HJÄLP! Skriker vid matning!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
smulgubbe

HJÄLP! Skriker vid matning!

Inlägg av smulgubbe »

:cry: Hej! Behöver verkligen råd och tips av erfarna människor nu! Min son på sju månade har börjat gråta o gnälla vid varje måltid som sker i matstol vid bordet :cry: = 2 ggr om dan. Jag har provat det mesta för att få honom glad, men han gråter ändå? Vill oxå säga att jag tvingar inte i honom mat om han inte vill ha, men han gapar o gråter sqamtidigt. Vad kan dettta bero på? Tacksam för svar :?
Smulgubbe med tre skruttar:
:heart: Vilmer :heart: 060805
:heart: Julian :heart: 080628
:heart: Mira :heart: 210809
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Kanske går det för sakta :?: :-k
Ett av mina barn fick jag turbomata, för hon grät annars mellan varje tugga...
Och lite plockmat framför honom kanske kan avleda lite? Lite majs, makaroner osv...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
smulgubbe

Inlägg av smulgubbe »

Hej miar70! Det är jag som är "Grodan" fr. "gravid", om du kommer ihåg att vi "pratades" vid häromdagen :D . Ja, som sagt. Jag har provat det mesta: han får plocka med sin mat, med en sked, jag har provat att mata fort/långsamt, jag har provat att sjunga en trudelutt. Men han bara grinar. Idag var det värre än nånsin, fick knappt i honom nånting. O han har iofs varit grinig hela tiden efter oxå, så det kanske är nåt annat som spökar. Jag vet inte... Frukpuren går LITE bättre än matpuren oxå.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej! :D

En liten tanke...
Har du provat att låta lillhjärtat äta själv :?:

:wink:
/Fjällmor
smulgubbe

Inlägg av smulgubbe »

hej Fjällmor! Nej, det kan jag väl inte påstå :D . Vet inte riktigt hur det skulle gå till. Han har en egen sked men den åker i golvet när jag börjar mata. Ibland vill han ta min sked o jag låter honom försöka men det vill sig inte riktigt. Även om jag håller i skeden samtidigt. Kan det kanske vara frustration över att han inte lyckas själv :?: Pratade med Bvc alldeles nyss o hon sa att jag skulle skippa mat ett par dar o ge välling istället...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Det är många små godingar som vill få i sig maten själv i den åldern :wink:

Om jag var du skulle jag servera maten som vanligt, med tillhörande verktyg, och sen fokusera på att äta min egen mat. Prova och se vad som händer :wink:

Jag tror du sätter huvudet på spiken när du skriver:
Kan det kanske vara frustration över att han inte lyckas själv
och om så är fallet måste man ju öva innan man lyckas!

Det finns massor med tips på forumet på olika sorters plockmat. Vilket underlättar massor när de vill lära sig äta själv. Gå via sök!
Även i denna tråd finns massor med inspiration för matglada små hjärtegryn :arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Må matglädjen blomstra! =P~
/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, men hej "grodan", va kul att du har hittat hit :D Klart jag minns dig :wink:

Ammar du? I så fall kanske du kunde amma honom innan du ger mat, litegrann, så att han inte är tokhungrig? Och tänk på attityden - den är så himla viktig! Det är lätt till att det knyter sig, och att du tittar oroligt och frågande på honom, när du vet att det brukar krångla. Det är jätteviktigt att du ser glad och säker ut :!:

Är säker på att du kommer att få mer goda råd, finns många som haft små mattrasslare här :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D missade fjällmors braiga svar :wink:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej smulgubbe :D!
Du har redan fått bra råd, men eftersom min tös började tycka att det var väldigt trist att bli matad av mamma just när hon var 7 mån så klipper jag in ett svar jag givit i en tidigare tråd (på samma linje som Miar70 alltså). Kanske kan vara till någon nytta.
Men vår lilltufsa är en riktig "kan helv"-dam, och det var vid runt 7 mån som det började yttra sig. Ville inte ha ett dugg matat i sig. Så det var bara att tänka om som mamma och försöka hitta på mat som hon kunde peta i sig själv, med en och annan sked instoppad av mamma dessemellan. Mycket plockmat alltså! Finns massa bra för små 7-månaders: ärter, majs, avocado, makaroner, mjukt bröd, ris, couscous, kokta små morots- eller blomkålsbitar osv. Och får vår tufsa bara äta själv är det inget problem med aptiten.
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol:

jag håller med Ewa - 2 av mina 3 har "kan helv" från ca: 7 mån.

:heart:

/Fjällmor
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Min son också. :) Det gick bra att mata samtidigt som han åt själv i några månader till, sen gick inte det knepet heller, när han var 10 månader åt han bara det han kunde få i sig själv. Vilket var ganska mycket, men soppa gick ju bort.
smulgubbe

Inlägg av smulgubbe »

OJ! Men då blir jag så mkt gladare i själen :D . När jag vet vad det skulle kunna bero på! Jag märker ju att det är en frustration hos honom, som säkert beror på att han inte kan själv. Han försöker men det kommer ju inte in nån mat i lilla munnen :D . Ska verkligen läsa på om plockmaten o ställa fram åt honom när vi äter. har liksom nyss börjat ge hoom pyttebitar macka, så jag är inte inne i tänket med plockmat, o oroar mig lite för hur stora bitar han kan ta emot o så. Men det går alltså bra med ärtor o majs o makaroner o dylikt?
smulgubbe

Inlägg av smulgubbe »

Till dig miar70 :D . Nej, jag ammar inte. O det är svårt med attityden :D men jag försöker verkligen låtstas som om jag inte "bryr" mig om om han får i sig mat eller inte. Eller då har jag kanske missförstått attityden:?: Jag trugar inte o pratar normalt o utan beröm/irritation osv....
smulgubbe

Inlägg av smulgubbe »

Tack för alla era svar förresten o ha en trevlig helg \:D/
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

KOlla in den här tråden, som är på lite samma tema (åtminstone står det lite om plockmat :wink: ):
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10881

/J
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"