Syskon flytta ihop eller inte?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Minnevippen

Syskon flytta ihop eller inte?

Inlägg av Minnevippen »

Halloj!

Prinsessan verkar tycka att hon "kurat färdigt" :? Gör lite som hon vill på natten verkar det som,
:arrow: i natt vaknade hon till vid 01.30.....pratade och mumlade, somnade om efter en stund (jag lade täcket tillrätta, la på ett extra lakan, liten solfjäder och en tyst ramsa X 1)....
:arrow: kl 05.45 tyckte hon tydligen att det var dags igen....men då stod hon upp.....jag var för trött för att uppfatta vad som pågick och hur länge men jag ramsade nån gång och hon "frågade" lite...hon la sig ner själv och somnade om efter en liten stund (tror jag, ingen tidsuppfattning :oops: ).....
:arrow: .kl 07.15 vaknade hon och då var det MORGON, "MAMMA" vrålar nån från sängen :D , inte ledset eller argt, bara uppmanande att nu ÄR det faktiskt morgon, solskensleende mot sömndrucken mamma, vi går ut i soffan och myser lite en stund!

Gör jag rätt om natten? När hon vaknar så hostar hon enormt och snoret är helt inkletat i hennes ansikte och på hela lakanet, la över ett rent lakan i natt då jag inte kunde med att hon skulle sova vidare på det där blöta snoriga...torkar näsa och ansikte så gott det går med papper men man hör att det rinner till mer som kommer ut, kanske därför hon vaknar till också, att hon känner att hon har som en kletig film över hela ansiktet :)

Nu till min egentliga fråga, storebror har ju eget STORT rum, och prinsessan sover inne hos oss.
1. Är det bra att flytta in lillan till storebror?
2. Måste sängen vara avskärmad där inne med?
3. Storebror lägger sig 30 min senare än lillasyster (20.00) samt att han vill läsa ca 3 böcker samt ha massage innan godnatt och gärna med tänd lampa, han somnar heller inte själv utan jag ligger hos honom tills han somnat (har inte kurat honom ännu :oops: ). Antar att lampa/saga skulle störa lilltjejen för mycket, eller?
4. Storebror kommer till oss runt ca 00-03, ibland gråter han och ropar, ibland kommer han själv. Stör detta henne för mycket om det blir trafik inne i rummet vid ett tillfälle om natten?
5. Skall man satsa på att "kura" storebror innan, eller låta hans sovvanor vara som dom är?

jag antar att kuren fungerar på alla små olika individer men jag bara måste tillägga att lillasyster har varit mycket mer självständig sen nyfödd (eller så blev hon det pga att vi behandlade henne annorlunda kanske från början). Storebror har alltid sovit hos oss i vår säng sen nyfödd, jag var så nojjig när han var liten att han inte skulle andas eller så att jag kände mig tryggast att ha honom hos mig. med lillasyster så var jag FAST besluten att hon skulle sova i egen säng från början, punkt slut!!!Alltså var jag lite mer självsäker och trygg med andra barnet. Jag tror att det kommer att bli lite tuffare att kura storebror som nu är 2 år och 9 månader....men ATTITYDEN är ju superviktig, så bestämmr vi oss att kura storebror så banne mig ska det gå på nåt vis! :P

Oj vad långt det blev!

Kram Minnevippen
Med prins maj -02 och prinsessa maj -04
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Natten gör du rätt - fast minska trafiken till ett minimum.

Jag har ju bara en, så egentligen kanske jag inte är "berättigad" att svara, men jag ger dig mina tankar i alla fall.

Jag tycker att du ska kura lillebror först. Han ska inte upp och springa på nätterna - då sover man.
Sedan är ju ett alternativ att han får läsa sina böcker för sig själv någon annan stans (i era sängar kanske) innan han smyger in i gemensamt rum. Han ska ju veta att han måste vara tyst eftersom han ska hjälpa till att låta lillasyster att sova lugn och trygg.
Sängen behöver bara vara avskärmad om de har ensamlek båda två - då ska de inte kunna se varandra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mia75

Inlägg av mia75 »

Vi kurade storebror innan vi flyttade ihop dem, jag tror att det är bäst att göra så. Då störs han heller inte av ramsan utan vet vad den betyder. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"