Cykelbettar

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Cykelbettar

Inlägg av annawahlgren »

Den ljuvliga lilla tvaaring (2 ar 2 man) som jag haft hand om ett tag nu har borjat tala, och med tala menas som bekant TALA. Oavbrutet. Om sig sjalv i tredje person och om precis allt annat som ar och icke ar.

En dag inhandlade vi farsk fisk (ja, stor torsk pa isbadd med huvudet kvar och ett gigantiskt oga och jattekaft tal att avhandlas, vill jag lova!) och i delikatessdisken intill fanns bl a sma fina kycklingspett for 5 kr styck. Jag tankte att det dar borde barnet gilla. Sma fina, goda bitar kyckling att peta av fran pinnen. Sa jag inhandlade sex stycken - estimerade inte barnet dem, kunde ju de omma foraldrarna lata sig smaka, tankte jag.

Och om detta inkop maste ju ocksa TALAS. "Kycklingspett", sa jag sa tydligt och pedagogiskt jag kunde. "Sktjschktj..." forsokte barnet. Det var ju stort omojligt :shock: Jag harmade kranglet eller modan (gick i pakt, vill saga) och hade stora besvar. "Kyckling-spett", gick det till slut, och barnet forsokte igen. Hopplost. Inte bara tje-ljudet i kyckling var omojligt utan ocksa bokstavsbelamringen NG-SP. Forsok sjalva far ni se!!!

Vi rationaliserade. Kyckling fick bli cykling, tyckte jag. "Cyklingspett." Barnet rationaliserade sjalv den andra avdelningen och befaste faktum: "Cyklingbett." Alla nojda och glada :lol:

Hemma glufsade hon mycket riktigt i sig inte bara ett cyklingbett utan tva. Tillsammans petade vi av en forsta smakbit med hennes lilla plastsked, och sedan nasta och nasta tills trapinnen var tom. Och pa tvaaringars innovativa vis at hon naturligtvis bitarna helt logiskt: mattade med pinnen i halet som ju fanns pa varje losgjord bit, passade in den pa plats och anvande pinnen som gaffel.

Nu fanns fyra cyklingbett kvar, och dem skulle ju mamma och pappa bjudas pa nar de kom hem. Vi begrundar dem, och barnet ger sitt entusiastiska instammande: "MANGA cykelbettar!"

Nar hon alltsa ska gora flertal av cyklingbett blir cykling cykel (singularis) och bett bettar (pluralis, av nagot slag). Cykelbettar :idea: :!:

Nagon som trodde det var en barnlek att lara sig spraket man fotts till har i varlden :?: :!:

Trodde hennes omma det forut, tror de det nog inte langre :oops:

For inte hade de en aning om vad det var lilla barnet pratade om, nar hon fortjust annonserade "MANGA CYKELBETTAR "...
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

De är så smarta - synd att vi vuxna ska vara så trögtänkta :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
beccisen

Inlägg av beccisen »

He he javisst är de undebara och så himla logiska :)

Min dotter 2,5 år kom in från altanen och jag frågade lite i förbifarten om hon var kissnödig.... - Nej, svarade hon. -Men jag är himla ätenödig :)
Då blev det mat istället och toabesöket tog vi efter :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"