Forskning om ont i magen - Kolik?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorsMamma
Forumets ordförande

Forskning om ont i magen - Kolik?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Läste detta på en sida nyss. Kan vara av intresse kanske, önskar jag visste detta när Tor hade ont i magen och kunnat testa. Jag använde ju Minifom och fänkålste...

Bakterier är framtiden :?:

:idea: http://www.growingpeople.se/templates_G ... rm=januari
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag vill åberopa min kolik-teori i Barnaboken - "Om något blivit fel - kolik :?: " - som säger att kolik är icke lindrad överlevnadsångest.

I förening med magläge, som ger bästa matsmältningen, är mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat boten.

På 1980-talet, när koliken verkligen stod på tapeten (som små barns sömnproblem gör nu) höll jag ett föredrag på Sachska barnsjukhuset, inviterad att tala om just kolik. Läkare och forskare utgjorde publiken; Sachska hade forskat i kolik i många år.

Efteråt kom man fram till mig och själva "överdjävulen" sa att de hade hört många teorier om kolik i sin dag, men att detta var den absolut intressantaste.

Minns jag med stolthet och står fast :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

HA! Jag visste det! Jag har druckt ProViva eftersom jag alltid har haft bubblig mage (medfödd defekt). Edde har ju inte haft någon som helst tendens till magknip, och jag gissar starkt att det är ProVivans skull!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Ärsh Anna, jag valde ju bara en rubrik som skulle få lite intresse.
Kul att du är med tycker jag för jag håller självklart med att det är icke lindrad ÖVERLEVNADSÅNGEST.

Kan vara kul och veta att om man verkligen slår upp ordet kolik så betyder det bara att ett barn skriker (tror det var) mer än 3 timmar/dag mer än 3 dagar/vecka och alltså inte måste ha ONT i magen för det, utan skulle också kunna vara övertrött eller så som kvällstrasslet är :wink:

Vi vet ju att 9 av 10 skrik är överlevnadsångest och det 10onde är övertrötthet. :wink:

Fast jag vet också att Tor hade ont i magen till och från men skrek inte alls några timmar/dag och i veckan utan när han faktiskt hade ont i korta stunder lite då och då. Som när mamma åt chili och vitlöksfrästa räckor med pasta och saffranssås, mums. =P~
Kan också tillägga att han hade en intryckt haka som gjorde att han hade svårt att få rätt tag om bröstet och därför svalde MASSOR med luft. Detta har nu vuxit tillbaka och nu ammar han så rätt så rätt :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :lol: :thumbsup:
blomman

Inlägg av blomman »

Precis som med allergier då! Min teori om allergier är att när folk i allmänhet började dricka pastöriserad mjölk så ökade allergierna kraftigt!
För vi plockade bort de naturliga BRA bakterierna, nu måste fil och yoghurt innehålla tillsatta bakterier, när mamma var liten ställde de ut mjölk på kvällen så var det filbunke på morgonen... det går inte längre!
Dessutom är all mat FÖR ren! Och inget bajs får man på sig när man föds heller... jo, det är bättre med det nuförtiden! Imunförsvaret har ingenting att göra... och retar upp sig på saker som inte är farliga istället.
Det här är ju inget nytt alls, många vet ju det!
Så det är ju inte direkt överraskande att barn som har ont i magen blir bättre när tarmfloran stärks!
Kolik tror jag heller inte på, men ont imagen kan man ju få ibland, vissa oftare![/u]
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Jag är helt klart beredd att köpa teorin om överlevnadsångest.

Men vad ska man säga om vår lilla kille, som faktiskt har ONT?

Så här går det till hemma hos oss, ungefär 2 av 3 matningar just nu:

Vår son äter mjölkersättning och sätter i sig 130-180 ml varje mål, var tredje-fjärde timme, 5 mål + ett nattmål fortfarande. Han ökar starkt i vikt och får alltså all mat han kan tänkas vilja ha (ibland för mycket, så det kommer upp...)
Men många, många gånger gråter han under matningen för att magen gör ont. Han VILL äta, men KAN inte för att det uppenbarligen kniper och kör i magen. Det går prima de första 5-10 minuterna, sedan börjar det, och jag tycker så synd om den lilla knodden.

Han får sin sömn störd av magköret också.

Idag har jag börjat ge Biogaia-droppar med lactobaciller reuteri. Få se om några dar om vi får resultat. Är beredd att prova allt...

Jenny
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Maltemamman skrev:Men många, många gånger gråter han under matningen för att magen gör ont.
:D Man kan trassla under matningen - särskilt just efter 5-10 min - av alla möjliga anledningar. Jag skulle vara mycket försiktig med att dra slutsatsen att barnet hade ONT. Det är "inne" nu med magknip, gaser etc - som aldrig förr, därför att ryggläget, det allmänt stipulerade, bland annat elände fört med sig att lilla matsmältnigsapparaten fått "motoriska" problem - den också, om man säger :?

(Jag menar inte att lille Malte ligger på rygg, men pratet lär finnas överallt omkring dig.)

Så fort en liten älskling krånglar under matningen rapar jag, dvs lägger upp för att rapa / pausa. (Se tråden om riktigt små matningstrasslare på Späda barn och små :!: )
Senast redigerad av annawahlgren den fre 19 jan 2007, 17:40, redigerad totalt 1 gånger.
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Japp, rapningen är himla viktigt, det märks ju tydligt. Och ibland är det enda som hjälper att "tippa över" på mage en stund så att man kommer till ro och rapandet får hjälp på traven. Så där tror jag du har helt rätt!

På bvc har de inga såna teorier precis... Där är allt "normalt". Precis allt!

Jenny
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Idag har jag börjat ge Biogaia-droppar med lactobaciller reuteri. Få se om några dar om vi får resultat. Är beredd att prova allt...
Var hittar man såna?
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

De heter Biogaia Barnhälsa oljedroppar i Sverige, tillverkas av Biogaia (www.biogaia.se) och säljs av ett företag som heter Nilalf, med hemsida www.nilalf.se i Dalarna.
Man betalar med sitt visa eller liknande, leveransen tog 4 dagar. Kostar totalt 190 kronor för en flaska med 25 doser (5 droppar/dag) så det är rätt dyrt. Funkar det är det billigt...
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och om någon undrar över dropparna, så används de också i en pågående allergistudie som görs av professorn i allergologi på KI. Vi använder dem också till våra två små. Och BioGaia är ett Lundaföretag som tar fram mjölksyrebakterier till olika produkter, inklusive Proviva.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Hej Ewa! Jaså ni använder dem också? Har ni gjort det länge? Hur tycker du att de har fungerat?

Här har vi samtidigt fasat ut Bifidus som vi tidigare hade 2 av dygnets mål. Jag misstänkte att Bifidusen kanske gav mer problem, inte mindre. Vet att det är dumt att testa två saker samtidigt för man vet inte vilket som har hjälpt, men det kändes trots allt påkallat.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Maltemamman: Vi har använt dem sedan i höstas. Främsta skälet är att barnen, som är mjölkallergiker, har så mycket eksem, så tanken är att långsiktigt bygga upp bättre tarmflora, helt enkelt. Det har alltså inget med magont att göra. Jag kan inte säga huruvida det hjälpt mot eksemen. Ännu :wink:! Lilltösen är finfin i hyn sen vi började använda GalactoBase (kräm på jättenattljusolja) och killen är fin på kroppen men fortfarande jätteproblem i knävecken. Men det här blir ju nu ett annat ämne så jag stoppar där.

Vad gäller kolikdiskussionen, om jag öht ska ge mig in i den, håller jag helt med AW, men med tilägget att kanske 1 av 10-15 av de där kolikfallen kan bero på att man har svårt med mjölkprotein. Symptomen är delvis desamma (om det inte yttrar sig som utslag). Dvs våldsamma kramper och skrik. Men till detta kommer därtill kräkningar som far ut flera meter. Så var det med vår första. Tack vare BB och SM kunde jag utesluta mat- och sömnbrist :wink: :D (TACK AW! - BVC gav bara rent idiotiska råd - MINDRE mat osv). Sen vi fick klart på vad det var som låg bakom har allt varit frid och fröjd, utom när vi övertalats att göra sk provokation. Kramper, skrik och kräkningar kommer åter bara 1 tim efter provokationerna men efter ett par dagar är allt bra igen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
AnnaB

Inlägg av AnnaB »

Hej och hå!
Min son har ont i magen..inte lite då och då...han har ont. Jag är intresserad av vad som står i artikeln Tors Mamma, länken du lagt in visar ingenting idag. vad stod det? Min son sväljer mängder med luft under amningen , men den handlar kanske om bakteriekultur??? Berätta gärna mer
Elias född 070108!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"