Kvicka kvalstret Emil i ofrivilligt vägrätt läge

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Bildbevis på hur skönt det är att sova med benen normalt. Nu snurras det rejält i sängen och det ska bli skönt i morgon.Laggt upp några bilder till. :)

Tyvärr blev det ingen bild på Susan, som också sov så gott :!:
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
blomman

Inlägg av blomman »

Åh, vad han ser ut att ha det skönt på sista bilden!
Tur att läkningen gick så mkt fortare än beräknat!
Måste vara alla goda skratt han fått! :lol:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil skickar härmed en stor kram till sin kompis Wilma. Tack snälla för boken! Det ska bli jätteskoj att ses på Borås djurpark, jag har aldrig varit där förut.

Kram Emil

Kan bara berätta att väskan är packad, Emil tvättad och klädd, Jag likaså och nu väntar vi bara på att bussen ska komma och hämta oss. Snart, snart är vi på sjukhuset för att ta bort sträcket.

I morse vågade Emil ställa sig upp på knä i sängen så han blir modigare och modigare. Men när man sen lägger honom på rygg blir han stel och pekar på trissorna och så fort benen är upphängda så rör han sig obehindrat igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:-({|= \:D/ Idag, idag, idag är det sista dan. I morgon far vi hem till stan och köper en banan... \:D/ :-({|=

:lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jeanette m Rasmus o Linus

Inlägg av Jeanette m Rasmus o Linus »

Jag har följt tråden och kan bara konstatera att de är helt fantastiska de små, vad de anpassar sig och står ut med. :heart:
Och vad duktiga ni har varit SusanD och Father A =D> , tänk vad man kan och vad man orkar när man måste.
Och idag är det fredag!!! \:D/
Vad skönt för Emil men det kommer vara osäkert för honom till en början.
Min Rasmus bröt benet när han var 2½ och fick gå med helbensgips i fem veckor mitt i sommaren, men han kunde i alla fall vara uppe i sin rullstol, så jag har en liten aning om hur ni har haft det de senaste veckorna....
Stolt mamma till två killar födda nov-02 och jun-06
Ewa

Inlägg av Ewa »

Grattis till hela familjen för att det äntligen är fredag :D :thumbsup:!
Kalv på grönbete nu, kanske - den där lille Emil, kan jag tro!
Puss puss på de små söta benen :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Härligt aatt det är fredag. Jag är s imponerad av er, hela familjen!
Lova att lägga in bilder på när han går sedan. Vera är fortfarande bekymrad och pratar om att människor kan gå sönder... :lol: :cry:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack alla vänner som sänder små hälsningar och peptalk.

Nu är vi hemma igen utan säng! och det är så skönt.

Först träffade vi doktorn på avdelningen, hon är jättego och glad och Emil gillar henne skarpt. Hon hade glömt skriva ut en rtg-bild till Emil så hon lovade skicka en, han måste ju ha en bild på lilla brutna benet i sitt album. Sen skulle en barnsköterska ta ner sträcket och här fick Mamman sätta foten i backen och protestera. Är så glad att jag vet vad det hela handlar om och hur man ska göra för den här BS hade liksom ingen känsla för små barn och sträck.
Hon tyckte vi kunde ta ner sträcket i dagrummet och dra av tejperna, långa sådana som sitter två på varje ben från foten till ljumsken :!: :shock: Stopp och belägg! =; Här ska inte lilla sonen torteras inför folk. Jag drog in honom i ett undersökningsrum och sen dirigerade jag BS med fast hand vad hon inte skulle göra. Hon fick stå still bredvid sängen och inte röra lilla barnet eller benen :!:

Själv lindade jag av lindorna, vilket Emil tycker är lite läskigt, sen blötte jag tejpen med spritspray, vilket gjorde så Emil grät. Pussade på honom och gav honom lite gosedjur innan jag drog av de blöta tejpern. Det gick bra, han var ledsen men det gick fort över.

När allt var av tyckte BS att jag skulle lyfta upp honom så hon kunde ta sängen och tvätta den. Ånej sa Mamman, som inte är så lätt att ha och göra med alltid :oops: , vi ska ha en vagn och den ska bäddas med lilla täcket sen ska sängen, vagnen, jag och sonen ut i dagrummet och där lyfter JAG över sonen i vagnen. BS såg ganska tjurig ut och vad hon tänkte vill jag inte ens tänka på.

Sagt och gjort, BS hämtade en vagn och sen drog jag ut allting till dagrummet. Där undersökte Emil och jag vagnen, benen utan tejp och så kom vi överens om att det nog vore trevligt att sitta i vagnen. Då kommer, som en skänk från ovan :) , en tös med en jättestor ballong. Hon var så snäll så hon ställde sig vid vagnen så Emil kunde se den stora ballongen och så lyfte jag över honom. Han gnällde lite men sen började han snacka med tösen och glömde bort att det var lite läskigt att komma ur sängen. Sen tackade vi tösen och körde iväg med sängen till tvätten, tackade för den här tiden och vinkade adjö.

Jag begriper inte varför en del ska ha så otroligt bråttom när de ska hantera små barn i ovana, för barnen och i det här fallet även för BS, situationer. Även om man inte kan förklara för de små vad som ska hända så kan man ju åtminstone ta det lite nätt så de hänger med.

För övrigt så är alla personal på barnavdelningen helt fantastisk så den här BS var ett undantag vilket jag är glad för.

Pappan kom och hämtade oss och då bytte vi till Emils vagn vilket gick jättebra. Vi vinkade adjö och sen gick vi till det stora garaget som var fullt av bilar av alla sorter och färger. Jag sa till Pappan att inte avslöja var hans bil Urse-Purse stod (hon heter egentligen Ursula) utan vi skulle se om Emil kände igen henne. Visst gjorde han det :!: På långt håll såg han bilen, pekade på den och skrek ÖÖÖÖÖÖÖÖÖ. :) Sen for vi hem.

Emil somnade i bilen hem, sov i 20 min. Väl hemma la jag honom på soffan och där sover han än fast jag ska väcka honom alldeles strax.

Ni anar inte hur skönt det är att kunna ha honom i famnen, att krama, kela och gosa utan att behöva luta sig över en kall spjälsäng i stål.
Nu tänker vi bara NJUTA av varandra, solen, våren, livet, skogen ja allting.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
blomman

Inlägg av blomman »

Åååh, vad härligt för heela familjen!
:lol: Kram till er!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Visste ni att man kan hyra in en Dipl. SHN-kurare och då beställa lyx-versionen :?: :shock:
Jo då så är det :!: Pappan, som nyligen är Dipplad fick ta ansvar för sonens tillbakagång till eget rum, egen säng, somna själv och i tid enligt schemat. Själv var jag en sån däringa lyxhustru som inte ens köpt SHN-boken, ville bara ta upp mitt barn och begrep inte hur jag skulle ramsa. Pappan vägledde den förvirrade modern på ett föredömligt sätt. Hindrade mig från att gå in och ta upp barnet som han påstod var arg och inte ledsen, han lärde mig ramsa och sen skällde han på mig för att jag inte var påläst :!:

Detta var ju ett nyttigt rollspel som satte Pappan på hårda prov som han klarade galant :!: :heart: Det tog 17 min innan Emil sov, sen vaknade han till ett par gånger men det krävdes bara nån ramsa och lite avvaktande för att han skulle somna om.

Sen lagade Pappan en enastående god middag, Lax i saffranssås och ris, rundade av genom att ge hundarna mat och rasta dem. Därefter serverade han mig glass i strut där jag låg i soffan och glodde lite förstrött på tv. :) Snacka om lyx-kurning. Hm, misstänker att jag kan ha svårt att ersätta honom ekonomiskt.

Emil vaknade en gång på natten, ramsade i två omgångar innan jag gick in och solfjädrade en liten stund vilket löste den situationen. Lyx-kuraren låg och sov :roll: . Sen vaknade han (sonen alltså) en gång till framåt morgonkvisten, jag ramsade men Emil meddelade att det var lite mer kris än så. Halvt sovande masade jag mig upp och gick in till sonen som hade hamnat med huvudet i fotändan och filten hade knölat till sig så han kom inte tillbaka till kudden. I vanliga fall hade det här inte varit något problem men än så länge är han lite försiktig med att röra sig. La honom tillrätta, ramsade och gick och la mig. Emil somnade.

Tjugo i sex var det dags igen, kattskrället jamade som besatt för hon ville ut och Emil vaknade och blev ledsen. Kastade ut katten och önskade henne en god dag, ramsade Emil och kröp tillbaka ner i sängen. Lyx-kuraren sov gott :sleep: . Sonen mumlade lite, skrek igen, fick en ramsa och sen somnade han. Väckte med pompa och ståt en go och glad kille klockan sju.

Tillsammans väckte vi lyx-kuraren som påstod att han är väldigt morgonpigg fast inte så tidigt :!: :shock: Han skulle nog behöva lite sovmorgon eftersom han varit vaken hela natten :?: :!: och haft vakten. Skulle inte tro det :!: Vi körde upp honom för att fixa välling och hämta en ren blöja. :) :wink:

Sen började vi vår dag med hundrastning och frukost. Emil är på strålande humör, kryper omkring som bara den och vill ställa sig upp mest hela tiden. Vi håller honom på golvet och han får faktiskt vänta lite till med att gå på benet. Snart är det nog full fart framåt som gäller igen. :)

Nu ska vi ut och gräva lite där sandlådan ska anläggas. Sen ska vi så landen, elda ris, tvätta bilen och njuta av varandra och våren.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härlig läsning! Och vad bra att du stod på dig! Ovanligt att en BS inte har bättre koll på små barns psyken än så? :shock: De brukar ju vara händiga som gamla dagisfröknar på barn.
SusanD skrev:Hm, misstänker att jag kan ha svårt att ersätta honom ekonomiskt.
Hm, hm, som äkta maka finns det ju andra vägar att gå? Billigare och oändligt mycket roligare? 8) 8-[
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh lycka! :D
Nu väntar vi bara på bilder på krypande/gående Emil. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning Emil! Ta det lugnt med benet och NJUT av att kunna röra dig fritt igen. Olle hälsar att han ska bada lite åt dig också i Spanien 8) . Vi kommer ner och leker när vi kommit hem.

Hälsa mamma och pappa!
Kramar Olle o Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil önskar nog att han kunde följa med Olle och simma i Spanien. När man simmar så funkar ju benen så otroligt bra och sen är det ju bara så härligt med vatten runt hela kroppen.

Vi har haft härliga dagar här hemma tillsammans med en Emil som återtagit många av sina sysslor och som ständigt ses med ett stort flin på läpparna :) . Han ställer sig upp mot möblerna, traktorn eller mot någon levande person. Benen är smala, svaga och lite skakiga. Men det går att stå på dem och håller man i något så kan man faktiskt gå också :!:

Vi försöker hålla Emil på marken, krypa är helt ok och så bra för hjärnan sen då :!: Gå får han göra när han håller i oss, benen måste ju tränas annars kommer de aldrig orka bära lilla kroppen igen.

Emil älskar att sitta i sandlådan. som än så länge bara är en grop i marken, och köra med sin lilla traktor och lastbil. Han satt och gnällde och jag begrep inte varför, han såg ju nöjd ut :?: Men det var ju traktorn som lät :!: Den tröga mamman tror tydligen att traktorer åker fram och tillbaka i sandlådan helt ljudlöst :roll: . Sen har Emil gungat, länge och högt ända tills han kiknat av skratt. Vi har varit hos grannen och kollat, väääääldigt länge, på den stora grävskopan som hackade sönder sten och skopade bort dem. Om Emil fått som han velat hade han stått där än....

Pappan har eldat en massa ris och Emil har bidragit med goda råd, uppfriskande hejarop och test av vattenflaskan. Det blev inte mycket vatten över till Pappan kan jag avslöja.

Middagslurarna har gått fin-fint. Emil har gnölat en stund, somnat och sovit gott hela luren.
Kvällarna har varit mycket tuffare. Så fort han landat i sängen, efter mycket utevistelse, social delaktighet och ett rejält skratt till go´natten, har han skrikit som en stucken gris. :evil: Arga barn som skriker är omöjliga att ramsa, de har inte tid att lyssna. Igår gick vi in och så fort man stiger in i rummet kastar han sig ner i sängen och somnar :!: :shock: Så ikväll var vi lite coola 8) , han fick skrika argt och vilt en stund innan jag ramsade, han lyssnade men satte igång att skrika så fort jag var klar, avvaktade, han fick tid på sig att tala om vad han tyckte innan jag ramsade x 8. Tyst blev lilla barnet men sen skrek han igen, hulkade, suckade och skrek. Avvaktade gjorde jag, han fick lite tid att reagera på innan jag satte in stora stöten. Jag ramsade x 4, han tystnade för att sen skrika och då fick han en ramsa igen, en bestämd en kan jag lova. Tyst igen, skrik, tyst, skrik, tyst, ny bestämd ramsa. Tyst, suckar, mumlar, suckar, skrik, suck och sen somnar han :sleep: Hela resan tog sina modiga 40 min vilket är ruskigt långt när man är mor och hjärtebarnet skriker så man tror att rutorna ska spricka. :)

I morgon kväll kör vi samma recept vilket innebär samma rutiner som alltid oavsett hur arg Emil blir. Han får gärna fråga om och om igen men han kan ge sig på att svaret alltid blir detsamma: nu är det natt och på natten sover man.

I morgon ska Emil och jag göra stan medans Pappan roar sig hos tandläkaren. Det är roligt att flanera på stan, Emil brukar konversera alla som vill och även de som inte vill. Han är ett härligt shopping sällskap som aldrig säger nej till ett bra köp.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Underbart att hora att Emil mar battre!
3 fina...2005, 2007, 2010
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"