Läggningskaos vid 18 månader

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord, och pris och beröm :-({|= Strålande jobbat!

Men skippa inte ramsan :!: Risken nu är att du får för dig att solfjädern ju funkar fint, och sedan kan du strunta i ramsan för att den bara triggar nya protester, och så fortsätter du så och tycker att du har kommit på knepet :roll:

Men solfjädern är ett krisverktyg. Inget enda av alla SHN-verktygen ska användas på en arg unge. Vi vill inte förbjuda folk att reagera, och ilska ska inte tystas :!: Ilska ska väntas ut - se ovan :wink:

Det vi vill ha till stånd är ju att lilla älsklingen tycker det är underbart skönt att sova själv och somna om själv, och att hon somnar glad och vaknar glad och slutar ställa femtioelva frågor därför att hon faktiskt vet vad som gäller och är trygg i sig själv, tack vare dig och er. Hennes överlevnad är garanterad, hela tiden, och då kan hon också kosta på sig att njuta sitt välbefinnande. Äntligen och till slut :lol:

Hon ska helt enkelt köra ut dig, om du förstår, så att hon får vara i fred :sleep: O:)

Så låt ramsan få sista ordet. Det är när du går in EFTER den som du desarmerar den (=hon fortsätter skrika dig till sig). Läs om ramsan i Verktygslådan så att du riktigt förstår vad den är till för och vilken oerhörd betydelse den har.

Ge henne alltid en övertygande, glad, saklig, rymisk ramsa x4 när du går ut efter att ha lagt henne, oavsett hennes - hm - humör för tillfället :wink: Den är ett besked om att det är dags att sova så gott, precis som vlket "godnatt" som helst - men utformad så att den nämast betingar en reflex: man ligger ner och somnar, när man hör den.

Läs på, både i Verktygslådan och återigen om (punkterna efter) massagen, och tänk efter - var nu en duktig flicka och lova stormamma det :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pirella

Inlägg av Pirella »

Tack igen! :heart:

Nu har jag läst på och tänkt efter...
Inte så säkert att jag har fattat rätt ändå. :wink:

Men för att ha något slags plan för kvällen, så bör jag fixa ett ordentligt Godnattskratt, göra allting som vi alltid har gjort, och sen stoppa sötgrisen i säng. Jag ramsar x4 på väg ut. OK?
Om "ungen står upp i sängen och skriker huvet av sig" ber hon knappast uppriktigt och behövande, verkligt behövande, om hjälp. Låt henne "skrika huvet av sig" tills hon tröttnar. Då hör du att hon ber om hjälp. Då låter hon trött och ledsen. Då gör henne ramsan inte "ännu mer förbannad" utan ger ett besked hon behöver få, att nu är det natt och på natten sover man så gott, och det kan man göra alldeles tryggt och lugnt och skönt, för här kommer inga vargar ens i närheten av henne.
När det skriks och vrålas och svärs... Få NOG Gå in utan prat, snabbt och effektivt, lägg tillrätta, distinkt, och solfjädra tills barnet är sömntungt, tyst och lugnt. Tryck till och vänd dig sedan genast mot dörren och glöm allt vad viskande heter. Gå ut med raska steg medan du ramsar rytmiskt x4 ut och bort (högre på väg bort) och sätt punkt för hela saken.
Jag uppfattar det som om jag, efter ramsa x4, ska låta henne vara ilsken utan att göra något alls (förutom att mjölka mina 17 kor, såklart...). Hör jag att hon blir ledsen och trött ska jag gå in och solfjädra, och när hon är sömntung ska jag gå ut med en "normal" ramsa x4?
Men jag bör även gå in om "det skriks och vrålas och svärs"? Jag känner mig lite osäker på hur länge hon ska svära... :oops:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Pirella skrev:Men jag bör även gå in om "det skriks och vrålas och svärs"? Jag känner mig lite osäker på hur länge hon ska svära...:
:D Det går inte att säga generellt "hur länge", som en regel. SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg framåt och två bakåt, som i alla processer. Hemligheten ligger verkligen i att lyssna av, tänka efter och bestämma sig :wink: där och då.
Pirella

Inlägg av Pirella »

Då förstår jag!

Då är det antagligen så att jag bör vänta tills jag har "fått nog" - och sen lite till. :wink: Eftersom jag är en smula överkoncentrerad och hönsig...
Pirella

Inlägg av Pirella »

Hurra!!! :D

Det gick bra!

Idag har jag verkligen tänkt på allt!
Vi var ute och gick i ca 1 timme i ruskvädret i eftermiddags (gick och knatade hela tiden, alltså). Jag tänkte att nu ska hon nog minsann få utevistelse i krävande terräng... Hon snubblade och halkade i leran, förfasade sig över att hon blev smutsig om händerna, träffade två hundar, och fascinerades av vattenpölarna. Sen blev det bad, och efter det en stor portion jättegod mat. En kvarts kiknande asgarv, och sen hopp i säng.

Hon sa inte ett pip när jag levererade ramsan, och i ca 5 minuter låg hon och småpratade för sig själv. Sen kom 8 minuters halvdant klagande. Inte särskilt övertygande alls. Jag slamrade lite här och där - sa inget till henne, gick inte in. Sen blev det tyst. Och det har det varit nu i 10 minuter!

Heja, heja! Även om hon skulle få tuppjucket senare, så är jag överlycklig!
Det gick ju bra!

Tack igen - Bästaste Stormamma Anna - och givetvis ni andra goa typer som hjälpte mig när jag (inte alls egentligen... :oops: ) var i nöd.

Puss, puss!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tillåt mig få dra en anekdot från gårkvällen... :oops:

Tor låg och (tror drömde) ojade sig, började sen gråta (i sömnen), sen gråt vaken.

Då Tor är sen en tid SS (säker sovare) så blir jag ju liksom lite "tagen på sängen". Går in för att solfjädra, ungen blir arg :x , buffar :shock: ungen låter något förtjust och ligger och "gillar massagen" :roll: .

Mamma slutar buffa, fortare än kvickt 8), försöker solfjädra och ungen blir väldigt arg :evil:, Mamma går och serverar en ramsa runt vers. 3 blir han fly förbannad :twisted:, går ner i ton vers. 4 ungen blir tyst (äntligen får man sköta sig själv...) :-# .
Går runt och gör ljud i huset, ungen somnar inom 2 min. :oops: :roll: :lol:

Konsensus, INTE överarbeta en unge som TYDLIGT skriker dig FRÅN sig [-X .

Så än en gång, (har endast hänt ett fåtal gånger...) har jag försökt, med MAMMAHJÄRTAT på fel plats, göra MYCKET mer än situationen kräver. ](*,)
Och än en gång blivit påmind om att jag faktiskt har en son som VILL reda ut sig själv #-o

Hoppas du blir lite klokare, precis som jag :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pirella

Inlägg av Pirella »

Hej, TorsMamma!

Jag förstår precis vad menar med att bli "tagen på sängen"...
Här har man haft det lugnt och harmoniskt sedan ungen ploppade ut, typ. Med ett par korta undantag. Och plötsligt är det som om en alien har landat!

Det där med mammahjärtat kan minsann ställa till det.
Ikväll, när sötgrisen stod och gnölade i sängen i sina 8 minuter, frågade sambon: "Vad tänker du göra åt det där, då?".
"Inte ett smack", svarade jag. Det känns förstås jätteskönt att kunna vara lite kaxig nu, men jag ska villigt erkänna att fredag och lördag kväll inte var ett dugg roliga... Och inte kände jag mig särskilt stöddig då, heller. Mest förvirrad och tvehågsen och frustrerad.

Men man lär så länge man lever, så är det. Och det är meningen också.
Jag tackar min lyckliga stjärna (eller snarare Stormamma Anna) [-o< för detta forum! Om jag hade startat en likadan tråd på... låt säga ett föräldraforum som är rätt välbesökt, men som jag inte tänker nämna vid namn..., då hade jag fått svar som: "Jamen, ta upp henne, då, om hon skriker. Små barn behöver mycket närhet!". :-s
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tackk, TorsMamma :lol: Härlig läsning :!:

Så många gånger har jag bevittnat denna underbara scen:

Lilla ungen, som inte kan gå men krypa, ska roas kolossalt före läggningen, har de ömma föräldrarna lärt sig, så de hojtar och flöjtar och kittlar och underhåller och gör glada gubbar och vet inga gränser för hur Skrattet-till-go'nattet ska framkallas och odlas. Ungen ska skratta så han kiknar :!:

Då kryper lilla barnet iväg från dem, så fort han får chansen, och tar sig till spjälsängen, mot vilken han reser sig, medan han uppgivet tittar på sina flåshurtiga ömma. Som om han ville säga - vilket han gör, utan ord men med sin blick :!: - att "Ni är vansinnigt roliga och allting är jättekul, men snälla - kan någon vara snäll och lyfta upp mig, tack :?: :!: Jag längtar så efter min sköna säng så jag får SOVA!"

:lol: :heart:

:D Snyggt, Pirella :wink: :lol: :thumbsup:

Och tänk nu inte bara "det gick bra". Brösta dig i stället och tänk "JAG GJORDE DET BRA :!: "

Då hamnar du i den beramade goda cirkeln. Den där det ena goda ger det andra goda och din självkänsla och mammakänsla växer så det knakar =D>
Pirella

Inlägg av Pirella »

Tack, söta Anna!

Du har så rätt...
JAG GJORDE DET BRA :!:

:heart: :heart: :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:thumbsup: :heart: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Pirella

Inlägg av Pirella »

Liten lägesrapport:

Dottern fick tuppjuck inatt...
Hon vaknade kl. 01.45 och hojtade. Tyvärr gjorde jag fel då, i min yrvakenhet och förvirring. Jag gav nån halvdan mesig ramsa, som hon inte lyssnade ett dugg på. Och sen gick jag in... :oops: Solfjädrade och gick ut med ramsa när hon var sömntung. Hon blev vansinnig. Tyvärr blev sambon också irriterad och frustrerad och for in till henne. Sen var det full rulle med en massa specialare. :evil:

Nattlampa, vatten, prateliprat, stök och bök. Jag hade ingen större lust att gräla om AW's resonemang mitt i natten, så jag lät sambon hållas. Och klockan 03.30 hade han sövt henne med solfjädern...

Idag hade vi ett ordentligt snack om saker och ting, och efter att han hade försökt stoppa henne i säng till middagsluren (utan någon större framgång), så var han på min linje. :P

Ikväll stoppade jag snuttan i säng som vanligt och gick ut med ramsa x4.
Uj, så ilsken hon blev! Jag skramlade lite och satte sedan igång lite Mozart.
3 minuter tog det - sedan knäpptyst! \:D/
Skulle hon vakna inatt igen så bör jag väl pangramsa vid första gnölet och sedan köra på de direktiv jag redan har fått här i tråden?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra jobbat med kvällens nattning. Det gäller att ha is i magen även om hon vaknar i natt. En pangramsa och sen är ni tysta för på natten sover man. Blir hon sur och arg så får hon bli det.

Ni kommer fixa det galant nu när ni är på samma linje du och Pappan.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Pirella

Inlägg av Pirella »

Pust... 8-[

Nu var jag tvungen att gå in och läsa Annas liknelse om thailändsk massage och punkterna där under igen... I måndags tog det ju bara 3 minuter innan tösabiten tröttnade på att vara ilsken, och igår kväll likaså, men ikväll var det holabaloo med förnyade krafter. :shock:

Den gode fadern lade henne ikväll, och när han ramsade sig ut ur rummet satte hon igång med ilskna klagorop. Han dammsög utanför rummet en stund, och efter 8 minuter avbröt hon sig. Då låg hon och småpratade lite. Sen tog det ny fart, och när jag tyckte att tonfallet lät mer ledset än ilsket gick jag in och solfjädrade. Ramsade mig ut när hon var sömntung - nya tirader...

Så plötsligt, efter totalt en halvtimme tystnade hon.

Några synpunkter eller tankar?
Jag tror att jag behöver lite pepp från er nu... "Fortsätt med ditt, sluta med datt, ändra där, tänk så här". Typ.
:heart: :heart: :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Du tyckte att tonfallet var mer ledset än argt skriver du. Men det betyder att du inte var säker på saken :?:

Tösen din behöver inte ha dig springade inne på rummet fastän hon är ledsen, hon klarar sig bra med ramsan.
När du känner att nu måste jag in och solfjädra då använder du ramsan. Den kommer att ta men du får jobba lite på ditt sätt att säga den. Känn dig säker själv så är det den känslan ramsan förmedlar. Vaklar du så vaklar ramsan.

Ni vet och kan, det enda ni behöver är att inte göra för mycket. Så mitt råd är - släng bort solfjädern för den stör mer än den gör nytta just nu. :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Jag tror helt enkelt det var ett av de berömda bakslagen - hon kollar (och kommer säkert att göra igen, en del ställer många frågor :wink: ) om det är detta som gäller, och ni svarar på samma sätt, kväll efter kväll, och hon slipper så småningom fundera alls - hon vet :!: Så jobba på, sparsamt med solfjädringen, och föralldel ramsan också, så lägrar sig snart lugnet - jag lovar :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"