Nu har jag försökt och kämpat på med standardmodellen och allt som hör till sen vår Haeyli kom till världen för 5 veckor sen imorgon. Till en början fungerade det väl, det är svårt att få det att inte göra det när det är tjejen som bestämmer och styr, men jag känner ändå att det är lite svårt att greppa allting, hela tiden rädd att jag missat någon viktig detalj som inte får missas och att jag ska förstöra allt...
MEN hon har ändå visat sig vara en bra unge som hajjar vad mamma vill och behöver. För det mesta sover hon 6 timmar oavbrutet, och när hon har varit vaken 6-8 timmar på dagen (ett utav problemen vi hade till en början, innan jag fattade att jag skulle väcka henne när hon låg och trynade som bäst på dagarn) kunde hon sova 8 timmar på natten.
I dagsläget är det kvällarna som är problemet, och ätandet. Jag ammar, på kvällen innan hon ska sova natt trycker jag dock i henne tillägg.
När hon sovit 2 timmar och jag väcker henne vid 16 ger jag henne mat. Hon äter, som vanligt, i eeeeevigheter, och då menar jag lätt 45min bara första bröstet. (Otroligt tröttsamt och slitigt och det gör ju att jag blir bunden till hemmet eller hos kompisar, mardröm att bli "fast" ammandes i en timme. För tar man bort henne innan hon är klar blir det ramaskrin!!!) Efter det målet är hon arg. Arg och ledsen. Jag har inplanerat 1,5 timmes sömn där vid 18-tiden, men måttstocken 2-2 funkar ju inte heller då hon äter så evinnerligt länge, nästan som att jag inte har nog med mat, men såhär har hon ätit nu i 2 veckor så det ska finnas mat där åt henne... I alla fall är hon omöjlig att få att sova, och hon är omöjlig att tillfredsställa också, hon bara skriker. Så det blir, fäljdaktligen, en enda lång matstund från 16 till 22 när hon ska sova, och det är inget skämt!
Alltså hon äter 16-17, byter och gosar lite, hon blir gnölig, arg och ledsen och så får hon mat från B2, säg vid 17.30. Där ligger hon sen och äter till 1815 då hon somnat vid bröstet och släpper. Börjar gå mot vagnen och lägger ned, 10min senare är hon otröstlig, smackar, pickar och suger förtivlat på handen, alltså hungrig. Men det borde vara omöjligt. Gnällig har hon varit de senaste 4 dygnen på kvällstid, men hon har alltid varit trasslig på kvällen, någon som blev bättre när hennes tröga mamma började väcka henne om dagarna så hon var trött, men riktigt bra har det ju aldrig varit.
Försöker jag vagna somnar hon och sover 5min, så kan i hålla på till det är dags att gå upp igen och det har inte blivit bättre utan sämre under de senaste 4 dygnen.
Just idg somnade hon 19.45, vid bröstet, något annat är omöjligt, hon blir bara så förbannad när hon ska somna själv, och skulle enligt "planen" varit UPPE 19.30 för att matas, badas, matas och sova..... Så jag ska plocka upp henne snart och göra det, B1 har ju hunnit fyllas på.
Natten till idag somnade hon 05, hon har aldrig sovit såhär dåligt, tendensen är alltså att det blivit sämre och sämre de senaste dagarna
Så de 2 stora problemen; hon äter 45min-1,5 timmer per bröst, och hon äter längre och längre ju mer mot kvällen vi kommer för att alltså i princip konstant äta 3-6 timmar på kvällen!!
Sömnen, att jag inte får henne att sova, som ju hänger ihop med att hon ammar så mycket.
Gaah, långt blev det. Men hoppas någon kan hjälpa, jag har läst avsnitten i boken, jag har läst här på forumet mycket så jag vet ju att det sitter otroligt duktiga människor här!! FIck råd och hjälp inför min förlossning också
Kram Ew