Är inne på andra natten, behöver hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

på förmiddan så lekte vi lite i hennes rum och sen när det var dags för luren så tog det nog några minuter bara så sov hon.

vad gäller nattningen så var det stor skillnad. hon fick middag 17,30. Kl 18 gick vi från bordet och då fick hon och pappa busa i rummet medan jag plockade undan. sen vad det dags för kvällsgröten och det är då som hon brukar bli jätte trött men direkt efter gröten så var det på med pyjamas och sen satt vi i hennes rum och busade och hade kul och hör och häpna, det FUNKADE.

nu tog det ju kanske en 6-7 minuter för henne att somna men det kändes bättre att vi fick henne nöjd och t o m fick henne att skratta innan hon fick lägga sig. om vi fortsätter så här så kanske hon slutar gråta till slut. :D

de senaste dagarna, även då idag så har hon varit på väg att somna och sen blivit helt hysterisk och börjat gråta. har aldrig varit så under kuren men de senaste dagarna är det så. Kanske har något med värmen att göra. Det är t ex inte lika svalt och skönt som det brukar vara i rummet.

så ännu en gång TACK! det är helt otroligt vilken hjälp man får här!

jag återkommer under morgondagen också om ni inte har tröttnat på mig :)
Mamma till Elis född 0605
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

MEN så roligt att höra :D Säkert kommer hon att somna utan att gråta, men så länge hon nu har sitt gnöl kvar behöver ni inte må dåligt över det heller - kanske är det hennes sätt att komma till ro, just nu?! Bra jobbat :thumbsup:
Em_1978 skrev:jag återkommer under morgondagen också om ni inte har tröttnat på mig :)
Tröttna :shock: :?: Nehej, det är SÅ roligt att följa er väg :!: Och tänk på att ni är en inspiration och att er väg hjälper andra som kanske är i början av kuren, eller som ännu inte börjat! Så berätta jättegärna :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

ännu en nattning är över. idag gick det inte alls bra. vi gjorde en repris av gårdagen men i stället för att busa ville hon sitta och leka med sina klossar. så hon fick leka men när det var dags för sömn så började hon gråta direkt. tog 10 minuter i kväll. det var gubben som fick ta nattningen i kväll (oftast är det jag som tar den) och varje gång han ramsade så lät det som om hon blev ännu mer förbannad och hysterisk, konstigt :?

under dagen så var vi på besök hos en kompis och tanken var att jag skulle lägga henne i deras spjälsäng men när klockan närmade sig läggdags så gick hon till sin vagn och ville sitta i den så jag gick ut med henne i vagnen och hon somnade efter några minuter. sen la jag henne i sängen vilket funkade bra.

än har jag inte gett upp vad gäller nattningen. i morgon är en ny dag och då kanske det blir bättre :)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Nu har jag inte läst hela din tråd så det kanske blir helt galet. Men när de blir arga av ramsan så är det faktiskt oftast så att man stör... :wink: Hon kanske bara behöver lägga till sig och är lite irriterad över att hon inte somnar på en gång. Hon kanske säger till er: "JA, jag VET att jag ska somna! Jag kan bara inte riktigt än - ge mig lite tid och lugn och ro... "

Kan det vara så, tror du :?:

Kram Lua. :heart:
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

hmmmm :?

det kanske är så. jag tänkte att det kanske var för att pappan tog nattningen. då kanske vi ska låta henne gråta en stund och inte vara så snabba med ramsan så kanske hon somnar mycket fortare?!
Lua

Inlägg av Lua »

Så länge hon inte är ledsen ska hon nu klara sig själv. Ramsa bara när ni går ut ur rummet och vid KRIS. Allis tar ofta 5-10 minuter på sig att varva ner. Hon blir svårt sur om vi stör... :wink:

Hur gick läggningen ikväll :?:

Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

både dagsluren och nattningen tog ca 10 minuter.

men jag hade inte hunnit läsa det du skrev om ramsan så jag hann väl ramsa ett antal gånger :oops: i kväll var hon tyst några gånger och jag trodde att hon var på väg att sova men sen började hon gråta helt hysteriskt igen. jobbigt jobbigt!!!

gråter allis eller är hon bara lite missnöjd?
Lua

Inlägg av Lua »

Gråter hon verkligen helt hysteriskt? Om du verkligen lyssnar: vad är det hon säger/frågar? Är hon irriterad/ledsen/trött? Lyssna verkligen av henne - med öronen, inte med mammahjärtat... :wink:

Allis kan låta på många sätt! Ibland pratar hon: mammamama,papapapapa.... ibland gnyr och gnäller hon, ibland är hon arg, ibland ledsen. När hon blir ledsen (ytterst sällan!) får hon en betryggande ramsa annars får hon vara ifred.

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Gick det bättre ikväll med Elis :?:
Det där som Lua skriver om att lyssna med hjärnan och inte med hjärtat är bra! Att gå en bit bort och blunda brukar funka bra, då "hör" man bättre :wink:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

Hej igen!

här är det ingen förändring än. Tar ca 10 minuter vid varje läggning. Men nu har jag minskat på ramsandet i alla fall. Jag försöker lyssna men är osäker.

idag gjorde jag en liten ändring på schemat. hon vaknade 7 i stället för 7,30 och då la jag henne 12,30 i stället för 13 och då somnade hon på 3 minuter. kan det vara så att hon blir för övertrött vid 13 tiden och då tar det längre tid för henne att sova???

vet inte riktigt om jag gjorde rätt när jag la om hennes schema till en dagslur i stället för två. Är det vanligt att 13 månaders bara sover 1 pass om dagen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Em_1978 skrev:Är det vanligt att 13 månaders bara sover 1 pass om dagen?
Ja, det är jättevanligt! Runt året brukar de flesta ändra till en lur, så jag tycker du gjort helt rätt! Det kan ta en vecka innan hon "köpt" att ha bara en lur, men har du bestämt dig för det så kör på!
Bra jobbat annars, de här tio minutrarna är ingen katastrof tycker jag - många barn gnölar betydligt längre :wink:
Kram Mia
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

jag måste bara få dela med mig av min glädje!

Jag ändrade ju lilltjejens em lur från kl 13 till 12.30 och vilken skillnad. de två första dagarna somnade hon på 1 minut och dag tre och fyra var det varken gnäll eller gråt!!!! Helt OTROLIGT!!!!! idag var det alltså dag fyra och jag vågar knappt tro att det är sant. måste se om det håller i sig.

nattningen är fortfarande lite gråt (max 10 minuter). jag trodde aldrig att hon skulle kunna sova utan gråt men nu har hon alltså gjort det i två dagar.

:D :D :D :D :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilka roliga nyheter :D
Så kul att du berättar och delar med dig.! Snart kan du, om du vill :wink: , dela med dig av er resa i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Jättebra jobbat :thumbsup:

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "