Det går så långsamt med kläderna...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Trollet

Det går så långsamt med kläderna...

Inlägg av Trollet »

Hej!

Har någon något tips på hur man får en 5-åring att klä på sig själv i rimlig fart?

När vi ska iväg någonstans, eller bara ut på gården, så tar det minst en halvtimme innan båda barnen har fått på sig ytterkläderna. Det är väl en sak om man bara ska ut och leka, men värre när man ska till dagis/tandläkare/gympa mm.
Båda två kan mycket väl klä på sig själva, men det går så otroligt låååångsamt, speciellt för 5-åringen.

Jag håller på att bli galen av att höra mig själv tjata som en papegoja hela tiden. Det känns inte alls rätt, men hur ska jag bära mig åt :?:

Min egen mamma som är en mycket redig kvinna tycker att jag ska visa vem som bestämmer (dvs brotta på kläderna..), men det känns inte ett dugg kul att alltid bråka till någon (barnen eller kanske jag) nästan grinar... Speciellt när jag vet att de faktiskt kan själva!

Jag har för mig att i BB står det något i stil med att man kan säga "OK, om du inte vill klä på dig så får du stanna inne och gå miste om detta". Men ofta måste man ju iväg!

Jag kan väl inte vara ensam om detta :wink: :?:

Jag har lånat ut min BB till en "bättre behövande", men nu måste jag nog kräva tillbaka den igen!

Tacksam för tips!
Mamma till två döttrar, födda 02 och 04.
Vi hade stora sömnproblem med stora tjejen, men med den lilla hade jag Barnaboken till hands och har använt verktygen från dag 1.
blomman

Inlägg av blomman »

Jag har en mkt lååångsam 5-åring, han har alltid tagit det lugnt och inte stressat. Han är sån!
I motsats till sin storasyster som gör alltid med högsta växekn i!
Man kan se det som en klä-på-sig-kur!
Börja med att se till att påklädningen börjar i god tid, mkt god tid.
Sen brukar jag få bort sura miner och tjat genom att spela dum och försöka hjälpa till. Sätta strumpor på händerna och byxor på huvudet (på barnet). Givetvis håller han på att skratta sönder sig, det är ju 5-åringshumor!
Efter att ha skrattat är utgångsläget det bästa. Då kan man prova att klä på sig så sakta man kan och bara viska. Och sen klär man på sig i super-duper fart (det heter faktiskt så :lol: ) och sen sakta igen. Man kan även klä på mamma! (För mamma vet ju inte hur man gör!)
Du behöver inte alls göra som jag har gjort, men våra påklädningar är lugna, går dubbelt så fort nu och är nästan utan tjat...
Men lillkillen är ingen stressad typ, så även när det går ganska snabbt för honom så är han ändå långsam jämfört med storasyster!
Men något som jag aldrig skulle göra är att låta dem tävla mot varandra. Möjligtvis mot en äggklocka. Att vinna över den är kul och man samarbetar!
Trösta dig med att dina barn inte kommer få stressmage iallafall! :wink:
(mina inlägg blir alltid så rörigt skrivna tycker jag, hoppas du fattade vad jag menar!)
miniz

Inlägg av miniz »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9068

Här är flera med samma problem :wink:

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Trollet

Tack för tipset!

Inlägg av Trollet »

Jag förstod väl att jag inte var ensam om detta :)

Jag får prova och se om klockvarianten kanske funkar.
Tävla mot varandra genomskådade hon för länge sedan, så fort man andas "vem kommer först?" så suckar hon "det är ju ingen tävling...."

Annars verkar det väl som att det är bara att gilla läget.... Men det är så svårt när man ska vara på dagis om 10 minuter och alla ytterkläderna fortfarande (sedan 20 minuter tillbaka) ligger prydligt framlagda i hallen :roll:

Fler tips mottages tacksamt!
Mamma till två döttrar, födda 02 och 04.
Vi hade stora sömnproblem med stora tjejen, men med den lilla hade jag Barnaboken till hands och har använt verktygen från dag 1.
blomman

Inlägg av blomman »

När jag läste den gamla tråden inser jag att min älskling faktiskt har blivit snabbare sen dess. Jag har "små-kurat" honom (se ovan) och tydligen funkade det på honom iaf! :lol:
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Min kille är också mycket snabbare nu! :D
Det går FRAMÅT!!! Utan att jag märkt det nästan!!!

Min - :heart: nästansjuåring :heart: - protesterar inte längre och därmed är tjatandet minimerat till påminnelser. För påminnelser behöver han fortfarande! Han skulle glatt kunna traska iväg till skolan utan skor på fötterna. Out of the blue!!! :lol: :lol: :lol:

Så friskt mod! Du kommer att märka resultat!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
blomman

Inlägg av blomman »

Jag får för mig att hemligheten ligger i att man avdramatiserar det hela, slutar bli irriterad och tjata, tar fram humorn... och så vips så funkar det bättre!
Skulle det bli lite vääl "alfon-åberg-jag-ska-bara" här hemma så räcker det att ropa från hallen "Vi tänkte gå ut nu, skulle du med, eller?" så kommer han farande och klär på sig som en blixt... ur hans synvinkel :wink:
Så jag känner att det är så mkt lugnare och skönare OCh snabbare numera!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Å tänk att jag så länge har glömt bort detta udnerbara forum. Hemma har jag en 5-åring som eg gör allt i superfart, eller åtminstonde allt han VILL göra :-) Men så fort det skall ätas frukost, tas på kläder osv så går allt såååå lågsamt och jag hör mig själv nöta och tjata. Nu ska jag hem och hårdplugga den här jättebraiga tråden. TACK alla!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
silver

Inlägg av silver »

Jag har själv en 5 åring som tar på sig kläder i rasande fart numera.....för att jag värmer kläderna på elementet (vattenelement) på morgonen. Hon står tålmodigt och väntar på att de ska bli varma och hur snabbt som helst tas de på innan de blir KALLA. Jag funderade länge själv på hur tusan jag skulle slippa tjat varje dag och sitta och svettas med lillebror i hallen o vänta på vår 5åring. Så... detta tips kanske kan hjälpa någon. :shock: :shock: 8-[ 8-[
Children is said to be the angels, infact, nothing among the utterances allowed to man is felt to be so divine. It brings us near to the infinit.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"