Morgonstrulsfråga - igen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MerlinK

Morgonstrulsfråga - igen...

Inlägg av MerlinK »

New topic - knappast... :)

Men jag behöver tips ändå.
Sonen, drygt 10 månader sover natt 19.45-07.45 är det tänkt. Sedan minst 6 v vaknar han allt från 20 till 90 min före godmorgontiden. Ett tag var det mer ilskna vrål än gnöl, men för två veckor sen slutade vi helt att gå in i hans rum på morgonen och trappade ner ramsandet till mellan 1 och 2 ggr/morgon (den andra gången enbart vid kris/mkt ledsen), så nu är det mest gnöl och gnäll. Ramsar vid första pip och han har som sagt helt slutat vara arg men det händer någon gång att han blir ledsen. Somnar oftast inte om så vitt jag vet (det blir iaf inte tyst mer än max någon/några minuter åt gången), eller så gnölar han i sömen.

När godmorgontiden börjar närma sig blir det ett ständigt "passande" för att lyckas kliva in i rummet när han är tyst (dock inte utanför dörren utan med öronen öppna mellan frukostbordet och pannrummet). Första morgonen med "morgonkuren" började han till slut att jollra och lekte i sängen när jag kom in (före mörkläggningsgardinens inskaffande :) ) men det var tyvärr en engångsföreteelse. Han är oftast ledsen när han vaknar.

Mörkläggningsgardinen är inskaffad och uppsatt :)
Dagslurarna är mellan 10 och 10.45 samt 13.30 och 15.

Jag känner att detta ständiga morgongnöl tar på mitt humör även om han oftast är/blir på bra humör när vi gör godmorgon.
Sista tre nätterna har oxå varit fyllt av gnöl och uppvaknanden (från att sova hela natten förutom morgonen då :) till 2-7 uppvaknanden/natt) som ramsats efter behov (somnar oftast om själv efter 2-20 min).

Kanske det bara är att fortsätta som jag/vi gör och vänta ut det, eller har jag fastnat i nåt jag inte ser själv?
Mamma till Hjalmar -04 (kurad vid 5,5 mån) och Oskar född sept -06 (säker sovare med hjälp av verktgen!)
JH

Inlägg av JH »

Svaret på liknande frågor brukar vara att det är ens egna vargar som har börjat krypa tillbaka in igen :twisted:

Du känner dig orolig och osäker inför morgnarna, och det känner han av, jag lovar!

Tillbaks med attityden, du vet ju att det här funkar! :wink: När du börjar känna dig säker igen så känner barnet också det. Vet inte hur många gånger jag läst inlägg där det står att "NU har jag fått nog, nu SKA det funka", och nästa dag kommer ett nytt snopet inlägg "men, nu sov han ju över vargtimmen - när jag var så peppad att ta tag i det och allt!" :lol:

Annars är mitt vargtimmestips (OM han börjar vakna tidigare och tidigare eller blir mer ledsen. Om han bara ligger och snackar och är vaken så är det ju ok!):

:arrow: Få till ett omsomnande till varje pris! Endast då börjar han sova "över" vartimmen.

Ni har ju provat att backa och låta honom sköta det själv, och det brukar ju ofta hjälpa. Men om ni inte tycker att det blir bättre så är omsomnande det enda som hjälper.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
MerlinK

Inlägg av MerlinK »

Tack för svar!

Orolig och osäkert - tja det har ju börjat bli känslan "inte nu igen"

Idag gjorde vi ingenting när han började gnöla just före 07 (vi var redan vakna men låg kvar i sängen och vilade). Första 20 min verkade lovande (mest tyst faktiskt) men sen ökade han på. Vid kvart i åtta var jag så less så då blev det högljudd ramsa utanför dörren med viss effekt men det var tyst max 10 sek tills vi tog upp honom just före 8.

Hur ska jag få honom att somna om?
Mamma till Hjalmar -04 (kurad vid 5,5 mån) och Oskar född sept -06 (säker sovare med hjälp av verktgen!)
JH

Inlägg av JH »

Precis! :D "Inte nu igen", kan lätt leda till att man "förväntar sig" problem = man har släppt in nån liten varg :twisted: Så var det i alla fall för mig när våra vargtimmesstrul var som värst :x

Omsomnande är inte lätt..... I Know! Men det är bara att var ihärdig. Det viktigaste (för mig i alla fall) var att sluta med att bara ligga och VÄNTA på att marginalkvarten skulle komma så att man äntligen kunde ta upp den lilla gnällisen. Barnet fattar ju inte att den ska sova till 7 (eller 8 eller vad det nu är) bara för att jag väntar 10, 20, 30 min till medan hon ligger och gnäller/skriker).

Nä, istället måste man aktivt se till att barnet somnar om (alltså, om man har stora problem med vagtimmen, inte om barnet bara vaknar tidigt ibland och inte är särskligt missnöjt!).

Använd ramsan som ett SÄKERT och PUNKTSÄTTANDE besked att "nu ska här sovas, inte gnällas". Om det eskalerar så använd solfjädern för att få barnet riktigt lugn och sömntugnt. Antagligen blir han arg igen när du går (blev Elsa i alla fall), men om man då låter honom vara så finns chansen att han somnar.

Använd marginalkvart åt ANDRA hållet (alltså + 15 min) för att barnet ska få så lång tid på sig som möjligt att somna om. Om det är dags för morgon och barnet fortfarande vaket så försök få honom att somna om i 15 min till. Somnar han så låt honom sova 5 mintuer och väck sedan. Just att få väcka verkar vara nåt som funkar och ger signal till barnet att det inte är dags att vakna förrän föräldrarna väcker - vaknar man innan är det bara att somna om :wink:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
MerlinK

Inlägg av MerlinK »

Skönt att veta att vi har några veckor kvar till 3 månaders strul... :D
Och tack för svar från dig som vet hur det är! (har varit :?: ) :)
Nej, sonen ligger tyvärr inte och snackar utan det är gnäll från start.

Läste svaret om solfjädern (20 min...) och har bara en fråga: vad gör jag när armarna domnar :?: :? Har avstått från solfjädern för att sonen blir så fruktansvärt arg och man måste verkligen stå lääääänge, men det kanske är den som gäller.

Tack för tips och peppning! Det blir att vässa attityden då... :)
JH

Inlägg av JH »

:lol: ha, ha!

Ja, 3 månader hoppas jag att ni slipper traggla!

Det har faktiskt funkat bra för oss de sista veckorna, inget vilt protesterande på morgnarna längre, utan mest snack och joller. Och de sista dagarna har hon faktiskt sovit ända till morgon så att vi har fått väcka! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
MerlinK

Inlägg av MerlinK »

Tja det blir 6 v till ungefär, men däremellan kommer påska :!:
...och övergång till sommartid... *hehe*

Tack för svar :!: :D Tråden är redan sparad på favoriter off line... :D
mammamy

Inlägg av mammamy »

Att för sig själv låtsas att klockan är 02.47 när morgongnölet sätter igång, är ett bra sätt för mig att få till rätt punktsättande ton. Jag tänker mig hur jag skulle känna det om han drog igång då och ramsar i den tonen, den funkar ju på natten och biter också på morgonen, iallafall på lille E.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"