Upprop mot SVT!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Låst
oakarin

Upprop mot SVT!

Inlägg av oakarin »

Hej! :D
Igår satt jag och slötittade på frågeprogrammet "Vem vet mest" på SVT. Jag tycker att programledaren kan kasta ur sig lite konstiga saker ibland, men igår tog han priset! Frågan löd:
"Vilken Wahlgren är känd för sina barnuppfostransråd och står bakom sova-hela-natten-kuren?"
"Anna", svarade den tävlande.
"Ja, Anna, är det ju som.....heh...förstört så många barn, heh. Ja, stackare", säger då programledaren med ett flin på läpparna.
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Jag blev sååå förbannad! Gå in på SVT play och titta 20 minuter in på gårdagens program (alltså måndagen den 8 februari) så får ni själva se. Får man säga såhär utan att bli oemotsagd? FÖRSTÖR barn, vad i helsicke snackar han om?! Kan man inte stämma dem för förtal?

Jag kommer att skriva till programmet via deras åsiktsruta, föreslår att fler gör det!
Från en idag :evil: Karin!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen!

Har just ringt till SVT:s tittarservice, tel 08-784 20 00 och framfört mina åsikter. De för dessa vidare till redaktionen. Jag hoppas på en ursäkt eftersom ett sådant här påstående inte är OK enligt min mening och att man faktiskt även indirekt hoppar på oss föräldrar som använder oss av Annas böcker. Jag FÖRSTÖR inte mitt barn! :evil:
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
cissii

Inlägg av cissii »

Rikard Olsson har väl aldrig varit den skarpaste kniven i min låda. Men det där var ju bara för mycket.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:shock: :shock: :shock: :shock:

Det var det värsta. Jag har ändå tyckt att han har varit en trevlig programledare. Det här är ju ett verkligt övertramp! Att prata om att FÖRSTÖRA barn!!

Så trött på detta, var ju häromdagen jag såg en grupp på facebook med titeln " Vi som anser att Anna Wahlgrens metoder uppmanar till barnmisshandel!" :shock: anmält det, men verkar inte hända mycket för det! Att jag dessutom såg gruppen eftersom en bekant gick med i den :cry: gör ju inte det hela tråkigare.... :roll: :(
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
MamMalin

Lågt...

Inlägg av MamMalin »

Håller med, har man åsikter ska man framföra dem!
Jag skickade in under "frågor och synpunkter" längre ner på denna sida:

http://svt.se/2.101902/1.1353763/progra ... nformation

Riktigt bottennapp detta program... :evil:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Gör ju inte det hela roligare.... skulle det stå....
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Nu kollade jag klippet :shock: :shock: :shock:

Detta är SKANDAL! :evil: :evil: :evil: :x
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
plutteli

Inlägg av plutteli »

blivandemamma skrev::shock: :shock: :shock: :shock:

Det var det värsta. Jag har ändå tyckt att han har varit en trevlig programledare. Det här är ju ett verkligt övertramp! Att prata om att FÖRSTÖRA barn!!

Så trött på detta, var ju häromdagen jag såg en grupp på facebook med titeln " Vi som anser att Anna Wahlgrens metoder uppmanar till barnmisshandel!" :shock: anmält det, men verkar inte hända mycket för det! Att jag dessutom såg gruppen eftersom en bekant gick med i den :cry: gör ju inte det hela tråkigare.... :roll: :(
Nej, jag skulle inte tro att du får mycket för det med tanke på att grupper är helt OK så länge de inte är en grupp för personangrepp och hatkampanj mot en person, vilket denna FB grupp inte är. /P, startaren av gruppen.
Mamma till S 080818 och V 110126
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Så du menar att det är helt okej att PÅSTÅ att en person står för barnmisshandel, ett allvarligt brott? Att en person uppmanar föräldrar att utöva misshandel på sina barn?

Vad är då förtal, smutskastning och att bedriva en hatkampanj, anser du? För ni startade väl inte gruppen för någonting annat än att fortsätta den smutskastning av AW som redan finns på familjeliv, ellerhur?

Brottsbalken, 5:e paragrafen, säger följande om förtal:

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning.
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mata

Inlägg av Mata »

Jag hittar inte gruppen, då den är väl borttagen nu.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är sorgliga människor som andas genom att hata :( . Jag hoppas gruppen är borta, nog för att många facebookgrupper är meningslösa men att VUXNA människor med små och stora barn går ut med en mobbningsgrupp är väldigt sorgligt. Några av dem har roat sig med att skriva hatinlägg i min gästbok också, de är tydligen villiga att lägga ner mycket tid och omsorg på att hata både brett, högt och lågt.

Som ett märkligt sammanträffande har vi just idag haft ett seminarium om mobbning på universitetet, och tankarna for såklart osökt till just den här gruppen föräldrar som använder sig av den nya tekniken för att på bästa, anonyma sätt vara elaka. Vi fick lära oss idag att största anledningen att en människa blir en mobbare är att dölja sina egna tillkortakommanden och framstå som en bättre människa. Föga förvånande, i och för sig :?

Jag hoppas och ber att barnen till dessa föräldrar får med sig värderingar från andra håll, att det finns fina förebilder som kan ge barnen god självkänsla och slippa göra även dem till mobbare.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
plutteli

Inlägg av plutteli »

Det är uppenbart att ni inte alls läst vad gruppen går ut på. (Den är förövrigt kvar med alla sina 165 medlemmar)
För det första har jag uttryckligen skrivit på flera ställen att gruppen INTE får användas till smutskastning av Anna som person eller föräldrar som följer hennes råd! Gruppen handlar ENBART om metoder och råd som förekommer på detta forum och inget annat! Jag har själv tagit bort inlägg som jag anser varit får direkt anklagande mot privatpersoner.

Under diskussioner för jag och främst en person till en lite djupare debatt än den som hålls i loggen, det kanske vore en ide att titta in där och se vad jag som gruppskapare verkligen tycker? Då skulle ni tex. upptäcka att jag gillar mycket i gamla BarnaBoken och själv tillämpar delar av detta på mitt sätt i vår vardag!

Att påpeka att VI anser att delar av råd och metoder som beskrivs här i forumet är att uppmuntra till barnmisshandel är inte förtal, för som sagt, det framgår tydligt av gruppen att vi anser att Annas METODER i många fall när de dras för hårt uppmuntrar till barnmisshandel, inte att Anna själv gör det.

F.ö så hatar jag ingen på detta forum, speciellt inte Anna själv då jag aldrig har träffat henne och därmed inte kan ha minsta åsikt om henne som person, jag har försvarat henne i debatter på FL när stämningen blivit hetsk mot henne som person, även om jag inte gillar mycket av det jag läser på detta forum!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:shock: Du fick det att låta helt fint och okej att mobbas. Just den mobbningen känns nästan lite värre, när man rättfärdigar det. Det finns många andra som rättfärdigat betydligt värre saker genom att glida undan med formuleringar och orsaker till det de gjort. För mig är det obegripligt att lägga ner tid och engagemang på nåt man inte gillar :? . Som att jag skulle starta en grupp som "Vi som inte gillar Anna Skippers bantningsmetoder" eller nåt annat dumt - vad skulle det GE mig??? För inte kan ni väl tro att AW ska lägga ner forumet för att ni startar en mobbningsgrupp mot henne? Eller tror ni att vi som är här skulle sluta vara det för vad ni skriver? Eller är anledningen helt enkelt att det får er att må lite, lite bättre när ni förstår att vi tar illa upp, att mobbningens syfte når fram?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tänker inte diskutera det här nåt mer, min dag med diskussioner kring mobbning gjorde mig sårbar och ledsen när jag läste ditt inlägg. Eftersom jag vis av gammal skada då diverse humlor och andra förgiftade vårt forum har lärt mig att det inte leder nånvart, så hoppas jag du och dina vänner i facebookgruppen hittar glädje och lycka som kan fylla ert liv. Då kanske ni kan lägga tid och energi på viktiga saker som gör människor glada.

Väl bekomme.
plutteli

Inlägg av plutteli »

miar70 skrev::shock: Du fick det att låta helt fint och okej att mobbas. Just den mobbningen känns nästan lite värre, när man rättfärdigar det. Det finns många andra som rättfärdigat betydligt värre saker genom att glida undan med formuleringar och orsaker till det de gjort. För mig är det obegripligt att lägga ner tid och engagemang på nåt man inte gillar :? . Som att jag skulle starta en grupp som "Vi som inte gillar Anna Skippers bantningsmetoder" eller nåt annat dumt - vad skulle det GE mig??? För inte kan ni väl tro att AW ska lägga ner forumet för att ni startar en mobbningsgrupp mot henne? Eller tror ni att vi som är här skulle sluta vara det för vad ni skriver? Eller är anledningen helt enkelt att det får er att må lite, lite bättre när ni förstår att vi tar illa upp, att mobbningens syfte når fram?
Att ha olika åsikter är inte mobbing, för isåfall blir ju jag lika mobbad av er.

Ni kanske anser att det är jättabra och lämpligt att låta ett barn ligga timmar i sin egen avföring för att barnet bajsat på fel tid av dygnet, jag tycker det är vanvård (och lagen med f.ö).
Jag startade inte gruppen för att påverka de som redan är frälsta, jag startade gruppen för att påverka de som ännu inte startat någon kur av sitt barn, för att få dem att tänka till och även om de väljer att starta en kur få dem att inse att det är helt ok att avbryta om saker blir fel, om kurning inte passar deras barn, eller att de kan ändra om i kuren för att det ska passa dem. Att de ska förstå att man inte måste köpa hela konceptet rakt av utan att det är ok att plocka "russinen". Jag lägger ingen värdering i huruvida andra vill sömnkura sina barn eller ej, jag vill det inte, andra vill det och det är upp till dem. MEN går det för långt som jag vet att det uppenbart gjort genom att läsa både gamla och nya trådar här på forumet, ja då reagerar jag med barnets bästa i mina tankar!

(F.ö att grundlöst kallas för mobbare är också förtal)
Låst

Återgå till "Kackelforum"