Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
JH

Ni med bebisar födda våren 07

Inlägg av JH »

Hej!

Undrar om det finns fler här som har små bebisar som är födda i april/maj 07 eller däromkring? Vill gärna utbyta tips och råd kring SM, sömn och annat som kan röra sig i huvudet :D

Själv blev jag mamma till lilla Siri den 18 april. Har redan en dotter, Elsa, som fyller 3 i sommar. :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Jenny !
Jag vill gärna vara med, jag hade tänkt starta en liknande tråd själv. :)

Min dotter är född 12 maj.

Jag måste gå och lägga mig nu :roll: Men jag skriver mer sen.
JH

Inlägg av JH »

Hej susanne! :D

Det var en tidig kväll... :mrgreen:

Hur går det för er med SM? Du har väl precis börjat eftersom din dotter bara är en månad. För oss går det ok, men vi har lite matningstrassel :evil: Hon sover dock oftast väldigt bra både på dagen och natten, så det funkar ok. Det känns bara tråkigt att hon ofta är så ledsen vid bröstet :( Men jag har bestämt mig för att inte grotta ner mig utan att försöka få tag på attityden och bara köra på utan att göra matningen till en kamp. Idag har det gått väldigt bra hittills, ta i trä! :D

Vi hörs mer senare!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:) Ja, och det ser ju ut som om klockan var 19.17 när jag skrev det där. Forumet går en timme efter.

Min lilla fröken har sovit ganska fridfullt än så länge. Första tre veckorna sov hon tre-fyra timmar-sen åt hon en timme, utan större variationer. Nu börjar hon bli mer vaken, och jag har börjat väcka henne dagtid om hon sover väldigt länge. Hon äter två gånger nattetid.

Mer än så har vi inte styrt upp än. Hon är född litegrann i förtid också.

Fast igår och idag har hon verkat ha lite svårt att komma till ro. Hon hade långa vakenpass på morgonen och på kvällen. Kanske dags att börja vagna lite? Hur vet man att hon är helt proppmätt? :) Det verkar alltid gå i lite till så länge hon är vaken. Hon äter rätt länge på natten också, innan hon somnar om.

Tråkigt med matningstrassel. På vilket sätt har ni trassel?

Vi hade lite i början, p.g.a. gaser. Hon svalde massor av luft och rapandet var jättesvårt. Och när det var luft i magen så åt hon ju inte sådär fridfullt utan bökade runt och släppte hela tiden. Sen hade hon hemska pruttar, ibland blev man nästan rädd. :oops: Hur det kunde låta så mycket om den lilla rumpan. Men nu går raparna lättare.
Konstigt det där, Karl rapade bara ibland, och han hade inga pruttar alls. :-k
JH

Inlägg av JH »

Låter jobbigt med gaser :? Tur att det har blivit bättre!

Jo, matningstrasslet har tagit sig uttryck i att hon helt enkelt strular vid bröstet. Tar bröstet, släpper och skriker, och så om igen. Till slut är både hon och jag helt svettiga! :evil: :x Det resluterade i att jag inte litade på att hon fått i sig tillräckligt med mat och därför matade henne hela tiden under vakenperioden. Tror att det förvärrade problemet för sedan i förrgår har jag börjat mata mer enligt SM och nu är vi tillbaks till att hon bara trasslar under kvällspasset och inte under dagarna :D

I natt sov hon över ett nattmål också :D får se i natt om det håller i sig, det vore himla skönt! Vi har natt redan vid ca 20.30 (lite tidigare än de flesta tror jag) och hon har därför 2 nattmål fortfarande, men i natt vaknade hon som sagt bara kl 03. \:D/

Ja, hur vet man att de är proppmätta! Elsa gjorde förut den där "minen" :? som Anna beskriver när hon var proppmätt, knep i hop läpparna och såg äcklad ut liksom :shock: men nu gör hon inte alltid den utan kan bli arg bara om jag erbjuder bröstet när hon inte vill ha. Men om det går i mer så ska det väl vara mer, så har jag förstått det :D Viktigt är väl att försöka få i det under en inte allt för lång period, 1,5 timme ska det vara när de är 1 månad.

Kul att utbyta tankar med nån, får se om några fler hoppar på :D

Kram
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:) Vad sk;nt med bara ett nattm[l. Det f;rsta nattm[let tycker inte jag 'r s[ roligt, jag 'r s[ tr;tt d[.

Liv har aldrig gjort den minen, fast ibland n'r jag erbjuder henne s[ ligger hon bara och tittar p[ br;stet. D[ 'r hon nog m'tt. :)

Vete sjutton vad Karl har gjort med tangentbordet nu. :shock:

Hmm. f[r skriva mer sen. :roll:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hur går det?
Nu ska jag börja styra upp lite mer, hon är vaken så långa pass på dagen.

Jag försökte sätta larmet i vagnen, men det funkade inte. :cry: Så jag flyttar henne till sängen när hon har somnat. Lite bökigt. Men vagnandet fungerar kanon iallafall, hon somnar fort, utan att skrika. Än så länge. :thumbsup:

Vad jobbigt när hon släpper sådär, vi har också haft så ibland. Jag tror det är gaser i Livs fall, men ibland kommer det ingen rap hur man än bökar. Ibland lugnar hon sig när mjölken "rinner till", om hon krånglar innan. Då var hon nog extra hungrig.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej!

Jag ger mig in i denna tråd med min lilla skrutta född 15 april.

Känner igen problematiken med att svälja luft och inte rapa samt efterföljande magknip. Men det verkar ha löst sig av sig själv. Lite lättare att rapa samt bättre sugteknik verkar ha lett till mindre ont i magen.

Här har vi också tidig läggning, redan 20.00. Hon brukar sova ca 7 timmar första passet. Förutom i natt då hon bara sov 5. Tänkte att det kanske är ökningsperioden kring 8 veckor som satt in, så jag plockade upp och gav mat. Får se hur det blir i natt.

Dagsovningarna varierar. Har inte satt något direkt schema, utan räknar vakentid. Verkar vara en trend med ett kort sovpass direkt på morgonen samt längre mitt på dagen och eftermiddagen, då jag oftast får väcka.

Här är problemet mer att hålla vaken. Det är sällan hon orkar vara uppe mer än 1½ timme under dagen, förutom sista vakenpasset innan nattläggning då hon lätt kan vara vaken 3 timmar.

Hur gör ni med nattmålen? Vagnar ni bort dem eller hoppas ni på att de små sköter det själva? Här har det hittills ökats på sovtid av sig själv.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Majamamma :) Välkommen :!:

Jag har inte börjat ta bort något mål än, min lilla är ju en månad yngre än era. Har börjat skriva upp hur hon sover och är vaken nu. Hon verkar inställd på 23 och 03, då äter hon sina nattmål, det passar mig fint än så länge. :)
Hon är född nio dagar före bf, enligt UL. Men enligt min egen uträkning, efter sista mens så är det nästan en månad skillnad. Jag har lite svårt att släppa det där :roll: Antagligen blev hon till mittemellan datumen. Så vi skyndar lite långsamt.

Vad har ni för larm? Har ni dom i liggvagnen?
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej! :D

Vi har babysens II och har en BRIO vagn med en hårdinsats. Har plattan liggand ei botten av insatsen, funkar finfint. Hade henne i vagga första veckorna, men fann snart att hon nattetid inte somnade vid bröstet, utan jag behövde vagna henne till ro ett par veckor. Nu har vi inte längre några problem med att få henne att somna nattetid längre. Hon äter, jag lägger henne vaken och hon bökar omkring ett tag och somnar själv. Skönt.

Jag gick 2 veckor över tiden med Molly, så på så sätt är hon väl kanske 10 veckor nu då... Hon har sovit länge natttid redan från början, men nu har hon två nätter i rad bara sovit 5 timmar... Hoppas att det bara är en ökningsperiod som ger med sig. Hur lång tid kan man tänka att det tar? Upp till en vecka har jag läst, kan det stämma??

Det är spännande att se hur de äter och sover, även om jag har svårt att hitta något generellt mönster...
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag vet inte riktigt hur lång tid det kan ta. Liv har haft en tydlig ökningsperiod, vid tre veckor. Då åt hon nästan en hel dag, sov korta stunder bara. Sen var det över. :)
Med Karl vet jag inte riktigt, som jag minns det så åt han jämt, och snuttsov och snuttade hela tiden. :cry: Nä, man har ju lärt sig lite sen dess. Allt har varit så lätt med Liv.

Fast hon vill inte dia när jag sitter, särskilt inte på vänster sida. Undrar varför. :-k

Vad bra att det kan gå så fort, de lär sig somna själv. Slipper jag ha vagnen, det är så trångt i våran lägenhet.
Har inte heller hittat något riktigt mönster än, utom att hon sover mer på natten, det är ju bra. :) Det har varit lite störningar, vi har fått väcka och jag har försökt amma ute, med en massa krångel, så hon inte blivit proppmätt.

Nu har jag en platta son funkar i vagnen, det var visst fel på den första. Jag misstänker att unge herrn har klivit på den i ett obevakat ögonblick.
Häromdagen tutade larmet, då när jag kom in satt han i sängen och hade Liv i knät. Fast hon vaknade inte av det. :)
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Oj, vilken förigkommen ung herre!! Maja är nyfiken och klappar och kramar gärna, men hon har ännu inte vågat hålla i henne...

Vagnen innomhus behövs i alla fall för våran del ett tag till. Även om hon nu somnar fint på natten mellan målen, så behövs det vagnas en hel del dagtid i skarvarna (vaknar nästan alltid efter 45 min) samt framför allt vid nattläggningen. Har just nu en fruktansvärt trött och ännu argare tjej som illgastar i sin vagn. Jag har fastnat lite i ett vagningsträsk vid nattläggningarna, så jag försöker backa. men jag tycker att det är svårt innan man har lärt känna deras skrik. Vad är ledset skrik och vad är argt?

I natt sov hon 8 timmar och jag fick faktiskt väcka kl. 4.00 då brösten höll på att explodera, så det var kanske en ökningsperiod som varade två dagar. Hoppas på 8 timmar i natt igen.

Vad skönt att larmet funkar i vagnen också nu! Bökigt att flytta mellan i längden. Jag har funderingar på hur man gör när man tar bort hårdinsatsen och använder liggvagnen... Tvillingvagnen som jag flitigt använder nu blir inte helt plan när man sänker ryggen och hur skönt är det att ligga på mage i svank? Får väl fortsätta med hårdinsatsen så länge som möjligt. Jag vet att Maja växte ur en mjukinsats efter bara 5 månader.

Nu tror jag att skruttan har gett upp och somnat. Ska avnjuta en god fredagsmiddag nu när båda töserna sover gott. Hoppas
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Majamamma skrev:Oj, vilken förigkommen ung herre!! Maja är nyfiken och klappar och kramar gärna, men hon har ännu inte vågat hålla i henne...

Vagnen innomhus behövs i alla fall för våran del ett tag till. Även om hon nu somnar fint på natten mellan målen, så behövs det vagnas en hel del dagtid i skarvarna (vaknar nästan alltid efter 45 min) samt framför allt vid nattläggningen. Har just nu en fruktansvärt trött och ännu argare tjej som illgastar i sin vagn. Jag har fastnat lite i ett vagningsträsk vid nattläggningarna, så jag försöker backa. men jag tycker att det är svårt innan man har lärt känna deras skrik. Vad är ledset skrik och vad är argt?

I natt sov hon 8 timmar och jag fick faktiskt väcka kl. 4.00 då brösten höll på att explodera, så det var kanske en ökningsperiod som varade två dagar. Hoppas på 8 timmar i natt igen.

Vad skönt att larmet funkar i vagnen också nu! Bökigt att flytta mellan i längden. Jag har funderingar på hur man gör när man tar bort hårdinsatsen och använder liggvagnen... Tvillingvagnen som jag flitigt använder nu blir inte helt plan när man sänker ryggen och hur skönt är det att ligga på mage i svank? Får väl fortsätta med hårdinsatsen så länge som möjligt. Jag vet att Maja växte ur en mjukinsats efter bara 5 månader.

Nu tror jag att skruttan har gett upp och somnat. Ska avnjuta en god fredagsmiddag nu när båda töserna sover gott. Hoppas
Det där med vagnen blev jag inte klok på, våran är också så. Sittdelen alltså. Vi lade Karl på rygg i den och han sov bara 45 då. Annars försökte vi ta långa luren hemma. Han var ju större, vi kunde ha liggdelen till ca. 8 månader. Hans fötter stack ut då. :)

Det där med att tolka skrik är svårt. Blir lättare efterhand man lär känna barnet. Jag tycker att jag hör skillnad nu på när hon är hungrig och när det bara är tröttskrik.

Vi har varit på kalas hela helgen, så det blev knasigt med sömnen. Nya tag nu.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Jo, det där med tröttskrik kontra hungerskrik är ganska stor skillnad! Det svåra tycker jag är att veta när jag ska ingripa och vagna kort när madammen tycker att hon inte ska sova, men jag är av en annan åsikt. När är hon "bara" arg, och när går gränsen innan ett ingrepp är av behov. Jag tycker alltid att hon hon skriker upp sig än mer efter att jag dragit i vagnen än innan, även om hon tystnar under själva vagnsdragen.

Idag har vi dock haft en mycket bra dag sett ur vagningssynpunkt. Hon vaknade bara i en 45 min skarv, samt somnade snällt och lugnt vid alla sovpassen, även nu det sista! :D Dock har hon varit sååå trött och har inte kunnat hålla sig vaken tiden ut något av vakenpassen. Hoppas att det inte påverkar natten allt för mycket.

Hur är era nätter nu?
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ja, det där är svårt att avgöra. Jag har nog vagnat i onödan en del, märkte det idag. Hade precis lagt henne och hon gnölade lite grann, när Karl spydde, så jag hade inte tid att vagna, måste ju torka spyor. Men då sov hon när jag var klar.

Hoppas inte Liv blir sjuk, hjälp. :cry: Jag är inte van vid att ha en sjuk bebis, Karl var ju frisk jämt. Första gången han var sjuk var han 9 månader, då fick han lite feber.

Nätterna går fint, hon sover fyra timmar i stöten. Förra natten sov hon hela 5½ timme, så hon kanske inför längre natt av sig själv. Vi får se.
Hur går era nätter?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"