Och jag som inte gillar fyra lurar ger ännu ett förslag:
12 timmars natt
45 minuter morgonlur
2,5 middagslur
45 kvällslur.
Sen kapar du middagsluren med 30 minuter. Mycket enklare än att trassla med 20 minutare som ska hållas på minuten.
Vet att vissa säger att 2,5 inte är naturligt, men jag har haft det många gånger, och även sett att Anna har rekommenderat det ofta.
TorsMamma>> Han räknas som 2 månader om 4 dagar.. ;D Var ju beräknad 13 Mars.
Okidok, men TorpSaras förslag lät bra..
Annars hade jag tänkt mig en 20 minutare på kvällspasset? Funkar inte det?
TorpSara>> Det var ju en utomordentligt bra idé, det kanske man ska köra på..
Han har själv sovit på pricken 2,5 ibland så det har funkat för mig med, även om det inte varit "planerat".. ;P
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.
Jo, 20-minuters funkar visst, och kan behövas vid behov. Vi hade det ett tag, men jag tycker ofta att det blir lite rumphugget, och de vill gärna sova vidare... Vi hade 20 minuter- pang! väckning och bad, sen nattslurk när han var för trött för att hålla ihop tre timmar men för pigg för två sist på kvällen. Men han var ändå ofta skev och trött. Det var skönt att kunna ta bort den tyckte jag.
TorpSara>> Jo, tycker nog också att en 2,5 på dagen känns bättre..
Vad sägs om:
08.00-09.30 Vaken 1,5 h
09.30-10.15 Sova 45 min
10.15-12.15 Vaken 2 h
12.15-14.45 Sova 2,5 h
14.45-16.45 Vaken 2 h
16.45-17.30 Sova 45 min
17.30-20.00 Vaken 2,5 h
20.00-04.00 Sova natt 8 h
04.00-04.30 Nattmål ca 30 min
04.30-08.00 Skönhetssömn 3,5 h
16,5 h Sömn
7,5 h Vaken
Vakenpass 1: Äta 175 ml - Skötas/Ungås - Äta 50 ml - Sova
Vakenpass 2: Äta 175 ml - Skötas/Umgås/Social delaktighet - Äta 50 ml - Sova
Vakenpass 3: Äta 175 ml - Skötas/Umgås/Social delaktighet - Äta 50 ml - Sova
Vakenpass 4: Äta 175 ml - Skötas/Umgås/Social delaktighet - Äta 50 ml - Bada - Kvällsslurk - Sova
Loviset skrev:TorpSara>> Jo, tycker nog också att en 2,5 på dagen känns bättre..
Vad sägs om:
08.00-09.30 Vaken 1,5 h
09.30-10.15 Sova 45 min
10.15-12.15 Vaken 2 h
12.15-14.45 Sova 2,5 h
14.45-16.45 Vaken 2 h
16.45-17.30 Sova 45 min
17.30-20.00 Vaken 2,5 h
20.00-04.00 Sova natt 8 h
04.00-04.30 Nattmål ca 30 min
04.30-08.00 Skönhetssömn 3,5 h
KANON!
16,5 h Sömn
7,5 h Vaken
Tankevurpa tror jag...
16 h Sömn
8 h Vaken
Vakenpass 1: Äta 175 ml - Skötas/Ungås - Äta 50 ml - Sova
Vakenpass 2: Äta 175 ml - Skötas/Umgås/Social delaktighet - Äta 50 ml - Sova
Vakenpass 3: Äta 175 ml - Skötas/Umgås/Social delaktighet - Äta 50 ml - Sova
Vakenpass 4: Äta 175 ml - Skötas/Umgås/Social delaktighet - Äta 50 ml - Bada - Kvällsslurk - Sova
Tänk på att det KAN vara så att han äter 150 ml ett mål och 250 ml ett annat. Det är 1000 ml/dygn som räknas
Tor 2006 BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.
Men idag tror jag inte ens han har fått i sig 300 ml än så länge.. sen 7 imorse!!
Och han vägrar ta nya flaskan också.. Har gått iväg som om jag ska gå dit där botemedlet finns (maten) och satt mig igen men han blir hel hysterisk så fort jag sätter mig ner.. samma sak när jag slänger upp för rap..
Och gå och mata funkar inte för då blir det för mycket intressanta saker att se på så han har bara nappen i munnen och maten rinner bredvid..
Han skriker tills han i stort sätt tappar andan och ser helt förstörd ut..
Vad kan jag testa mer för nåt?
Vagnade honom bara nån minut nu så somnade han, förmodligen dödstrött, men kommer nog vakna strax av hunger.. :l
INTE vänta på att han vaknar! Ta ledningen. väck efter 5 min, tratta in flaskan och kör.
Kanske skall du stå i ett dunkelt, mörkt rum och mata medans du gungar lite mjukt i kroppen.
Tor 2006 BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.
Så jag ska väcka honom efter 5 minuter så fort han somnat? Hela natten? Hela morgondagen? Hur lång tid kan det ta innan han fattar att maten finns, var den finns, vad den innebär?
Ska jag söva honom så fort han vägrar äta mer? Så jag kan börja om?
Jag är redan tokslut liksom... :C
Jag förstår att du är helt slut. Och jag förstår att du förmodligen är såååå slut att du inte tänker klart just nu.
Finns ingen du kan få lite hjälp av som kan ta över om så bara en liten stund så DU får sova?
Du har alla svaren på alla dina frågor, men är du FÖR slut ser du inte skogen för alla träden är i vägen, om man säger.
Ett vaken pass som inte funkar och han är för trött för att äta som han skall så gör du så att du matar allt du får och lite till. Lägg i vagn och låt honom sova 5 min, ta upp och fortsätt mata på vaken passet som om de där 5 min inte fanns. Kör hela vaken racet se till att han är lagom trött och sen skall han sova sina 2 timmar.
Det är fortfarande 2-2 som gäller, men i just ditt fall tror jag att ATTITYDEN sviktar för mycket och då vill man gärna ha konkreta råd och inte flumm, flumm typ.
Men tänk efter, DU har lyckats MED attityden och HAN HAR ätit MYCKET bra dessutom när den var där. Hitta den känslan, GE dig inte, tänk att du är den som förmedlar lugn och trygg. Sätt på musik när det känns som sämst och lyssna på den så DU lugnar ner dig och kan förmedla attityden till honom.
Är han hysterisk håller du honom med huvudet nära ditt öra och pratar lugnande till honom med säker röst och spela teater om det är det som krävs! Le alltid när han äter, även om du vill gråta. Le när du byter blöjor, spela teater framför honom att du vet minsann hur man gör här i världen.
När han sen sover, då får du bryta ihop, ensam och gråtandes. Tro mig jag vet att det är jobbigt, men man får bryta ihop, för att sen ta sig samman och ta nya tag.
Och sen BER du om hjälp också!
Vi finns här, sov ordentligt ta nya tag i morgon. Då är en ny dag.
Små barn skall njutas av och njuta själva, detta tog mig över 3 mån att fatta men även MIN pollett trillade ner. Så det finn hopp för alla!
Den enda jag har/hade är min lillsyster, men hon verkar inte så angelägen längre..
Jag gav henne nog lite väl mycket att bära..
Så jag är rätt ensam för tillfället, iaf finns där ingen jag kan lägga den bördan på..
Attityden fick jag för att det gick så bra ibörjan.. den försvann när hans matvägran tog fart.. Och nu vet jag inte var jag ska leta på den.. :C
När jag höll fast och pratade lugnande blev han ännu mer hysterisk och skrek ännu högre.. Han blev lugnare när jag släppte taget men skrek onyo när nappflaskan kom fram..
Funkade bättre när jag gick och gjorde samma sak, men hann liksom aldrig sätta mig och få tag på flaskan innan han började..
Det som är jobbigast är att se hur hungrig han är, för han är verkligen tokhungrig, och sen se hur förvirrad han blir när maten kommer..
Samtidigt som han är så ofantligt trött också..
Jag ser nog mest inte vilken varg jag ska skjuta först, eller om jag ska ta båda samtidigt..
Allt hänger ju ihop, så även om jag skjuter matvargen på ett par dagar, finns sovvargen där och då kommer matvargen tillbaka.. typ..
Men nu är iof matvargen så pass mycket större att jag nog struntar i sovvargen.. Mata mitt i sovpassen, söva om, mata, söva om.. tills han förstår, att maten finns där, jämt!
För kan det vara så att matvergen är alfahanen?
När han vet att maten finns kanske han kan somna bättre, sova längre.. och acceptera en vagning/buffning mitt i sovpassen..
Buffandet testar jag lite nu och det verkar mer lugnande på honom än vagning.. Ramsandet får jag ta senare, nu är det matvarge jag jagar!
Bokstavligen studsa runt i en vagn kan knappast vara lugnande när man ändå tne får ro..
Förresten skulle jag vilja uppfinna en termosnappflaska som man kan skaka ersättningen varm i..
Ett par funderingar har jag, kanske är det redan någon som nämnt det, har inte lusläst hela tråden
Har du för stort hål i nappen, så maten rinner för fort? Köp fördigt tillägg på tetra, så kan du ge honom DIREKT när han vaknar, och behöver inte hålla på att blanda och greja. Liiite dyrare är det, men inte mycket alls, och kanske är det värt det nu när det strular såhär...
Annars har du så mycket superbra hjälp här, så det är helt makalöst
Jag håller alla tummar för att du får till det här snart
Kram Mia
6 barn (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) två barnbarn (-1309, -1505)
miar70>>/b] Jag har ALLA storlekar på nappar. Från apotekets minsta till de från en månad, till de från 3 mån.. ingen vill han ta.. :C
Och han började redan vid bröstet när jag fortfarande ammade..
Testade en sån färdig idag när vi skulle iväg, men han verkar spy så av färdig ersättning.. gjorde han av sepmpers färdiga med.. verkar vara nåt förtjockningsmedel i som gör det hela segt och han gillar det inte alls.. :l
Och kalla mat verkar inte varan ån hit det heller..
Men ahr som sagt köpt en termos som funkar hyffsat.. dock smakar termos nåt väldigt skumt..
Men det får han minnsan stå ut med..
Men tack ändå! Känns bra att folk härinne är så omtänksamma och hjälpsamma!
Hej Loviset.
Jag hoppar oxå in här för Liw var inte sådär jättematglad ibland när hon var mindre.Hon är oxå flaskmatad och när hon inte ville äta så tog jag henne i famnen och vi gick och tittade på tavlor,ut genom fönstret mm och så stoppade jag in flaskan och hon började äta utan att tänka på det tror jag.Sen när hon börjat äta kunde jag oftast sätta mig ner och hon fortsatte att äta-om inte ställde jag mig upp och vi gjorde om samma prucedur.Det funkar nästan jämt.
Annars att helt enkelt lägga honom i soffan och ge mat bredvid dig brukar oxå funka.
Ja,det var vad jag hadde.Du får som Mia säger så bra hjälp här av torsmamma och Torpsara.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Ps. Det finns en liten, liten skön medicinkur som också lockar fram ett och annat smajl. Och det är skrattet till go nattet. Man gör allt man bara kan för att få ett skratt innan man lägger dem i vagnen/sängen för att sova.
Troll spricker i solsken!!!. Det kanske inte fungerar första, andra eller tredje gången, men DET FUNKAR! Varje dag inför varje lur kommer att göra att W känner sig glad och lycklig över att just få en lur i vagnen och sängen, HEEEELA livet. Ds