Hej!
Tänk er hur mänskligheten har bott i alla tider frånsett de senaste hundra åren typ. Man har bott hela familjen i ett enda rum, ofta med husdjuren därinne också för värmens skull. Finns väl inget tryggare för barnet än att när det vaknar till, höra ljuden av hela familjen som andas eller snarkar eller snusar sött och då om någonsin framgår det ju för barnet att på natten SOVER ALLA.
Jag tror inte att det är ett problem för barnet att sova i samma rum om ni inte gör det till ett problem. Jag tror också att vi vuxna besväras mer än barnen, vi är mer lättstörda och koncentrerar oss på våra ungar även under sömnen och detta riskerar medföra att vi ingriper för ofta i barnens sömn, tex genom att ramsa när de bara muttrar eller gnölar lite. Jag rekommenderar varmt apotekets orange öronproppar, de är kanon! Vår lilleman sover i bilioteket på andra sidan hallen från vårt sovrum men jag vaknar ändå när han vänder sig i sängen, TROTS öronproppar

. Propparna hjälper mig dock att avvakta och kanske tom somna om själv fastän han fortfarande bökar och muttrar på i sin säng.
Kan man ge barnet eget rum är det gott och väl, kan man inte går det lika bra tror jag!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!