Forskning om ont i magen - Kolik?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej AnnaB,

Hittar inte heller artikeln igen tyvärr :(

Detta är det jag har kvar i mailet jag fick:

"Lactobaciller lindrar kolik
Tremånaderskolik är vanligt hos spädbarn från en till två veckors upp mot tre månaders ålder, därav namnet. Italienska barnläkare har visat att man kan lindra kolik med hjälp av lactobaciller."

:arrow: Jag vet att Ewa har någon form av lactobaciller droppar som denna artikeln handlade om till sina barn, du kanske kan fråga henne om mera info?

Jag har nu när Tor är 4 månader i lite "lactiplus" som finns i hälsokosten i hans kvällsflaska då jag inte vet vart man hittar dessa droppar. Det funkar för oss men är inte vetenskapligt. :D

Annars har jag nog givit dig alla mina tips som jag har i din andra tråd.

:arrow: Ang. vad man äter:
Kan bara säga att jag inte har eller ännu börjat äta allt än, men jag har också skrivit innan att antingen får man ta bort typ allt i kosten eller inget för tiden det tar att ta reda på vad de får ont i magen av tar längre tid än det gör för det att växa bort... :roll:

Vill du förkovra dig i maten man äter, kanske du finner denna artikel intressant också:

http://www.babycenter.com/expert/baby/p ... 20262:9814

Lite brottstycken

"Mothers report that babies most often object to chocolate; spices (cinnamon, garlic, curry, chili pepper); citrus fruits and their juices, like oranges, lemons, limes, and grapefruit; strawberries; kiwifruit; pineapple; the gassy veggies (onion, cabbage, garlic, cauliflower, broccoli, cucumbers, and peppers); and fruits with a laxative effect, such as cherries and prunes.

A daily cup or two of coffee is fine, but too much caffeine can interfere with your baby's sleep or make him fussy. Remember that caffeine is also found in some sodas, teas, and over-the-counter medicines."

"If you think that something you're eating is causing problems for your baby, it's usually something you've eaten two to six hours before feeding. The most common culprits include cows' milk products, followed by soy, wheat, egg, nuts, and corn or corn syrup."

Det blir bättre med tiden och man får vara väldigt uppfinningsrik ett tag, allt från olika ställningar och situationer till vad man äter osv.
Ett tag satt jag på en gymnastikboll, hoppade upp och ner samtidigt som Tor tittade på Simpson och ammade :roll: och då fick jag ibland med viss skrik till och från amma i hela 8 min :shock: .
Så vill man amma får man ibland ha väldigt bra uppfinningsrikedom, det som fungerar en dag fungerar inte nästa osv...

:arrow: Om det är så att han sväljer MASSOR med luft skulle jag sattsa på att lära honom rapa i massor samt använda mycket magläge, ha huvudänden upphöjd där han sover med ca. 7 cm. osv...

Lycka till nu och kämpa på det blir bättre det kan vi alla intyga, vägen är liksom inte ara rakt fram tyvärr utan en och annan omväg behövs också. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Akupunktur mot Kolik?

Inlägg av TorsMamma »

Såg ni nyheterna på 4:an nyss om akupunktur mot Kolik?

Har någon här testat det? Erfarenhet? :-k
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mindy skrev:Inslag på Nyheterna idag om de goda effekterna av akupunktur och spädbarnskolik. "Spädbarnskolik är ett godartat tillstånd i grunden och det är självläkande" sa Socialstyrelsens talesperson apropå behandlingsmetoder.

:arrow: Anna, hur är det med Barnabokens effekt på det här området :?: Har du någonsin fått något gehör för dina tankar kring DET hos expertisen :?:

Usch, det gör så ont i en att höra/se en liten skrika så där och veta att de gör det i flera månader :!: :cry:
Spånar vidare...kan det finnas något samband mellan kolik och barn med lägre vikt i ålder 1-3 månader än andra barn? :-k Tänker på mattillgången.
Hej Mindy,

Mmmmm... Det undrar jag också. Tor vägde länge lite för lite och jag VET att han inte fick i sig så mycket som han behövde så här i efterhand :cry:

Kolik hade han dock inte men mycket trassel var det och lite skrik men inga timmar/dag som tur är. :)
Tor 2006

jennie27

Inlägg av jennie27 »

Fast ja, hm, Vilhelm hade tveklöst kolik. Detta betyder inte att jag skulle stämpla ut honom som något hopplöst kolikbarn. Han hade bara ont i magen och gaser helt enkelt. Det var just inte beroende på vad jag åt alls faktiskt. Från han var 4-5 veckor och åt som en hel karl och gick upp ett halvt kilo i veckan och fram till ungefär 3 månader hade han problem med gasig mage. Nej han svalde inte luft när han åt, jättefint grepp. Jag ville så gärna att det skulle gå över utan medicin, med bara massor av mat (som han redan fick) och magmassage med Weledas Babybauchleinöl men nej, tyvärr var det inte nog. Han blev helt symptomfri med magläge OCH Miniform. Bara en av gejerna var inte nog, jag försökte. Men med båda blev det toppen och efter tre månader kunde jag fasa ut Miniformen till noll. Magläget har han förstås behållit. :D

Jag var själv (70-talist) totalt stämplad som kolikbarn och allmän fruktansvärd som bebis. Det lät på föräldrarna som om jag skrek non-stop mitt första levnadsår men nu har jag förstått att det var just de tre första månaderna. Här var det nog till stor del överlevnadsångest efter vad jag har hört om min mammas brist på mjölk och otillfredsställande amning. Och min viktkurva var liksom inte i samma division som min sons. MEN koliken har jag burit med mig genom livet, barndom, tonår och vuxenliv och av och till slår den till igen och ont ut av h-vete gör det! Losec är en gudagåva.... :roll: :shock:
En goding till son född 0603 :heart:
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag har erfarenhet av akupunktur på min lilla son. När han var ca 3 veckor började han skrika efter varje mål. Jag la honom på mage, dags som natt, men det hjälpte inte. Jag slutade äta mjölk men det blev bara marginellt bättre. Han hade jätteont och kunde vakna efter mycket kort stund och skrika. Storebror hade det likadant och sov urdåligt första halvåret - vaknade periodvis 1 och 2 gånger i timmen (jodå jag var nästan knäpp av sömnlöshet). Själv hade jag också ont i magen som bebis. Det finns inga glada bebisfoto på mig. Jag kände att detta orkar jag inte med en gång till. Jag var beredd att testa allt.

Min kompis hade gett sin son akupunktur med goda resultat. Så jag letade upp en barnmorska i Stockholm som ger akupunktur på bebisar. Under en dryg vecka fick sonen akupunktur 6 gånger (en gång per dag). Det gav omedelbara resultat.

Han brukade skrika efter varje mål och sedan bajsa 3-4 gånger efter varje mål. Från 18-20 blöjbyten kom vi ner till 8-10 på en vecka (jag räknade dem). Sonen blev lugn. Det var en märkbar skillnad.

Mjölk hade jag i massor, sonen åt jättefint och gick upp hur bra som helst under hela tiden (både före och efter akupunkturen). Trots detta, magläge, anpassad kost hos mig så hade han ont i magen efter måltiden.

Jag har bara goda erfarenheter av akupunkturen. Det var dyrt men lillebror slapp i alla fall ha ont och det var det värt. Och vi fick alla sova :wink:

Tina
Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
Albin 0607 kurad jan -07
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"