Long time no see! Grabbarna har nu blivit 3 år och 15 månader gamla. De är kurade vid 3 månaders ålder och har sovit kanonbra mestadels under sina liv. Men de senaste månaderna har varit urjobbiga... storebror krånglar en halvtimme efter läggning och håller lillebror vaken men det värsta av allt är morgnarna. Enligt schemat har vi morgon 07:00 men det sovs numera ALDRIG förbi 05:45. Då vaknar alltid någon grabb och väcker den andre med tjo och tjim. Ibland är det storebror som vaknar först, ibland lillebror. Därefter är partyt igång - snack, skratt, låtsas-ambulanssirener, skrika MAAAAAMMMAAAAA, MAAAAAMMMMAAA, tyst ett tag, sedan samma, igen och igen. Barnafadern och jag ligger med varsin kudde över huvudet och gnisslar tänder - "#¤%&/()=?`! Ibland tar lillebror tag i sängkanten och vickar hela sängen snabbt fram och tillbaka så att det låter som om sängen hoppar upp och ned. Det är öronbedövande, det låter som om någon hamrar i golvet. Undrar vad grannarna tänker sådär 05:55...
Vi kan det här sedan gammalt tycker vi, vi ramsar ordentligt en gång, ingen trafik in, kanske en ramsa till efter en kvart när de riktigt vrålar efter mamma. De är ju inte ledsna, inte heller ropar de egentligen på hjälp (annat än för att komma ut ur sina sängar..!), det är mest högljutt snack med varandra, så vi vet inte om man ska använda någon annan teknik än de vanliga. Vi tar upp partprissarna 45 minuter senare, vid 06:30. När de sedan sover lur mitt på dagen måste de väckas ur djupsömn, båda är nästan i koma. Lilleman somnar ofta vid lunchen sittandes rakt upp och åker han bil somnar han efter ett tag. Just nu sover 3-åringen 11 tim och 15 min /dygn medan ettåringen sover 11 tim och 45 min
Vi har provat att sära på killarna så att de sover i olika rum men det är fortfarande alltid någon av dem som vaknar 05:45. Då kan den andre ibland sova ut i alla fall. Men ibland lyckas de väcka varandra från de olika rummen och då ligger storebror och skriker BABY ÄR VAAAKEN MAAAAAMMMAAAA bland allt annat tjo och tjim!
Och ibland, sisådär en gång i kvartalet, försover sig ALLA i familjen och vaknar typ 07:15. Jag säger bara en sak - HIMMELRIKE. Hur kan folk klaga på sina tonåringar som sover till lunchtid? Jag är AVIS.
Suck!
Trötta lillith