HJALP! 2-aring pa resande fot, tillbaka till ruta 1.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Zanna

HJALP! 2-aring pa resande fot, tillbaka till ruta 1.

Inlägg av Zanna »

Vi ar pa resa, har varit borta i 2 manader o ska vara borta tre veckor till. I borjan av resan vagrade var 2-ariga son plotsligt att sova i spjalsang. Det gick bara inte. Han tvarvagrade o borjade sova i vanlig sang. Det gick bra, till en borjan. Sen vagrade han somna (vi bor pa hotell o sover da alla i samma rum) o min man borjade lagga sej brevid honom o sa somnade han till slut. Det gick bra ett tag. Sen har vi rest en del o han blivit orolig, tror jag, o vi har borjat ge honom valling for att det ar det enda som far honom lugn pa resande fot. Nu har han borjat vakna pa natten igen (kurade honom nar han var tio manader o han har sovit bra sen dess, fram till nu) o ar orolig o vi ger honom valling... Vet at det ar fel, men det ar det enda som funkat, det enda vi vet om. Skall inte pa mej for mycket, jag vet att vi ger honom helt fel signaler, men vet inte vad vi ska gora... :oops:

Vad ska vi gora nu? Ramsa funkar inte, har inte funkat sen innan resan. Ska vi vanta med eventuella atgarder tills vi kommer hem? Det kanns som ett enda stort misslyckande att det blivit sa har, allt funkade sa bra tidigare.
Har en 6-manaders oxa o jag undrar om det ar nagon id'e att kura henne innan vi aker hem, eller om jag ska vanta?
Snalla hjalp!
Desperata mamman som borjat fa allvarlig somnbrist.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, om jag inte sagt det förut :lol:

Misstaget ni gjort är att ni sett hans frågor - förvirrade frågor kan vara tämligen oundvikliga, när man är borta på resa - som "vägran" i stället för just frågor, som sökte sina betryggande svar om att allt var i sin ordning.

Ni ifrågasatte hans goda sömn och hans lugna nätter, och därmed spädde ni förstås på hans oro.

Det blev en annan säng, det blev välling, det blev pappa bredvid, det blev hela cirkusen - och visst hjälper det för stunden, dvs faran är bekräftad - vargen är här :!: - och barnet blir beskyddat, fysiskt.

Men inom en inte alltför avlägsen framtid uppstår, som du ser, nästa koppel frågor. För de små barnen accepterar inte - lika lite som vi vuxna - att varenda natt oroa sig för livhanken och störta ner i skyddsrummet, om man säger. De vill kunna sova gott och lugnt, trygga i sig själva, förvissade om att vargen (eller bombanfallen) inte kommer åt dem och att "flocken" ser till den saken.

På resa liksom hemma är det viktigt att man kan ordna en avskild, mörklagd, vrå för barnet, upprätta ett eget litet fredat "rum". På vår resa till Indien nyligen hade vi med oss två svarta lakan, en tvättlina och ett gäng klädnypor. Barnet var 1 år och 9 mån och sov som en gris.

Visst kan ni kura bägge barnen över en kam, var ni än är. Men beslutet kan bara ni själva fatta och ni måste hjälpas åt :!: Organisera, planera, prioritera.

Orkar / vill ni inte det nu, så vänta. Inget fel med det. Något halvhjärtat testande har vi inte råd med :shock: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vi var förvisso inte borta så länge som ni, men vi var tre veckor i Thailand och hade 2 nätter med spjälsäng och resten i gemensam säng - jag, pappan och dotter.
Inte alls som vanligt med andra ord. Hemma har hon eget rum och egen spjälsäng och här sov vi alla i samma rum i samma säng!
Vi gjorde som vanligt helt enkelt.
"Pyamas" på (dvs. blöja och liten byxa) och sedan välling och så i säng.
I och med att vi hade "annorlunda" mot hemma så fick hon äta vällingen i sängen och ofta la hon sig ner innan vällingen var slut, bredvid katten (gosedjuret) och så fick vi truga i sista vällingen. Sedan om jag låg kvar bredvid henne och bara tittade på henne och småpratade så puttade hon undan mig :lol: Det var ju sovdags!
Så vi släckte lampan och sa ramsan samtidigt som vi gick ut och satte oss på verandan! Samma procedur som hemma fastän annorlunda :D

Vi hade inget mörkläggande tyg med oss (dumt) så mornarna blev tidigare än hemma, och svårt (omöjligt) att ramsa när det är ljust i rummet och vi alla ligger i samma säng. Så mornarna blev vid 06.30-07 i stället för 07.30-08.

Någon kväll, oftast om hon blivit störd efter läggningen (inom en timme), så protesterade hon! Och då ramsade vi och avvaktade. Det jag märkte var att om vi störde henne - dvs. först gjorde vi misstaget att tro att vi behövde "trösta" henne eftersom vi ändå var på resa, allt är annorlunda osv. och gick in och la oss bredvid henne, buffade, gullade osv. så vart hon lugn, men hon somnade inte och om vi då gick så blev hon skitarg och allt blev utdraget. Det bästa var att avvakta, öppna dörren, ge en ramsa och eventuellt säga att hon skulle ligga ner om hon satt, men att vi inte gick in till henne. Då somnade hon fortast och lättast helt enkelt.
Same procedure as last time, helt enkelt.

Att hålla på rutiner och strukturer även om allt är annorlunda är viktigt! Sedan sover barn överallt om man bara ger dem förutsättningarna för det. Dottern har sovit i vagn, på badstränder, på elefantrygg :!: , på plan, på golv under resan, för att vi "sagt" det.
Zanna

Inlägg av Zanna »

Så har vi kommit hem o flyttat in i ny lägenhet sedan 4 dagar tillbaka. Sonen har fått eget rum för första gången. Problemet kvarstår dock, han somnade typ halv tio igårkväll, vi provade först att ge välling i soffan, borsta tänderna, saga i sängen o gonatt. Gick inte. Han klev upp o var ute o sprang. Jag försökte leda honom tillbaka, gick inte, han protesterade vilt o vägrade. Jag försökte lyfta honom tillbaka, det gick inte heller. När jag till slut fått med honom till sängen en andra gång tittade vi i en bok ett tag, han fick släcka lampan o stack ut direkt. Till sist var han helt övertrött, pappa tog en vällingflaska o sonen somnade sedan. Sen vaknade han två gånger under natten o stack ut o vandrade. Pappan tog till sist madrasser o la sej brevid hans säng, men det hjälpte inte. Snarare bekräftade hans oro, misstänker jag. :oops: Så. Vad ska vi göra. Har läst om att man ska leda tillbaka, men när det inte går? Ramsa har vi inte gjort på 3 månader så det vet jag inte om det funkar. om vi ska kura om, hur gör vi då? Tack för ett bra forum!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej zanna :!:

Ni provar och försöker en hel väldans massa här :!: Så ska ni INTE göra!
Ni ska ha en strategi, och så genomföra :!: Låter kanske enkelt, och är inte så väldans svårt, om man bara har bestämt sig!
Har du läst det här om kurning av större barn?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

Tänk på att han "frågar" nu, och ni ska ge honom svar! Ge honom välling i soffan, busa och lek (skratt till godnatt, du vet :wink: ) och busa heela vägen till sängen! Sen lägger du ner honom, och går ut med ramsan! Varför har ni slutat med ramsan? Jag "ramsar" alla mina barn, tom 16-åringen :D
Acceptera INGA som helst utsvävningar efter detta! HAn ska ligga i sängen, och inte springa omkring! Det absolut bästa vore såklart att ni tog in spjälisen igen, om ni har möjlighet!
Och ni behöver inte leda tillbaka, lyfta går alldeles utmärkt. Och säg inte att det inte går, för sååå stor och tung kan han väl inte vara :wink: ?
Ingen bokläsning, det får ni sköta i soffan innan i såfall! -ni måste vara konsekventa, och inte låta han ställa villkoren här :!:

Så ta och läs på nu, hotta upp attityden bra många grader och sen genomför ni, inte provar och försöker :!:

Lycka till !
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "