Nu trasslar snuttan, som är 18 månader, och jag vet inte längre hur jag ska hantera detta.
Lite bakgrund: Fialotta har sovit som en gris sedan hon såg världens ljus (nästan). Hon är inte kurad. Hon hade en kort period runt 6 månader då hon var ledsen vid läggning, men det gick över på 6 dagar. Den gången ställde hon sig upp i spjälsängen och grät så fort jag lämnade rummet. Jag gjorde då så att jag gick in, uppförde mig som om hon var "vansinnigt glad" (efter råd från AW), lade henne ner, klämde i med "Natti, natti, sov så gott", och gick ut. Detta gjorde jag kanske 15 gånger under ett par,tre kvällar, sedan blev det mindre och mindre, och till slut somnade hon som hon alltid har gjort. Dvs i lugn och ro, av sig själv, när hon själv kände för det.
Sedan dess, dvs under ett års tid, har jag alltid lagt henne, sagt "Natti, natti, sov så gott", gått ut ur rummet och stängt igen dörren så att den står på glänt. Inte en protest, inget gnöl, inga ledsamheter. Hon läggs vid 19.30, och ibland har hon legat och kucklat och joddlat för sig själv i över en timme. Hon har legat så tryggt och gott i sin säng, och har hon inte varit tillräckligt sömnig så har hon själv pysslat med diverse filosoferande tills John Blund har knackat på.
Och så nu, då...
Det började för drygt en vecka sedan.
Hon blir ledsen/upprörd/arg (lite av varje samtidigt, tror jag) när man lämnar rummet. "Natti, natti, sov så gott" frambringar avgrundsvrål. Jag har gått ut ändå, skjutit igen dörren och ramsat x4, men det har ingen effekt. När mammahjärtat inte klarar tonläget längre har jag gått in, lagt henne ner, mumlat lite i stil med "men man måste ju ligga ner om man ska kunna sova", och sen gått ut igen. Det blev bättre och bättre, och igår trodde jag att det var över, för då kom det en lam protest vid läggning, och sedan inget mer, men ikväll är det full rulle!
Jag blir så ledsen för hennes skull...
Och jag vet inte hur jag ska få ordning på situationen. Jag vill ju göra rätt!
Jag vill inte fastna i några specialare eller omedvetet förmedla några konstiga budskap till tösabiten. Jag vill att hon ska vara lika nöjd och trygg som hon alltid har varit. Men hur går jag tillväga? Jag behöver handfasta råd och förslag!
Tackar så hjärtligt mycket på förhand!