Lillasyster har alltid somnat på bumsen, så hon stördes inte av detta fram och tillbaks-springande. Andra kvällen var det mindre spring och tredje knappt alls… men fjärde!!!!!
Nu började det knepiga som vi fortfarande inte löst. Lillasyster började också springa ut och in ur rummet. Jättekul! Tyckte de… mindre kul tycker jag.
Observera att lillasyster klättrar hur lätt som helst ut och in i sin spjälsäng trots att vi byggt om den så att ”staketet” är högre än normalt. Hon är en otroligt akrobatisk typ för den delen.
Jag tänkte först: ”-Jaha, då får det väl bli en dubbel-läggnings-kur då (när de väl somnat är det inga problem, de sover till 7), som om man hade tvillingar. (förresten så känner jag en som har tvillingar om som betalar en annan tjej för att lägga dem inför natten…).
Men någon progress har fortfarande inte märkts av, varje kväll springer de ut och in ur rummet, de springer tillbaka till sina sängar så fort de hör oss, och skriker av skratt…
Jag kan ju inte ignorera deras spring eftersom de ju då springer till något annat rum, så jag springer också fram och tillbaka och ser till att de hamnar i sina sängar. Mycket underhållande tycker de…och underhållningen pågår ca 1-1,5 timme varje kväll (så att jag slipper bli gravid-försoffad…).
Jag har även provat att stänga dörren, men då börjar de brottas, riva ner saker från bokhyllor (de klättrar högt på de bokhyllorna som förstås sitter stenhårt fast i väggen.) eller så misshandlar de varandra så jag måste ingripa…
Några gånger har vi lagt lillasyster först och då har hon somnat på bumsen så som hon gjorde innan de började dela rum. Det har funkar någon gång, då storasyster bara la sig och sov när hon förstod att lillasyster sover. Men ett par gånger har hon väckt lillasyster då och sen har det blivit fram och tillbaka spring igen.
Vad ska vi ta oss till! Vilken dag som helst föds nästa syskon och vi måste antagligen dela rum med dessa vildingar den närmsta månaden eftersom svärmor kommer hit och då lånar det andra sovrummet.
Jag har alltså funderat allvarligt på att separera dem igen, men det känns tråkigt eftersom de sover bra så fort de somnat och jag tycker faktiskt att man borde kunna ha dem i samma rum. Och nu är det alltså så att det rummet ändå blir upptaget.
Jag hoppas på snara svar! [-o<