Tappat gnistan mitt i kuren....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Lua

Inlägg av Lua »

Puffelipuff :!:

Kan någon vänlig själ ta sig en funderare på de tidiga morgnarna :?: Vi har konfererat, jag och söta Lingontuva, men kört fast lite...

Kram Lua. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Får man vara med och konferera lite? Har ni pratat med Mozart något än?

Här är Elles "morgonkur". Har ni sett den förrut?

Vi har/hade/haft tidiga mornar. Numera så skriker han inte på morgonen så han lämnas ifred med attityden, på natten händer INGENTING, folk sover som GRISAR (med proppar i öronen). Vad Tor gör med sin tid är upp till honom, han har förutsättningarna.

Så kanske "Elles morgonkur" tills han fattar att det är natt och inte skriker mer (även om han är vaken) samt INFÖR väckarklocka som står utanför sovrummsdörren är mitt heta tips.
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Godmorgon!

Tack för dina tips! Provade Mozart i morse...det gick inte så bra. Han lugnade aldrig ned sig såpass så jag kunde stänga av musiken. Så fort jag började vrida ned ljudet så började han skrika igen. Vad gör jag OM han somnar om och vaknar igen? Ny ramsa och mer musik eller bara musik på igen? Tycker det är så hemskt att lyssna på hans gråt!!!

Vet inte om det är värmen eller vad som gör det men han är hopplöst gnällig hela dagarna just nu, ingenting som duger :(

Ha en underbar sommardag alla!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om jag förstod dig rätt så lugnade han sig av Mozart? Låt musiken vara på resten av morgonen då. Du behöver ju inte sänka den. :wink:

Har du infört väckarklocka?

Lyssnar du av honom ordentligt? Är han verkligen ledsen? Arg? Frågande?
En pangramsa skall han ha och om han sen skriker (är ju inte alltid samma som gråt, du vet.) så får han Mozart resten av morgonen, i en vecka. Sen ringer larmet på utsatt tid, och då skall det kännas som om det är värsta födelsedagen på G. :lol:
Provade Mozart i morse...det gick inte så bra.
Vi provar ju inte... Du vet.....

:lol: Vi GENOMFÖR, du har ju kurat och GENOMFÖRT kuren och försök minnas hur det kändes när du gav besked. Du VET vad du gör och på natten händer ingenting, folk sover som grisar. :sleep: :lol:

SHN kuren är en process, precis som med alla processer är det inget som man testar några dagar (typ snabbantar...) utan något man jobbar på hela tiden. Man kan inte se det som att nu har jag gått ner 2 kilo, nu kan jag äta vad jag vill. Och sen en vecka senare undra hur jag gick upp 5 kilo :shock:

AW säger, "Rom byggdes inte på en dag... Men se så vackert det blev och står än idag" (Tors svar på detta finns i min signatur...)

pepping, pepping....
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Du har så rätt så, vi provar inte! Blev bara lite fel ordval :D Ja, en gång lugnade han sig och låg och tjattrade men sedan drog han igång igen. Åtminstone mot slutet (vaknade 6.10 ska vara morgon 7) var han riktigt,riktigt ledsen, tog paus nån gång och låg och snyftade...

Jag ska införskaffa en väckarklocka idag, har bara mobilen så den använde jag i morse!

Kommer absolut att fortsätta med mozart, är ju ganska avkopplande även för mor och far :D (om det inte vore för gråten i bakgrunden)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Morgonrapport!

Det gick liiiiite bättre idag! Första knorret ca 6.15, pangramsa och han tystnade. Började gnöla igen 6.37, ramsa igen men nu brydde han sig inte så efter en stund satte Mozart igång. Lugnt i ca 5 minuter men sedan började han gråta som stegrade sig hela tiden. Gjorde inget då mer än att höja volymen. Var det rätt?? Eller skulle jag ramsat igen? I alla fall så var han upprörd tills klockan ringde!
Elle

Inlägg av Elle »

Helt rätt jobbat imorse :thumbsup: ! Han fick ett tydligt besked med pangramsan om att det inte var morgon ännu och sedan ytterligare besked med Mozart. Sedan att han fortsätter protestera, ja det är upp till honom. Han har ju förutsättningarna för att kunna somna om. Fortsätt på samma sätt om det blir tidigt uppvak imorgon.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ännu en morgon har passerat! Idag vaknade lillen 6.22, somnade om på ramsan, vaknade 6.40, ramsa igen, tystnade men var nog vaken, det kom något litet gnäll ibland bara. 6.55 började han hetsa upp sig så då gick mozart igång och klockan 7 väcktes han med buller och bång!

Känns som att det blir lite bättre för varje dag men han vaknar ju fortfarande till. Det ska väl ge sig men nu ska vi förstås åka bort i morgon så risken är ju att det ska strula lite till bara därför...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bra jobbat! =D>

Tor vaknar än idag allt från 6.30-07 då väckarklockan ringer. Men han skriker inte utan ligger och filosoferar och snackar. Detta tar vi inget extra för här hemma :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "