utbyte av veckomatsedlar+recept

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

utbyte av veckomatsedlar+recept

Inlägg av Puffis »

Jag kom på en sak...

Som alla vet vid det här laget är jag den lataste mamman.... :wink: Men helt plötsligt fick jag ett ryck och skrev en veckomatsedel. Inga konstigheter, bara skönt att ha när fantasin tryter.

Tänkte att jag lägger ut den här, så kan ni andra fylla på med fler veckomatsedlar, så slipper man tänka så mycket :wink: :lol: Nädå, men det kan vara kul med idéer som man själv kanske inte hade kommit på.

De matsedlar jag tänker på har ingenting med speciell barnmat att göra, utan det får man anpassa själv. Jag tänker lite ekonomiskt också, som tex att om det är potatis ena dagen så har jag det fler dagar, så att de som blev över inte ruttnar eller gror i kylen...

Här kommer min:
  • Tonfiskspaghetti (från Arlas kokbok : bryn röd paprika och purjolök, häll över crème fraishe, i med tonfisk(konserverad), salta peppra, koka ihop en stund, häll över detta över spaghettin, toppa med lite kapris)

    Potatis, köttbullar(eller pannbiff), brunsås, grönsaker ev. lingonsylt

    Kokt fisk(torsk eller liknande), potatis, gröna ärtor och äggsås (smält smör -eller vitsås- med hackat hårdkokt ägg i -jättegott)

    Kyckling, ris, currysås, grönsaker

    Stuvade makaroner, stekta falukorvskivor och brysselkål eller broccoli (broccoli är ju nyttigt till skillnad från det andra :wink: )

    Spaghetti med köttfärssås och majs (jag brukar ha i majsen i såsen, jättegott med lite sötma!)

    Stekt grillkorv, potatismos och stuvade morötter (jag vet korv IGEN! :roll: )
Som synes ingen märkvärdig lista. Inte jättenyttig heller... :roll: Men lite kul ändå. Nu fick jag inspiration till att skriva fler. Jag lägger ut dem senare. Nu är det din tur! Om det är någon maträtt som man inte hittar lätt i nån vanlig kokbok eller så så skriv recept också.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Mamma Nilla
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 10:41
Ort: På landsbygden

Inlägg av Mamma Nilla »

Hallå alla matdiggare..
Här kommer lite förslag från oss..

Måndag: Pasta med kyckling & ädelost.
Stek kyckling file i små bitar, stek dem nästan färdiga. Gör en sås på ädelost,grädde, lite creme fraice & kryddor,salt. Lägg sedan i kycklingen i såsen, låt det koka ihop i några minuter. Koka pastan. Servera med grönsaker.
Tisdag: Fiskgratäng med räkor & dill.
Ta vad som finns i frysen tex torskblock, spätta eller annan vit fisk. Lägg fisken i en form. Häll över en sås (finns pulversås som heter fiskgratäng m. räkor & dill) över fisken. Blanda i skalade räkor ev ärtor, ställ in i ugnen. Servera kokt potatis & morötter.
Onsdag: Potatismos och kokt falukorv
Gör potatismos och koka korven i vatten med lagerblad och kryddpeppar i några minuter. Servera med grönsallad. Lätt & snabbt.
Torsdag: Valfri soppa & pannkakor.
Soppa kan ju vara lite svårt för små barn att äta, men börja med en "lätt soppa" typ Tomatsoppa med pasta. Pannkakor brukar slinka ner väldigt lätt här hemma.
Fredag: Ris med grekiska biffar & tsatsiki.
Gör en vanlig färsblandning men gör den lite hårdare. Forma färssmeten runt en grillpinne och stek dem färdiga.Servera ris och tsatsiki till..
Lycka till alla.
Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

Tack för inspiration..Började med matsedel för ngn månad sen,fattar inte hur jag klarade mej utan innan :shock: :lol:
Här kommer en vecka ur vår...kanske ngn som inte äter rött kött kan få inspiration..eller så byter man ut till kött osv och är man lchf are(som "många" e på detta forum :wink: ) så hoppar man kh

(Middagen lagas det extra av och äts alltid till lunch dagen efter)

MÅN: Fiskgratäng!
*fisk i form på med röra som innehåller
cremefresch rödlök,örtkrydda citron och andra grönsaker man vill ha i

TIS: Curry gryta
* smör och lite olja värms i kastrull...i med curry(ganska mkt) spiskummin pressad vitlök ca 2-3 st och morötter..fräs tills brunt! I med cocosmjölk pressad citron (ganska mkt), puttras tills morötter är ok!! sen kan man hälla i annanas bitar paprika broccoli blomkål sista 2 minuterna!
**Passar att ha i kyckling el quornbitar**

ONS: lax
*stekt lax, yogurt sås.
10% yogurt(grekisk/turkisk) örtkrydda,dill/persilja(vitlök för den som gillar)

TORS: kikärtsgryta/linsgryta
* smör olja värms..i med curry spiskummin.kummin ..sen i med morötter.
tomatpure.. när det fått färg i med tomatkross.. lite vatten(sen kan man tillägga röda linser och citron persilja om man vill ha mer mastig gryta.)
cremfresh klick och casewnötter ef på tallrik

FRE: ungsgratinerade grönsaker
ex morot/palsternacka champinjoner
olja timjan svartpepar salt/örtkrydda vitlök blandas runt med morot/palsternacka stavar..i med smörklick i champinjornerna..in i ugnen
fetaost sallad till
(perfekt till "mamma Nillas grekbiffar :wink: )
brukar steka hallomi till :D
tsasiki är perfekt till..(yogurt/gurka/vitlök/timjan/salt)

Och dom dagar men ej vill/ hinner laga grytor osv ..tar vi till 5 min maten :wink: omelett/korv/qournbullar osv barnmatsburk till minste

till sommaren ser menyn anorlunda ut..försöker laga mat man kan ta med sej ut.

tack för tonfiskförslaget har haft så dålig fantasi med tonfisk i burk :lol:
så den ska läggas till i vår sedel
barn födda 04/06/08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, perfekt tråd!! Vi har också veckomatsedel, men just nu orkar jag inte srkiva vår vecka... Återkommer :!:
Lua

Inlägg av Lua »

Samma här! Återkommer!
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Haha! :lol:

Jag insåg snabbt att våran lilla snabbt ihopkomna veckomatsedel inte stod sig så bra i konkurrensen. Dessutom räcker ju en 7-dagars i minst en och en halv vecka... :roll:

Jag ska fylla på med en ny när tillfälle uppstår. Jag har trots allt vissa "paradrätter" som alla inte känner till än. Återkommer jag med! :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Bra tråd!
Har tänkt börja veckohandla och behöver inspiration.
Denna vecka äter vår familj som följer:

Söndag: Korv stroganoff m. ris. Soja-korv-dito till mamman.

Måndag: Spaghetti med tomatsås.

Tisdag: Falukorv med potatismos. Veggo-mamman äter linssoppe-rester.

Onsdag: Potatisgratäng m. grönsallad. Rökt skinka till om man vill.

Torsdag: Tomatsoppa m. fetaost och mackor.

Fredag: Blodpudding och bacon. Veggo-mamman jobbar.

Lördag är det ju som bekant påskafton och vi ska äta påskbuffé hos mina föräldrar - räknar kallt med att vi får med oss rester hem...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Ja jätte bra tråd! Jag skriver ner rätterna och om nån vill ha recept så kan jag skriva ned. :wink:

Måndag: Kasslergratäng

Tisdag: Lövbiffrulader

Onsdag: Laxrisotto

Torsdag: Santorini paj

Fredag: Grillade Kycklingklubbor med ris & currysås.

Lördag: Örtkyddad FESTfile´med klyftpotatis

Söndag: Pikanta köttbullar MED POTATIS, SÅS OCH LINGON.

Vi äter vår påskmat till lunch hos svärföräldrarna så då slipper vi tänka på det :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lua

Inlägg av Lua »

JAG vill ha recept! Inte på korv stroganoff och så men på t.ex. kasslergrantäng... Vad betyder det :?: =P~

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Okej, här kommer våra vanligaste maträtter!

Just denna veckan har planeringen fallerat totalt eftersom vi kom hem igår från fjällen, sambon och lilleman är borta ons-tors och sedan åker vi till Malmö till helgen :roll: :? :!: Men vanligtvis planerar vi på söndagen för hela veckan och storhandlar allt som kommer behövas.

Vill varna för att vi är rätt ambitiösa och ägnar ganska mkt tid åt matlagning... :wink: . Men allt görs i storsats, så att det räcker både till unch och till några frysburkar till Anton. En del av nedanstående är bättre till små barn än annat. Vill ni ha recept så hojta!

:arrow: Lax i ugn med blomkålsris, tomat o mozzarellasallad

:arrow: Köttbullar o potatis o brunsås

:arrow: Hel kyckling á la Jamie Oliver, med rotfrukter i ugn och bönsallad

:arrow: Pastasallad är bra dagen efter, för då tar man kycklingresterna till det!

:arrow: Fiskgratäng (hokiblock, grädde, tomatpure, vitlök, purjo, räkor) med ris eller potatis

:arrow: Tacos

:arrow: Risotto med torkad skinka, tomatsallad

:arrow: Spagetti och köttfärssås

:arrow: Heges supergoda morots-och-linssoppa

:arrow: Vegetarisk lasagne (tomat, purjo, keso mm)

:arrow: Laxlasagne (stuvad spenat, fetaost, rökt lax)

:arrow: Vanlig köttfärslasagne

:arrow: Kycklingfile med ädelostsås o rotfrukter i ugn

:arrow: Couscous/bulgur-sallad med halloumi, kyckling eller vad som finns i restväg

:arrow: Lammfärsbiffar med rataotuille o bönsallad

:arrow: Fisksoppa

:arrow: Grön ärtsoppa

:arrow: Vanlig ärtsoppa

:arrow: Falukorv i ugn, med tomat, lök och ost, och pasta

:arrow: Paj med rester eller sådant som behöver gå åt i kyl/frys

:arrow: Aubergin fylld med köttfärsås o yoghurtsås

:D
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan Lua! Här kommer recept på kassler gratäng.
Detta är för 4 port, och (6 points per portion)

16 råskalande potatisar
1/2 purjolök
1 tsk örtsalt (jag brukar ha aromat och grillkrydda)
svartpeppar
lite drygt 1 dl grönsaksbuljong
360g renskuren kassler (är väl 450-500g från början)
! burk fraice
3 msk timjan, färsk. (jag brukar ist ha 1msk torkad timjan, 1 msk persilja(fryst) och 1 tsk dragon,torkad. Allt efter egen smak.

Tillbehör:
6-7dl rårivna morötter
saft av en apelsin
1 apelsin i små bitar
2 msk finskuren citronmeliss

Ugn 200 grader. Skiva potatis och purjo tunt. Blande och lägg i ugnsfast form som ej behöver smörjas med fett. Krydda med örtsalt och peppar mellan varven. Häl på buljongen. Ställ i ugn ca 30 min, tills potatis skivorna börjat mjukna. Skär kasslern i tunna skivor, ca 16st. Tag ut formen och lägg på kasslern. Ställ i ugn ytterligare 10 min. Blanda fraicen med hackad timjan och bred över och låt den få 5 minuter för att smälta ner. Servera gratängen med sallad av de rårivna morötterna som blandas med pressad apelsin och små apelsin bitar. Rör i citron meliss som ger lätt syrlig smak.

detta är super gott! Min dotter åt som en häst igår när vi lagat detta :D

JennyH: det här recepten skulle jag vilja ha! :arrow: Hel kyckling á la Jamie Oliver, med rotfrukter i ugn och bönsallad
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag återkommer med lite planering! Och till er som tänker: Äh, det håller ju inte en hel vecka etc. så kommer lite pepp:
Det är för att underlätta från dag till dag, och för att få inspiration! Vi/Jag gör fyraveckorsmenyer och då kan man ju plocka lite som man vill. Igår orkade jag inte laga köttfärssås, som stod på menyn, så då bytte jag helt enkelt med nästa vecka som hade en betydligt enklare pastarätt... Sen, om man är som jag, så spar man sina menyer. Och då går det grymt fort att göra nya sen. Ett annat tips är att inte plocka in FÖR mycket nytt, ofta orkar man inte med flera nya recept samma vecka tycker jag. Det blir lätt att man "fuskar" just de dagarna.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Håller helt med TorpSara! Fördelen med planeringen är att man inte behöver lägga någon energi på eftemiddagen med att fundera ut vad kylskåpsinnehållet skulle kunna bli för middag. Man vet redan, och allt finns hemma.

Duggan, här kommer receptet. Det är ur Jamie Olivers kokbok, men vi har ändrat det en smula. Det är inte direkt magert, men man kan ju anpassa smörmängd och tillbehören.

Hel kyckling i ugn med rotfrukter
1 hel kyckling (ca 1 kg räcker till 4-6 pers) Fryst är helt klart billigast, men hittar man ekologisk så är det en stooor smakskillnad!
1 citron
(8 skivor parmaskinka, tunt skivad/har jag aldrig med)
några vitlöksklyftor
massor av finhackade färska örter (timjan enligt boken, och det är också min favorit! Jag brukar ta en hel kruka)
salt och peppar
115 g riktigt smör, rumsvarmt

Rotfrukter: potatis, morötter, palsternacka (totalt ca 1-1,5 kg)

:arrow: Sätt ugnen på 220 grader.

:arrow: Blanda smöret med vitlök, lite pressad citron (enligt receptet ska det vara saften av en hel citron, plus rivet skal, men jag tycker det blir för mkt), färska örter, ev parmaskinka finhackad, och salt och peppar.

:arrow: Lossa skinnet försiktigt på kycklingens bröstsida med handen, utan att ta sönder det. Tryck in smöret under skinnet på bröstet. BLir det smör över, så gnid in det på utsidan av kycklingen.

:arrow: Dela rotfrukterna i ungefär lika stora klyftor.

:arrow: Lägg kycklingen i en långpanna. Sedan lägger jag rotfrukterna runtomkring, saltar och pepprar och ringlar lite olivolja över dom. Allt får vara i ugnen i en timme. Det är jättegott när smöret från kycklingen rinner ut över rotfrukterna. Men vill man göra det magrare antar jag att man kan göra kycklingen och rotfrukterna i varsina formar.

:arrow: Sås till: antingen av skyn från kycklingen - blanda med lite vin och buljong. Eller hederlig tzatziki, mycket gott!

Bönsallad
Superenkel!!
1 burk kidneybönor, eller ca 2 dl kokta.
pesto, några matskedar
olivolja
balsamvinäger
finhackad scharlottenlök/rödlök/gullök
salt och peppar

Blanda i de proportioner man tycker verkar gott!
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Vad är egentligen påskmat? Alltså vi ska äta påskmat hos svärföräldrarna idag men vad är det egentligen som serveras under påsk? Vi har ätiat allt från "påskskinka, påskmust, lax, köttbullar, kalvsylta, ägg osv" men detta är ju egentligen julmat! tycker jag... Och vad symboliserar kycklingarna egentligen. jag vet att äggen symboliserar återfödelse. Nåja konstiga funderingar så här på morgonen :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Här kommer en vecka hemma hos oss. Här hemma älskas grytor av alla de slag av de två små sötnosarna (och oss med förstås). Praktiskt för man kan göra mycket på helgerna så har man mat i veckan sen - och sen lagar det nästan sig självt dessutom. Bra om man är lat!

=P~ Osso Bucco med saffransris
=P~ Kycklinggryta med champinjoner, timjan, bacon, rött vin, tomatpure, paprikapulver
=P~ Kycklinggryta med broccoli, kantareller, bacon, soltorkade tomater, goda korvar, iMat eller grädde/creme fraiche
=P~ Marockansk saffranskyckling (Anna B - en annan Anna-favorit i det här hemmet :wink:) - ALLA ungar som vi bjudit denna har älskat den!
=P~ Kyckling i ugn med coctailtomater, oliver, citronskal (Anna B det också)
=P~ Jamies Lax i ugn, med coctailtomater och haricot verts
=P~ Jamies Kycklingpaket (kyckling, portabello, timjan, vitlök, smör och lite vitt vin i foliepaket i ugnen)
=P~ Frasiga fisken, vit fisk med ett täcke av hopmixat vitt bröd, smält smör, vitlök, dill och ev. riven västerbottenost i ugn i 20 min
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"