Hej,
har inte kollat här på ett tag.
marie-d, som A behöver du inte alls vara vegetarian men eftersom ni har rätt lite syra i magen så smälter ni inte rött kött så effektivt och det är inte så hälsosamt. Det saktar dessutom ner ämnesomsättningen så det som blodgrupp O och B blir smala av blir ni snarare tjocka av

.
Så, ja, det krockar nog en hel del med LCHF. Jag är dock övertygad om att det här är ett sätt att äta som är bäst anpassat till olika individer!
Just blodgrupp A mår bra av en hel del fullkorns- eller andra spannmålsprodukter, som tex ris, råg och havre. Vetemjöl funkar tom för er... Jag är avundsjuk! Tänk alla smörgåsar jag skulle äta om jag vore A...
Vad gäller mjölkprodukter är syrade produkter som yoghurt och fil bäst. Min man är A och han äter iallafall smör i måttliga mängder. Är man bara frisk så måste man ju inte vara så strikt. Vill man gå ner i vikt ska man låta bli. Däremot kan man vara rätt generös med raps- och olivolja.
All fågel och nästan all fisk är bra. Bönor och de flesta grönsaker och frukt. Banan, tomat och paprika kan vara irriterande för magen. Jag vet många A som blir väldigt "sura i magen" av det.
Jordnötter (helst obehandlade) är jättebra för er. Mmm, tänk en knäckesmörgås med jordnötssmör (KRAV helst) och lite sylt (det finns en lyxvariant utan tillsatt socker, bara naturlig sötma) och jordnötssmör! Det brukar min man äta till fikat på jobbet varje dag!
Undvik alltså:
rött kött, paprika, tomat, banan (plus en massa mer men det känns inte så superviktigt, beror på hur strikt man vill vara, exempel är vitkål, mango, sötpotatis, potatis (bara ok för B), Kidneybönor
Ät mycket av: fullkornprodukter som råg, havre och ris, grönsaker som tex brokkoli, spenat, lök, morot, kålrot, champinjoner, zucchini, palsternacka.
Linser, vita bönor, sojaprodukter, frukt som tex. äpple, päron, kiwi, ananas, vindruvor mm.
Fisk är förstås väldigt nyttig och all fågel är helt ok.
Det lyckades visst bli långt igen... Men jag skriver gärna mera om det finns intresse!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.