utbyte av veckomatsedlar+recept

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

ojojoj.... Nu blev jag FÖR hungrig. Varför gick jag in och läste dina måltider Ewa :( =P~

Kontrar med min favvo rätt som jag gärna äter varje vecka.

Laxpasta.

gullök (fin hackad)
spenat
creme fraiche
grädde
Kycklingfond
Lax (helst änglamarks ekologiska gravade lax i bit)

Fullkorns pasta skruvar

Svetta lök en stund, i med spenaten och svetta lite till. Blanda i creme fraiche och grädde samt kycklingfond. Smaka av med lite nymalen vitpeppar.
Innan servering lägg i tärningar av laxen i såsen, koka inte vidare utan låt bli varm på den värme som är i kastrullen.
Servera till pasta.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma Nilla
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 10:41
Ort: På landsbygden

Inlägg av Mamma Nilla »

Gud så gott det lät med saffranskyckling Ewa..
Skulle man kunna få tigga lite recept..?
Förälder till 3 älskade barn.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Visst :D!
Det är som sagt Anna Bergenström, men här kommer det:
Kryddblandning/Marinad:
4 msk olivolja, 2 msk pressad citronsaft, 3 msk hackad bladpersilja, 3 msk hackad färsk koriander, 1 vitlöksklyfta (pressad), 3/4 tsk salt, 1 tsk mald spiskumming, 1 tsk paprikapulver, 1/2 pkt saffran
Rör ihop blandningen, vi brukar ta lite mer olivolja än så här och har minskat på saltet - det ska eg. vara mera salt.
Sen skär vi små bitar kyckling - det går också att behålla hela filéer och bara snitta dem, men det blir mer tuggvänligt för smånissarna om man marinerat småbitarna de ska äta, om du hänger med. Lägg i marinaden i 30-60 min. Rör om någon gång under tiden. Fräs bitarna på hög värme, sänk sedan värmen och häll på marinaden. Låt puttra under lock ytterligare ca 10 minuter. Servera med fördel med couscous och haricot verts.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
har ni sett på Saras kök? Jag tycker det är riktigt bra och underhållande. Bra recept också. Upptäckte nu också att det finns veckomatsedlar att inspireras av. Själv ska jag nog prova den där ugnsbakade rotsellering någon dag framöver! Inte för att vi är vegetarianer utan för att det verkade så gott!
:D

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6 ... os=extra_1
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Bunkra för veckan

Inlägg av Mormor Eva »

Med 3 barn & 9 barnbarn gjorde jag matsedlar tillsammans med barnen. De fick turas om att få med rätter de tyckte om. Jag påverkade kanske listan "lite" :?: Alla åt för de visste att maten alltid var någons favorit och någon annan dag kom deras eget önskemål :). Lördagar lagade jag minst 2 rätter i dubbla doser. Frös in och hade alltid ett lager av mat. Bara att ta fram på morgonen. Behövde inte göra långkok samma dag som vi skulle äta. Glöm inte att pizza kan göras på vilka rester som helst :P
Favorit bland snabbmat var: fräs en stor bit falukorv i tärningar - tillsätt 1 pkt djupfrysta herrgårdsgränsaker - häll på 1 -2 burkar krossade tomater - krydda med oregano och timjan - KLART :!: Man kan även hälla i lite snabbmakaroner. Mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Chorizogryta - bästa receptet

Inlägg av Cyan »

Hej!

Jag skulle vilja dela med mig av det bästa recept jag har, nämligen Chorizogryta. Det är superenkelt, jättegott när det är nylagat och ännu godare när det värms på igen efter en runda i kyl eller frys, särskilt om man värmer i gryta på spisen....

Enkel sats:
* 2 gula lökar (hackas)
* 4 morötter (skivas tunt, förslagsvis i matberedare)
* 4 chorizokorvar, ca 400g (skivas)
* 1 förpackning krossade tomater, 500g
* 1 färsk chilifrukt (finhackad)
* 2 burkar bönor (sköljda)

Allt utom bönorna blandas i en gryta och kokas i ca 15 min. Blanda i bönorna och koka upp. Klart! Inga fler kryddor eller salt behövs.

Vid storkok av tredubbel sats (jag gör aldrig mindre) brukar jag ta 4 burkar tomater á 400g. Jag brukar ta lite olika bönsorter och blanda, t.ex. vita, röda och svarta.

Vill man inte slabba med färsk chili kan man använda krossade tomater med chilismak eller krydda med chili i lämplig mängd.

Hälsningar
Lena
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Father A
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 21 jul 2006, 09:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Alla har väl några favoriter, här är den absolut bästa hemlagade pizzan, om man gillar Amerikansk pan pizza. Det är väldigt enkelt gott och ofta!

1 st röd lök
1 st vitlöksklyfta
smör
1,5 tsk Old El Paso Spice Mix for Tacos
1,5 dl Old El Paso Thick´n Chunky Original Salsa
1 st lagerblad
1 tsk basilika
1 krm timjan
1,5 dl vatten
1 tsk torrjäst
3 msk olivolja
0,5 tsk socker
0,5 tsk salt
3 dl vetemjöl
mozzarella
salami
pepperonikorv
oliver

Tillagning:
Sätt ugnen på 225°C.
1. Tomatsås:
2. Hacka och fräs lök och pressad vitlök. Tillsätt kryddmix och salsa. Rör om. Tillsätt lagerblad, basilika och timjan. Låt sjuda på svag värme ca 5 min.

3. Pizzadeg:
Strö jästen över vattnet i en degskål och låt stå ca 5 min. Rör ner socker, salt, olja och mjöl och arbeta degen smidig.
4. Platta ut degen i en smord stekpanna ca 24 cm i diameter. Obs! Stekpannan får ej ha trä- eller plasthandtag.
5. Bred ut tomatsåsen över pizzabotten. Lämna en kant runt om och pensla den med olja. Strö över ost.
6. Fyllning:
Täck pizzabotten med salamiskivor, pepperoni och oliver. Grädda ca 15 min.
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Pizzadeg, ja! Har du tid och vill ha en tunnare botten, kör på mitt Italienare-recept i brödtråden ( lätt, gott.. inte gastsjö-). Lite extra olivolja i degen och kör den länge, länge i maskinen så får du en smidig deg som går att göra hur tunn som helst!
Fyllningen på din pizza lät supersmaskig!
emb
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 14 okt 2005, 10:28

Inlägg av emb »

Hej på er alla.

Såg denhär gamla tråden och tänkte berätta att jag igår hade premiär för min egen sida. http://www.veckomeny.net. På den sidan lägger jag varje söndag ut en meny för nästa vecka. Recepten till menyerna finns också samlade där. Så om någon behöver inspiration är det bara att titta in. Sen om någon vill dela med sig av sina vanliga vardagsrecept så tar jag gärna emot. Maila receptet till mej så får jag prova, fota och submitta till sidan.

Kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

WOW emb :!:
Snyggt!!! Vad duktig du är! Ska definitivt låta mig inspireras av dina veckosedlar!TACK för länken :D
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
emb
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 14 okt 2005, 10:28

Inlägg av emb »

miar70 skrev:WOW emb :!:
Snyggt!!! Vad duktig du är! Ska definitivt låta mig inspireras av dina veckosedlar!TACK för länken :D
/Mia

Tack Mia, va kul om sidan kan vara till lite inspiration. Det är ju ett alldeles nytt projekt, det är första veckan den är "live" nu, men jag hoppas att jag hinner och orkar samla mycket recept och göra goda veckomenyer som kan inspiriera många!

kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har vi tagit upp på vårt veckomatsedlande igen, efter paus sedan mitten av maj! Känns fint!

Vi mjukstartar med välkända rätter, för att inte behöva sitta med kokböcker när handlingslistan skrivs:
Onsdag: Lasagne
Tors: Lax m philadelhiafyllning/pepparrot, blomkål och svamp-bladning, tomat- och mozzarellasallad
Fre: Kyckling med rotfrukter, ädelostsås, bönsallad
Lör: RIsotto, rökt lax/rökt makrill
Sön: Pannbiff o potatis, lingonsylt
Mån: Fiskgratäng m lax/hoki/räkor och grädde. Ris m hälften vanligt hälften råris.
Tis: Couscoussallad med kvarlämnat i kylen, tzatziki

Nästa vecka ska jag kolla lite mer här för nyheter!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"