Hej LiMa!
Jag har - tyvärr, måste jag säga - ingen lösning på ditt problem. Men jag kan hjälpa till att bolla lite:

Min erfarenhet säger att det är ytterst få barn som behöver mindre barn än vad AW rekommenderar - däremot är det rätt vanligt att de behöver mer....

Men visst skulle Kalle kunna vara undantaget som bekräftar regeln.

I allmänhet gäller dock det där med att sömn föder sömn.

Däremot är det inte helt ovanligt att man går över till två lurar kring 7 månader. Så att ta bort emluren och kanske senarelägga lunchluren vore kanske nåt?

Vad gör du när han vaknar? Bor han i ert rum? Helst ska du inte ens höra honom så länge han bara är glad och ligger och snackar. Blir han däremot ledsen så ska du förstås höra honom och skicka iväg EN tydlig och punktsättande ramsa. Och sedan somna om.
Vi hade morgontrassel med Lillebror här hemma också, och jag ramsade och buffade och allt möjligt men det funkade aldrig - för det bevisade ju bara att jag var vaken (och motbevisade alltså På Natten Händer Ingenting Utom Att Alla Sover Som Grisar

). ](*,) För oss tog trasslet slut en morgon när jag försökt ramsa, försökt buffa utan att få nån riktig respons och jag sa till mig själv: "jag vet att han har det bra, jag kan inte sova åt honom", sköt till dörren och gick och lade mig igen.

Då rasade han i ett par minuter - men sedan somnade han om! \:D/ Och sedan dess har jag aldrig gjort mer än en punktsättande ramsa - om ens det - och han slutade rätt snart att vakna för tidigt.
Och så allra viktigast:

Äter han ordentligt? Han behöver amning/välling, varför inte lite second breakfast när ni äter,

massor av mat till lunch, amning/välling/gröt/frukt till fika, ännu mer mat till middag och en kvällsslurk.