Pottproblem med 2,5 åringen...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Amandia

Pottproblem med 2,5 åringen...

Inlägg av Amandia »

Hur ska jag få min 2,5 åriga dotter Amanda att skippa blöjan dagtid bäst?

Har hört så mycket att man inte ska hålla på med potträning men så säger nästa att hon gjorde det direkt ungen var under halvåret. Höll i barnet så hon hade stöd och lärde barnet att h*n ska bajsa i pottan.

Bla så har mormor och svärmor min sagt det och varit på mig att börja potträna henne redan innan hon var 6 månader. Testade två tre gånger då men la av för att jag kände att jag inte ville tvinga på henne det hela.
Och kanske lite för att jag är rätt så trotsig mot svärmor min :wink:

Vi har haft pottan framme i badrummet, även flyttat in den i lekrummet ett tag. Men sen tog vi ut den när vi märkte att hon mest var besvärad av den.
Hon har tidigare lyckats att kissa i toaletten men så föll hon ner i den en gång och efter det är hon rädd för den.

Har skaffat ett inlägg men vet inte om jag vågar prova den..?
Har visat den till henne iallafall och hon sa inget speciellt...

Hon har även fått två dockpottor av min mamma för länge länge sen och en av dom stod ett tag bredvid hennes potta i badrummet så dockan oxå fick vara med.

Har haft henne utan blöja men hon säger till först när hon kissat eller bajsat på sig och inte innan.. Vet att alla barnen är olika. Men har fått för mig att det går snabbare att få bort blöjan från dom om man använder naturblöjor och ibland ingen alls...

Nu kör vi vanliga köpta blöjor och ingen potta alls. Frågar henne ibland om hon vill gå på pottan eller toaletten men får då ett nej som svar och låter det hela vara.

Ska jag låta henne gå utan blöja om dagarna?

För information så handlar detta om en 2,5 årig tjej som inte går på
dagis eller dagmamma utan vi föräldrar hjälps åt med henne i hemmet.

Tacksam för alla tips.
"Glöm inte att en svans är en svans -
och inte bara en extra stump där bak."

Källa: Nalle Puh
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns väsentligt mycket mer erfarna här än jag, men jag vet att en god vän lät sin dotter gå med rumpan bar (pga av röd rumpa) och då blev hon torr. Det var inte så roligt att ha kisset rinnande längs benen nämligen, och då började hon säga till. Men visst blev det lite golvtorkning ett tag, men det var sommar, så mest var de ute.
Men det är ju bra om hon så att säga är medveten om att hon kissar och bajsar innan, de brukar ju bli det, på ett mer medvetet plan, just runt 2-3 år.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Jag tror inte på att potträna, dvs att just träna. Däremot så tror jag på att visa och att då visa genom att gå med rumpan bar så mycket det går, berätta vad vi gör på toa samt berätta hur de kan göra det. Ge möjligheterna med ex. potta och de löser snart det själva. Helt odramatiskt och HELT UTAN TRYCK.

Vi har låtit våra barn gå med rumpan bar så mycket det gått och speciellt då från ca 1.5 års ålder. Vid två år har vi helt tagit bort blöjan dagtid. Visst har det hänt att det kissats i trosan - men egentligen inte.

Är din tjej nu 2.5 år så kanske ni tillsammans kan åka och inhandla söta trosor och helt enkelt ta bort den på dagtid. Säg, nu är du så stor så nu ska du få fina trosor istället för blöjan. Tror säkert att hon fattar galoppen snabbt.

Jag tror det är viktigt att hänga på i den åldern när de själva är intresserade och bara uppmuntra, dvs från ca 1.5 år. Sedan behövs inte mycket mer.

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Kan berätta att vi har en son på 2 år och 10 månader som nu precis har börjat kissa på pottan. Vi var innan det i samma situation som ni. Vi hade inhandlat en potta som han var med och valde, en som var bekväm att sitta på. Han använde den en gång och sen ville han inte mer. Vi har även ett inlägg till toa-stolen men den villa han inte heller använda. Jag började precis känna mig lite stressad men ville inte pressa honom. Han är i trots-åldern så jag ville definitivt inte göra allför stor grej kring det här med potta och kissa. Men jag lät honom gå mer och mer med rumpan bar här hemma och då och då frågade jag om han ville kissa. Nej, sa han alltid då. Några gånger hände det en olycka, då torkade vi tillsammans och så var det inte mer med det. Ibland när jag märkte att han nog var på g och han inte ville kissa på pottan så sa jag att då är det nog bäst att vi sätter på blöjan nu. Sedan när han hade kissat/bajsat så tog vi ibland av den igen.

Och så helt plötsligt en dag så sa han till, nu ville han gå på pottan och han sa själv till om att han ville det. Och efter det har han varit i princip torr. Jag fegar fortfarande lite och sätter på honom blöja om vi ska ut. Och bajsa vill han fortfarande göra i blöjan.

Så ta det lungt, det kommer. :wink:
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Amandia

Inlägg av Amandia »

TorpSara skrev:Det finns väsentligt mycket mer erfarna här än jag, men jag vet att en god vän lät sin dotter gå med rumpan bar (pga av röd rumpa) och då blev hon torr. Det var inte så roligt att ha kisset rinnande längs benen nämligen, och då började hon säga till. Men visst blev det lite golvtorkning ett tag, men det var sommar, så mest var de ute.
Men det är ju bra om hon så att säga är medveten om att hon kissar och bajsar innan, de brukar ju bli det, på ett mer medvetet plan, just runt 2-3 år.
Ja vi har låtit henne springa naken under sommarn ibland och som
nu till exempel så har hon ingen blöja men trosor och byxor på sig.
Men grejen är den att hon inte märker att hon är kissnödig utan först när hon kissar säger hon "Oj" och tittar på golvet. Hon hinner inte med det.
Är det vanligt att de inte kan känna ibörjan att det är på gé?

Amandia

Inlägg av Amandia »

Susanne* skrev:Hej :D
Jag tror inte på att potträna, dvs att just träna. Däremot så tror jag på att visa och att då visa genom att gå med rumpan bar så mycket det går, berätta vad vi gör på toa samt berätta hur de kan göra det. Ge möjligheterna med ex. potta och de löser snart det själva. Helt odramatiskt och HELT UTAN TRYCK.

Vi har låtit våra barn gå med rumpan bar så mycket det gått och speciellt då från ca 1.5 års ålder. Vid två år har vi helt tagit bort blöjan dagtid. Visst har det hänt att det kissats i trosan - men egentligen inte.

Är din tjej nu 2.5 år så kanske ni tillsammans kan åka och inhandla söta trosor och helt enkelt ta bort den på dagtid. Säg, nu är du så stor så nu ska du få fina trosor istället för blöjan. Tror säkert att hon fattar galoppen snabbt.

Jag tror det är viktigt att hänga på i den åldern när de själva är intresserade och bara uppmuntra, dvs från ca 1.5 år. Sedan behövs inte mycket mer.

Kram
Susanne :D
Ja vi har låtit henne gå utan blöja om dagarna oxå av och till.
Förståt att det blir pölar och tvätt att ta hand om men sånt händer ju.
Trosor har hon flera stycken, en egen tros låda till och med. Full med fina trosor med rosetter osv.

Vi har inte varit på henne med det hära med pottan utan bara frågat då och då om hon vill gå. Ibland har jag sagt att nu går vi och hon har då följt med suttit i fem sekunder om ens det och sen sagt "nej går inte" och då har jag antingen sagt att det gör inget och låtit henne gå ifrån elelr sagt att hon kan ju prova lite till.

Amandia

Inlägg av Amandia »

elin sofia skrev:Kan berätta att vi har en son på 2 år och 10 månader som nu precis har börjat kissa på pottan. Vi var innan det i samma situation som ni. Vi hade inhandlat en potta som han var med och valde, en som var bekväm att sitta på. Han använde den en gång och sen ville han inte mer. Vi har även ett inlägg till toa-stolen men den villa han inte heller använda. Jag började precis känna mig lite stressad men ville inte pressa honom. Han är i trots-åldern så jag ville definitivt inte göra allför stor grej kring det här med potta och kissa. Men jag lät honom gå mer och mer med rumpan bar här hemma och då och då frågade jag om han ville kissa. Nej, sa han alltid då. Några gånger hände det en olycka, då torkade vi tillsammans och så var det inte mer med det. Ibland när jag märkte att han nog var på g och han inte ville kissa på pottan så sa jag att då är det nog bäst att vi sätter på blöjan nu. Sedan när han hade kissat/bajsat så tog vi ibland av den igen.

Och så helt plötsligt en dag så sa han till, nu ville han gå på pottan och han sa själv till om att han ville det. Och efter det har han varit i princip torr. Jag fegar fortfarande lite och sätter på honom blöja om vi ska ut. Och bajsa vill han fortfarande göra i blöjan.

Så ta det lungt, det kommer. :wink:
Ja jag vet, har hört att man ska ta det lugnt det kommer men det känns som att alla andra klarar detta med sina barn men inte jag.

Har sagt åt henne att om hon vill så kan hon gå till badrummet och dra ner byxorna helt själv och sätta sig där. Då ville hon visa hur hon skulle göra och gjorde precis så som jag menade men det kom inget såklart.

Hon vill absolut inte sitta på inlägget utan ska hon sitta på nåt så blir det på pottan. Det dära att sätta på blöjan när det är på gé verkar som en bra idé. Men gör inte det att det kan ta längre tid tills hon är helt torr?

Ibland känns det så misslyckande när jag hör svärmor berätta om hur duktig hon var och hur bra det blivit av hennes barn och jada jada jada...
Men men får ta det lugnt. Annars förvärras det väll bara..
Tackar för hjälpen.

Amandia

Succe! :lol:

Inlägg av Amandia »

Hon kom för fem minuter sen springandes till mig och sa att hon ville kissa!
Så vi skyndande tillsammans till pottan och hon satt där och försökte ett bra tag, fick ut lite grann sen sa hon att det gör ont. Och att hon ville att jag skulle smörja henne så gjorde det lite lätt.

Märker att hon blir stressad om jag är kvar i badrummet, även om jag fixar och donar med annat. Så jag sa åt henne att jag skulle värma på lite kaffe och att hon kunde vänta där så länge och hon sa att det gick bra och verkade nöjd.

Efter ett tag så kom hon utspringandes, glad och med både trosan och byxan på som vanligt. Hon hade kissat så botten i pottan var täckt och var jätte nöjd.

Hon var så stolt!
Jag sa att hon varit jätte duktig och hon fick en kram och sen hällde vi ner det i toaletten tillsammans. Och så sa jag åt henne att nästa gång hon känner att det är på gé såär det bara att säga till eller springa dit själv och sätta sig.

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad kul! Som sagt, de måste ju lära sig att känna igen känslan. Det går olika fort för alla, det gjorde det även för VÅRA föräldrar, även om många verkar ha glömt det... :wink:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jacob blev torr vid 3års ålder.Vi kom överens om att slänga blöjan en dag och gjorde som några andra här åkte och köpte fina kalsonger med bilar och traktorer på.Det var på sommaren då han kunde springa ute bar på gräsmattan.Inne hadde vi pottan med oss så den var nära tillhands.
Vi gjorde ingen stor affär av det hela utan som det var den naturligaste saken i världen och när kisset eller bajset kom i pottan så sa vi att vad bra att kisset kom i pottan nu,istället för på golvet.Nu kan vi säga hejdå till kisset och sen vinkade vi åt det när vi spolade ner det.Efteråt sa vi inget mer om det utan återgick till det vi höll på med.Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Amandia

Inlägg av Amandia »

TorpSara skrev:Vad kul! Som sagt, de måste ju lära sig att känna igen känslan. Det går olika fort för alla, det gjorde det även för VÅRA föräldrar, även om många verkar ha glömt det... :wink:
Ja precis.
Nu är hon helt torr dagtid, förutom middagsluren
hon har mitt på dagen då hon använder naturblöja.

Men hon är inte så förtjust i den.
vet inte om jag vådar låta henne sova utan blöja på dagen än för hon har bara varit torr en vecka än så länge. Vill inte skrämma henne så hon blir blöjbarn igen..

Men hon är så stolt, springer och berättar att hon vill kissa, ibland så har hon inte ens gjort det utan vi ser att hon har kissat i pottan.
Hon går dit själv, drar ner trosorna, kissar och drar upp allt igen helt själv.

Missar dock ibland att tvätta händerna. Men nästan alltid så häller hon ut det i toaletten själv, häller vatten i pottan och häller ut det i toaletten. Och sen spolar hon och tvättar händerna.
Har kommit på henne med det flera gånger nu. så duktig tjej!

Amandia

Inlägg av Amandia »

TorpSara skrev:Vad kul! Som sagt, de måste ju lära sig att känna igen känslan. Det går olika fort för alla, det gjorde det även för VÅRA föräldrar, även om många verkar ha glömt det... :wink:
Ja precis.
Nu är hon helt torr dagtid, förutom middagsluren
hon har mitt på dagen då hon använder naturblöja.

Men hon är inte så förtjust i den.
vet inte om jag vådar låta henne sova utan blöja på dagen än för hon har bara varit torr en vecka än så länge. Vill inte skrämma henne så hon blir blöjbarn igen..

Men hon är så stolt, springer och berättar att hon vill kissa, ibland så har hon inte ens gjort det utan vi ser att hon har kissat i pottan.
Hon går dit själv, drar ner trosorna, kissar och drar upp allt igen helt själv.

Missar dock ibland att tvätta händerna. Men nästan alltid så häller hon ut det i toaletten själv, häller vatten i pottan och häller ut det i toaletten. Och sen spolar hon och tvättar händerna.
Har kommit på henne med det flera gånger nu. så duktig tjej!

Amandia

Inlägg av Amandia »

ulrikaj skrev:Jacob blev torr vid 3års ålder.Vi kom överens om att slänga blöjan en dag och gjorde som några andra här åkte och köpte fina kalsonger med bilar och traktorer på.Det var på sommaren då han kunde springa ute bar på gräsmattan.Inne hadde vi pottan med oss så den var nära tillhands.
Vi gjorde ingen stor affär av det hela utan som det var den naturligaste saken i världen och när kisset eller bajset kom i pottan så sa vi att vad bra att kisset kom i pottan nu,istället för på golvet.Nu kan vi säga hejdå till kisset och sen vinkade vi åt det när vi spolade ner det.Efteråt sa vi inget mer om det utan återgick till det vi höll på med.Kram ulrika

Ja med amanda så frågade jag om hon ville kissa på pottan och hon sa mmm.. Lite misstänksam men lyckades kissa och efteråt ville hon kissa där jämt, allteftersom så vart det mindre och mindre på golvet, och mer i pottan. Har varit helt torr nu i en vecka.

Amanda är väldigt stolt och klappar gärna händerna åt sig själv när hon är klar. Hon häller ut det i toaletten, sköljer pottan, spolar och tvättar händerna själv. Nu säger hon kanppt till oss att hon behöver kissa utan skyndar dit och fixar det hela själv. Har dock missat att torka sig och bajset har legat kvar i trosorna en gång. Men annars är hon för snab för oss så vi hinner inte alltid med.

Försöker vara hundra procentig uppmärksam så jag hinner
med de gånger hon kissar/ bajsar så vi får torka rent efteråt.

hur lång tid efter att han slutade med blöja slutade han med det då han sov?
Amanda sover en middagstur på dagen mellan 12- 15:30 cirka och är 2,5 år gammal.

ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej och förlåt :oops: Amandia att jag inte svarat.
Jag har inte sett att du frågaden mig om Jacob.
Vi slängde som sagt blöjan dagtid när han var 3år på sommaren.Han fyller i mars så han var lite över 3.Pa natten blev han torr om jag inte minns helt galet ca 6månader senare.Vi slängde blöjan nattetid samma höst.Han kissade i sängen ganska mycket ca 3-4gånger i veckan när jag läste ett inlägg härifrån där AnnaW svarade att man skulle typ ramsa "kissa på pottan inte i sängen"
Vi hadde pottan på hans rum under en handuk och upprepade ramsan varje kväll när vi lagt honom.Det tog inte en vecka och sen dess har han kissat max räknat på en hand i sängen.Det måste vara runt jul då han blev torr nattetid oxå.Vi höll alltså på hela hösten med kiss i sängen.Men så fort vi började ramsa var det som poletten föll ner i det undermedvetna.
Jag hadde plastad frote under lakanet och när det blev en olycka fick han lägga lakan och täcke i tvättmaskinen och sätta på en tvätt för att sedan hänga den.Inge tjat och utfrågningar utan händer det en olycka så får man ta reda på det själv och sen är det inget mer med det.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"