läggning av syskon-katastrof!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mata

läggning av syskon-katastrof!

Inlägg av Mata »

Tills för ett par månader tillbaka har mina två döttrar (2 och 4 år) sovit i olika rum eftersom det var mest praktiskt då de båda sov i spjälsängar som skulle ta för mycket plats med två i samma rum. Men eftersom den stora flickan klättrade i och ur som hon ville och vi snart (vilken dag som helst!!!) väntar tillökning, bestämde vi oss för att hon skulle få sova på madrass på golvet i lillasysters rum. De första kvällarna gillade hon inte idén, utan det fick gå till på kur-vis… alltså hon sprang ut ur rummet om och om igen, och jag gick tillbaka varenda gång och ramsade.
Lillasyster har alltid somnat på bumsen, så hon stördes inte av detta fram och tillbaks-springande. Andra kvällen var det mindre spring och tredje knappt alls… men fjärde!!!!!

Nu började det knepiga som vi fortfarande inte löst. Lillasyster började också springa ut och in ur rummet. Jättekul! Tyckte de… mindre kul tycker jag.
Observera att lillasyster klättrar hur lätt som helst ut och in i sin spjälsäng trots att vi byggt om den så att ”staketet” är högre än normalt. Hon är en otroligt akrobatisk typ för den delen.

Jag tänkte först: ”-Jaha, då får det väl bli en dubbel-läggnings-kur då (när de väl somnat är det inga problem, de sover till 7), som om man hade tvillingar. (förresten så känner jag en som har tvillingar om som betalar en annan tjej för att lägga dem inför natten…).

Men någon progress har fortfarande inte märkts av, varje kväll springer de ut och in ur rummet, de springer tillbaka till sina sängar så fort de hör oss, och skriker av skratt… :lol:
Jag kan ju inte ignorera deras spring eftersom de ju då springer till något annat rum, så jag springer också fram och tillbaka och ser till att de hamnar i sina sängar. Mycket underhållande tycker de…och underhållningen pågår ca 1-1,5 timme varje kväll (så att jag slipper bli gravid-försoffad…).
Jag har även provat att stänga dörren, men då börjar de brottas, riva ner saker från bokhyllor (de klättrar högt på de bokhyllorna som förstås sitter stenhårt fast i väggen.) eller så misshandlar de varandra så jag måste ingripa…

Några gånger har vi lagt lillasyster först och då har hon somnat på bumsen så som hon gjorde innan de började dela rum. Det har funkar någon gång, då storasyster bara la sig och sov när hon förstod att lillasyster sover. Men ett par gånger har hon väckt lillasyster då och sen har det blivit fram och tillbaka spring igen.

Vad ska vi ta oss till! Vilken dag som helst föds nästa syskon och vi måste antagligen dela rum med dessa vildingar den närmsta månaden eftersom svärmor kommer hit och då lånar det andra sovrummet.
Jag har alltså funderat allvarligt på att separera dem igen, men det känns tråkigt eftersom de sover bra så fort de somnat och jag tycker faktiskt att man borde kunna ha dem i samma rum. Och nu är det alltså så att det rummet ändå blir upptaget.

Jag hoppas på snara svar! [-o<
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Ge dem inte chansen alls att springa omkring! Sitt stolvakt utanför dörren, med dörren på glänt och du sysselsatt med nåt trevligt - läsa, datorn, stickning... Och vid minsta lilla ansats att de ska ur sängen så IN och lägg ner, ut med ramsan!
Inga fötter på golvet, de ska knappt resa huvudet från kudden :wink:
Det här kräver sittning i tre-fyra kvällar, och konsekvent hela tiden! Och det är INTE meningen att du ska fastna på stolen, men första och andra kvällen får du nog räkna med att sitta där!
OCh du ska INTE titta på dem så att de märker det, utan använd dig av ögonvråssnegling (det brukar vi mammor vara experter på :lol: ).
Har ni avskärmat, så de inte ser varandra? Annars är det en bra idé, jag har en byrå mellan mina två i samma ålder som dina, så slipper de ligga och trissa varandra!
Och rejält mörkt i rummet, underlättar kolossalt!

Lycka till
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Förutom det Mia nämnt kanske Tonen kan hjälpa till också?! Anna beskriver den så bra på Barnafostran i någon tråd. (Kanske den klistrade om dagishämtningar? Hinner inte leta...) Kolla upp det!

Kram Lua. :heart:
Mata

Inlägg av Mata »

Allt jag precis skrev försvann eftersom datorn gick ur internet utan förvarning...grrrr.

Tack för svar!
Men jag gjorde så, det funkade alltså på storasyster, hon tröttnade på att springa eftersom jag ledde tillbaka henne var gång och ramsade. Det var en förutsägbar kur och funkade så som jag varit van vid tidigare. Men på fjärde kvällen var det alltå lillasyster som började med detta springande som hon aldrig tidigare ägnat sig åt, och som då drog med sig storasyster.

Som du säger Mia så kan jag ju inte låta dem springa omkring, och därför har jag ju varit tvungen att fortsätta springa och lägga dem tillrätta. Nu springer de dock och lägger sig själva i sina sängar när de ser mig i dörröppningen.
Men jag kan ju inte sitta kolugn och läsa en bok om de springer omkring.
Det funkar utmärkt när ett barn inte kan komma ur sin säng, men två stycken som kan springa i och ur sina sängar är en annorlunda utmaning verkar det som.
Storasyster som ensam insåg på några kvällar att det inte lönar sig att springa upp eftersom jag bara la tillbaka henne. Men tillsammans har de utvecklat en sport...

Det är så mörkt det bara kan bli i rummet och de kan inte se varandra om de ligger i sina sängar (men det gör de ju inte...).
Jag har provat att inte låta dem komma ett steg från sina sängar, genom att vara i rummet och lägga dem tillbaka så fort de gått upp. Detta var dock otroligt roligt tyckte de, och det kan man ju förstå...Mamma springer som en yr höna och lägger den ena efter den andre tillrätta, så det la jag ner rätt snart.

Nu har vattnet gått så någon annan får ta över problemet några dagar...hehe.

Vad var det där med tonen?

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mata skrev:Nu har vattnet gått så någon annan får ta över problemet några dagar...hehe.
:shock: :D Nejmen OJ vad spännande!!! Då fortsätter vi här när du fått din bebbe, och låter som sagt andra sköta det här så länge :wink:
LYCKA TILL!!!

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol: :heart:
Det var det roligaste jag läst på länge!
Jättestort lycka till på förlossningen!

/Jenny
Mata

Inlägg av Mata »

:!: Varning! Omföderskor bör ej sitta och skriva om läggningsproblem mellan värkarna... Då kan det bli som här, vi hann inte till BB. Men det var lika bra det. (Det blev en tredje flicka!) :D
Så till läggningsproblemen...de är nu ännu värre.
Nu måste jag ju kvällsmaraton-amma och har ännu mindre tid att ägna detta dilemma. Nu är det värsta att storasyster börjar bita mellansyster därinne. Igår satt jag därför bredvid tills storasyster somnat för att förhindra detta. Jag la ner storasyster varje gång hon skulle upp, och det tog säkert 45 min tills hon gav upp och somnade. Jag lät igår även mellansyster somna själv så gick jag in med storasyster då mellansyster sov. Jag sa godnatt och gick, men hon sprang upp några gånger och sen bet hon sin sovande syster :cry:
Då gick jag alltså in.
Kanske det kan funka om jag fortsätter på detta sätt? Alltså, lägga lilla först, (hon somnar snabbt in när hon är själv i rummet.) Gå in med stora, vara i närheten och lägga henne var gång hon försöker gå till syster. Och förhoppningsvis slutar hon då.
Kan detta vara en modell? Utanför dörren är ju för långt bort för att förhindra misshandeln.
Problemet kan bli att jag blir tvungen att sitta så tills hon somnat varenda kväll, och jag har ju det där lilla skruttet att mata så det måste ju gå snabbt.
(Min man är oftast inte hemma från arbetet vid läggningsdags tyvärr.)
:?: :?: :?:

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mata!

Grattis till lilla tjejen :heart: till att börja med!

Det verkar inte alls kul det här, med en storasyster som bits :(
Det är ju så, att allt hänger samman - utevistelse, social delaktighet, maten... Hur funkar allt annat?
Har ni stortjejen (och mellan också, såklart!) med i era sysslor, känner de sig behövda?
Får de vara ute varje dag?
Har ni fasta rutiner kring mat och sömn?
Använder du dig av "paktandet" ?
Jag förstår att du har häcken full nu, med en liten bebbe att ta hand om också, men använd dig av dina stora tjejer i sysslorna kring bebisen också!

Annars tycker jag nog din tänkta strategi verkar bra - att du först lägger lillasyster, och sen storasyster, och då ska hon inte ha en chans att springa upp och hitta på bus!
Och du får låta riktigt ARG :evil: när du tillbaka visar henne till sängen! Och peka med hela handen! Det här beteendet är INTE godtagbart, och det måste hon förstå!
Och det bästa är såklart att du kan hålla dig utanför dörren, kanske kan du sitta och amma där, och ha storasyster i ögonvrån!

Hoppas det här var till nån hjälp...

Kram Mia
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Mata skrev::!: Varning! Omföderskor bör ej sitta och skriva om läggningsproblem mellan värkarna... Då kan det bli som här, vi hann inte till BB. Men det var lika bra det. (Det blev en tredje flicka!) :D
Åh GRATTIS!!! :lol: :heart: Snälla, berätta mer när du har tid!!! [-o<

Kram!
/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mata!

Förstår att du har händerna fulla nu :wink: undrar bara över hur era kvällar funkar... Har det blivit nåt bättre :?: [-o<
Berätta gärna om du har tid och lust!
/Mia
Mata

Inlägg av Mata »

Hallå igen!

Så trevligt att någon undrar hur det går!
Just nu har jag drabbats av ”trebarns-chock”! Inte bara jag verkar det som, utan hela familjen…

Jag fortsatte som jag tänkt i tre kvällar. Två gick bra, men den tredje tog lång tid, pappa fick ta över och då gick det snabbt. Därför fick han ta igår kväll också, det gick på några minuter och helt utan skrik och spring. På det följde en halvtimme av salig tystnad, men så kommer hemska skrik från systern som blivit blodigt riven precis under båda ögonen. :cry:

Idag är min man borta och kan inte lägga, så nu gav jag upp. Lillasyster ska inte behöva vakna av att någon misshandlar henne. Så nu la jag henne (storasyster) i gästrummet och jag tänker lyfta över henne innan gästen ska sova. (Svärmor är här för en månad.)
När hon åkt får storasyster fortsätta sova där helt enkelt.
Alltså, jag ger upp. Tyvärr, för jag tycker systrar borde kunna sova i samma rum.
Läggningen gick dock väldigt bra (hon sov inom några minuter och själva läggningen tog en halv minut) och för första gången på länge sover båda halv 8 på kvällen.

Kära fjällmor! Förlossningen var det minst dramatiska som hänt på länge. Det gick som en dröm! Vattnet gick torsdag ca. kl.13.00. Vi åkte in nästa dag tidig morgon eftersom det var 2-3 värkar per tio minuter. Men när vi kom till BB stannade allt av, och de hade fullt, så vi åkte hem och jag sov lite och skrev här om läggningsbekymmer mellan värkarna, men så tyckte jag att vi borde åka.

När vi började gå till bilen satte det igång på riktigt och när vi kommit halvvägs till Järna kände jag att nu kommer bebisen. Jag bad gubben att stanna bilen så jag kunde hoppa ut på någon åker (handdukar tog jag med…), men han började köra rally istället (typiskt gubbar! Jag var lite sur över det sen, det är ju bättre att föda på en obesprutad Järna-åker än att krascha med bilen.).

Vi skulle ju till Södertälje BB var det tänkt, men han körde in på Järna Vårdcentral istället. Sprang in och ropa att hans fru föder barn! Och jag låg i bilen och skrek som en galning (jag hoppas ingen i personalen blev hörselskadad.)
Varpå de frågade om jag hade patientbrickan med mig… Den hade jag lämnat på Södertälje och fått ett band runt armen istället, men det dög visst, för de öppnade dörren och min man bar in mig på någon brits och sen sa det ”Plupp!”, och sen var hon född.
Sen kom en ambulans som vi fick åka till Södertälje med, trots att vi inte hade bilbarnstol med, (jag skojar inte, de undrade om vi hade bilbarnstolen med!!!), hon fick istället ligga på min mage.
Mitt livs första ambulansresa, och det var så trevligt.
Det lustiga är att jag knappt hade ont någonstans efter förlossningen, det sved inte ens när jag kissade sen (om man vågar berätta om sådana detaljer…).
Sen fick jag världens mjölkstockning som riskerade att bli bölder så jag fick penicillin och oxitycin-nässpray som ska få mjölken att flöda, nu är det bättre, men storasystrarna är helt ur balans så det är inte helt lätt just nu. Om alla bekymmer som uppstått får jag skriva någon annanstans…

God natt!

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mata!

VILKEN förlossning :shock: :D
Tänk om mina ungar hade vett att vilja ut så fort också - jag har nog hunnit till BB och tillbaka 35 gånger innan en bebbe behagat komma :?
Tack för att du delar med dig!

Nu till läggningsbekymren; jag tycker du gjort helt rätt! Självklart ska lillasyster få sova i fred, och det här trista mönstret måste brytas, och det har du gjort nu! Säkert kommer de att kunna dela rum sen igen, när allt lugnat sig!

Kram på dig och dina töser :heart:

Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "