Ack ja, här står missförstånden som spön i backen
Först Rickard Olsson, som tar heder och ära av mig - jag som "förstört så många barn" (främst mina egna, får man ju förmoda) - genom att tillämpa (eller kanske rentav uppfinna?) femminutersmetoden, en "modell" som han "inte gillar", enligt Expressen i lördags.
Rickard GoGo! skrev: Jag gråter högt /efter Anna Wahlgrens polisanmälan/ men blir bara tröstad var 5e minut, det känns inte bra.
Och mot denna "modell", femminutersmetoden, har jag kämpat med näbbar och klor lika länge som jag fördömt barnläkarnas drogande av späda barn, dvs i 30 år. Femminutersmetoden lanserades i USA redan före Spock, på 1940-talet. Det visste naturligtvis inte Rickard Olsson, och varför skulle han veta det
Men ska han alls blanda in sina "känslomässiga" (Expressen) synpunkter, som han tycker han "borde ha utvecklat", i ett frågesportprogram som heter Vem vet mest, kunde han väl åtminstone ha rätt i sak
Han har precis uttalat orden "Sova hela natten-kuren", som står på hans frågelapp och som avslutar frågan - vem är det "som står bakom Sova hela natten-kuren" - men han förväxlar SHN med 5mm och menar tydligen att det är med 5mm jag har "förstört så många barn". Kan det bli mera ovederhäftigt än så
Och så sign. Plutteli:
plutteli skrev:På vårt BVC förespråkar man, ve och fasa, AP.
Varför "ve och fasa"

Det är väl fint att Plutteli har ett BVC där sköterskan tänker själv. Det är bara det att hon sitter löst på jobbet om det kommer fram
Plutteli har enligt uppgift inte läst några böcker om AP - lika lite som hon har läst Internationella Sova hela natten - men Attachment Parenting förespråkar varmt samsovning. Och nu har etablissemanget deklarerat samsovning som utgörande en förhöjd risk för PSD. Nya dekret utgick i höstas - barnet ska sova i egen säng, intill föräldrarna, men INTE med dem. Särskilt inte på soffan (!)
Se krönikan "Plötslig spädbarnsdöd - den enkla sanningen".
Så Pluttelis BVC uppför sig inte riktigt som man ska, enligt överheten. Man ska avråda från samsovning (numera) och man ska tillskynda 5mm. Eckerberg är pensionerad nu, men hans papper på 5mm är vad som ska delas ut till föräldrar som ber om hjälp. (Annars kan man köpa dem via hans hemsida för 300 kronor.) Professor Hugo Lagercrantz , som visserligen förstår att det kan vara jobbigt för föräldrarna (!) när barnet skriker, uppmanar oförtrutet: VÅGA PROVA 5MM

(Senast i Föräldrar&Barn.)
Det är 5mm som gäller: Låt barnet skrika, bara! Rör INTE vid barnet! (Med eller utan bajs i blöjan, om man så säger.) Så Pluttelis BVC lever farligt

som inte rättar in sig i leden.
Fler missförstånd kunde man ta del av i kommentarerna till Expressens artikel i lördags, illustrerad av Rickard Olssons vackra nuna. Jag anmälde fem av dem för uppenbart förtal och fick dem borttagna. Men Bibban, min vän och följeslagerska som känner mig bättre än någon annan, ville klara upp en del "missförstånd" därutöver.
Hon fick veta att Expressen satt punkt för ytterligare kommentarer, så hennes inlägg kom aldrig in.
Här är det:

*Som mycket nära vän till Anna sedan många år vill jag kommentera en del av inläggen här. Rena lögner kan bara inte få stå emotsagda.

Republikan skriver: ”En intressant aspekt också är att Anna nästan aldrig berättar hur det har gått för hennes egna barn. Bara det hur MÅNGA de är tas upp som ”Bevis” för hennes duktighet.”

Jag kan intyga att det inte finns ett enda svart får i hennes stora barnaskara, vilket är ganska ovanligt. En sitter i Vetenskapsrådet, en i Mediarådet, alla har bra utbildning, bra jobb, bra bostad och egna barn. De kanske inte uppskattar att en miljonpublik i TV får veta i Vem vet mest att de är ”förstörda”.

Nefertite2 skriver bl a: ”Ja, det där har jag också läst nånstans. Att hon skaffade sig en ung egyptisk älskare och drog runt med barnaskaran på egyptiska landsbygden. Och att ett av hennes barn dog där för att det inte fick någon vård.

Sanningen är denna: Hon var gift i Egypten och åkte hem när hennes barn dog. Pojken vårdades både på sjukhus och av privatläkare, utbildad i England. Det var det första fallet av difteri med dödlig utgång på tio år i Egypten. Aron var den av barnen som senast hade blivit vaccinerad mot difteri.

Dif till folket.. uppmanar: ”Ta en Virre till Anna, läs högt ur bankboken för barnbarnsbarnen. Och var glad att du nämns i en frågesport.”

Hon har inga barnbarnsbarn. Och bankboken är nog ganska mager eftersom hon arbetat ideellt i alla år och aldrig varit anställd. Hon har velat leva med barnen! Hennes pension är på ca 7000:-. Att köpa hennes böcker är frivilligt!

Insänt av Vandrare: ”Anna borde fixa sig själv först och främst! Så många barn med olika fäder och leverne."

Anna fick sina barn i tre kullar i tre äktenskap med tre fäder. Två av dem minimerade dessutom underhållet till under det lagstadgade och var inte intresserade av någon delad vårdnad eller delaktighet över huvud taget. Hon försörjde barnen ensam och brydde sig ensam. Men förste maken fanns för henne och barnen fram till sin död.*
Tack, Bibban
Godnatt, alla ni kära