HJÄLP! Skriker vid matning!
Hej smulgubbe!
Jag känner igen mig/ min lilleman här. Jag kan förstås ha fel, men hos oss var lösningen att skjuta upp måltiden tom en timme. Han var faktist inte hungrig än... även om jag hela tiden trodde, det KAN inte vara SANT
för vi hade ju annars omkring 3,5 timmar mellan alla målen. Och så var det nog en stor flock matvargar hos mig, därför att det tog ganska långt för oss att matningen funkade (även här antagligen mest beroende på mina matvargar...).
I alla fall ville jag bara berätta att det hjälpte för oss. Matschemat är nu:
6.30
10.30
15.00 (!! ibland snarare 1530 konstigt nog...)
18.30
1900 nattslurk
Trevlig helg ni alla också
Ragni
Jag känner igen mig/ min lilleman här. Jag kan förstås ha fel, men hos oss var lösningen att skjuta upp måltiden tom en timme. Han var faktist inte hungrig än... även om jag hela tiden trodde, det KAN inte vara SANT
I alla fall ville jag bara berätta att det hjälpte för oss. Matschemat är nu:
6.30
10.30
15.00 (!! ibland snarare 1530 konstigt nog...)
18.30
1900 nattslurk
Trevlig helg ni alla också
Ragni
mamma till en pojke, född mars -06
SHN-kurad okt -06
SHN-kurad okt -06
Hej Ragni! Skulle ju kunna vara en möjlighet!? Vi har nu ganska exakt 3 timmar mellan målen, o jag tycker att han verkar vara hungrig, men jag ska prova att mata med längre mellanrum några ggr o se vad som händer
Nu blir det sängen! Gonatt 
Smulgubbe med tre skruttar:
Vilmer
060805
Julian
080628
Mira
210809
-
susanneethel
Det blir nog bäst att börja med bitar av något mjukt. Päron, banan, mango, kokt potatis, kokt morot, gurka utan skal m.m. Så får han träna lite först. Sedan är det bara att prova sig fram vad han får i sig. Det beror en del på hur många tänder han har. I början kan ju bitarna vara som tärningar.smulgubbe skrev: oroar mig lite för hur stora bitar han kan ta emot o så. Men det går alltså bra med ärtor o majs o makaroner o dylikt?
Det finns visst ekologiska smörgåsrån utan härdat fett att köpa.
Ja, det är de vanliga (osäker nu om det är Göteborgskex, eller), men de KRAV-märkta som INTE innehåller härdat fett. Det vanliga paketet, som ser nästan likadant ut, GÖR det - så ta rätt paket bara. Smälter ju i munnen, så det går från väldigt tidig ålder.Det finns visst ekologiska smörgåsrån utan härdat fett att köpa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
susanne o eva: Ok, då ska jag börja med mjuk mat o med sådana där rån
. Man är ju liksom lite nojig för det där med att sätta i halsen
.
Ragni: Din killes sista nattslurk är bara en halvtimme efter ett mål. Hur mkt får han i sig då undrar jag? Min kille äter ju sin sista nattslurk som ett mål, alltså tre timmar efter "middag". Då äter han 280 ml välling. Men det är väl kanske för mycket om han ätit bara en halvtimme tidigare? :-k
Ragni: Din killes sista nattslurk är bara en halvtimme efter ett mål. Hur mkt får han i sig då undrar jag? Min kille äter ju sin sista nattslurk som ett mål, alltså tre timmar efter "middag". Då äter han 280 ml välling. Men det är väl kanske för mycket om han ätit bara en halvtimme tidigare? :-k
Vilmer
060805
Julian
080628
Mira
210809
Hej smulgubbe
Ursäkta att svaret dröjde. Jag kom inte in på nätet ett par dagar.
Jag ska skriva upp vårt schema för att kunna besvara:
0630 Mål 1 – amning
0830-0915 förmiddagslur
1030 Mål 2 – 240 ml ersättning ur flaska
1230-1400 sova middag
1500 Mål 3 – mosade grönsaker, potatis, kött, mm. (snart "vuxen"-mat planerad)
omkr 1700 en 20 min lur
1830 mål 4 – ca 230 ml spannmålsgröt plus en hel mosad banan o växlande frukt (den går ner som tusan, inga problem här, högst personlig tävling i hur pass stor man kan gapa...)
ca 1900 eller 1915 nattslurk – amning båda sidor i ca 7 minuter var ( så mycket han orkar, men det blir mest såhär)
Först var tiden mellan mål 4 och nattslurken längre men när vi var för sena med mål 4 ibland så drack gubben ändå som vanligt... nästan som om han hade vant sig vid nattslurken att den går ner oavsett platsen i mage
Ibland, när det var väldigt mycket mat och tätt närapå så sov han på sidan första sovtimmarna
Så, jag vet ju inte hur mycket amningen ger!?
Kanske borde jag kalla mål 4 som nattslurk i BB definition...
Vad har ni för matschema då?
Hälsningar
Ragni
Ursäkta att svaret dröjde. Jag kom inte in på nätet ett par dagar.
Jag ska skriva upp vårt schema för att kunna besvara:
0630 Mål 1 – amning
0830-0915 förmiddagslur
1030 Mål 2 – 240 ml ersättning ur flaska
1230-1400 sova middag
1500 Mål 3 – mosade grönsaker, potatis, kött, mm. (snart "vuxen"-mat planerad)
omkr 1700 en 20 min lur
1830 mål 4 – ca 230 ml spannmålsgröt plus en hel mosad banan o växlande frukt (den går ner som tusan, inga problem här, högst personlig tävling i hur pass stor man kan gapa...)
ca 1900 eller 1915 nattslurk – amning båda sidor i ca 7 minuter var ( så mycket han orkar, men det blir mest såhär)
Först var tiden mellan mål 4 och nattslurken längre men när vi var för sena med mål 4 ibland så drack gubben ändå som vanligt... nästan som om han hade vant sig vid nattslurken att den går ner oavsett platsen i mage
Ibland, när det var väldigt mycket mat och tätt närapå så sov han på sidan första sovtimmarna
Så, jag vet ju inte hur mycket amningen ger!?
Kanske borde jag kalla mål 4 som nattslurk i BB definition...
Vad har ni för matschema då?
Hälsningar
Ragni
SHN-kurad okt -06
SHN-kurad okt -06
Hej Ragni o tack för svar!!
Jo, det är just det som är problem just nu. Håller på att ändra hans rutiner o jag hittar inget bra schema
. Skulle vilja att det ser ut ung. så här:
7: välling
9-945: sover
10: mellanmål (ersättning,frukt, smörgås)
12-14 sover
14: pure, frukt
16.16.45: sover
17: gröt
19.30:välling
20: sova natt
Skulle detta kunna funka för en 7-månaders? Problemet är att han ofta inte vill sova 2 timmar mellan 12-14. Är det kanske för lång tid mellan mellanmål och puren? Det är så jobbigt att inte hitta en bra rytm! Ha det bra!
Jo, det är just det som är problem just nu. Håller på att ändra hans rutiner o jag hittar inget bra schema
7: välling
9-945: sover
10: mellanmål (ersättning,frukt, smörgås)
12-14 sover
14: pure, frukt
16.16.45: sover
17: gröt
19.30:välling
20: sova natt
Skulle detta kunna funka för en 7-månaders? Problemet är att han ofta inte vill sova 2 timmar mellan 12-14. Är det kanske för lång tid mellan mellanmål och puren? Det är så jobbigt att inte hitta en bra rytm! Ha det bra!
Vilmer
060805
Julian
080628
Mira
210809
Hej smulgubbe!
Synd att jag slängde alla mina olika schemalappar... Jag trodde då att jag alltid skulle komma ihåg
Vår kille var ju i ungefär samma ålder när vi startade kuren. Men jag måste tilllägga att jag ammade för fullt igen då efter total sabbandet av matningen...
Men vi hade en ganska liknande schema, bara det att första luren blev 1,5 t och andra luren 45 min. Det gjorde vi eftersom han hade sedan längre tid vant sig vid en fin lång förmiddagslur och jag hade det fantastiskt lyxigt med tid för dusch, kolla email, mm..
Jag tycker att ditt schema verkar bra, men jag skulle också kunna tänka mig att han blir smått hungrig under lunchluren... Det är ju 4 timmar mellan dem, så jag skulle kanske försöka öka tiden till 10.30 för mellanmålet?!
Men som sagt, vi hade det bra med lång förmiddags- och kort lunchlur ända tills 9 månadersåldern...
Hur länge sedan ger du honom mat i barnstol? Eller överhuvudtaget det där med sked? Ger du honom vatten eller nåt att dricka under målet? Det behövdes hos oss nämligen. Och sen var det ibland jobbig för lilleman med luft i mage, som fick rapas ut först eller emellanåt....
Jag är nog inte experten i detta, men jag försöker jämföra med mina erfarenheter. Hos mig bodde dock alltid en flock matvargar också. det gick nämligen mycket bättre när mormorn eller pappan matade...
Och sedan det där med att vara bra hungrig. Och det var alltid bäst hos oss när sociala deltagendet, lek, motion och friska luften fanns tillrättlig.
Har det bra!
Ragni
Synd att jag slängde alla mina olika schemalappar... Jag trodde då att jag alltid skulle komma ihåg
Vår kille var ju i ungefär samma ålder när vi startade kuren. Men jag måste tilllägga att jag ammade för fullt igen då efter total sabbandet av matningen...
Men vi hade en ganska liknande schema, bara det att första luren blev 1,5 t och andra luren 45 min. Det gjorde vi eftersom han hade sedan längre tid vant sig vid en fin lång förmiddagslur och jag hade det fantastiskt lyxigt med tid för dusch, kolla email, mm..
Jag tycker att ditt schema verkar bra, men jag skulle också kunna tänka mig att han blir smått hungrig under lunchluren... Det är ju 4 timmar mellan dem, så jag skulle kanske försöka öka tiden till 10.30 för mellanmålet?!
Men som sagt, vi hade det bra med lång förmiddags- och kort lunchlur ända tills 9 månadersåldern...
Hur länge sedan ger du honom mat i barnstol? Eller överhuvudtaget det där med sked? Ger du honom vatten eller nåt att dricka under målet? Det behövdes hos oss nämligen. Och sen var det ibland jobbig för lilleman med luft i mage, som fick rapas ut först eller emellanåt....
Jag är nog inte experten i detta, men jag försöker jämföra med mina erfarenheter. Hos mig bodde dock alltid en flock matvargar också. det gick nämligen mycket bättre när mormorn eller pappan matade...
Och sedan det där med att vara bra hungrig. Och det var alltid bäst hos oss när sociala deltagendet, lek, motion och friska luften fanns tillrättlig.
Har det bra!
Ragni
SHN-kurad okt -06
SHN-kurad okt -06