Tack, miar70

Tack, Fjällström

Välkommen är du
Jag tycker du jobbar på jättebra. Pris och beröm

{|=
Lite säkrare Attityd av Självklarhet skulle jag dock vilja se hos dig

Kanske kan Mammut Marias klistrade tråd om förhållningssättets oerhörda betydelse hjälpa dig att skjuta dig loss från diverse orosvargar som du (fortfarande) har svansande kring fötterna
Pappa kan gott vänta, om du orkar en eller två nätter till.
Skönt att du inte behöver nattamma längre
Solfjädern bör du inte släppa bara så där - den är väldigt bra att ha som krisverktyg om och när lilla älsklingen verkligen skulle bryta samman för att hon inte kan komma i ro och ligga still (vilket ju är rätt nödvändigt om man ska kunna somna). Jag tror du bara har släppt den därför att du haft för brått. Den kräver sin tid och sin uthållighet för att nå fram och "ta", som krisverktyg - precis som buffningen. Och så länge du är starkare än barnet, vilket du förhoppningsvis är en tio-femton år till, kan du hålla henne på plats och få henne stilla.
Den kortare solfjädern, alltså själva solfjäderstrycket, ger man gärna i samband med att man lägger barnet: tillrättaläggandet avslutas med ett litet tryck med båda händerna över hela lilla barnakroppen. Sätter liksom punkt; "parkerar". Det ska du inte heller hoppa över. Det är fråga om någon sekund, bara, ungefär som ett litet godnatt i handling.
Jag tror att misstaget du gör här är att vänta på hennes bekräftelse. Du ställer en omedveten fråga: "Är det här rätt? Är det här bra? Svarar du snällt på det jag gör nu, eller funkar det inte på just dig, kanske?" Det där är en farlig väg att slå in på just eftersom den vänder på steken: du ställer frågorna och barnet förväntas ge svar, nicka godkännande, utdela pris och beröm och klappa händerna

Mot detta kommer hon med all rätt att protestera högljutt. Det är inte hon som ska kura dig. Det är du / ni som ska kura henne. Ledningen är din och er och enbart din och er. Därför måste du sluta darra på målet och börja se dig som Den Stora Ledaren
Sluta trafikera rummet nu. Ramsan ska ta över helt, när du väl lagt henne. Somnar hon sittandes eller t o m ståendes (då är man bra trött

), störta inte in och lägg henne. Vänta tills hon sovit i tio minuter (inte tjugo), hur hon än sover. Då kan du lyfta henne rätt, lägga ner henne och lägga på henne, utan att hon märker det, dvs utan att du stör. Men gör det snabbt och tyst och störta ut fortare än du kom in

Ingen ramsa här.
En av lurarna borde hon definitivt ha utomhus. I stillastående vagn. Läs på i Verktygslådan så du lär dig vagna effektivt. Köp inte direkt att hon inte "vill" ligga på mage utan lägg henne på mage så att du kan lägga tillrätta tydligt och avsluta med solfjäderstryck. Sedan kan hon vända sig själv om hon vill och sova hur som helst.
Egentligen ska man ju inte ändra schemat - och i det ingår också vilken lur som ska tas VAR, inte bara när - mitt i början på kuren så här, men det är förfärligt synd om hon inte får sova ute alls mera. Tycker jag

Det underlättar också för henne att skilja mellan de olika lurarna inkl. natten, så att hennes dagar blir tydligare förutsägbara. Ju tydligare schema (i alla avseenden), desto fortare och lättare lär hon sig det.