Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Vi har också mest fått positiva reaktioner. Men nog händer det att man får pikar... Hur vi bemöter är så klart olika beroende på hur nära relation man har med den som "undrar". För svärmor och svärfar har vi fått förklara rätt ingående och även om de varit skeptiska så har de ju sett att det fungerar. De skötte Allis när vi fick Isak och insåg då hur skönt det är med rutiner - även för barnet.

Kram Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Min bror (och svägerska) som har tre barn tyckte att "mat&sovklocka" var skitsmart, det hade de löärt sig till trean, på egen hand sas. Svärföräldrarna ifrågasätter INGET och mamma säger MÖJLIGEN att "han är nog hungrig". :D Pappa imponerades av en omsövning när han var är på besök och fick ta del av nattrutinen. 8)
Till BVC säger jag "kan jag få byta tid, det är MITT i hans bästa sovtid". Vem som styrt upp den vet ju inte DOM. :shock: :wink: Inga andra behöver ju veta något, om de inte frågar. Sen har jag märkt att fasta tider inte är så ovanligt som man kan tro. Att man väcker kan man alltid förklara med att hela dagen och natten blir ur fas annars, det respekterar de flesta, och önskar att de själva kommit på det.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ja det beror ju på lite vem som frågar... Man får välja sina strider, så att säga.

Till BVC knystar jag inget om AW, men jag har sagt att jag gärna vill ha vissa tider så att det inte hamnar mitt i ät- eller sovtid för Elin (man måste inte berätta allt för BVC).

För föräldrar och svärföräldrar måste vi ju berätta, med tanke på barnvaktande och så. De tycker att vi har varit såååå duktiga som genomfört allt och lyckats få Elin att sova så bra. Nåja, lite ifrågasättande i början var det väl, "men inte kan man väl väcka en sovande bebis", men när de såg resultaten hörde vi inget mer. Sedan dess bara support!

För kompisar berättar vi gärna om de är intresserade och vill veta hur vi gör och varför vi tar upp mitt i sömnen och lägger på vissa tider etc. När jag har fått förklara färdigt så brukar de tycka att det låter bra och smidigt. Däremot finns det vissa som fortsätter ifrågasätta, och det är jag dödstrött på. Men det är oftast de som själva inte har barn, och inte har begripit sig på det här med mat och sömn över huvudtaget. De stackarna MED barn som tampas med sömnbrist på nätterna tar snarare tacksamt emot tips.

Jag undanhåller INTE att det är AW som ligger bakom! Jag tycker snarare att det ska framhållas att det är med HJÄLP av AW-metoden som vi har en nöjd och glad sov-bebis. Visst har folk förutfattade meningar ibland, men jag ser det som min uppgift att vända på den bilden :) 8)
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Så vackert ni skriver, alla. Skön läsning :-({|= :heart:

Ett vänligt men bestickande argument om och när saker ska ifrågasättas, är i all enkelhet:

:arrow: "Jag tror att små barn är gjorda av ungefär detsamma som vi vuxna. Man vill ju gärna ha sin lunchrast lite helig och inte bli beordrad till diverse möten just då. Och på kvällen när man är trött och behöver sova är det ju väldigt skönt om det inte ringer på dörren och folk stormar in och ska ha party. Jag brukar stänga av telefonen när jag går och lägger mig."

Sedan ler man hult och låter budskapet sjunka in :wink:

Det gör det :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Yosa

Inlägg av Yosa »

Ja som Anna skriver : "Jag tror att små barn är gjorda av ungefär detsamma som vi vuxna" , är något som jag har tänkt mycket på som förälder. En del verkar tro att barn är någon annan art är vi vuxna :shock: . Tex barn som har helt andra regler än vi vuxna. Vara uppe på matbordet, ta en ny kaka innan man ätit upp den första, föräldrar som undrar om barnet verkligen kan börja äta potatis vid 4 månaders ålder etc etc .... ja exemplen är många.

Ja jag får ta o odla min attityd mot omgivningen också då :wink: sambon är redan bearbetad och med på noterna :D :thumbsup:
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Miani

Inlägg av Miani »

Hej Yosa! :D Kommer du från Mariestad :?: Jag kommer från Otterbäcken! :lol: Fast flyttade därifrån -93 och är sällan där nuförtiden... Kul! :D
Jovisst får man välja sina strider. Men de flesta brukar bli lite intresserade av BB/AW när de ser hur glad och harmonisk lillan -oftast :lol: - är. En del har frågat hur vi "har gjort" och lagt märke till våra rutiner. Säger man att det är AW's förtjänst :D blir en del lite överraskade. AW är mer än magläge, alltså :?: Intressant :!: Men man gör gärna reklam, eller hur :?:
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.
Yosa

Inlägg av Yosa »

Ja jag kommer från Mariestad? Vart bor du nu då?

Ja jag hoppas också på att få reaktioner som ger mig tillfälle att göra lite reklam för annawahlgren.com :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kära rara :oops: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Yosa

Inlägg av Yosa »

:?: :?: Vart på forumet hittar jag riktlinjer för hur många sovtimmar/dygn det ska va för respektive ålder?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Yosa

Inlägg av Yosa »

tack! Jag hittade nu precis själv :oops:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

kanske var samma tråd som du länkade? Tack ändå!! :)
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jo dagens fråga handlar om bekräftelseramsan:

Man ramsar ju först vid dörren och sedan ungefär 3ggr till utanför (medan man matar alla 17 bebisarna och mjölkar 18 kor :wink: ). Om barnet då är nöjd, är påväg att sova och inte "frågar" något så ska man vad jag förstår bekräftelseramsa. Bekräftelseramsan ska ju med barnet in i sömnen.

:?: Men hur gör man då om barnet är nöjd, jollrar etc när man ramsat. Ska man bekräftelseramsa direkt då eller ska man ha koll på när barnet precis är på väg att somna in och då smälla till med en bekräftelseramsa? Min Elin var sån att hon kunde ligga o sjunga, jollra upp till 30 minuter innan hon somnade. Ska man då bekräftelseramsa precis innan hon somnar in?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Yosa :D
Bekräftelseramsan försvinner 3:e, senast 4:e natten!

Under slutet av andra eller början på tredje natten börjar barnet på allvar förstå vad som gäller och känna en första trygghet i det. ("Men gäller det i natt också? Kan man lita på det? Är ni där ordentligt? Håller ni koll på vargen? Törs man sova lugnt?"). Då kan den som har vakten (sic ) dra ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan, så att de blir ett och detsamma. Tonfallet mjuknar, stillnar och går ner, och tystnaden kvarstår. Polletten har ramlat ner.

kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Yosa

Inlägg av Yosa »

oj nu fattar jag inte riktigt....hm.... :? :? :?:

:?: 1) Ska man inte alltid (ej barn under 2-3månader dock) använda ramsan oavsett om man kurat eller inte ?

:?: 2) Efter kuren/utan kur helt: ska man då inte bekräftelseramsa alls då? Bara ramsa som vanligt när man går ut och sen gå ner i tonfall på slutet?

:?: 3) Vad betyder sic. ?

:?: 4) Låt säga att man har ett "större barn" som somnar bra själv och som är färdig kurad eller aldrig haft behov av kur alls: Ska man då säga ramsan x4 och på 4:e versen gå ner i ton?

Ditt svar väckte många frågor :?: :(
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, Yosa, inte vill vi ha ledsna smilies här inte :wink:
Förlåt om mitt svar var luddigt...

1. Nej, det finns inget MÅSTE att använda ramsa! När mina storbarn var små, fanns ingen shn-metod, men jag har ändå naturligt haft en ramsa (sov gott, vi ses i morrn) som man säger helt enkelt till gonatt! Men en effektiv ramsa förenklar såklart allt - även om man inte kurat! (Se msSophies klistrade tråd...)

2. Precis - bekräftelseramsan "nöter man in" i sömnen på barnet, just för att orsaka den Pavlovska effekten, att barnet somnar (vill somna) när den hör ramsan!

3. Det betyder typ "ja"... och är ett uttryck som AW ofta använder, och den där texten jag gav dig är hämtad från "verktygslådan" (jag trodde den skulle bli ett citat...) :?

4. Ja, precis så :!: Och att kura barn är som sagt något man gör med barn som har sömnproblem, använder man sig av standardmodellen, så behövs ingen kur!

Hoppas du blev lite gladare nu :D

Mia
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"