Vadslagning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Härlig läsning allihopa. Och spännande väntan Jannika! :D
Jannika skrev:har världens seeeegaste hinnor, de får jämt ta dem på förlossningen
Här är en till!
Mina har också fått tagits hål på (likaså för båda mina systrar och min mor på deras samtliga förlossningar - släktdrag tydligen...)

Fast sist gick det fort därefter! Jag hade lite korta värkar så de tog tidigt hål på hinnorna för att sätta lite fart. Och fart blev det - från öppen 6 cm till att pojken var född på 14 min :shock: ! En höjdarförlossning! Man kan väl likna det vid amerikanska polisfilmer - ni vet, först knackar dom på och ropar: "Polis, öppna dörren". Inget svar, så sparkar de upp dörren - fast kanske med skillnaden i mitt fall att dörren fortfarande var hel! :wink:

Apropå vädursdiskussionen - maken vädur, jag kräfta - gifta i 9 år, ett par i 13. Går för det mesta jättebra, vi stångas och nyps bara ibland :heart: . Fast han har ju onekligen sina sidor :roll:

Jannika, du är väl snabb tillbaka och berättar när det har blivit nåt? :D Håll oss inte på halster länge nu!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Dagens kram från Nancy men först lite kommentarer som jag glömde:
Jannika skrev: Men som sagt: det mesta är rätt segt när jag ska föda barn. Livmodern, hinnorna, datumet. Jag har ju Saturnus i mitt åttonde hus. Barnafödandets hus och zodiakens omständigaste och låååångsammaste planet.:wink: Fördelen tror jag är att det är segt åt andra hållet också. Allt brukar dra ihop sig snabbt, jag läker fort och har inte ens några stior (heter det va?) trots nu fyra gigantiska magar på kort tid.
:idea: Är det inte så att de segaste träden är det som klarar stormar bäst eftersom de böjs och sen reser sig istället för att knäckas :?: :heart:
Jannika skrev: Så jag vet inte, jag mins lite dåligt också märker jag, det är svårt att hålla isär de olika förlossningarna. Men innan Milos drog igång blev jag akutsugen på nötter och juice. Jag har inget minne av något liknande med de andra dock. Men det kan sorgligt nog bero på minnet och inte de faktiska omständigheterna. :lol:

Så tyvärr Nancy, det var inte mycket att bidra med för alla teckentolkare, va?
Men om, om OM du hittar nåt som kan tolkas som ett tecken så delger du väl oss så vi får spekulera :wink: :lol: :?:
Jannika skrev: Gablex, Nancy! Kära vädurar! Vad vore världen utan er? Inget! Så trist och tom, eländig och erbarmelig. Möjligen, jag säger mööööjligen, kan en tävlingsinriktad och konfliktsökande vädur ibland vara lite svår att leva med men ni haaaar ju så många andra teckeninfluenser (med Gablex vet jag säkert och med Nancy gissar jag...) som ger er det tålamod, den ödmjukhet och den eftertänksamhet som ni stundtals, men jag betonar, bara stundtals, saknar i erat soltecken. :wink: :lol: Ni är en sann gåva till världens soffpotatisar, strutsar och sniglar!
Precis som Gablex så blev förstås även jag mycket glad över dessa fina ord :D :heart: Är bara lite disträ i dessa dagar så allt jag vill skriva kommer jag inte ihåg alltid. Tack söra, rara Jannika :heart: :wink:

Jo, för att vara en som inte skulle ha barn så har du kanske misslyckats rätt rejält :wink: Men som du skriver är det ju ett oerhört trevligt misslyckande :wink: :heart: Känner annars igen det där med att inte vilja ha barn och sen ändra sig. Kom en vattuman i vägen... :wink:

Tack för dina stöttande ord om snittet. Det kändes lite läskigt först då jag skrev så öppet i tråden men reaktionerna jag fått har varit positiva. Antar att de som misstycker håller det för sig själva 8) :wink:

Tycker att du och maken verkar ha gjort ett så fint jobb med profylaxen :thumbsup: Kommer säkert att gå jättebra :D

Hur har natten varit :?:

Tänker på dig :heart:
(och i anslutning till Ebbab:s önskan (instämmer till fullo Ebbab) så föreslår jag bärbar dator med till förlossningsrummet så att vi kan följa dig "live" :wink: :lol: )
Jannika

Inlägg av Jannika »

:heart: God morgon kära vänner! :heart: No bebbe yet. :D

Natten har varit som vanligt; kissat typ fem gånger, svettas utan täcke medan darlingen sover med både tröja och täcke, :lol: törstig och dricker kopiösa mängder Ramlösa, knaprar Gaviscon (brukar ta en, inatt toppade jag med tre!).

Igår kväll trodde jag nästan att jag hade en liten värk men det var bara bebben som skjuter ifrån med fötterna med riktining ner i bäckenet så det känns som den ska dyka ut. Det gör rätt ont. Och bebben har ilskna synpunkter på hur jag sitter i soffan, den gillar inte när jag blir för ihopvikt och trångt då bökar den järnet. Darlingen föreslog att vi skulle ta in solstolen så jag kan sträääcka uuut min smidiga lekamen, haha!

Ebbab :heart: vilken fantastiskt rolig liknelse med polisfilmen. Jag skrattade gott! :lol:

Nancy :heart: jag har väldigt svårt att tro att det finns någon med invändningar. Det var inte länge sen kvinnor faktiskt dog vid förlossningar. Det var en realitet att räkna med. :shock: Även om slutresultatet är underbart så tror jag de flesta känner någon form av obehag eller ångest, speciellt första gången. Jag tror bara att "folk" tycker att du är modig som formulerar det. :heart:

Nu ska jag och Nike ut på äventyr. Vi ska hälsa på Nikes bästis som bor ett par hus bort. "Bara tjejerna, mamma!" som Nike nöjt konstaterade. Vilket föranledde ordningsmannen (blivande VaO big time!) Jander att starta en utläggning om att det kunde man omöjligt veta eftersom vi inte veeeet om bebben är en tjej eller kille, för oooom det är en kille blir det JU inte bara tjejerna, osv. Lite avis gissar jag för killarna ska vara hemma och bebis-städa. Fast Jander tycker egentligen att det är jättekul att städa. Men inte ens sådana missunnsamma invändningar kan få en sprudlande glad Nike att tappa fattningen just nu. :lol:

Nu ringde farmor och ville ta med de stora på barnteater i parken i eftermiddag. Topp! Alla nöjda. :lol:

Kram alla mina cyber-vänner! :heart: Jag är glad att ni finns! Jannika

ps Jag är så makalöst tappad i datorvärlden så även om jag hade en uppkopplingsbar dator skulle jag inte veta hur jag skulle använda den, haha! Ni har ju säkert märkt att jag inte ens kan citera så där snajdigt som ni gör. Men om ni vill vara med lite mer live kan ni väl skicka mobilnumret, för skicka bilder på telefonen vet jag hur man gör. Numera. :wink: ds
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeej Gablex! :heart:

Jag missade ditt inlägg när det blev sidbyte. Har du visitkort? Coolt. 8) Klart du ska sno Paulas rakt av. Passar perfekt!

Nu är det många som gissar på 2 juli. Så även grannarna vi hälsade på idag. Det känns ju onekligen som en logisk följd av de andra barnens successiva minskning av dagar EFTER b.f. Då hamnar Månen i stenbocken som pappa har. Eller möjligen i vattumannen som stora storebror har. Och det är ju två trevliga typer. :heart:

Men det är ju imorgon! :shock: Ojoj. Då får bebben snabba sig lite. :wink: Mitt säkraste "bebistecken" just nu är att pappan till barnet har städat frenetiskt hela dagen och fortfarande inte har gett upp. Torkar lister, skåp, bakom spisen (DET är avancerad städning tycker jag), paneler, fönsterbrädor. Dammsugit hela huset och våttorkat alla golv. Tvättat, torkat, strukit, vikt och lagt in i skåpen. Nu är han med Milo och lämnar allt sorterat till återvinningen. Brukar det inte vara mammorna som gör sånt, eller? Och får städryck innan förlossningen drar igång? Jag känner mig helt osugen på att städa men det är skönt att nån gör det för nu har det varit skitigt bra länge.

Och här sitter jag, latmasken. Hon som tom får håll av att sätta på sig strumpor och skor just nu. :lol: Vila i form. Få knop. Typ inga. Kan knappt gå på mina tjocka fötter. Antagligen pga att jag sitter för mycket still. Moment 22, haha!

Eller så får man slå ihop de andras och dela på tre, dvs 27/3=9 alltså 8 juni. Ååååh vad läääänge..... Vet inte om jag orkar vänta så länge.

Kram Jannika
Elle

Inlägg av Elle »

Hej vännen :heart:

Jag känner så väl igen mig, så som din darling höll på gjorde även min :heart: när Olle var på gång :lol: Det handlades, packades o städades för fullt. Jag undrade vad som var på gång och skickade iväg honom för att spela squash, orkade inte ha honom hemma :lol:

Hur mår du? Jag jäser så det står härliga till och NJUTER! Jag ääälskar att vara gravid och är så glad att jag mår lika PRIMA som förra gången. Hoppas [-o< det fortsätter så.

Jag tror att lill*n kommer den 5:e :D

KRAM Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej hopp! No bebbe....

Och heeej Elle! :heart: Jag är helt övertygad om att du lyser som en gravid sol över hela Stockholm, vackrare än någonsin. Lyllos bebisen som får en sån fantastisk mamma och en sån tvärsöt storebror! Jag är fortfarande djupt imponerad över din insats i Gastsjön i mars.

Jag mår som vanligt, höll jag på att säga. Och skrev. :lol: Inget spännande händer här...

Tck för gissningen, den känns lite mer realistisk idag än den andra juli. :D

Kram Jannika
Gablex

Inlägg av Gablex »

God morgon Jannika! Tycker mig spåra en aaaaanings lite bristande tålamod... Även om jag gissade fel på den 2:e (och jag gissar alltid fel, sorry :roll: :wink: :lol: ) så är det ju en fråga om dagar nu, eller hur? Hang in there!

Darlingens städiver tolkar jag absolut som begynnande förlossningsarbete-by-proxy :wink: . Smart av dig att delegera den biten!

Storkramen :heart: till dig!

PS. Har du tråkigt och har tid över till datorn, så klicka in dig på Youtube och återupplev gamla minnen! DS.

PS2. Jag måste förresten fråga, fast du behöver inte svara om du inte vill...: Jag är helt säker på att du ställt dina egna barns horoskop också. Hur väl tycker du att det "stämmer"? Har den vetskapen gjort att du hanterar respektive barn på ett "särskilt sätt" (du förstår säkert hur jag menar, det är bara lite svårt att uttrycka :roll: )? DS.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej igen Gablex! :heart:

Jag är fortfarande lite chockad över Nancys brutna fot... :shock:

Närå, inget bristande tålamod än. Jag väntar gärna lite till för min darling måste helt ha tagit ut sig efter gårdagens städfrenesi och är shuuuk idag (eller så kände han på sig att han skulle bli sjuk och ville ha bort damm och baciller :wink: ). Han är ingen gnällig typ men jag ser att det är rätt skruttigt med feber, värk i kroppen och energilöshet. Jag vill ju helst ha sällskap på förlossningen så jag vet inte om det var så smart att total-delegera... :( :roll: :oops:

Såklart har jag ställt mina barns horoskop. Jag ställer på alla jag kommer över, haha! Det är ju bästa sättet att lära sig. Men jag kan också villigt erkänna att det är svårare ju närmare jag står en människa, det är svårt att vara objektiv. Men subjektivt tycker jag att det stämmer mycket bra. Hittills. :D De är ju ganska små än.

Jag ställde även darlingens innan vi blev ihop. Han har MÅNGA positioner som ger integritet och ovilja att visa för mycket av sig själv annat än med nära vänner. Han var rätt tagen efteråt över hur jag kunde veta så mycket om honom utan att känna honom. Men JAG var upp över öronen förälskad och tyckte att vi skulle bli ett jättebra par redan INNAN jag ställde horoskopet (jag har som Sessan och Pirayan Venus i väduren :wink: ). Bara på magkänslan.

Jag tycker det är jättekul med (karaktärs)horoskop men jag är inte en person som lever med det dygnet runt. I mitt vardagsliv tar jag väldigt lite hänsyn till astrologi för att vara astrolog. :wink: Jag håller tex inte på med förutsägelser överhuvudtaget, det intresserar mig inte och jag vill inte veta. Jag ser horoskop som ett komplement i det evighetslånga studiet av vem jag/andra är. Men just med barnen kan jag ibland tycka att jag får större förståelse för deras olikheter när jag har kännedom om deras grundenergier, det är klart...

Jag kan inte använda Youtube, tyvärr, för vi kan inte koppla in högtalarna i vår dator. Darlingen gjorde ytterligare ett allvarligt försök i helgen. Någon liten person (typ den allra minsta) har pillat sönder CD/ROM-enheten. Min kompis Lisa :heart: har precis släppt en jazzskiva och jag tror att hon har nån låt som ligger ute. Hon kallar sig Lisa goes love. Kan inte du lyssna och recensera åt mig?

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

:D Hej alla goa! :heart:

Inget nytt under solen som lyser över Pliggvägen i Hagaström...

Kram Jannika
Gablex

Inlägg av Gablex »

God morgon!

Rutin på morgonen numera:
:arrow: komma till jobbet
:arrow: ta en kopp kaffe
:arrow: kolla om Jannika har fött barn än

Och det hade du ju inte! Hehe, jag börjar tro på 070707... Lyckos dig! :roll: :wink: :lol: :lol: :lol:

Uppdatera mig igen: hur många plusdagar har du haft med de andra? Och hur har mor din fött sina barn? Det där är väl något som går i arv?

Jag följde min kära mor ganska väl i fotspåren (när det gäller graviditetslängd!) med Prinsen & Sessan. Jag var ganska inställd på att göra det även med Pirayan (och då talar vi om +16 dagar efter bf). Så när han bestämde sig för att komma ut bara 4 dagar efter bf blev jag ganska :shock: :!: Fast å andra sidan vägde han 4,5 kg och var heeeeelt torr och skrynklig, så jag tror ÄNDÅ att han var överburen!

Jaha, vad är planerna för i dag då? Jag försökte hitta din kompis på Youtube men lyckades inte. Jag måste ha bättre sökord, tror jag! Däremot hittade jag ett klipp där Robbie Williams hånglar upp en tjej på scenen under en konsert :shock: :o :oops: 8) Den mannen talar på något sätt till min reptilhjärna, tror jag!

Nu skall jag sluta babbla & börja jobba!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Haha! Vilken morgonrutin! :lol:

Jag har gått 12, 9 och 6 dagar plus B.F. med de tre första. Min teori om att det skulle minska tre dagar per barn var tydligen helt orealistisk.

Medeltiden blir alltså 9 dagar = 8 juni. Jag har tänkt att Milo kom tidigare för att han var helt övermogen (5,3 kg) och inte skulle ha tagit sig ut annars, haha!

Mamma har gått över tiden med alla oss fyra. Och vi har alla vägt över 4 kg. Min mormor vägde 5 kg när hon föddes. På den tiden! Så de stora barnen är nog ett arv. Ingen av oss har diabetes, är någon tjockis eller särskilt storvuxen. Och vi är alla smala över höfterna, inga barnafödar-höfter direkt. Däremot har mina moderkakor varit stora och haft bra placering.

Men man kan aldrig veta. Min granne har två pojkar med samma pappa. Den äldsta kom två veckor innan, liten och pesig och är det fortfarande. Jättelik hennes bror. Den yngsta väntade två veckor extra, stor såklart och en kopia av pappan. Så lite kanske det beror på vems gener som rular?

So far verkar det ju i alla fall vara samma sorts gen som styr den här förlossningen också. :wink:

Jag har ingen förkänning alls. Men min svärmor invände och påstår att det hade jag inte med Milo heller. Hon hade varit på besök samma dag (det minns inte jag ens) och allt verkade som vanligt. Hon påstår också att magen är mindre än med Milo.

Släkten kan man ju annars inte ringa till längre, de tror direkt att NU ÄNTLIGEN är det på gång. Fast jag bara tänkt prata bort en stund, haha!

Min darling :heart: mår lite bättre idag tack och lov.

Lisa heter Swahn i efternamn, jag vet inte vilken låt hon valt eller vad den heter. Så jag var inte till så stor hjälp. Och Robbie, vad ska man säga, han spelar i en egen division. Helt livsfarlig. :lol: Sånt brukar tilltala vädurar. :wink:

Kram Jannika
J och Å

Inlägg av J och Å »

Å vad spännande detta är. Vi väntar och väntar.....................

massa pussar å kramar från oss
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej J och Å! :heart: Tack för pussar och kramar!/Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej goding! :D

Hinner inte skriva, men läser över kaffekoppen och kramar om :heart:

Lovar att berätta mer om ugglorna dock :wink:

Storkramen!
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nicke Nyfiken med familj hänger också här och väntar och väntar och väntar, pust vilken tid det tar innan den däringa lilla ungen behagar komma ut. :)

Nåååååå, hur länge till tänker du hålla oss på sträckbänken??????

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"