Standarmodellen - behöver hjälp att styra upp!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ewelina
Kontakt:

Standarmodellen - behöver hjälp att styra upp!!

Inlägg av Ewelina »

Hej!

Nu har jag försökt och kämpat på med standardmodellen och allt som hör till sen vår Haeyli kom till världen för 5 veckor sen imorgon. Till en början fungerade det väl, det är svårt att få det att inte göra det när det är tjejen som bestämmer och styr, men jag känner ändå att det är lite svårt att greppa allting, hela tiden rädd att jag missat någon viktig detalj som inte får missas och att jag ska förstöra allt...

MEN hon har ändå visat sig vara en bra unge som hajjar vad mamma vill och behöver. För det mesta sover hon 6 timmar oavbrutet, och när hon har varit vaken 6-8 timmar på dagen (ett utav problemen vi hade till en början, innan jag fattade att jag skulle väcka henne när hon låg och trynade som bäst på dagarn) kunde hon sova 8 timmar på natten.

I dagsläget är det kvällarna som är problemet, och ätandet. Jag ammar, på kvällen innan hon ska sova natt trycker jag dock i henne tillägg.

När hon sovit 2 timmar och jag väcker henne vid 16 ger jag henne mat. Hon äter, som vanligt, i eeeeevigheter, och då menar jag lätt 45min bara första bröstet. (Otroligt tröttsamt och slitigt och det gör ju att jag blir bunden till hemmet eller hos kompisar, mardröm att bli "fast" ammandes i en timme. För tar man bort henne innan hon är klar blir det ramaskrin!!!) Efter det målet är hon arg. Arg och ledsen. Jag har inplanerat 1,5 timmes sömn där vid 18-tiden, men måttstocken 2-2 funkar ju inte heller då hon äter så evinnerligt länge, nästan som att jag inte har nog med mat, men såhär har hon ätit nu i 2 veckor så det ska finnas mat där åt henne... I alla fall är hon omöjlig att få att sova, och hon är omöjlig att tillfredsställa också, hon bara skriker. Så det blir, fäljdaktligen, en enda lång matstund från 16 till 22 när hon ska sova, och det är inget skämt!

Alltså hon äter 16-17, byter och gosar lite, hon blir gnölig, arg och ledsen och så får hon mat från B2, säg vid 17.30. Där ligger hon sen och äter till 1815 då hon somnat vid bröstet och släpper. Börjar gå mot vagnen och lägger ned, 10min senare är hon otröstlig, smackar, pickar och suger förtivlat på handen, alltså hungrig. Men det borde vara omöjligt. Gnällig har hon varit de senaste 4 dygnen på kvällstid, men hon har alltid varit trasslig på kvällen, någon som blev bättre när hennes tröga mamma började väcka henne om dagarna så hon var trött, men riktigt bra har det ju aldrig varit.

Försöker jag vagna somnar hon och sover 5min, så kan i hålla på till det är dags att gå upp igen och det har inte blivit bättre utan sämre under de senaste 4 dygnen.

Just idg somnade hon 19.45, vid bröstet, något annat är omöjligt, hon blir bara så förbannad när hon ska somna själv, och skulle enligt "planen" varit UPPE 19.30 för att matas, badas, matas och sova..... Så jag ska plocka upp henne snart och göra det, B1 har ju hunnit fyllas på.

Natten till idag somnade hon 05, hon har aldrig sovit såhär dåligt, tendensen är alltså att det blivit sämre och sämre de senaste dagarna :cry:

Så de 2 stora problemen; hon äter 45min-1,5 timmer per bröst, och hon äter längre och längre ju mer mot kvällen vi kommer för att alltså i princip konstant äta 3-6 timmar på kvällen!!
Sömnen, att jag inte får henne att sova, som ju hänger ihop med att hon ammar så mycket.

Gaah, långt blev det. Men hoppas någon kan hjälpa, jag har läst avsnitten i boken, jag har läst här på forumet mycket så jag vet ju att det sitter otroligt duktiga människor här!! FIck råd och hjälp inför min förlossning också :)

Kram Ew
Älskad Haeyli 070510 - SM i tanke från början... I praktik återstår att se.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Känner igen en hel del av frågorna och länkar därför till min egen gamla tråd. :) Du kanske hittar något matnyttigt där. :wink: '

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 44&start=0
Gäst

Inlägg av Gäst »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 65&start=0

Det var väl kanske mera den jag letade efter... :roll:
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Så, nu sover hon, så får vi se hur länge det håller i sig.

Läst runt nu, också din tråd Päivi, och det slår mig det här med att min lilla äter så ofantligt länge, det blir lite meckigt med tiderna. Jag blir ju stressad, eftersom att jag sitter klistad där jag sitter så länge, och det hjälper ju inte amningen. Och det är svårt, så svårt att hålla henne vaken. Hon somnar vid bröstet, men det är alltså bara att ta bort henne och väcka och göra om det dom tusen gångerna som krävs till hon är mätt? Hon äter längre och längre "pass" och på kvällen är jag alltså inne i maraton-matning. Och hon ÄR hungrig för när det är dags för tillägget då äter hon lätt 60ml men också 120 har hänt, och ibland 40... Men jag är lur på att hon faktistk somnar från maten, att hon egentligen skulle kunna äta mer men att hon blir övertrött och matvägrar pga det, alternativt slocknar från den.

Precis som Päivis Sofia har hon en tendens att vara såååå trött, somna hundra gånger och jag får väcka väcka väcka för att få i henne mat, men när hon läggs i vagnen, då gråts det.

Jag måste få någon struktur, det inser jag, och jag har haft en plan (ett shcema men inte spikat i sten) som jag följt med 2,5 timmes sömn på förmiddagen och sen minskat så att det varit nere i 1,5 timme på kvällen, då hon verkligen behöver vara trött (hon hade lite knattklubb under sina första veckor så jag fick lära mig det) och sova, men inte vara övertrött. Och idag åt och gnölade hon sig förbi sin lur så det blev en 20-minutare. Lägger för natt 22 en ligt plan men verkligheten blir 22.30, tidigaste :oops:

Jag HOPPAS hon sover nu till min klocka ringer 0430 då det är dags för nattlur. Där har vi inga problem *ta i trä* med att somna om iaf. Sen får hon sova från 0530 till 0800 faktiskt, hon skulle sova till 9-10 om hon fick men jag kände att jag var tvungen att ta kontrollen där och inte låta henne bestämma sov. Då blir hon som sin mamma som sover på dagarna och är vaken på nätterna - eller som jag gjorde innan jag blev gravid och TRÖTT :D

Är jag inne på rätt spår...?

Min "plan" ser ut såhär:

0800: vaken 1,5 timme
0930: sover 2 timmar
1130 vaken 2 timmar
1330: sova 2 timmar
1530: vaken 2 timmar
1730: sova 1,5 timme
1900: äta - bada - äta 3,5 timme (den är lång för lillbruden äter i evinnerlighet)
2230: sova natt 6 timmar
0430: nattmål 1 timme
0530-0800: sova 2,5 timme

Det är nog så svårt att få henne att sova 2 timmars pass iofs, kanske behöver tänka om... Tycker dock ändå att hon visat mig hur hon föredrar det, sova mycket på morgonen och dagne och vara vaken emr framåt eftermiddagen/kvällen. Även om hon är riktigt, riktigt förbannad nu sedan de senaste dagarna. Ikväll var hon så arg så arg men jag lyckades lugna henne och få i henne mat ändå...

Ska skriva ut Attityden och läsa den innan jag somnar - behöver jobba lite på den också!

Sov gott!

KRam Ew
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Sova var det ja. Eller inte. Börjar se ett varannan-natt mönster här!? Så var hon från början och nu verkar hon återgått till det. Natten som gick var bra, natten före hemsk. Och den här natten verkar bli hemsk den också. Har vgnat i 1 timmer och 10min. Hon somnade vid bröstet och jag väckte för att ge tillägget och det tog hon emot. Men efter ett tag har hon jobbat upp sig så hon är FÖRBANNAD och jag fick trilskas. Till slut ville hon inte ha mer, hon tryckte ihop munnen och såg allmänt mätt ut. Så jag lade i vagnen och efter 4 minuter var hon igån. Så höll hon på med ett par minuters mellarum. Jag vagnar - rättar till huvdet som hon envisas med att resa - vagnar - lägger till huvud - vagnar och när hon är lugn slutar jag med att sakta ned tempot. 2-5min senare protesterar hon. Samma visa igen. Fram till 23.30, då lät hon som hon gör när hon är hungrig, och visst gick det i en hel del igen. Men NU ville hon inte ha mer, och likaväl vägrar hon att somna!!!

För 2 nätter sen resulterade detta i svammel fram till 5, och det orkar vi liksom inte i den här familjen.

Hon har trasslat med sömnen nu sen em-passet där jag fick vagna 5 gånger de sista 45 minutrarna. Sen har hon i princip inte sovit för att hon bara gnällt, och så alltås gnällt över sitt sovpass på kvällen och sovit kanske 20 min sen 15.30.....

Hur GÖR man för att få dom att faktiskt sova. Hon har redan 9 timmars vakentid och ger sig själv minst 2 timmar till som hon håller på så hon ska väl inte ha mer av det!? Då är hon snart vaken lika mycket som hon sover och hon är ju så trött för att vid själva läggningen inte alls visa den tröttheten hon hade en timme tidigare, då jag fick kämpa med allt för att hålla henne vaken! :cry: Dagarna funkar för mig vid gott humör och mod enbart för att nätterna funkar, så varför tjaffsar hon så här extremt mycket nu? Hon får så mycket mat hon vill ha så hon borde verkligen vara mätt nog... Även om hon, om hon fick bestämma, nog skulle ligga vid mitt bröst konstant 18-6, vilket inte riktigt funkar. Förstår inte varför hon äter så evinnerligt länge på kvällen för att när hon får flaskan har hon ju direkt tillgång till hur mycket som helst, men visar mig att hon inte vill ha mer. Men kanske skulle hon kunna äta hela tiden med 30 min varje gång, men så kan vi ju inte heller ha det, "fri aming" funkar som sagt inte riktigt här, amningen funkar fysiskt men så himla kul tycker jag inte att det är.

Börjar bli lite vid svårt mod känner jag, något jag så inte vill.

God natt, (inatt får hennes pappa ta vagnandet)

Kram Ew
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!
Välkommen hit!
Först och främst: Du kan inte "förstöra allt". :D Det finns fullt med icke standardmodellade barn som ändå äter och sover bra, men SM underlättar om man använder det som ett redskap och inte är orolig för hur det fungerar/inte fungerar.

Ed åt också lääänge. Men det reglerar sig. När han var tre veckor kunde ett mål ta 1,5 timme och det var bara ett bröst! När han var två månader så åt han 30-40 min/bröst. Sen var han nere på 20-30 när han var tre månader. Skaffa gärna en bärbar dator! :shock: :wink: 48-timmarsdygnen känner jag igen. De gav sig ungefär vid en månad.

Hon ska inte ha mer vakentid, men kanske lite mer aktiv tid? När hon inte äter, vad hinner ni med då?
Jag undrar om det kan vara så att den här fröken kanske behöver en napp på kvällen? Vi hade napp på kvällen till Edvard när han var runt en månad. Ett annat tricks är att lämpa över sötnosen till den ömme fadren. Det var ett bra tips jag fick av av mina båda bröder som sammanlagt har sex barn. De hade märkt att det var svårt för en liten spädis att komma till ro hos mamma på kvällen. Vi experimenterade mycket med det, och ja, här var det definitivt så. Han var skitnöjd att bara ligga och suga på pappas tumme, men hos mig skulle det ätas, ätas och ätas (läs snuttas). Så efter målet vid sju så blev han pappas pojke tills nattslurken vid tio, då hade han napp.

Schemat ser bra ut tycker jag. Det stämmer att många blir socialare allt eftersom dagen lider. När vi hade en 20-minuterslur vid kvällstrassel så fick den konsekvent vara i famnen eller vid bröstet första tre månaderna. Det tycker jag att man kan ha om man bara ser upp med frestelsen att förlägga fler lurar dit... Den är viktig, men kan vara ett elände att få till annars. Jag vagnade också mer på sista luren, just för att den var så skittrasslig.

Har ni mörkt i sovrummet? Jag tror att det är jätteviktigt att signalera skillnaden på dag och natt med MYCKET ljus och MYCKET mörker.
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Hej

Och tack för svaren :)

Jo napp har visat sig vara ett måste vissa stunder under kvällen, då kan man oftast få henne att vara lite nöjd längre stunden än utan. Blir som en lek, spotta ut - stoppa in - spotta ut - stoppa in osv, så har man nåt att göra :lol:
Umgänget blir ofta mest kantat av gråt, iaf på eftermiddagen och sen på kvällen. Hon står sig 20 min glad och nöjd, då sitter vi i famnen i soffan och surrar med pappa och mamma och har det rätt skoj. Men sen blir hon ledsen och verkar hungrig, trots att hon då på kvällen just käkat i dryga timmen. Men jag ger iaf inte upp utan vi knallar med henne, byte knä, kollar spegeln (livrädd för sig själv än så länge :) ), lägger över axeln och micklar. Men det skulle ju vara skoj om hon liksom VILLE vara social snarare än att man får försöka undvika gråten. Å andra sidan kanske jag får acceptera att hon faktiskt inte har något annat sätt att berätta för mig vad hon sett och upplevt hela dagen !? För hungrig KAN hon inte vara, det vägrar jag köpa!

På dagarna är umgänget inte kantat med lika mycket gråt men mesta tiden går åt till att äta, återigen. Så på det hela blir det inte så mycket umgänge, max 30min hinns med på ett pass... Vad ska man göra nu när hon är 5,5 vecka när det gäller umgänge? På morgnarna när hon är vaken andra gången där vid 1130 så sitter hon i babysittern och kollar på det svart-vita dushdraperiet när jag duschar, och småpratar lite med mig. Men det är ju inte umgänge med mig på samma sätt, även om hon tok-gillar det :) Lagom till jag är klar med dusch, påklädning och kladdet där inne är hon redo att käka och sen sover hon, det passet är det bästa på hela dagen och vi njuter båda två. Hon är riktigt kul att prata med då, när hon kan slita blicken fårn draperiet och kolla på mig alltså :)

Jag bor då i Luleå, här är det ljust 24h just nu. Vilket är bättre än om hon kommit på vintern när det då istället är kolsvart dygnet runt. Men jag har persienn och svart rullgardin (måste själv ha SVART när jag ska sova) så det är mörkare än någonsin när hon ska sova även om det inte är svart. har börjat byta blöja i sovrummet nu också för att hon inte ska bli buren genom hallen och tro att det är dag när solen lyser i lägenheten. Men ibland är det oundvikligt... Dock sover hon när man väl fått henne att sova och somnar om hyffsat bra under natten så jag får nog säga att det funkar, och hon sover i princip alltid sina 6 timmar på natten. Men nu har jag slutat kompensera för henne om hon trasslar över sovtiden och väcker alltid 4.30 för att hålla tiderna så att det blir samma varje dag.

Men det där med aktiv tid - några tips på vad annat vi kan göra mer än att prata med henne och kolla på speglar?

Tack återigen för all tid ni makalösa människor lägger ned på att bolla tankar!

Stor kram Ew
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Halloj igen,

Nu har jag lite nya frågor.
Haeyli är nu 5 veckor, 6 på torsdag.

Hon har svåra problem att somna på kvällarna, jag vagnar då hon sover i vagnen. Börjar, dessvärre, tro att min teknik är lite fel och bör kanske ragga rätt på en DVD. Fick ju BB för 4 månader sen men det var ingen DVD med där... Vill bara få konfirmerat att jag gör rätt. Men egentligen gör jag ju det, hon somnar ju!

Så till fråga om vagning. Jag tror att jag vagnar henne för länge, svårt att se i mörkret men jag vill så gärna att hon ska somna att jag kanske vagnar för länge. Hon är nästan alltid ledsen när hon ska sova, beroende på att hon förmodligen blir övertrött och talar om för mig att hon inte vill ha mer mat genom att vara ledsen, mer om det nedan.

När jag vagnar och hon blir tyst - ska jag gå ut ur rummet snabbt då? Det tar oftast 2 sekunder så gråter hon igen, jag har i ett par dagar prövat att avvakta men alla gånger har hon börjat gråta mer så jag har vagnat. Ska jag då vagna dom 2 tag det tar för henne att bli tyst och sen gå ut för att gå in igen på en gång och upprepa? Är det rätt tanke liksom?

När jag nu till slut vill flytta hennes nattsömn till sängen, är det buffandet som gäller då? Hon är nästan alltid ledsen när jag lägger henne. Hon blir kanske övertrött av att hålla på och äta och joxxa så länge. Vill ha en glad och nöjd bäbis när hon ska sova, som hon var när hon fick nattslurken och inte skulle somna själv.

Hon äter 1 timme B1 - storskötning och umgås med pappa med titta på hemmet, kolla in speglar, snacka lite och bli pussad på av storasystrar som vi har här just nu och annat sånt (här brukar hon bli ledsen och gnölig hela tiden så vi få vara uppfinninsrika!) - sen 45min äta B2 till jag får bryta för att hon ska få ned tillägget vi ger på kvällen och medan hon får det och de sista 10 minutrarna på bröstet är hon riktigt upprörd och gråter och gnölar tills hon tillslut inte vill ha med tillägg, då är det godnatt....

Är det så att hon blir övertrött, då har jag 2 alterntiv, ta upp henne tidigare eller dra ned på umgänget. Hon är oftast så trött att hon somnar vid 21.30 och jag får väcka henne vid bröstet. Men 3 timmar vaken behöver hon vara för att sova ordentligt, annars vaknar hon vid 2-3 istället för kl4 när det serveras mat igen.

Alltså - vagningstekniken ovan, är det så jag ska tänka?
Och hur är det här med humöret när jag lägger henne, ska jag kämpa för att lägga en glad unge? Och hur vet jag isåfall att hon är mätt. Känner att hon BORDE vara det efter 1 timmes B1 - 1 timme umgänge - 1 timme mat igen, men jag börjar tro att hon inte är det. Det börjar växa en tanke om att jag kanske ska ge bara tillägg just kvällen för att VETA att hon får nog. För nog borde det gå att se henne mätt på ett annat sätt än att hon är gnölig.

På dagarna är det rätt bra, hon har svårt att sova ju närmare eftermiddagen kommer men det klarar vi av än så länge :)

Ska jobba på att fatta mig kort, enligt min mor journalisten är det en färdighet i sig ... :)

Hälsn Ew
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Här kommer ett KORT svar :lol:

Ja, mer mat. Allt för att skjuta dina vargar. :wink: Sen när de är så här små brukar många (även jag...) amma till sömns inför natten. Om jag minns rätt så införde jag skratt till go natt (inför natten) efter 2 mån kanske närmare 3. Fram tills dess ammades Tor till nästan sömns inför natten. Då var det lätt att bara tippa över honom i sängen och han sov till matdags.

Lägg ner energin på vagning och somna själv på daglurarna (med skratt till go natt), så sparar du ork tror jag. :wink:

Ps. om sängen är kall kan du värma upp den lite innan med värmedyna eller vetekudde, så vaknar de inte av att det blir lite kallt. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Ewelina :!:

Istället för att beställa DVD:n kan du använda pengarna till att komma till Älvsbyn på kaffe och vagningsvisning :wink: Jag ska lära dig aaaaaallt jag kan :D

Två korta funderingar:

Varför har du ingen nattslurk :?: Våra barn äter fortfarande nattslurk...

Kanske en 5-minutare mitt i 3-timmarspasset skulle göra susen :?:

Kram Lua. :heart:
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Hej hopp!

TorsMamma - kort och koncist, ska försöka detsamma hädanefter :)

Jag ska försöka få i mer mat under gladare former på kvällen, och mata till hon somnar och försiktigt lägga i sängen, så får vi se. Nu funkar vagningen nattetid bättre sen jag slutat vagna till sömns. Det tog väl 1 timme första gången och jag fick springa ut och in som en illbatting men nu verkar hon ha hajjat och somnar in fin-fint.

Nu är det istället dagarna hon inte sover på, hon vaknar med 15 minuters mellanrum hela lurarna och har så gjort i några dagar nu. Funderar på om jag kanske ska följa råden i BB om barn som inte sover - dvs plocka upp när hon vaknar och mata mer till hon somnar om. Är det en bra idé, hon HAR ju sovit iaf de 2 första lurarna fint tidigare, bara inte nu?

Lua - låter henne somna när hon käkar där kring 8. efter att hon ätit på B1 i en timme ungefär - och då sover hon drygt 5min men när hon vaknar och fortsätter äta i kanske 20min till och det blir dags för skötning är hon snabbt lika sur igen och trasslar jättemycket med ätandet. Det är äta 2 min - skrika - hivar upp på axeln - äta igen - gapa lite mer - hiva upp på axeln osv osv. Avbryter alltid bröstätandet på kvällen för hon kan äta 2-3 timmar i sträck annars och då blir det varken skötning, umgänge eller somna i tid av det hela. Istället blir det tillägg kl21 så hon faktiskt ligger 21.30, hon är såååå trött då lill bruttan :)
Men nu tänker vi faktiskt komma till dig och hälsa på och få live-tips så att jag inte behöver skriva 10 spaltmetrar här :lol: Vi tackar för inbjudan och hoppar på snarast :)

Kram Ew
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Kan det vara så...

Att hon är inne i en viktökningsfas? Hon har ALLTID ätit lääääänge och jag har väl mer eller mindre brutit efter 1,5 timme, helt enkelt för att hinna byta blöja och umgås lite, och det blir verkligen liiiite, och för att kunna äta och sånt själv.

Nu har hon tagit det till en ny nivå. Bestämde igår att hon idag skulle få visa mig hur hon skulle vilja ha rutinerna, kolla in lite när hon vaknar själv och sånt. Det har hittills inneburit följande:

Äta 04-05
Sova 05-08.20 men mycket oroligt
08.20-11 Äta samt blöjbyte på 5 min, umgås ville vi inte, var baaaaara sugen på mat :)
11-12.30 Sova, mycket oroligt
12.30-15.40 Äta, 1 tim på B1 sen hänga lite med morsan och sen äta 14-15.40....
15.40- sover men inte mer än 15min i taget.
Skulle plockat upp henne om jag inte insåg att hon faktiskt MÅSTE få sova stackars lilla älsklingen. Hon skriker inte, mer än att hon frågar lite försynt, men det tar bara 30sek att vagna om henne till sömns så trött är hon ju snarare än vrålhungrig.

Några tankar!? I den här takten hinns det ju inte mer än 3 mål, även om dom är låååååååånga, och det kan ju inte vara modellen hon ska leva efter det här. 4 timmar vaken nästan, det går ju inte tänker jag :) Inte VARJE gång och bra en kvarts sömn på det och så äta mer. Om inte annat blir mamman tokig :shock:

Grejjen är att hon sovit-vaknat-sovit-vaknat under dagarna i över en vecka nu, nätterna börjar bli lite mer oroligt nu också, hon är svårare att söva efter 04-målet och hon är svårare att söva på morgonluren också, är vi på väg nedåt eller har hon sin öknings-period redan nu (hon är 6v 4dgr)!? Är det vad som är på g är det lugnt, då VET jag ju, men jag börjar nästan bli orolig att vi ska in i en super-jobbig period när det ändå funkat hyffsat nu ett par veckor.....
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Jag GJORDE det! Jag hjälpte henne att komma i rätt stämning och somna själv i vagnen med buffning!!! Inget vagnande! Nu ska hon få sova i sängen i natt!

Jag bestämde mig för att hon var mätt och nöjd kl15, lockade fram ett skratt och snabbt ned i vagnen och gick. Efter några sekunder grät hon lesset, trött som hon ju är och jag buffade. Efter 3 gånger somnade hon :) Hon har vaknat 2 gånger sen dess och jag buffar och så tillåter hon sig själv att somna!

Det är dock fortfarande såååå mycket tid som går åt att äta på men jag ska köra en mjölkökningskur så får vi väl se om det kan hjälpa henne att äta klart lite snabbare så man hinner med ordentligt med umgänge och så, köpt luzernte, ska bara ställa in mig psykiskt på att klara mig utan kaffe så ska jag köra :)

Men nu VET jag att jag klarar att avgöra vad som är bäst för dottern, ännu några vargar är skjutna. Märker att hon litar på mig och då är det bara att leda, är skyldig henne att visa att hon lagt tilliten på rätt ställe!!

Har och kommer att ha tusen frågor till men nu känner jag att mitt sunda förnuft klarar en hel del. Dessutom ska vi ju till Lua för ännu fler live-tips :)

Det här forumet är SÅ bra, alla människor som tålmodigt svarar och alla konstruktiva dialoger som finns kvar för oss gröngölingar att läsa :) Och ingen annanstanns är det så mycket sunt förnuft! Här hör man aldrig "ja stackars er, mitt barn är också SÅ jobbigt på natten men det går över om 10 år" eller något annat. Vilket barn orkar DET!? Haeyli är nöjd med livet, så många bäbisar från föräldragruppen är inte det. Och deras föräldrar verkar också må rätt dåligt :(
Dessutom har jag diskhjälp och sällskap när jag hänger tvätt, stackars alla som INTE har det!!
:lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Heja Ewelina! =D> Även om du inte får massor av svar på en gång så löser du det så fint och tåden är fantastisk och följa! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewelina
Kontakt:

Inlägg av Ewelina »

Tack TorsMamma! Bara det att få skriva om sina problem och funderingar får en ofta att se lösningar. Jag är nämligen, tyvärr, inte omgiven av människor i "live"-livet som har BB som bibel :wink: Min mamma däremot, är AW-fan så ensam är jag inte. Och min sambo, som nu fått sitt 7e följer mig och är bara glad att jag funnit mitt sätt att förhålla mig till och fundera kring "problem" (frågor då ju) som kan uppstå, då det här är mitt första! Här på forumet, och i min egen tråd, får jag råd och tankeställare.

Ikväll har vi buffat och buffat och buffat. Haeyli fattade liksom noll när hon skulle somna i sin spjälsäng, och utan vagning på det. Men vi hade ju buffat sista luren så jag, och hon, visste ju att det gick alldeles utmärkt. Hörde henne snackandes med sin snuttefilt där inne för 40min sedan men det var bara snack liksom, och nu sover hon. Det är SÅ HÄFTIGT att jag och sambon lyckats tala om för henne att allt är kolugnt, det är BARA att sova skönt så ses vi kl04 med käk!

Sitter dock med lite tungt hjärta, även om det INTE påverkar min attityd! Skriver blogg, och där har jag glatt och stolt beskrivit de framsteg vi gör och hur duktiga vi är som sover här i huset, för visst ska mamman tränas, nattdjur som jag varit i alla år och numera SOVER vi alla här på nätterna... Tydligen uppskattas inte detta av modiga anonyma människor då följande fanns att läsa bland kommetnarerna nyss:
"Varför skaffade du barn? Du verkar se henne som nån hund du ska träna genom att ha henne att sova och äta på fasta tider så att du får vara nöjd.. Har ingen berättat för dig att barn kräver tålamod, tid och kärlek? Förstår inte ens hur du kan prioritera att gå på fest när hon är så liten..

Vill inte bråka bara få dig att tänka till"

Jag blir så ARG. Tålamod tid och kärlek!? Varför skulle jag ta mig TID om jag inte hade TÅLAMOD eller KÄRLEK? Och hur man än vrider och vänder på det krävs väl sömn för att kunna ge tålamod och kärlek och tid vinner man ju på det också..... Man ska inte, och jag tänker inte, låta mig tryckas ned av sådana dumheter. Vi har det så bra här i huset just för att alla får den sömn vi behöver, de rutiner vi behöver och kärlek har vi så det sprutar ut ur öronen på oss!

Imorgon ska vi fortsätta buffa men sömnen på dagtid är förlagd till vagnen, vill ha henne där så att det är lätt att få henne att sova när vi sen ska ut och göra saker på dagarna, typ hälsa på vänner och sånt. Kommer det bli förvirrande eller är det som jag tänker att om sömnen på natten är i sängen så hajjar hon galoppen?

Vi äger vi BB-följare, AW-sektare och allt vad vi nu blir kallade. Det är en kamp börjar jag förstå, det här att ursäkta att man inte har det hemskt, är urlakad och bara gråter jämt.....
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"