Är inne på andra natten, behöver hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Em_1978

Är inne på andra natten, behöver hjälp!

Inlägg av Em_1978 »

Hej,

Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig. Jag började med SHN kuren igår och sammanfattningsvis kan jag skriva att det tog ca en halvtimme innan min dotter på drygt ett år somnade. Under dagen följde jag schemat och hon sov båda sina dagslurer i vagnen (fast inte på mage).

I kväll är det den andra natten och det tog ca 20 minuter innan hon somnade men nu är det några frågor som dykt upp som jag skulle behöva hjälp med så jag inte pajar kuren.

1. om jag vill att hon ska sova sina dagslurar inomhus, åtminstone en av dem ska jag börja med det redan nu eller ska jag vänta tills schemat har satt sig först?

2. den andra natten ska man ju inte gå in i rummet först utan säga ramsan utanför. men min dotter står alltid upp och i kväll somnade hon på stående fot och första gången jag gick in så vaknade hon och började gråta och ställde sig upp igen och somnade stående igen så jag fick gå in igen och lägga ner henne. hur gör jag i morgon, är det rätt att jag går in och lägger henne eller ska vänta ett tag innan jag gör det?

3. hennes förmiddagslur är schemalagd till 9,15-10, jag gick ut med henne kl 9 och hon somnade inte förrän kl 9,30 och då lät jag henne sova till 10,15 och tog till marginalkvarten, var det rätt? (detta är alltså första dagen av kuren)

4. hennes em lur är schemalagd till 13-14,30 men hon somnade kl 13,30 och sov till kl 14,40, var det okej?

det blev många frågor men jag hoppas verkligen att det är någon som kan hjälpa mig så jag inte pajar kuren! :)
Mamma till Elis född 0605
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen hit :D

Såg att du skrev igår, jag hoppas läggningen och natten har varit bra! Ska försöka hjälpa dig med dina funderingar :wink:

1. Jag skulle ha dagluren inne du, om det är så du tänkt dig det! Ska man göra förändringar är det lika bra att göra alltihop på en gång!

2. Det här är ett jättevanligt problem, men du kommer lätt tillrätta med det om du håller alla vargar borta :wink: Skickar dig en länk här, där finns massor med bra svar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9281

3 och 4. Ja, visst kan du använda marginalkvartarna i början, men gör ingen regel av det!

Berätta gärna hur det går! Och fråga på om du har funderingar, här finns massor med hjälp att få :wink:
Lycka till!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

tack för ditt svar!

den andra natten gick bra, hon somnade efter 20 min och sen vaknade hon endast två gånger i natt.

idag försökte jag lägga henne inomhus men det funkade inte alls. hon somnade inte så det blev alltså ingen fm lur för hennes del. nu väntar jag på em luren som är schemalagd till 13 men jag tänkte försöka lägga henne vid 12,45 redan då hon e jätte trött. åt nästan ingen frukost eller lunch heller.

innan jag började med kuren så var jag och promenerade med henne tre gånger om dagen för att hon skulle sova så därför vill jag verkligen lära henne att sova i sin egen säng även dagtid för jag börjar bli rätt sliten själv.

ska jag räkna med att det kommer att ta tid för henne att lära sig att sova inne på dagtid?
fjällström
Kontakt:

dagslurar

Inlägg av fjällström »

Hej :)
Så kul att Du hittat hit :!:
Tänkte bara flika in lite med att min tjej hade svårt till en början att sova sina dagslurar inne i sängen. Upplevde att det var betydligt enklare med kvällarna eftersom hon ju var vav att sova i sin säng då :roll: Men jag envisades med att även dagsluren skulle sovas i sängen, och efter någon vecka gick det hur bra som helst :wink: Kämpa på, så slipper du skavsår och trötta ben :lol:

Jag har alltid (tvärt emot vad som rekomenderas) haft mörkt i rummet även till dagsluren. Men sagt en DAGRAMSA som inte unnehåller ordet "natt". Om jag inte drar ner rullgardinen så sitter lilla tösen och pratar med pippi långstrump-gardinen hela dagsluren :?

Lev å må :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

måste bara skriva om hur det gick med em luren.

jag la henne i sängen och ramsade och hon började så klart att gråta ochh ställa sig upp.jag gick in tre gånger totalt och la ner henne, sista gången så halvsov hon sittande och en kvart senare sov hon i sin säng. skönt!

jag vet inte riktigt om jag ska göra samma sak med fm luren som ju är kortare för i vagnen så är det så mycket intryck att hon inte sover på en gång. och jag kan inte lägga henne på mage i vagnen för det vägrar hon och jag kan heller inte lägga en filt över för den tar hon bort.

jag som tyckte att jag var så himla påläst men nu har jag tusen frågor i huvudet och är livrädd att paja kuren. då hon bara vaknade två ggr inatt är jag relativt utvilad och dessutom har jag slutat amma henne i samband med kuren och bara det är jätte skönt för hon kunde snutta i en timme varje gång hon vaknade på natten!

jag är så tacksam att ni finns och besvarar mina frågor!
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

fler frågor:

1.hon vaknade från sin emlur nu, schematid 13-14,30. g'hon somnade 13,10 ov vaknade alltså 14,10 och var grinig. hon var kvar i sängen tiils hon blev på bättre humör och sen tog jag upp henne var det rätt?

2. i natt är det den tredje natten men jag vågar inte lämna över till pappan då han är för snäll, kan jag lämna över i morgon i stället?

3. jag gör inte solfjädern enligt regelboken då det inte funkar på min dotter. är det möjligtvis därför som hon börjar gråta direkt när jag lagt henne eftersom jag inte har någon "sovmarkering"
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

För det första vill jag säga att du jobbar på jättebra, och var inte rädd att du ska paja kuren nu! Även om du råkar göra "fel" eller tvivlar, så TÄNK att du gör rätt, och förmedla det! Attityden betyder hur mycket som helst!

Många har en lur ute och en inne, förslagsvis har du den längre inne och den kortare i vagnen! Men bestäm dig riktigt för hur du vill ha det, och genomför! Det kan ta ett bra tag innan daglurarna sitter som de ska, men ändra inte i schemat förrän efter ett par veckor, utan ge det hela en chans att sätta sig ordentligt!

1. Ja, det är bra att ta upp när hon är lugn, och inte gråter, men jag skulle rekommendera ett omsomnande - med hjälp av dagramsa och solfjäder vid kris! Allt för att hålla schematiderna! Annars är det marginalkvarten och ta upp henne när DU bestämt, inte hennes gråt bestämt :wink:

2. Absolut, kör du om du tror att pappan kan svikta, du kan även ta natt fyra om du tvekar på att han kan hålla attityden uppe!

3. Att hon gråter när du lägger henne är inte heller ovanligt! Du kör väl skrattet till gonattet :?: Heeeela vägen ner i sängen, och sen måste du lämna över resten åt henne! Många gnölar sig till sömns länge, andra gör det aldrig, och de flesta slutar med gråtandet efter ett par veckor-en månad!

Och kom ihåg att lyssna med hjärnan, inte hjärtat när hon gråter :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ps!

Läs den här tråden om förhållningssättet, den ör tokbra :lol:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ps igen :lol:

Läs AW:s sista svar i den här tråden, det skulle nästa kunna vara skrivet till dig!
Kram!!!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4&start=15
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar70 :wink: :D Tack, Fjällström :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:

Jag tycker du jobbar på jättebra. Pris och beröm :-({|=

Lite säkrare Attityd av Självklarhet skulle jag dock vilja se hos dig :oops: Kanske kan Mammut Marias klistrade tråd om förhållningssättets oerhörda betydelse hjälpa dig att skjuta dig loss från diverse orosvargar som du (fortfarande) har svansande kring fötterna :?: :!:

Pappa kan gott vänta, om du orkar en eller två nätter till.

Skönt att du inte behöver nattamma längre :!:

Solfjädern bör du inte släppa bara så där - den är väldigt bra att ha som krisverktyg om och när lilla älsklingen verkligen skulle bryta samman för att hon inte kan komma i ro och ligga still (vilket ju är rätt nödvändigt om man ska kunna somna). Jag tror du bara har släppt den därför att du haft för brått. Den kräver sin tid och sin uthållighet för att nå fram och "ta", som krisverktyg - precis som buffningen. Och så länge du är starkare än barnet, vilket du förhoppningsvis är en tio-femton år till, kan du hålla henne på plats och få henne stilla.

Den kortare solfjädern, alltså själva solfjäderstrycket, ger man gärna i samband med att man lägger barnet: tillrättaläggandet avslutas med ett litet tryck med båda händerna över hela lilla barnakroppen. Sätter liksom punkt; "parkerar". Det ska du inte heller hoppa över. Det är fråga om någon sekund, bara, ungefär som ett litet godnatt i handling.

Jag tror att misstaget du gör här är att vänta på hennes bekräftelse. Du ställer en omedveten fråga: "Är det här rätt? Är det här bra? Svarar du snällt på det jag gör nu, eller funkar det inte på just dig, kanske?" Det där är en farlig väg att slå in på just eftersom den vänder på steken: du ställer frågorna och barnet förväntas ge svar, nicka godkännande, utdela pris och beröm och klappa händerna :P Mot detta kommer hon med all rätt att protestera högljutt. Det är inte hon som ska kura dig. Det är du / ni som ska kura henne. Ledningen är din och er och enbart din och er. Därför måste du sluta darra på målet och börja se dig som Den Stora Ledaren :!:

Sluta trafikera rummet nu. Ramsan ska ta över helt, när du väl lagt henne. Somnar hon sittandes eller t o m ståendes (då är man bra trött :? ), störta inte in och lägg henne. Vänta tills hon sovit i tio minuter (inte tjugo), hur hon än sover. Då kan du lyfta henne rätt, lägga ner henne och lägga på henne, utan att hon märker det, dvs utan att du stör. Men gör det snabbt och tyst och störta ut fortare än du kom in :!: Ingen ramsa här.

En av lurarna borde hon definitivt ha utomhus. I stillastående vagn. Läs på i Verktygslådan så du lär dig vagna effektivt. Köp inte direkt att hon inte "vill" ligga på mage utan lägg henne på mage så att du kan lägga tillrätta tydligt och avsluta med solfjäderstryck. Sedan kan hon vända sig själv om hon vill och sova hur som helst.

Egentligen ska man ju inte ändra schemat - och i det ingår också vilken lur som ska tas VAR, inte bara när - mitt i början på kuren så här, men det är förfärligt synd om hon inte får sova ute alls mera. Tycker jag :wink: Det underlättar också för henne att skilja mellan de olika lurarna inkl. natten, så att hennes dagar blir tydligare förutsägbara. Ju tydligare schema (i alla avseenden), desto fortare och lättare lär hon sig det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

o tack för era svar!!!

o anna, du har så rätt så!!!!! jag är noglite tveksam vid läggningen och solfjädern! nu har jag antecknat alla tips jag fått och ser fram emot natten. har svårt att sova då jag är så exalterad över kuren :)))

blev nästan gråtfärdig idag när hon dottern sov i sin säng för första gången i stället för att behöva gå ut och promenera med henne, är såååå lycklig!

tusen tack! jag återkommer säkert senare med fler frågor men nu måste jag iväg och läsa vissa delar i boken igen för sjuttonde gången :)
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

usch, det är alltså tredje natten och har precis nattat henne. hon var jätte ledsen! det tog 20min och nu är hon tyst och jag tror faktiskt att hon sover stående. har inte vågat titta in utan sa bara ramsan när hon blev tyst.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bara hästar står och sover! När det har gått tio minuter kan du gå in, då sover de djjjupt! :D

Nå, 20 minuter. Vad jämför vi med? Har hon tuttat sig till sömns tidigare?
Em_1978

Inlägg av Em_1978 »

ibland har hon snuttat sig till sömns och ibland har jag promenerat med henne i vagnen, och sen lagt henne i sin egen säng men den senaste tiden vaknade hon alltid när hon skulle lyftas från vagnen och då var det bara att ta fram tutten :(

jag hade rätt, hon hade somnat stående och jag gick givetvis in för tidigt så hon vaknade och sen grät hon lite till och ställde sig upp igen och somnade. väntade 10min och sen gick jag in och la ner henne utan att hon vaknade. :)

20min är ju inte så lång tid för oss egentligen men det kändes som om det blev ett litet bakslag i kväll. men trots bakslag så ser jag faktiskt fram emot morgondagen.

vi gjorde en massa bus innan läggningen och hon skrattade men så fort vi sa god natt till pappa så började hon bli lite grinig innan jag hann släcka och lägga henne i sängen så när jag försökte göra tillrättaläggandet på henne så slingrade hon sig ur varje gång, inte bra!

vad gäller dagslurarna har jag tänkt att hon ska sova i vagnen den första luren och sen i sängen på em. men när hon ska sova i vagnen så brukar hon ju som sagt inte ligga på mage och det skulle tyvärr inte funka med våran vagn heller :( och när hon halvsitter/halvligger i vagnen så är hon ju så nyfiken och tittar efter fåglar och sånt och då tar det låååååång tid innan hon somnar. vet ej riktigt hur jag ska lösa detta.....
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tokfia som står och sover! Nå, hon lär sig snart att det är gosigare att ligga ner!
En del steg bakåt kommer, men som sagt, sen sitter det. Lägg alla lurar inne nu då? Tills efter uppföljningsveckan, då kommer hon att kunna sova i vagnen. Annars får du helt enkelt köpa en ny och magvänligare. :D De kostar bara ett par 100-lappar på Blocket, och man kan sälja dem sen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "