Råd o uppmuntran i trotstider önskas

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Therese

Råd o uppmuntran i trotstider önskas

Inlägg av Therese »

Hej alla kloka o engagerade föräldrar! :D

Vi är inne i andra halvan av trotset med vår mellantjej, o jag behöver höra med er andra om lite tankar o idéer.

Mellantjejen är en stark o trygg tjej som klarar det mesta hon tar sej för, åtminstone vanligtvis :roll: . Hon är väldigt lik sin pappa till personligheten, inte alls lika social som jag o storasyster är. Hon ensamleker jättebra o kan pilla med nåt väldigt länge, pussla tillhör favoriten o hon är grymt duktig på detta :shock: .
Hon är en lugn o stabil tjej som samtidigt är o har varit INTENSIV. Det gäller att hänga med i svängarna när hon är i farten. Ska vi baka så får man agera bläckfisk med henne, hon häller, vispar o smakar av i ett ögonblick o det känns som ett smärre träningspass faktiskt.
När vi är ute så måste jag hålla ett öga på henne HELA tiden (helst så hon inte märker det förstås :? ). Hon är försvunnen ur sikte på nolltid, o snabb är hon oxå. Klättra är hon en fena på o har alltid varit väldigt fysisk av sej.

Hon leker oftast väldigt bra med storasystern, även om det blir vissa fnurror på tråden just nu. De har lekt rollekar sedan hon var precis fyllda 2 o har oftast väldigt roligt ihop.
Hon är hemma med mej o lillsyster på heltid, (storasyster går 3fm/v i förskola), men ska börja fsk till hösten 3fm/v.

Vi gör ett bra jobb tillsammans när det gäller hanteringen av trotset tycker jag, även om jag villigt ska säga att mitt tålamod o min energi inte alltid är på topp :oops: .
Det blir en del -OJ DÅ, så här gör vi ......! -Man slåss/bits INTE, ALDRIG! Sen har vi en liten övning i hur man betér sej i de olika situationerna som kan uppstå. Vi förvanar, ger bara 2 val osv osv.
Det känns inte som om vårt problem sitter i hur vi hanterar det hela.

Hon har sedan februari, när hon var sjuk förkyln/magsjuka mm, inte varit sej själv riktigt. Jag anser att vi kom in i andra halvan omkring jul o vi har nästan enbart haft "downperioder" när hon ska bli/är sjuk, men det vänder alltid till det lite bättre så att säga.
Så nu de senaste månaderna känner jag inte igen henne riktigt.
Hon är:
:arrow: Dissträ, har svårt att lyssna (vi minimerar våra ord), bryter ihop både på fm o em, har svårt att koncentrera sej när vi ska göra nåt viktigt ihop.
I en annan tråd läste jag "nummret har ingen abonent"-syndrom, o det kan stämma hos oss för tillfället. Eller åtminstone "Ni kan inte nå personen för tillfället, var god försök senare".

Hon gillar heller inte uppmärksamhet från andra just nu. Det känns som om hon inte orkar helt enkelt.
O en sak som jag inte har förstått än är att när hon råkar få se sej i spegeln, vid tex tandborstn el dyl så börjar hon gråta o VILL INTE se sej själv :cry: . Jag tolkar detta som om hon har det så jobbigt att hon inte orkar med sej själv :?: Rätt eller fel :?:

Är vi båda hemma o kan dela upp barnen så funkar soc delakt. bättre, o vi försöker att göra hennes dagar så lugna o stressfria som möjligt. Hon tar liksom inte in alla intryck, hon skärmar av.

Så till mina funderingar:
Hon sover 11tim natt i ett sträck (oftast), MEN snarkar sedan nåt år helt makalöst o det blir värre o värre. Jag kan tänka mej att hon är trång i gångarna o inte syresätter sej tillräckligt o därför inte är utvilad. Vår stora tjej fick sina mandlar borttagna för nåt år sen o det blev stor skillnad för henne, hon började äta o sov jättegott.

Kan det vara så att senaste förkylningen, som var riktigt grym, har gett henne ytterligare besvär o att hon lider av trötthet?

Har nån annan erfarenhet av att trotset ökar mot slutet? Jag kan inte komma ihåg att det gjorde det med stora tjejen :roll: .

Jag måste sluta här, o jag har skrivit en hast, så jag har nog inte tagit upp allt, men jag känner att jag behöver lite nya funderingar.
Ska tillägga att jag försöker få tid för att kolla mandlar/polyper, men de bokar bara en vecka i taget så jag måste återkomma en annan dag, tidigt på mogonen typ! :evil: .

Tacksam för era erfarenheter!
Lena-Lotta

Inlägg av Lena-Lotta »

Hej Therese,

Kan väl bara säga att vi har en före detta snarkare här hemma, som fick sina halsmandlar borttagna. Att hon var så trött märkte vi inget av, men hon var liten och hade svårt att växa även om hon åt som bara den.

Vi spelade i alla fall in hennes snark på band (eller svart video) och tog med oss till läkaren. Läkaren kunde direkt på snarkljudet höra om det var halsmandlarna som var problemet. (Det var något med att lät på utandningen (eller var det inandningen) kommer inte ihåg). Ett tips i alla fall.

I övrigt har jag nog inte så mycket tips att ge dig vad gäller trotåldrar, hoppas att någon annan här kan hjälpa dig.
Mamma till Tove -02 och Niklas -05.
Therese

Inlägg av Therese »

Hej! :D

Ja det var ju ett bra tips, att spela in henne när hon sover :idea: , det ska vi ta o göra.

Nu har jag ett par dagar observerat henne i olika situationer lite utifrån så att säga. Maken har varit hemma ett par dagar o jag har då kunnat ta ett steg tillbaka o betrakta allt.
Jag tror absolut att hon lider av trötthet, som säkert grundar sej i hennes snarkningar, o det ska vi gå vidare med. Minns när vår stora flicka fick sina mandlar borttagna för ett år sen, då sa vi att det var dumt att vi väntat så länge som vi gjorde. På två veckor var hon mycket gladare, åt som en HÄST o verkade allmänt uppåt. På 4 månader gick hon upp 1,5 kg :shock: , så snacka om att hon hade haft problem innan. Allt detta blev en ren bonus, vi ville bara att hon skulle sluta snarka o bli av med sina oroande andningsuppehåll.

Jag tror oxå att mellantjejen just nu är inne i en intensiv period av sitt trots, det är mkt som händer inom henne, det märks!
Vi har delat lite på de stora barnen ett par dagar, o då får mellantjejen ett helt annat lugn. Jag kan tänka mej att hon blir överstimulerad av storasyster lite grand. Storasyster leker o hittar på saker hela tiden o det är ju givetvis spännande för lillasyster, men det verkar som om hon är i större behov av lugn o ro, gärna långa perioder för att orka med deras tillsammanslekar, soc delakt o allt annat som finns att göra.
Hon tar kontakt med de barn/vuxna som hon vill ha kontakt med, de andra ignorerar hon nästan, eftersom hon inte vill lägga energi på dom. Smart!! Det borde jag oxå lära mej att göra :oops: .

Hon är helt enkelt en helt annan typ av personlighet än vad jag o storasystern är så jag är inte riktigt van än kan man säga. Men tänker jag på hur maken är så är det lättare för mej att förstå hur hon är.

Första delen av trotset gick väldigt bra tycker jag, hade väntat mej betydligt större frågor. Andra halvlek har tagit mej med storm lite, kanske för att jag trodde att den skulle bli som första :? .
Hur som helst så är vi ju snart igenom, o det ska bli spännande att se vem som kommer ut på andra sidan. Även jag som mamma får ju lära mej mycket o det är otroligt häftigt tycker jag.

Ibland räcker det att man lägger ut tråden o läser igenom för att man ska förstå vad det rör sej om :wink:

/Therese
K-ina

Re: Råd o uppmuntran i trotstider önskas

Inlägg av K-ina »

Therese skrev:Har nån annan erfarenhet av att trotset ökar mot slutet? Jag kan inte komma ihåg att det gjorde det med stora tjejen :roll:
Absolut!!! Så hade vi det med Axel. En rejäl trotsare var han. Första halvlek var påfrestande för oss alla... Sen var det en rejäl paus på ganska många månader för att sedan avsluta allt med Grand Final! Då trodde jag att det skulle ta knäcken på oss som familj under någon månad. Men så en morgon vaknade han upp och var som en ny människa - klok och glad!

Herr Gustav - vår lilla trotsare här hemma - är rena morgonbrisen i jämförelse!!! :lol: Så olika det kan vara!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läning, Therese :!: Vilken klokhet, kärleksfullhet, insiktsfullhet, läraktighet och god vilja som lyser om dina rader :lol: Det lilla barnet är ett avundsvärt barn :heart:

Jag vill bara försöka uttrycka min stora glädje och tacksamhet och lycka över att det finns barn som får ha det så här bra :lol: :lol: :lol:

Off the record: kommer att tänka på en av mina svärsöner, som - när andra barnet var i trotsåldern och betedde sig komplett annorlunda än hans första hade gjort - brukade ropa: "KONTAKT!" Tills han fick det. Gick inte alltid på en kafferast :roll: Det barnet är i dag 9 år och en CHARMÖR. Det är definitivt inte det första, som blev en synnerligen avmätt pedant ( :!: ).

Lustigt nog var kontakt-barnet också en snarkare med svårt störda nätter och infektionsbenägenhet stup i kvarten. Där togs mandlarna och allt blev bra.

Redan genom att du reagerar på snarkandet (små barn "ska" ju faktiskt inte snarka) och kopplar det till trötthet, har du ett larm att ta på allvar. I övrigt - kanske kan de båda kapitlen "Livet ett kretslopp. Något om utvecklingen" och "Något om personilgheten" i Barnaboken ytterligare belysa saker och ting :?:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Therese

Inlägg av Therese »

Hej igen!

Tack för era svar! :heart:
Jag har en benägenhet att överkoncentrera mej :oops: , o vad det gäller de 2 stora damerna så funderar jag ibland så det känns som om hela huvudet snart ska brinna upp :wink: .
Då är det otroligt skönt att få ventilera med alla er här, det gör saken mkt klarare.

Tack K-ina! Jag ska tänka på er när vi har det som jobbigast, det ger en energi att fortsätta arbeta. Målet är ju den morgonen hon slår upp sina mörkbruna ögon o har kommit över på andra sidan. Bara tanken ger mej kraft :D .

Tack Anna :!: Det känns alltid lika skönt att ha ditt stöd i ryggen när det blåser. Ibland känns det som om man irrar runt i en skog o vet inte vilken stig som leder hemmåt, så plötsligt får man hjälp att se klart på saken o man kan välja stig. Så OTROLIGT skönt!
På måndag ska jag definitivt ta tag i snarkproblemet.
Jag har precis tagit mej an kapitlet om personligheterna (igen) o det är verkligen spännande läsning. Det är ju inte bara sina barn man kan hitta där när man läser, utan både sej själv, syskon mfl. :D

Nu ska jag återgå till våra gäster, vi har haft 1-års kalas här idag o det är inte utan att man är lite mör just nu. Hoppas på en lång natt med djup sömn! :D

Tack!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Rapport emotses :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Therese

Inlägg av Therese »

Hej! :D

Jag kan avlägga en liten rapport om vår trotsare här hemma. En enkel sammanfattning:
:arrow: Förra veckan var KANONBRA :!: :D
Denna veckan har fortsatt i samma anda, o vi njuter, känns som om hela familjen är i harmoni :heart: .

Snarkproblemen har vi tagit tag i o 5/6 ska hon in för röntgen, skönt! Men jag måste säga att även det har minskat senaste veckan. Hon sover mkt tystare, kanske var det så att hon hade en seg infektion som inte riktigt ville ge med sej på sådär 5 veckor :roll: :?:

Hur som helst så ropar vi inte hej än, men vi är en bit närmare slutet på trotset.
Tänk vad det är lätt att vara förälder när allt o alla funkar :!: :lol:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"