han veta det :?:

Men ska han alls blanda in sina "känslomässiga" (Expressen) synpunkter, som han tycker han "borde ha utvecklat", i ett frågesportprogram som heter Vem vet mest, kunde han väl åtminstone ha rätt i sak :?: :!:

Han har precis uttalat orden "Sova hela natten-kuren", som står på hans frågelapp och som avslutar frågan - vem är det "som står bakom Sova hela natten-kuren" - men han förväxlar SHN med 5mm och menar tydligen att det är med 5mm jag har "förstört så många barn". Kan det bli mera ovederhäftigt än så :?: :!:

Och så sign. Plutteli:
plutteli skrev:På vårt BVC förespråkar man, ve och fasa, AP.
Varför "ve och fasa" :?: Det är väl fint att Plutteli har ett BVC där sköterskan tänker själv. Det är bara det att hon sitter löst på jobbet om det kommer fram :shock:

Plutteli har enligt uppgift inte läst några böcker om AP - lika lite som hon har läst Internationella Sova hela natten - men Attachment Parenting förespråkar varmt samsovning. Och nu har etablissemanget deklarerat samsovning som utgörande en förhöjd risk för PSD. Nya dekret utgick i höstas - barnet ska sova i egen säng, intill föräldrarna, men INTE med dem. Särskilt inte på soffan (!)

Se krönikan "Plötslig spädbarnsdöd - den enkla sanningen".

Så Pluttelis BVC uppför sig inte riktigt som man ska, enligt överheten. Man ska avråda från samsovning (numera) och man ska tillskynda 5mm. Eckerberg är pensionerad nu, men hans papper på 5mm är vad som ska delas ut till föräldrar som ber om hjälp. (Annars kan man köpa dem via hans hemsida för 300 kronor.) Professor Hugo Lagercrantz , som visserligen förstår att det kan vara jobbigt för föräldrarna (!) när barnet skriker, uppmanar oförtrutet: VÅGA PROVA 5MM :!: (Senast i Föräldrar&Barn.)

Det är 5mm som gäller: Låt barnet skrika, bara! Rör INTE vid barnet! (Med eller utan bajs i blöjan, om man så säger.) Så Pluttelis BVC lever farligt :roll: som inte rättar in sig i leden.

Fler missförstånd kunde man ta del av i kommentarerna till Expressens artikel i lördags, illustrerad av Rickard Olssons vackra nuna. Jag anmälde fem av dem för uppenbart förtal och fick dem borttagna. Men Bibban, min vän och följeslagerska som känner mig bättre än någon annan, ville klara upp en del "missförstånd" därutöver.

Hon fick veta att Expressen satt punkt för ytterligare kommentarer, så hennes inlägg kom aldrig in.

Här är det:

:arrow: *Som mycket nära vän till Anna sedan många år vill jag kommentera en del av inläggen här. Rena lögner kan bara inte få stå emotsagda.

:!: Republikan skriver: ”En intressant aspekt också är att Anna nästan aldrig berättar hur det har gått för hennes egna barn. Bara det hur MÅNGA de är tas upp som ”Bevis” för hennes duktighet.”

:P Jag kan intyga att det inte finns ett enda svart får i hennes stora barnaskara, vilket är ganska ovanligt. En sitter i Vetenskapsrådet, en i Mediarådet, alla har bra utbildning, bra jobb, bra bostad och egna barn. De kanske inte uppskattar att en miljonpublik i TV får veta i Vem vet mest att de är ”förstörda”.

:!: Nefertite2 skriver bl a: ”Ja, det där har jag också läst nånstans. Att hon skaffade sig en ung egyptisk älskare och drog runt med barnaskaran på egyptiska landsbygden. Och att ett av hennes barn dog där för att det inte fick någon vård.

:P Sanningen är denna: Hon var gift i Egypten och åkte hem när hennes barn dog. Pojken vårdades både på sjukhus och av privatläkare, utbildad i England. Det var det första fallet av difteri med dödlig utgång på tio år i Egypten. Aron var den av barnen som senast hade blivit vaccinerad mot difteri.

:!: Dif till folket.. uppmanar: ”Ta en Virre till Anna, läs högt ur bankboken för barnbarnsbarnen. Och var glad att du nämns i en frågesport.”

:P Hon har inga barnbarnsbarn. Och bankboken är nog ganska mager eftersom hon arbetat ideellt i alla år och aldrig varit anställd. Hon har velat leva med barnen! Hennes pension är på ca 7000:-. Att köpa hennes böcker är frivilligt!

:!: Insänt av Vandrare: ”Anna borde fixa sig själv först och främst! Så många barn med olika fäder och leverne."

:P Anna fick sina barn i tre kullar i tre äktenskap med tre fäder. Två av dem minimerade dessutom underhållet till under det lagstadgade och var inte intresserade av någon delad vårdnad eller delaktighet över huvud taget. Hon försörjde barnen ensam och brydde sig ensam. Men förste maken fanns för henne och barnen fram till sin död.*

Tack, Bibban :heart:

Godnatt, alla ni kära :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Senast redigerad av annawahlgren den ons 17 feb 2010, 12:29, redigerad totalt 3 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bibban

Inlägg av Bibban »

Kram Anna!
Så ledsen att jag inte hann få in mitt inlägg i Expressen.
Rena lögner ska bara inte få stå emotsagda. Åsikter kan man ha, men lögner är inte ok. Jag blir så otroligt ledsen av alla elaka skriverier. Jag känner dig och vet att ditt goda hjärta är fyllt av kärlek. Och jag har på nära håll följt ditt fantastiska arbete. Jag vet hur många timmar om dygnet du lägger ner på att hjälpa de som ber om hjälp. Dag som natt. Att se hur du ständigt blir utsatt för elakheter gör så ont. Du förtjänar så mycket bättre.
Jag är så innerligt tacksam att du orkar resa dig efter alla "slag under bältet"! Själv blir jag nästan knäckt av att stå vid sidan om och se eländet.
Du är inte ensam!
Love
Bibban
Låst

Återgå till "Kackelforum"