Hur blir 3 åringen torr - "igen"...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Suck, vad detta har blivit till ett PROBLEM :shock: Och det är väldigt mycket de nya förträffliga blöjornas "fel". Eller förtjänst, om man så vill :evil: Barnen känner inte att de är blöta i blöjan, kisset märks inte och blöjorna både ser ut som och känns som ett par sköna småbyxor. Annat var det på cellstofftiden när barnen inte visste hur fort de skulle slippa eländet. (Så fick man också byta 6-7 gånger / dag på ett blöjbarn, smörja såriga stjärtar stup i kvarten och sätta på ett halvt blöjpaket till natten.)

Så visst, den nya tidens barn lär sig använda blöjan som toalett / potta - med inbyggd spolning. Kisset försvinner.

Men det försvinner inte från kläderna, när blöjan är borta och de fortsätter kissa som förut. Lille Karls taffliga försäkran om att han visst kan gå med blöta byxor är förstås en fråga. Och det är där man kan sätta in stöten, när man förlorar tålamodet och har fått nog. För det får man ju, och gör man ju. Annars vore man antingen helgon eller dum.

Man får alltså hålla ett föredrag (x hundra) på temat att BYXORNA inte får bli blöta. Inte för den jobbiga tvätten utan för att det är FARLIGT. Går man i blöta kläder (oavsett om det är kiss eller vatten) riskerar man att bli sjuk och alldeles kolossalt sjuk just där man inte får bli sjuk, i underlivet / snoppen / själva kiss- och bajsapparaten. För blir DEN sjuk, då fungerar den inte och det gör JÄTTEONT och man måste kanske åka till sjukhuset och ta ut kisset och bajset med förfärliga metoder och det är INTE roligt. Och sedan måste man ligga sjuk i sängen och äta mediciner och det gör ont i alla fall jättelänge till och man blir jätteledsen för att det gör så ont varje gång man ska försöka kissa, det SVIDER SOM ELD :!: Blablabla. Kontentan: man får INTE gå med blöta byxor. Det får ingen människa. Det gör ingen människa. Det är farligt. Varför tror ungen man har regnställ när det regnar? Byter kläder så fort man har ramlat i vattnet, kanske? Torkar sig med handduk när man har badat och inte går omkring blöt? Va? Va? Va :?: För att alla vet att det är FARLIGT :!:

Jag skulle inte dra mig för några sådana explosioner, i kontrollerad vrede, när det gäller en liten unge som faktiskt både vet och kan, men som på ren svenska är en smula slö.

Borta skulle jag inledningsvis (se ovan) ta reda på, tillsammans med barnet, var toalett / potta fanns, i vårt gemensamma allmänintresse. Och kanske "påminna" under vistelsen genom att fråga barnet: "Jag måste gå och kissa men jag kommer inte ihåg vart det var man skule gå! Kan du hjälpa mamma?"

Och skulle "olyckan" (slöheten) vara framme, får man ju beklaga och gå hem. Det borde räcka med en gång. "Du kan inte gå i blöta byxor, det är farligt. Vi får gå hem och tvätta dig och torka dig och ta på torra kläder och sedan får vi vara hemma." (Stor apparat, alltså - tvätt och tork, inte bara klädbyte.) Och då är det ju slut på det roliga. Bara att beklaga och låta budskapet sjunka in utan vidare kommentarer.

För att undvika missförstånd: jag menar naturligtvis inte att man ska bära sig åt så här JÄMT utan just precis bara som en "minikur" för att bryta ett mönster som barnet fastnat i på ett trist (läs bekvämt) vis. Därför kan man gott gå bort på prov, så att säga, dvs välja ett ställe varifrån man vet att man kan återvända hem om och när Det Händer Igen. Då ska bara berörd liten unge och en öm (vakt) avvika, och stanna hemma efter hela programmet med dusch / tvätt (både kiss och vatten är ju också farligt för att det är "smutsigt", dvs inget som ska vara kvar på eller i kroppen) och nogsam evinnerlig tork, samt (småbesvärligt) klädbyte som tar tid och som barnet ska sköta självt, under uttråkad men tålmodig bevakning, utan beröm men med sakligt halvintresserad koll. Och sedan får man båda ha tråkigt (dock givetvis utan förebråelser, utan förvisning, utan "straff" men inte med något roligt heller, bara ren och skär tristess, dvs man sysselsätter sig inte med barnet). Barnet ska få dra sina slutsatser alldeles själv.

Nu till sommaren skulle jag låta båda de här snå barnen gå nakna ute som inne. Utan kläder kissar man på marken (tillåtet och bra som gödsel :wink: ) respektive golvet (hoppsan, fram med hink och trasa, jobbigt, smartare att låta toaletten / pottan ta hand om "städet"). Nakenfiseriet bryter den invanda idén att kläderna agerar blöja.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tusen tack till att börja med Anna. För det du skriver är ju just så som jag reagerat och handlat - ngt jag trott varit tok, och i sin tur lett till att han aldrig blir torr.
Och det är där man kan sätta in stöten, när man förlorar tålamodet och har fått nog. För det får man ju, och gör man ju. Annars vore man antingen helgon eller dum.
-mmmmm precis för jag är varken dum eller något helgon :wink:

Jag har alltså predikat i tid och otid om att det är farligt att gå i blöta byxor, man får JÄTTE ONT i snoppen, aj aj vad ont det gör. Och herregud så tråkigt för då blir man sjuk. Men där har jag stannat. Rädd att gå för långt.
Jag skulle inte dra mig för några sådana explosioner, i kontrollerad vrede, när det gäller en liten unge som faktiskt både vet och kan, men som på ren svenska är en smula slö.
Skönt att höra, vi är alltså inte ute och cyklar!
Borta skulle jag inledningsvis (se ovan) ta reda på, tillsammans med barnet, var toalett / potta fanns, i vårt gemensamma allmänintresse. Och kanske "påminna" under vistelsen genom att fråga barnet: "Jag måste gå och kissa men jag kommer inte ihåg vart det var man skule gå! Kan du hjälpa mamma?"
Borta gör vi så, ute frågar jag också var man kan kissa.

Har inte gått hem tidigare. Dock i dag skulle han följa med och tanka bilen, byxorna var dyngsura då han satte sig i bilstolen, jag beklagade och sa " tyvärr då kan du inte åka med, utan då får du vara hemma och ta på nya kläder blablabla..." Men detta är enda gången vi gjort så. Och tycker att han strulat ovanligt mkt idag. Antar att han frågar extra mkt nu då. Kissade t o m på sin fina lekmatta i deras rum. Grejen är att han tyckte det var skitkul att skura mattan i badkaret :shock: Konstig unge vi har. Så det blev ju inte så tråkigt.

Mina föräldrar har hela tiden varit med på detta. Men är av en annan generation :wink: och morfar kan nog inte låta bli att kommentera att han ser kissnödig ut. Och idag tog jag ett snack med dem, och de sa att enda gången de påminnner är innan de ska gå ut. Och jag förklarade så nu ska de inte göra det heller.

Imorgon åker morfar och Karl på 2 dagarssemester i husbilen, Eskilstuna Zoo och sen till älsklingsmoster i Stockholm. Hur gör vi nu? Minikurar väl när han kommer hem? Han ska sitta i bilen och jag skickar med pottan att ställa på toan i husbilen. Vad tror du? Och så tar vi tag i detta med hårdhandskarna då han kommer hem.
Grannarna älskar han att gå till och där är vi och leker med deras barn ofta. Dit kan vi gå och gå hem!

Nakenfiseri vill han köra hela tiden här. Och vi låter honom göra det. Efter att han lagt i tvättkorgen vill han inte ta på nytt. Jag fattar honom verkligen :heart:

kram,
ps idag släpade Karl fram den laminerade bilen på Gastsjön och pratade så glatt om detta.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol:
Grejen är att han tyckte det var skitkul att skura mattan i badkaret Konstig unge vi har. Så det blev ju inte så tråkigt.
Det där känns igen. Hela tvättgrejen, från vått till torrt, tycker vår också är toppenkul - så just det knepet tycks inte avskräcka somliga arbetsmyror i just den utsträckning som man kunde önska, om man säger... :roll: :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ewa :lol:

Så funkar han i alla lägen!
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Gulle Karl - hälsa honom från Gastsjön :heart:
J och Å skrev: Men detta är enda gången vi gjort så. Och tycker att han strulat ovanligt mkt idag. Antar att han frågar extra mkt nu då. Kissade t o m på sin fina lekmatta i deras rum. Grejen är att han tyckte det var skitkul att skura mattan i badkaret :shock:
Ja, lilla rörelsefriheten inskränktes där. Det gillar inga små barn. Han fick känna av en konsekvens: tyvärr kan man inte vara med på saker och ting som BLÖT. Bearbetandet av denna upplysning, i handling, tarvade sitt strul. "Sorry, pal", får man - du - tänka då, "det är DITT problem".

Tänker på - sambandet kanske inte ter sig riktigt klart men det finns där :roll: :lol: - ett dött fruktträd i Gastsjön, som jag bad en god trädröjarvän plocka bort. Han kom störtande med en LAPP, som suttit på det lilla trädet - jag hade fått det i 50-årspresent. "Det är ju en PRESENT!" förfasade han sig upprört. "Det kan du väl inte såga ner! Det går säkert att rädda om vi verkligen försöker! Du har ju FÅTT det!"

Jag höll fast, förstås. Trädkraken bar ju varken blommor eller frukter och nu inte ens blad. Mitt lakoniska svar var: "Så tråkigt, då."

Bibban skrattade i flera dagar efteråt och "Så tråkigt, då!" blev en klassiker mellan oss... :lol:

Trädet rök och skulden slog inte minsta rot.

:-({|=

Ja, när farfar är in charge är det inte mycket du kan göra annat än be till Gud och glädjas med berörda. Kör fulla racet när han kommer hem :wink: :lol:

Fint att han tycker det är "skitkul att skura mattan i badkaret". Jätteroligt. Men sedan då :?: Är det lika kul att hänga upp det blöta droppande eländet och kanske bli blöt själv (och få göra om alltihop med torra kläder och tork av de blöta) :?: Och sedan ska golvet under mattan ju torkas också för det har säkert gått igenom. Och så, och så, och så... Poängen är alltså att det ska bli tidsödande, opraktiskt, tjatigt, jobbigt, oöverskådligt besvärligt till sina femtioelva konsekvenser att kissa i byxorna. När man ju faktiskt kan och vet bättre :idea:

Det ska helt enkelt inte vara värt det.

:heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vi använder tygblöjor.
Det finns ju massa skäl, men en av dessa är att vi inte vill ha en för superbekväm blöja. 8)
Jag har, efter att ha jobbat på förskola, sett vad det leder till.
Och Anna skriver:

(Så fick man också byta 6-7 gånger / dag på ett blöjbarn, smörja såriga stjärtar stup i kvarten och sätta på ett halvt blöjpaket till natten.)

6-7 gånger? Well vi byter säkert 10.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte dumt alls. Tygblöjor är för bökiga för nyfödda, tycker jag, därför att de är så stora och bylsiga, men sedan - ingen dum idé. Mer jobb (med tvätt), bevars, men under kortare tid, som vi ser :roll: :!:

I indien där jag vistas en del har man ju inga blöjor alls (på landsbygden i alla fall). Jag har förhört mig och det visar sig ju att de små barnen peståss kissar på sig, på madrasser (om man har några) och överallt. Men MYCKET snart lär de sig att gå ut och kissa. Så fort de kan gå, i princip. Ett och ett halvt-åringar är torra.

Så kan man ju också traska ut barfota i den sköna värmen, bak hörnet, och lyfta upp lilla klänningen eller dra ner byxan, utan att behöva frysa häcken av sig :!:

Visserligen är människan ett renligt djur, men hon är också ett bekvämt djur :shock:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Dubblering, felåt :oops:

Tack, kattklo :wink: :lol:
Mammax

Inlägg av Mammax »

:D ÅH Tack Anna för ditt supersvar. du sätter spiken mitt på (eller vad man brukar säga). Tar till mig dina visdomsord!!

:arrow: Paktandet och frågeställandet är återinfört/aktiverat.
:arrow: Minikuren du föreslår till J och Å borde passa även oss!?
:arrow: Förskolans ledord : - Hjälp mig att göra det själv-
Månar om självständiga barn, enkla kläder att ta av/på vid toabesök etc.
Max har gått på toa när de övriga barnen gör det enligt rutinen ( efter utelek, innan fruktstund). helt självständigt utom knappknäppning. Personalens uppmaning har varit (glatt) kom nu Max så passar vi på att gå innan frukten, så slipper du gå ifrån sen när du äter. Hur gå vidare? Har uppmanat dem att inte direkt uppmana honom utan ställa frågor/ledord på det sätt du beskriver.

Spännande att se hur det gårför eran Karl, J och Å, de är ju på dagen lika gamla våra söner...

Ett hastigt inlägg men jag har modemproblem och blir nerkopplad hela tiden :evil: : , får återkomma efter helegens lilla resa.
Snart är man väl tvungen att skaffa bredband :x
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D :heart: :lol: :thumbsup:

Hjälp till självhjälp är just att ge förutsättningarna :wink: och överlåta resten åt barnet med självklart förtroende.
Mammax

Inlägg av Mammax »

Här är det upp och ner :D :x
:D Hjälp till självhjälp ges men med varierande resultat. Får inte ha för bråttom, men börjar bli rejält "trött" på blöta ombyten :evil: Ska köra minikuren du föreslagit för J och Å för att bryta detta mönster av att det är ok att blöta ner kalsonger, det finns ju alltid torra med...

Igår var vi iväg hela dagen och hälsade på gammelfarmor i hennes stuga (ny miljö). Vi kollade gemensamt in toalettmöjligheter och hade klart för oss var vi kulle kissa om vi behövde. Max kommentar när vi kollat in toaletterna var - jag vill inte kissa nu. Han tog det alltså som om jag föreslog att han skulle kissa... Med resultatet att han kissade 2 ggr i kalsongerna under detta besök.

När vi kommer hem och han leker ute med lillebror på lekplatsen ( på tomten) skötte han kisseriet vid staketet själv. Byxorna var redan blöta så han ville inte dra upp dem igen, varpå han lete vidare med kalsonger och jeans nere vid anklarna. Snacka om latmask :!:

När det var dags att gå och lägga sig händer följande: han vill sova som nakenfis och var inte ett dugg intresserad av att ta på blöja och pyjamas.
Efter att jag "erbjudit" detta en ytterligare gång bestämmer vi gemensamt att då får du sova naken inatt...men var ska man kissa då?? På pottan menar Max. Ja, kisset ska ju vara i pottan , inte i sängen säger jag och vi kommer överens om att han ska kalla på mamma när det behövs.
:arrow: Kallar efter 2 min, då har det kommit en pytteskvätt i sängen och han kissar ordentligt på pottan. ( klättrar inte ur spjälsängen själv, och inga spjälor är borttagna.)
:arrow: nya lakan och sen sova fram till kl 23.15, liten skvätt i sängen, upp på pottan och kissar rejält. (Vaknar nästan alltid vid denna tid men drömmer nog ofta, och kan inte formulera att han behöver kissa). Likadant i natt så jag tog helt sonika upp honom och satte honom pottan.
:arrow: Sover till 03.15 kallar att han behöver kissa, liten skvätt i sängen bara.
:arrow: sover till 07.45 vaknar i torr säng, nöjd och glad :D
:arrow: Kissar på pottan när han varit uppe 5-10 min, Finemang :!:
:arrow: Vi sammanfattade detta tillsammans att , oj nu har du blivit så stor att du sovit utan blöja i natt och kissat på pottan istället.

Nu är det väl bara att köra på och inte återinföra blöjan.
:arrow: Det känns som det egentligen är för tidigt, och jag hade ju hellre velat att han skulle bli mer säker på dagarna först men nu är vi ju på spår och det känns som ingen återvändo....
Samtidigt är det kanske lika bra att köra hela racet nu?
Mamma till:
Mammax

Inlägg av Mammax »

Rapport :D

:D :D :D I natt har Max sovit som nakenfis hela natten utan att vakna och utan att kissa i sängen :!: Bara 2:a natten utan blöja och det går så bra :!:
Nöjd och glad stiger han upp på morgonen, ilar in på pottan och kissar !

Det är ju helt fantastiskt :!: :!:
Mamma till:
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Skönt med att sova nakenfis på natten. Speciellt nu då det blir varmare 8).

Ett litet tips :idea: :!:
Ställ en potta vid sängkanten eller visa i vilken toalett man kissar om natten så kan Max själv gå ur och kissa om det behövs och du får snarka vidare :D ... Vår son (som sover utan blöja) går aldrig ur sängen annars, men de två nätter som han behövt kissa har han hoppat ur och kissat, sen gått och lagt sig igen och vi har inte märkt något.
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Mammax

Inlägg av Mammax »

Tack för tipset Piapojkmamma :D

Nu har vi ju kvar spjälsängen och hade inte tänkt såga hål i den men väl tänkt att sänka sängsidan så mycket det går och se om han kan kliva ur där, kanske blir förhögt?? Max har ännu inte "vågat" att klättra vare sig i eller ur sängen den försiktige lille generalen han nu är. Han är införstådd med att kalla på oss nattetid, men naturligtvis ska han ju inte behöva göra det i all evighet 8)
Mamma till:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Mammax skrev:Vi kollade gemensamt in toalettmöjligheter och hade klart för oss var vi kulle kissa om vi behövde. Max kommentar när vi kollat in toaletterna var - jag vill inte kissa nu. Han tog det alltså som om jag föreslog att han skulle kissa... Med resultatet att han kissade 2 ggr i kalsongerna under detta besök.
:D Var inte detta ett genombrott :!: Jag är så glad. Du förstod hur han tänkte - och var han hade fått det ifrån :oops: Och du har ändrat taktik fullständigt, i enlighet med dina insikter nu. Pris och beröm :-({|=

Och resultatet? "I natt har Max sovit som nakenfis hela natten utan att vakna och utan att kissa i sängen Bara 2:a natten utan blöja och det går så bra" :-({|=

Underbart :lol:

Fortsätt bara så. Vi vill ju att han ska sova hela natten och spara kissandet till morgonen, och han är verkligen på god väg, även om det förstås blir ett och annat bakslag (som du lämpligen bemöter med ett finkänsligt OJ DÅ och står en smula handfallen - hur ska ni göra NU då... :?: Tills han krånglar fram ny bäddning och får försöka fixa. tillsammans med dig, och DET är jättejobbigt, med spjälsäng :shock: ).

Jag tycker du hellre ska ta de eventuella bakslagen nu med jämnmod än försöka möblera nattliga kissmöjligheter; det kan vänta tills han blir äldre och kanske får en säng med kanter bara. Måste han absolut kissa på natten någon gång framöver är det bättre menar jag att han ropar på hjälp, och då lyfter du bara ner honom på golvet (till pottan) och gör ingenting mer alls utan väntar bara på att lyfta i honom igen, när han är klar. Men detta får ju inte heller bli någon vana, så odla Attityden: på natten sover man! Kissar gör man när man är uppe, på dagen!

Jag är så stolt över dig :lol: :heart: Du har skjutit kissvargen :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"