ellege skrev:Man man tycker dock det är fel att avleda i detta läge, eftersom det verkar vara en sorts belöning för vredesutbrottet - "gallskriker jag och är hysterisk får jag snart göra något extra kul!". Hmm, det kanske ligger något i det....??

Med risk för att stöta mig med både dig och den ömme fadern måste jag säga att jag inte tycker om inställningen, attityden, ni har till lilla barnet. Jag vet att den är barnpsykologiskt gångbar i dag: man ska bekräfta barnets känslor - "du är arg, lille vän, jag förstår det" - man ska leka med barnet och hålla det kvar på semesternivå där barnets enda uppgift är att vara lyckligt och låta sig underhållas, och man ska låta barnet bestämma ("och så fick Theodor bestämma vart han ville gå", och man ska - kanske värst av allt, i mina ögon - se barnets "gallskrik och hysteri" som något som absolut inte ska belönas, när det i själva verket handlar om något man inte FATTAR och inte FÖRSÖKER FÖRSTÅ - inte om någon sorts maktkamp från barnets sida och manipulation.
Man ska, kort sagt, hålla barnet kvar i en meningslös tillvaro, där uppgivenhet och vanmakt ska "bekräftas" men inte lösas, än mindre förebyggas.
Förlåt att jag säger det, och jag förstår om du inte blir särskilt glad
Meningen är att man ska vara sitt lilla barns allra bästa vän i världen. Och det tarvar arbete, inlevelseförmåga och stor, ständig uppmärksamhet.
Han blir arg av vanmakt, och det är allvarliga saker. Livet skulle bli så otroligt mycket roligare och mera meningsfullt för honom om han kände att han var behövd - inte alls "bara" känslomässigt behövd utan faktiskt, praktiskt och konkret. Om han kunde säga sig i ryggmärgen (något vi alla behöver, i alla åldrar) att "de andra klarar sig sämre utan mig". Om han vore viktig, på riktigt

Dvs för honom riktigt. Och då räcker det inte med att "hjälpa till" och "vara snäll" och bli belönad för att man har varit duktig. Vi talar realia.
Jag kallar det social delaktighet, och det är lika viktigt som någonsin mat och sömn
Kanske kunde du ta till dig ett annat och för er alla i hela lilla "flocken" mer givande förhållningssätt om du studerade Barnaboken

De båda kapitlen om det psykiska välbefinnandet, med bl a beduinlägerallegorin, kanske kunde vara en bra inkörsport
Hoppas jag inte förnärmar dig nu, det är verkligen inte min mening