SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LiMa

Inlägg av LiMa »

Ja, nu verkar vi faktiskt ha fått bukt med de nattliga uppvaken. :shock: Han har sovit fyra hela nätter. Toppen! :D

Nu har han istället börjat vakna minst en timme för tidigt varje morgon?

Kan det vara så att han antingen bara behöver 11h natt (när han var vaken mitt i natten så sov han ju längre) och att vi borde anpassa schemat så? Eller ska vi dra ner på sovandet på dagen? Han sover totalt 3h på dagen fördelat på 45, 1,5 och 45, men det har blivit lite mer den senaste tiden då han varit förkyld.

Det är riktigt segt att få honom att somna om på morgonen när han är pigg och tycker sig ha sovit klart. Så länge han bara ligger och pratar och sjunger för sig själv är det väl ok, men tillslut blir han ju ledsen och frustrerad över att vi inte fattar att det är morgon :roll: och då biter inte ramsan längre.

Kram
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
:D

Kanske är det så att det hade passat bättre att dra ner lite på sista luren. Ofta är det ju någon annan lur som de har för mycket sömn på, än den där de vaknar om du förstår. Jag skulle tippa på sista luren. Dra ner till 20 minuter där, är mitt tips!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej! Nu behöver jag lite inspiration igen...

Vi får inte bukt med de tidiga uppvaken. Har dragit ner på sista luren till 20 min, men Kalle fortsätter att vakna mellan 06.00-06:45 (vi har uppstigning kl 07:30 egentligen). Ofta börjar det med att han ligger och småsnackar, men det övergår sedan till smågnäll och sen till gråt. Vi kan lugna ner honom med ramsan i början, men om han blir för ledsen så når vi inte fram alls. Buffa funkar inte heller i det läget eftersom han krumar så och tippar över på sidan. De sista dagarna har jag fått ta till ett gammalt fusk-trick; vattenslurken. Av någon anledning så blir Kalle jättelugn efter några klunkar vatten och det går då både att ramsa och buffa igen. Och han somnar om. Men det bästa vore ju såklart om han aldrig vaknade. Förstår inte varför han gör det?
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Elle

Inlägg av Elle »

Helt enkelt en dålig vana som etablerat sig. Är det beckmörkt i rummet? Lägg in en extrastöt under ett par dagar för att få honom att sova förbi vargtimmen och bli väckt. Gå via "sök" så hittar du flera trådar om tidiga uppvak och även bland våra favorittrådar. Välj en strategi och följ den, låt sedan klockan ringa in morgonen och ett GLATT återseende :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej igen! :D

Vi jobbar på med mornarna.

:?: Har en liten schemafundering.

Idag ser shemat ut såhär för Kalle som nu är 7mån ganska exakt:

12h + 45min + 1,5h + 20min (dvs 14h 35min total sömn).

På sista tiden har vi haft lite strul med såväl lunch-luren som em-luren (åsså de tidiga uppvaken) och jag funderar på om det är läge att korta även den tidiga luren till 20min? (dvs 14h10min total sömn). Kan det göra nåt för lur-strulet och de tidiga uppvaken tror ni? Har läst om antalet sömntimmar vid olika åldrar och detta är ju lite midre, men han verkar ju onekligen protestera och visa att nåt är tok med sovtimmarna? Eller? Och alla barn är ju olika.

Tack! :)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej LiMa! :D

Jag har - tyvärr, måste jag säga - ingen lösning på ditt problem. Men jag kan hjälpa till att bolla lite:

:idea: Min erfarenhet säger att det är ytterst få barn som behöver mindre barn än vad AW rekommenderar - däremot är det rätt vanligt att de behöver mer.... :shock: Men visst skulle Kalle kunna vara undantaget som bekräftar regeln.

:idea: I allmänhet gäller dock det där med att sömn föder sömn.

:idea: Däremot är det inte helt ovanligt att man går över till två lurar kring 7 månader. Så att ta bort emluren och kanske senarelägga lunchluren vore kanske nåt?

:idea: Vad gör du när han vaknar? Bor han i ert rum? Helst ska du inte ens höra honom så länge han bara är glad och ligger och snackar. Blir han däremot ledsen så ska du förstås höra honom och skicka iväg EN tydlig och punktsättande ramsa. Och sedan somna om. :shock:

Vi hade morgontrassel med Lillebror här hemma också, och jag ramsade och buffade och allt möjligt men det funkade aldrig - för det bevisade ju bara att jag var vaken (och motbevisade alltså På Natten Händer Ingenting Utom Att Alla Sover Som Grisar :wink:). ](*,) För oss tog trasslet slut en morgon när jag försökt ramsa, försökt buffa utan att få nån riktig respons och jag sa till mig själv: "jag vet att han har det bra, jag kan inte sova åt honom", sköt till dörren och gick och lade mig igen. :shock: Då rasade han i ett par minuter - men sedan somnade han om! \:D/ Och sedan dess har jag aldrig gjort mer än en punktsättande ramsa - om ens det - och han slutade rätt snart att vakna för tidigt. :sleep:

Och så allra viktigast:
:idea: Äter han ordentligt? Han behöver amning/välling, varför inte lite second breakfast när ni äter, :lol: massor av mat till lunch, amning/välling/gröt/frukt till fika, ännu mer mat till middag och en kvällsslurk. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Chokladkaninen! :D

Tack för tankar och idéer!
Däremot är det inte helt ovanligt att man går över till två lurar kring 7 månader. Så att ta bort emluren och kanske senarelägga lunchluren vore kanske nåt?
Grejen är att han inte har så lång "hållbarhetstid"... men jo, det skulle kunna vara en tanke framöver. Förmiddagsluren måste i vilket fall vara kvar så länge nätterna fortfarande strular, för han är ofta väldigt trött på förmiddagen. Ska avvakta att han blir frisk från sin förkylning och ett tag till, sen kan det kanske bli aktuellt med två lurar. 45 + 1,5 då eller?
Vad gör du när han vaknar? Bor han i ert rum? Helst ska du inte ens höra honom så länge han bara är glad och ligger och snackar. Blir han däremot ledsen så ska du förstås höra honom och skicka iväg EN tydlig och punktsättande ramsa. Och sedan somna om.
Jo, han bor i vårt rum. Inte mkt vi kan göra åt än så länge. Själv sover jag med öronproppar för att inte vakna av minsta pip. Är otroligt lättväckt :shock: . Försöker göra så lite som möjligt när han vaknar, men ibland tror jag vi överjobbar det hela lite när han blir ledsen, ramsar för mycket, buffar och grejar. Man tenderar att bli lite desperat när man bara vill soooova.
Äter han ordentligt?
Jo, han äter som en häst! :D Massa mat och gröt och grejer. Ska börja förstärka frukosten bara. Den består endast av välling nu, men kan kompletteras med en macka eller annat lämpligt plock tillsammas med mig där på morgonkulan.

Tack igen! :D
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
LiMa skrev:Ska avvakta att han blir frisk från sin förkylning och ett tag till, sen kan det kanske bli aktuellt med två lurar. 45 + 1,5 då eller?
Ja eller 12 + 45 + 2 sà bjuder du pà lite extra. Du kan lägga honom lite tidigare till làngluren om han blir trött när ni tar bort den ena luren.

LiMa skrev:Jo, han bor i vårt rum. Inte mkt vi kan göra åt än så länge. Själv sover jag med öronproppar för att inte vakna av minsta pip. Är otroligt lättväckt :shock: . Försöker göra så lite som möjligt när han vaknar, men ibland tror jag vi överjobbar det hela lite när han blir ledsen, ramsar för mycket, buffar och grejar. Man tenderar att bli lite desperat när man bara vill soooova.
Vàr lillkille som är 8 mànader strular ännu pà morgonen.
Vi har flyttat ut fràn sovrummet, bäddar pà madrasser varje kväll, för han stör oss och vi (inte minst) stör honom. Sà vi tänkte ge honom en liten vecka att komma över morgonstrulet, men han ger sig inte. :roll:
När han vaknar pà morgonen ger jag honom en pangramsa (glad) och tar pà mig öronproppar till det är tid för amming. Snart gàr det över, sà vi har inte bràttom in. Tanken är att han ska flytta in till barnen, när han sover över sitt morgonstrul.

Det làter som ni överjobbar lite. Helt säkert egentilgen om det känns som det.
Kan ni flytta ut eller hitta ett eget hörn àt honom? Sà fàr alla vara ifred!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Miniz! Tack för svar! :D

Vi har bestämt att avvakta med att korta ner antalet lurar tills efter omställningen till vintertid. Blir lite mycket förändringar på ett bräde annars.

Mornarna fortsätter att strula. Vi försöker att inte göra så stort väsen av det (á la "på natten händer inget, då sover man") men det är svårt när han efter ett tag blir riktigt hulkande ledsen. Då måste man ju liksom agera. Men det är väl bara att jobba på antar jag. Förr eller senare måste det väl ge med sig. :? Vi har även bestämt att låta klockan ringa (eller närmare bestämt mobilen som spelar Satie :wink: ) innan vi tar upp honom även om vi måste ta upp honom för tidigt, så att det blir den signalen som "bestämmer" att det är morgon, typ...

Blir spännande att se hur det går med tidsomställningen. Vi har tänkt oss att börja en vecka innan och flytta fram schemat en halvtimme åt gången under ett par dagar. Heja heja! :roll:
chokladkaninen

Hej LiMa! :D
LiMa skrev: Blir spännande att se hur det går med tidsomställningen. Vi har tänkt oss att börja en vecka innan och flytta fram schemat en halvtimme åt gången under ett par dagar. Heja heja! :roll:
Ojoj, om ni ska flytta fram en halvtimme om dagen i ett par dagar kommer ni inte att sluta på alls samma tid som vi andra! :lol: Satsa på 2 ggr 30 min eller 3 ggr 20 istället. 8)

:idea: Om morgonstrulet så tänker jag att man bestämmer sig för en linje och håller den konsekvent - låter bra som ni gör! - samt dubbelkollar två saker: 1) att det är MÖRKT i rummet; och 2) att han får i sig REJÄLT med mat på dagarna. Kanske lite plockmat vore något nu, så kan du lassa in massor av mos medan han jobbar med en skorpa, en ostbit eller försöker fånga några ärtor medelst pincettgrepp? :D
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Chokladkaninen!
Ojoj, om ni ska flytta fram en halvtimme om dagen i ett par dagar kommer ni inte att sluta på alls samma tid som vi andra!
Hahah! Nä, så kan vi ju inte göra såklart! :lol: Menade att vi först flyttar fram en halvtimme, låter det gå några dagar med den tiden och sen flyttar en halvtimme till. Fast i morse när jag (efter 1h o 20 min :shock: ) lyckades få honom att somna om (han vaknade i vargtimmen) så lät jag honom sova över en timme, så nu är vi på vintertid, typ... Lika bra att ta allt på ett bräde om det går tänkte jag :wink:.
dubbelkollar två saker: 1) att det är MÖRKT i rummet; och 2) att han får i sig REJÄLT med mat på dagarna
Mörker och mat är ordnat. Eller hur tycker du detta ser ut (matmässigt alltså)?

Morgon: 200ml välling + plock-macka med mamma.
Lunch: Mat (7-8 "istärningar") + frukt (2-3 tärningar) + ev plock om han fortf. är hungrig.
Eftermiddag: 1 portion fullkornsgröt + aprikospuré.
Middag: Samma som lunch.
Kvällsslurk 200ml välling.

Idag åt han kidneybönor med sitt lilla specialgrepp (krafsa med handen runt matbiten, börja ta med pincettgrepp... men sedan grabba tag med hela näven när biten väl är "infångad" :D ). Man vill ju inte riskera att den smiter!

Tack! :)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Haha, vilken gullunge! Alla sätt är bra... 8)

Jag tycker det är omöjligt att säga vad som är "lagom" mat. Man erbjuder sen äter de tills de är mätta, sen bjuder man lite till. Precis som du gör! Låter hur bra som helst!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
chokladkaninen

...fast varför 200 ml välling? vi hade 300 ml-flaskor, det brukade gå åt! :wink:
LiMa

Inlägg av LiMa »

chokladkaninen skrev:...fast varför 200 ml välling? vi hade 300 ml-flaskor, det brukade gå åt! :wink:
Gav 250ml förut, man det slutade bara med att vi alltid fick sänga sista slurken på ca 50ml. Lägger mer krut på mat-maten. :)
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej igen! :)

Här har vi "hela havet stormar" nu för tiden. :roll:

Kalle har kommit på hur han kan ställa sig upp i sängen och står således och "skakar galler" vid varje läggning. Nästan tvångsmässigt reser han sig upp, trots att han är uppenbart trött. Vi har försökt låta honom vara in i det längsta men han blir tillslut alldeles för ledsen för att vi ska kunna låta bli att gå in. Då är han oftast helt slut och tårarna faller från de små kinderna :cry: Däremot blir han inte direkt lugnare av ett bestämt tillrättaläggande och ramsa, utan står snart upp igen. Buffen funkar inte. Solfjäder har han aldrig gillat och inte nu heller. Så - vad har vi då gjort? Jo, vi står och "vagnar" spjälsängen. :shock: Bra va?! :roll: Då blir han i alla fall lugn för stunden och förhoppningsvis tillräckligt länge för att komma till ro och inte resa sig upp igen. Det händer dock att vi får upprepa proceduren ett antal gånger innan lugnet blir varaktigt. Vi "vagnar" inte till sömns, utan bara till ro, sen går vi ut med en ramsa.

Jag vet att det inte är snyggt och att vi måste ta tag i detta. :oops: Antar att det bara är att härda ut och inte överjobba (läs: skaka säng) men jag behövde bara få skriva av mig lite frustration... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"