Hej Sagalinda och TorsMamma
Okej, då vet jag -ingen bekräftelseramsa vid läggning (eftersom läggningen fungerar).
Väckarklocka tänkte jag köpa idag till sonen så får vi se om det kan hjälpa honom.
I morse vaknade han redan 04.30. Jag ramsade direkt vid uppvak och fick ramsa ytterligare 2 gånger innan jag plockade upp honom kl. 06.30. Han somnade inte om en enda gång

Jag ramsade då han var olycklig och grät. Min sambo har berättat att sonen om dagarna somnar en kort stund under förmiddagen (då i bilen) och även ibland under eftermiddagen. Min sambo försöker väcka honom vid varje trafikljus för att han inte skall sova i mer än 5 minuter. Självklart skulle han bättre klara utav att vara vaken fram till 11.30, då han skall sova, om han under natten hade sovit fram till 06.30.
Kan dessa små sovstunder ställa till det för nattsömnen
Nu har sonen inte somnat om efter tidigt uppvak under många nätter i rad. Är det snart dags att prova någonting annat

Det jag tänker på är tex musik. Vid läggning så ramsar vi och sedan sätter vi på en skiva med Mozart

{|= (vi har haft det så i över 6 månader). Tror ni att det kan vara någonting att pröva vid de tidiga uppvaken

Om han skulle somna om och sedan hinna vakna igen, innan det är dags att göra morgon, skall jag då återigen ge honom en upplysningsramsa

Som jag har förstått så är det mest troligt att sonen kommer att sova fram till 06.30 om han lär sig att somna om på ramsan och lär sig att förstå att morgonen inte kommer förrän mamma kommer intjoandes i rummet. Känner mig oroad över detta eftersom han än så länge inte har somnat om på ramsan. Eller kan det vara så att han helt plötsligt bara från en dag till en annan inte vaknar förrän jag väcker honom

Själv tror jag mer på det första jag skrev, men det kanske finns någon annan med en annan erfarenhet
Kram

Mamma till lilla Mio f. i februari 2006