Morgonproblem med 1 åring

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Om din son inte piper och gnäller efter ramsan vid läggningen finns det ingen orska att bekräftelseramsa. Då stör den bara :!:

Jag har själv ingen erfarenhet av väckarklockan, den har inte behövts hos oss, men det finns många andra som har och vi hoppas att de skriver lite :wink:

Annars kan du använda sökfunktionen och skriva väckarklocka som sökord...

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi kör med "modifierad" väckarklocka. Dvs. den står utanför Tors rum och ca. 2 min i 7 går Guben ner och värmer välling. Går upp och sätter på "larmet" öppnar Tors dörr så han verligen HÖR nu skall JAG vakna. Tar upp honom och ger välling.

Anl. till att vi inte ställt den exakt på 7 är att vi inte vill att den ringer förrän vällingen är klar, eller det kan hända att vi ger honom 5 min extra om han varit vaken och somnat om så VI väcker och han inte skall behöva bevaka sina intressen själv. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej Sagalinda och TorsMamma :D

Okej, då vet jag -ingen bekräftelseramsa vid läggning (eftersom läggningen fungerar).
Väckarklocka tänkte jag köpa idag till sonen så får vi se om det kan hjälpa honom.

I morse vaknade han redan 04.30. Jag ramsade direkt vid uppvak och fick ramsa ytterligare 2 gånger innan jag plockade upp honom kl. 06.30. Han somnade inte om en enda gång :cry: Jag ramsade då han var olycklig och grät. Min sambo har berättat att sonen om dagarna somnar en kort stund under förmiddagen (då i bilen) och även ibland under eftermiddagen. Min sambo försöker väcka honom vid varje trafikljus för att han inte skall sova i mer än 5 minuter. Självklart skulle han bättre klara utav att vara vaken fram till 11.30, då han skall sova, om han under natten hade sovit fram till 06.30.
Kan dessa små sovstunder ställa till det för nattsömnen :?:

Nu har sonen inte somnat om efter tidigt uppvak under många nätter i rad. Är det snart dags att prova någonting annat :?: Det jag tänker på är tex musik. Vid läggning så ramsar vi och sedan sätter vi på en skiva med Mozart :-({|= (vi har haft det så i över 6 månader). Tror ni att det kan vara någonting att pröva vid de tidiga uppvaken :?: Om han skulle somna om och sedan hinna vakna igen, innan det är dags att göra morgon, skall jag då återigen ge honom en upplysningsramsa :?:
Som jag har förstått så är det mest troligt att sonen kommer att sova fram till 06.30 om han lär sig att somna om på ramsan och lär sig att förstå att morgonen inte kommer förrän mamma kommer intjoandes i rummet. Känner mig oroad över detta eftersom han än så länge inte har somnat om på ramsan. Eller kan det vara så att han helt plötsligt bara från en dag till en annan inte vaknar förrän jag väcker honom :?: Själv tror jag mer på det första jag skrev, men det kanske finns någon annan med en annan erfarenhet :?:

Kram :heart:
Mamma till lilla Mio f. i februari 2006
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bara 1 fråga, har du KOLMÖRKT i rummet?

För oss vände det en gång när Tor sov i klädkammaren (inga fönster) och dörren var stängd. Visste liksom inte om det var natt eller morgon, bara klockan och pappa som talade om... :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ciao

Inlägg av Ciao »

Kanske inte helt KOLMÖRKT. Vi har ett mörkläggningstyg som vi spänner runt fönstret (upp- och nertill) samt en rullgardin över. Dock sipprar det in lite ljus från sidorna på morgonen så om jag kanske tejpade fast tyget på sidorna med en maskeringstejp (som inte tar med sig all färg från fönsterlistorna) så kan jag lösa problemet med sipprande ljus. Det som dock återstår är ljuset som kommer in i rummet i och med att dörren står på glänt (kanske 10 cm). Utanför sonens rum är hallen och sedan kommer köket som har ett fönster. Jag brukar dra ner persienen i köket för att minimera ljusinsläppet, men det kommer in lite ändå (från vardagsrum och annat). Nu blev detta en väldigt lång text, men det jag undrar är om man mer eller mindre kan stänga hans dörr :?: Inte helt och hållet men att vi slår igen dörren helt utan att vrida ner handtaget och stänga :?:
Lua

Inlägg av Lua »

Ni kan ha dörren helt stängd nu, med handtag nere och allt. Det har vi!

Medan morgnarna strular skulle jag definitivt undvika de små mikrovilorna. Mozart :-({|= låter väl som en toppenidé. Det är ju något många rekommenderar vid tidiga uppvak.

Förr eller senare händer ett av de två scenarion du beskriver: han tar ramsan och somnar om, eller så vaknar han inte alls. :sleep: Rapportera vilket, tycker jag :!:

Kram Lua. :heart:
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej Lua och tack för dina svar :D

Jag ska prata med min sambo om vi skall börja med musiken redan imorgon, om han vaknar för tidigt, eller om vi skall vänta några nätter till. Angående dörren så känns det bäst att den står lite på glänt efter det att vi har lagt honom och att vi senare stänger den då han har somnat. Är det så ni gör :?:
Eftersom vi inte har haft några problem vid läggningen så känns det bäst att ha kvar samma rutiner.

Rapporterar senare om hur det har gått :D
Lua

Inlägg av Lua »

Jo, vi stänger hennes dörr när vi själva går och lägger oss, så på morgonen kommer inget ljus in!

Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej igen :D
I morse fick vi ett genombrott. Sonen vaknade, sin vana trogen, klockan 05.00. och fick en upplysningsramsa om att det fortfarande är natt. Fram till 06.00 ramsade jag ytterligare en gång då han var mycket olycklig och grät. Den stora händelsen var att han somnade om :sleep: klockan 06.00 och jag gav honom en marginalkvart och väckte honom 06.45. Helt fantastiskt :D :D :D
Jag täppte igen alla småspringor runt fönstret och stängde sedan hans dörr helt när vi gick och lade oss. Vi körde ingen Mozart vid uppvak utan ramsade som vanligt.
Ska bli jättespännande och se hur det blir i morgon.

Fortsättning följer :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Åh, vad bra! Fortsätt nu på samma sätt följande morgnar, så är nog fnurran borta sedan!

/Jenny
Lua

Inlägg av Lua »

Heja! =D> Vad skönt att höra!

Ciao

Inlägg av Ciao »

Hallå igen :D
Två nätter har passerat sedan sist och det går bara bättre och bättre, jippi :D :D :D .
I går på morgonen vaknade han 05.30, tog emot en upplysningsramsa, somnade om :sleep:, för att sedan vakna igen runt 06.10. Jag är dock inte helt säker på om han somnade om, men tyst var han. Fick lite beslutsångest :? om jag skulle upplysningsramsa igen när han vaknade för andra gången eftersom jag inte var helt säker på om han hade sovit (vi har hans dörr helt stängd om natten så jag vill ju inte gå in och titta om han somnat, han kan ju faktiskt bara ligga vaken och filosofera). Jag valde att ramsa efter ca 10 minuter då han var jätteolycklig, men han somnade inte om. Jag tog upp honom 06.30 och han blev snabbt glad igen.
Denna morgon vaknade han 05.55. Jag ramsade direkt, men han somnade inte om. Vet inte riktigt vad han pysslade med där inne, men olycklig var han inte en enda gång. Klockan 06.30 tog jag upp honom och då satt han i sängen och småpratade.
Känns fantastiskt skönt att vi är på god väg till den goda sömnen igen.

Jag måste säga att jag tror att den absoluta mörkläggningen som vi ordnade med för några dagar sedan har bidragit till den postiva sömnen. Ett tips till andra med liknande problem.
Jag fortsätter att rapportera och tack än en gång för all hjälp :heart: .
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej!

Vi har tyvärr bara fått det värre och värre här hemma med vår sons sömn. Ramsan har inte tagit på flera veckor och vi har en mycket olycklig son :cry: . Uppvaken sker nu innan 04.00 och han somnar inte om. Vi har nu funderat på att kura om honom och jag har läst på i boken igen. Denna gång måste vi få ramsan att fastna genom bekräftelseramsan. Det jag undrar är om vi skall göra exakt som det står i boken (tänker solfjädra istället för buffa då han nu är lite äldre) eller om vi skall tänka lite annorlunda då han faktiskt en gång i tiden blev kurad :?: Jag tänker bland annat på om jag måste vara vaken inatt för att snabbt gå in och solfjädra vid uppvak eller om jag kan sova och vara så snabb som möjligt upp ändå :?: Han har inga problem med att somna vid läggningen 19.00. Vi har skrattet till gonatten, vi lägger tillrätta och ramsar oss ut och sedan sätter vi på en Mozartskiva. Inte ett pip hörs fråns hans rum.
Men, men åter till min fundering. Skall jag köra kuren exakt som den står i boken eller skall jag modifiera den lite :?:
Jättetacksam för svar :D
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Ciao :D

Har läst hela tråden av nyfikenhet. Vad tråkigt att det inte funkar... man känner sig så maktlös.

Undrar bara - är han alldeles alldeles proppmätt när han läggs :?: Kan han möjligen vakna av småkurrande mage :?: Bara en tanke. Vår snart 11-månaders kan äta hur mycket som helst just nu (far samtidigt runt som ett jehu med gåvagnen = gör av med energi). Har också middag kl 17 och kvällsgröt 18.30. Där har jag ökat på till 1,5 portion utan bekymmer.

Vänliga hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej Carin!

Jag och min sambo reflekterade faktiskt över det idag, dvs att han på senare tid har blivit hungrigare och hungrigare. 18.30 fick han 1,5 portion gröt istället för 1 portion som tidigare. Det kan finnas en risk att han blir lite hungrig om natten eftersom han på dagarna har svårt för att äta jättemycket då han är så trött. Ska tänka extra mycket på det imorgon, men jag planerar ändå att börja kuren i natt.

Tack så mycket för tipset :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"