Tappat gnistan mitt i kuren....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Lingontuva

Tappat gnistan mitt i kuren....

Inlägg av Lingontuva »

Är mitt uppe i att kura min 1-åring, två nätter har gått och framstegen börjar
redan märkas! Det har känts så bra och vi har varit så glada att vi fixat de här två nätterna (och dagarna som nästan varit jobbigast, oj så trött han varit!!) men nu känns det helt plötsligt som att gå i dynga!

Har idag träffat nära och kära och även pratat på telefon och jag känner mig så kritiserad för det jag gör. Vi är hemska som tar tutten ifrån honom, vi är hemska som "tvingar" honom att sova i egen säng, han ska inte behöva vara ledsen (jag vet ju det! Det är ju det han inte behöver, jag FÅR ju lugna honom). Det värsta är att en av personerna själva kört en variant av 5-minuters metoden på sina barn men hon sa att hon tycker inte om den här kuren och hon vill heller inte diskutera det (fegt tycker jag...) för då skulle hon bara bli upprörd menade hon. Känns jobbigt att våra nära är så kritiska och att de ens kan tro att jag skulle vara "elak" mot min son!! Innerst inne vet jag ju hur rätt det här är för oss, men kan inte låta bli att känna mig trampad på....

Ikväll är det pappa som tar över och det är nog tur för jag känner mig inte riktigt motiverad just nu..... :cry:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej, och välkommen hit!! :D

Det du gör är ju så långt ifrån "elakt" man kan komma :!:
Du hjälper din son till att få sova tryggt, själv, i egen säng!
BRY dig inte om vad alla säger!!! När du är i mål, kan du berätta!
Bra att manen tar över, man måste känna sig motiverad, och jag vet så väl vad du menar att man känner sig nerbruten av vad andra säger!
Men jag upprepar! Bry dig inte om dom! GLÖM och förträng det personerna sa! Nu direkt!
Ni har ju redan gjort framsteg! Sträck på dig! Detta fixar du/ni galant!
Ös på pappan lite attityd inför natten nu, och så bara kör ni!! :wink:

kram och lycka till i natt!
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lua

Inlägg av Lua »

Heja Lingontuva och mannen :!: =D>

Ni gör ett strålande jobb och ska vara så stolta över att lilleman får 12 timmars god sömn! :sleep:

Storkramen från Lua. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Usch och fy vad det är otrevligt när ens närmaste omgivning tycker att man inte tar väl hand om sitt barn :!: Alla, undantag finns men oj vad de är få, gör ALLT för sina barn och man vill ALLTID göra det allra bästa.

Ni har valt att kura er ögonsten och det är en process som kräver att man är påläst, har den rätta attityden av självklarhet och en klar handlingsplan över hur och när man ska bemöta lilla barnet frågor. Man är ganska sårbar i den här situation eftersom den är ny både för en själv som förälder och för barnet. Man ska frigöra sig ifrån varandra på något sätt.

Jag tycker att du ska fortsätta att ha ditt barns bästa för dina ögon. Ett litet barn behöver sova gott för att må bra, föräldrar behöver sova gott för att bara bra föräldrar och även en god make/maka. Ett litet barn behöver även kunna känna sig trygg på egen hand, i en trygg och välkänd säng.

Allt ni gör nu när ni kurar ert barn är att ge det förtroende att stå på egna med med er vid sin sida. Det är stort och vackert. Så fortsätt med kuren, den gagnar er alla.

Skulle de som kritiserar dig och det du gör rannsaka sig själva så misstänker jag att några av dem önskar att de också var lika modiga, kloka och trygga som er så även de kunde ge sina barn det goda ni ger ert barn.

Så kämpa på med kuren, ge ditt barn det allra bästa, alltid. :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Tack snälla ni för ert stöd! :heart: Det är skönt att få lite peppning då man börjar känna sig tveksam!! Det känns mycket bättre nu och vi är laddade inför natten :lol: Lilleman somnade gott, efter en stunds "diskuterande" med pappa men det gick ändå liiite fortare att somna än i går kväll och han sover ännu så vi håller tummarna för en bra natt!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
Lova att dyka in här om ni känner att ni behöver stöttning - vi gör ALLT vi kan för att hjälpas åt här :!:
Kram å sov gott :sleep:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Här finns så mycket vackert och riktigt och viktigt sagt. Jag vill bara tillägga:

Som författare har jag för länge sedan insett och bestämt mig för att JAG TALAR ALDRIG OM EN BOK INNAN DEN ÄR FÄRDIG.

Förstår du :?:

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Hur gick det i natt??

kram anna
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja, hur gick det i natt.. både framåt och bakåt faktiskt! Det tog en halvtimme (samma som igår) innan han somnade, han sov då till 1 då han "bråkade" på i 1 timme och 20 minuter innan han somnade om :( , men då sov han faktiskt över vargtimmarna (som alltid krånglat massor). Vaknade kl 6 och var vaken till 6.50 då han somnade om igen och vi väckte 7.35. Långa uppvak alltså men inte så konstigt att gossen var arg under sista uppvaket, blöjan var ju alldeles sprängfull med bajs när vi väckte!!

Var lite orolig inför den här natten men efter "coachning" av snälla, rara Lua :heart: med familj så kände vi oss taggade igen och gissa vad? Nattningen tog inte mer än fyra minuter!! :D (Även om han blev arg så fort vi kom in i sovrummet) Han gnölade till några minuter senare också men väldigt kort och nu sover han! :sleep: Känns superbra att nattningen gick så bra och nu ser vi verkligen fram emot natten!

Ehhh... var det jag som skrev det? :shock: Att jag ser fram emot natten? Det har jag nog inte sagt sedan lilleman föddes!!!
Lua

Inlägg av Lua »

Men jag blir då alldeles :oops: :D :heart: Tack, snälla du för dina värmande ord!
lingontuva skrev:Ehhh... var det jag som skrev det? Att jag ser fram emot natten? Det har jag nog inte sagt sedan lilleman föddes!!!
Vilken härlig inställning! Så ÄR det ju! Att när man har verktyg till hands så kan man SE FRAM EMOT att få hjälpa sitt lilla :heart: till den goda sömnen!

Kram!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D :D :D
Du ser :!: Han svarar :!:
=D> =D> =D>
BRA JOBBAT!!!

kram anna
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Vilken otrolig natt!!! Lilla älskade sötnosen har sovit TOLV timmar!!! :D :D :D Totalt fem jättejättekorta uppvak som han fixade på egenhand, på morgonkvisten fick han dock med sig ett par ramsor som han tog med sig direkt! Vaknade kl 7.08, fick en ramsa och somnade om för att vakna igen 7.14 då vi inväntade tystnad innan vi väckte med tjo och tjim!! Vi är SÅÅÅÅ lyckliga :lol:

:heart: Massor med varma och glada kramar till alla mina "stöttepelare" och framför allt till Anna Wahlgren!!! :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

\:D/ :heart: \:D/

ÅH, vilken härlig läsning.... Tack!
Nu kan jag sova gott... :wink:

Storkramen!
/Fjällmor
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D :D :D
Ni ser ju själva!!! Inte är väl detta det allra minsta "elakt", eller hur? :wink:

kram anna
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Visst är det härligt!!! :D Och nu har ännu en natt gått, han somnade genast igår! Blev arg när jag ramsade ut men var tyst innan ramsan var slut! Hörde honom gnöla lite vid 23.30 men sen har jag inte hört ett knyst förrän kl. 7 i morse!! Men då ville han inte somna om...men bekymret när han väl vaknar på morgonen är att han bajsar DIREKT! Han hinner nog knappt öppna ögonen, så det är klart att han inte vill somna om då... och arg är han dessutom, knappt så man hittar en lugn stund att "väcka" honom!!
Men det må då vara, vi är så lyckliga att nätterna redan är så här bra och att det gick så enkelt att fixa till! Undrar varför man väntade så här länge egentligen??

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "