Vi var förvisso inte borta så länge som ni, men vi var tre veckor i Thailand och hade 2 nätter med spjälsäng och resten i gemensam säng - jag, pappan och dotter.
Inte alls som vanligt med andra ord. Hemma har hon eget rum och egen spjälsäng och här sov vi alla i samma rum i samma säng!
Vi gjorde som vanligt helt enkelt.
"Pyamas" på (dvs. blöja och liten byxa) och sedan välling och så i säng.
I och med att vi hade "annorlunda" mot hemma så fick hon äta vällingen i sängen och ofta la hon sig ner innan vällingen var slut, bredvid katten (gosedjuret) och så fick vi truga i sista vällingen. Sedan om jag låg kvar bredvid henne och bara tittade på henne och småpratade så puttade hon undan mig

Det var ju sovdags!
Så vi släckte lampan och sa ramsan samtidigt som vi gick ut och satte oss på verandan! Samma procedur som hemma fastän annorlunda
Vi hade inget mörkläggande tyg med oss (dumt) så mornarna blev tidigare än hemma, och svårt (omöjligt) att ramsa när det är ljust i rummet och vi alla ligger i samma säng. Så mornarna blev vid 06.30-07 i stället för 07.30-08.
Någon kväll, oftast om hon blivit störd efter läggningen (inom en timme), så protesterade hon! Och då ramsade vi och avvaktade. Det jag märkte var att om vi störde henne - dvs. först gjorde vi misstaget att tro att vi behövde "trösta" henne eftersom vi ändå var på resa, allt är annorlunda osv. och gick in och la oss bredvid henne, buffade, gullade osv. så vart hon lugn, men hon somnade inte och om vi då gick så blev hon skitarg och allt blev utdraget. Det bästa var att avvakta, öppna dörren, ge en ramsa och eventuellt säga att hon skulle ligga ner om hon satt, men att vi inte gick in till henne. Då somnade hon fortast och lättast helt enkelt.
Same procedure as last time, helt enkelt.
Att hålla på rutiner och strukturer även om allt är annorlunda är viktigt! Sedan sover barn överallt om man bara ger dem förutsättningarna för det. Dottern har sovit i vagn, på badstränder, på elefantrygg

, på plan, på golv under resan, för att vi "sagt" det.