HJÄLP - de sover på tok för lite (1 & 3 år)

Skriv svar
lillith

HJÄLP - de sover på tok för lite (1 & 3 år)

Inlägg av lillith »

Hej forumister

Long time no see! Grabbarna har nu blivit 3 år och 15 månader gamla. De är kurade vid 3 månaders ålder och har sovit kanonbra mestadels under sina liv. Men de senaste månaderna har varit urjobbiga... storebror krånglar en halvtimme efter läggning och håller lillebror vaken men det värsta av allt är morgnarna. Enligt schemat har vi morgon 07:00 men det sovs numera ALDRIG förbi 05:45. Då vaknar alltid någon grabb och väcker den andre med tjo och tjim. Ibland är det storebror som vaknar först, ibland lillebror. Därefter är partyt igång - snack, skratt, låtsas-ambulanssirener, skrika MAAAAAMMMAAAAA, MAAAAAMMMMAAA, tyst ett tag, sedan samma, igen och igen. Barnafadern och jag ligger med varsin kudde över huvudet och gnisslar tänder - "#¤%&/()=?`! Ibland tar lillebror tag i sängkanten och vickar hela sängen snabbt fram och tillbaka så att det låter som om sängen hoppar upp och ned. Det är öronbedövande, det låter som om någon hamrar i golvet. Undrar vad grannarna tänker sådär 05:55...
Vi kan det här sedan gammalt tycker vi, vi ramsar ordentligt en gång, ingen trafik in, kanske en ramsa till efter en kvart när de riktigt vrålar efter mamma. De är ju inte ledsna, inte heller ropar de egentligen på hjälp (annat än för att komma ut ur sina sängar..!), det är mest högljutt snack med varandra, så vi vet inte om man ska använda någon annan teknik än de vanliga. Vi tar upp partprissarna 45 minuter senare, vid 06:30. När de sedan sover lur mitt på dagen måste de väckas ur djupsömn, båda är nästan i koma. Lilleman somnar ofta vid lunchen sittandes rakt upp och åker han bil somnar han efter ett tag. Just nu sover 3-åringen 11 tim och 15 min /dygn medan ettåringen sover 11 tim och 45 min :( :( , alldeles för lite! Men jag vill inte ha 3-timmarslurar mitt på dagen och morgon 05:00 så jag måste hålla på lurtiderna på dagen (1,5 timme). Men hur jag än kapar daglurarna sover de inte längre! Om de bara sov på morgnarna skulle du få sova så långa lurar de ville på dagen.
Vi har provat att sära på killarna så att de sover i olika rum men det är fortfarande alltid någon av dem som vaknar 05:45. Då kan den andre ibland sova ut i alla fall. Men ibland lyckas de väcka varandra från de olika rummen och då ligger storebror och skriker BABY ÄR VAAAKEN MAAAAAMMMAAAA bland allt annat tjo och tjim!
Och ibland, sisådär en gång i kvartalet, försover sig ALLA i familjen och vaknar typ 07:15. Jag säger bara en sak - HIMMELRIKE. Hur kan folk klaga på sina tonåringar som sover till lunchtid? Jag är AVIS.
Suck!
Trötta lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Lilith :D!

Här finns ju rejält med diplomerade, kursade hjärnor nu, men jag tänker på ett par saker i alla fall - våra båda är ju nästan alldeles jämngamla:

:arrow: Med min stora har jag kortat middagsluren till 45 min sen 2-3 mån tillbaka. Detta efter låååååång insomningstid under lång tid och tidigt morgontrassel (inte så tidigt som era, men här räknas 06.30 som morgontrassel, så jag kan tänka mig hur det känns redan vid 6-snåret :wink:). Det försvann direkt när vi kortade luren. Det vill jag inte lova att ditt gör, men det kan hjälpa till att styra upp. Och sen kan det ju gå i vågor. När det började bli ljusare ute så var det en del skönsång på morgonkvisten också, men nu somnar han på 1/2 minut på kvällarna och är alldeles yrvaken när jag väcker vid 7.

:arrow: Inför väckarklocka, om du inte gjort det. Det är faktiskt väldigt hjälpsamt för små och stora sötnosar som tror att de behöver hålla koll på tiden själva. En bättre och tydligare signal om när det är dags att kliva upp (och INTE) är nog svår att hitta! Annars tycker jag du gör rätt som pangramsar och sen låter de vara - men eftersom det inte helt hjälpt tror jag du kan ha nytta av klocka också.

:arrow: LÅÅÅÅÅÅÅNGA utepass! Hjälper nästan i alla lägen, om det är sömntrassel, tycker jag. Det brukar komma som ett brev på posten om jag fuskat för att det blåser för mycket, eller om det är allmänt fööööör fisigt väder för att vilja sticka ut näsan någon längre stund :roll:. MINST 1,5 tim på fm - gärna 2! Och gärna en stund på em också. Utmanande uppgifter för små kropparna - klättra, race uppför kullar, vad du nu kan komma på och har möjlighet till - och här kan naturligtvis båda vara med - även om nivån ser olika ut för de två. När lilltufsan krupit ikapp med med storebror uppför kullen i 20 minuter och sen promenerar själv halva vägen hem så har de benen fått sig vad de orkar med - nästan - den dagen :D! Och det sussas så gott, så gott.

Vet ju förstås inte om du gör allt detta redan, men det var vad jag hade att bidra med iaf.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lillith

Inlägg av lillith »

Hej Eva

Tack för dina tips. Jag har varit lat med att korta av storebrors lur, det är så skönt att få den där tiden till sig själv (då jag oftast också sover lur... :roll: :) ). Men det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att siestatiderna är över för mig! Sedan har storebror alltsedan han kurades vid 3 månaders ålder sovit 45 min-1 tim kortare än vad BB rekommenderar - alltid, igenom alla scheman. Han har sovit full tid kanske fem dagar i hela sitt liv. Lillebror är dock egentligen en riktig sömntuta och behöver varje minut av hans schematid, om inte mer - och han lider något fruktansvärt av det här (han somnade sittandes rakt upp vid middagsbordet ikväll - lilla gubben :cry: :? ).
Väckarklocka ska vi prova. För övrigt rastas grabbarna för- och eftermiddag. Det går dock inte att trötta ut storebror - han är en riktig idrottsman. På dagis springer han oavbrutet, och han både börjar och slutar dagen med många par rejäla löprundor runt lägenheten (arma grannar!).
Så det är bara att kavla upp ärmarna och ta nya tag!
Tack
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har varit lat med att korta av storebrors lur, det är så skönt att få den där tiden till sig själv (då jag oftast också sover lur... ).
Jo, tack :lol:! Jag drog i det längsta på det jag också... :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Karin2

Inlägg av Karin2 »

Hej!!
Mina pojkar är precis likadana (de är 1½ och 3½). Lillebror har alltid varit svår med sömnen trots kur och ständig uppföljning... men storebror som alltid sovit jättebra har också börjat vakna tidigt. Är det inte den ena som vaknar så är det den andra, och så väcker de varandra.. Kan man kanske skylla på de ljusa mornarna?

Det råd jag kan ge är att korta daglurarna. Jag vet att det tar emot för det är så underbart att få lite tid för sig själv nån gång på dagen men sen blir det en befrielse när man slipper läggningstrassel. Min stora har slutat sova middag och det är faktiskt jätteskönt. Man får ju tillbaka kvällarna och sover bägge barnen kl. 19 kan man ju själv lägga sig kl.22 och då är man ju inte så trött när dom börjar flöjta kl.06. Jag har helt enkelt accepterat mitt öde och går upp 06...och är föresten nöjd om jag får sova till 06, lillebror kan vakna kl.05! Då får han ju ioch för sig inte gå upp, men jag kan inte somna om även om han gör det...
KARIN mamma till Noa -0308 + Hugo -0511
lillith

Inlägg av lillith »

Jag kortade storebrors lur igår till 45 min (lade mig oxå på direkten och fick till en snabbtuppis) och förlängde lillebrors till 2 tim. Imorse vaknade de 06:30 resp. 06:45. Var det inte svårare :?: :!: :lol: Hoppas att det håller i sig!
Pigga lillith
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej lillith,

precis som du drog jag mig också länge för att dra ner på lillans sömn. Jag behövde ju egen tid! Nu har jag både dragit ner på hennes sömn OCH har kvar min egentid 8) . Jag gjorde så att jag införde "vila" istället för sömn. 1,5 h (samma som tidigare). Några självvalda böcker i sängen. Några gosedjursfavoriter. Och en saga eller musik i CD-spelaren. Vanligen sitter hon nu och tjattrar i ca 45 min. och sover 45 min. :D

Detta förutsätter förstås eget rum under dagvilan så att lillebror inte störs. Men det kanske går att fixa med en resesäng?

Lycka till!

Pea
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt Lillith! Håller det i sig?

Pea: Det låter ju strålande med lite vila först och middagslur sen - jag saknar allt 1,5-timmarspassen en aning. Min kille får dock alltid väckas efter 45 min och finge han välja själv skulle han gärna sova betydligt längre... Fnular bara på hur du hanterar det, dvs att hon inte slocknar tidigare och därmed sover längre. Virrigt, men känner du igen problematiken :wink: :roll:, eller?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jodå, nog känner jag igen den. Jag har dörren på glänt så jag kan kika in på henne och håller ganska bra koll på klockan. Somnar hon "alltför fort" så får jag väcka lite tidigare (jag väcker alltid! Skulle hon få bestämma skulle hon sova längre än 45 min.) Men faktum är att det satt sig ganska bra nu. Trekvart tjatter, trekvart sömn. Vissa dagar blir det kanske en hel timmes tjatter, (och då väcker jag efter 30 min).

/Pea
lillith

Inlägg av lillith »

Hallå hallå

Ja, vi hade ett bakslag igår med lilleman tjattrandes högt och ihärdigt mellan 05:30-06:30 men imorse sov de igen till 06:30 och 06:50 (lilleman!). Han småsnackade vid 05:30 men somnade om... så det tar sig. Jag har världens attityd nu, de ska sova. Jag brukade luras av att de är så pigga på morgonen men de är ju faktiskt skittrötta emellanåt på dagarna och det visar att det inte är tillräckligt. Jag får fortfarande väcka dem ur djupsömn på daglurarna, men som sagt, det är mycket bättre nu. Har dock inte flyttat ihop dem än... morgonen ska sitta som berget ett bra tag innan de får sova ihop.
Så jag fortsätter att sova som en ostbåge i lilla soffan :? :roll: tills dess...
Kram,
lillith
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"