LCHF-menyer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Renee

Inlägg av Renee »

:arrow: Intressant med blodgruppsvinklingen på det hela! Jag har nämligen funderat en del på det där med mejeriprodukter och huruvida det egentligen borde vara bra osv. Jag hoppas ju min kropp gillar mejeriprodukter (istället för att omvandla dom till skräp som lagras i mina blodkärl el likn menar jag) eftersom jag har svårt att tänka mig att ta bort dom ur kosten. Skulle bli ofantligt enformigt och tråkigt utan ost, grädde, creme fraiche, yoghurt osv osv. Man får hoppas jag är en fd nomad :lol:

:arrow: Paj utan pajskal är super! Spenatpaj med kallrökt lax till och kall creme fraichesås t.ex - mums!

:arrow: Tips på snabbmat (snott från annat forum):

• Tre burkar avrunnen tonfisk
• en rödlök
• torkad eller färsk dill
• salt och lite chili
• två-tre ägg,

Mixas ihop till en slät massa i matberedaren. Stek gyllenbruna i smör (de suger åt sig smöret fantastiskt bra = höjer fetthalten). Ät dom med dill och citronmajonnäs eller -smör:
• en nypa torkad eller färsk dill 
• en halv citron, skalad, med eller utan fruktköttet
• smör eller majonnäs
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag läste lite kort bara om blodgrupper idag. Har läst ungefär lika kort innan...
Men det jag helt klart saknar i de tabeller jag såg var fett. Fast det kanske egentligen borde vara så självklart att alla ska äta fett så att det var borta. Det jag är rädd för är att det är så många idag som är fettskrämda så man inte får i sig tillräckligt med fett.

Det där med mjölk för min del. Jag har ju undvikit alla mjölkprodukter de senaste åren, men sedan jag började med LCHF har jag ökat dem igen. Framför allt ost och smör, men även creme fraich och lite grädde.
Men ost var det någon som skrev att troligen även jägare åt - ur kalvarnas (eller vilja djurbebisar de nu jagade) magar. Där ystades mjölken till "ost" av syran i magen.
Jag älskar ost!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag har kollat mina gamla förlossningsjournaler, men jag hittar INTE min blodgrupp, men jag minns att de sa att den var ovanlig...
Kan man ringa vårdcentralen och få reda på det?

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Det finns en hemsida där man kan läsa hur mycket som helst! De hänvisar förstås till böckerna men man kommer långt med hemsidan. Precis som här! www.dadamo.com . Lite kan man läsa på www.anderssonforlag.se också.

Man kan gå och göra ett prov för att få reda på sin blodgrupp om man vill. Vi gjorde faktiskt det med Lovisa eftersom det här är så viktigt för mig. Vi följer inte "dieten" till 100% precis men det finns en viss tyngdpunkt iallafall.
Min man och Lovisa är tex A och äter inte lika mycket rött kött som jag!

Det där med mjölkprodukter är lite svårt tycker jag. Jag använder mest syrade mjölkprodukter som tex creme fraiche och fil. Sen väljer jag oftast getost istället för vanlig ost. Lovisa älskar den!

Iallafall är blodgruppsdieten inte alls fettfixerad men det är rätt mycket som inte är "bra" för olika typer så den kan nog kännas rätt begränsande i början. Men är man frisk så "måste" man ju inte följa den till 100%. Sen är vi olika känsliga också. Min pappa tex är oerhört känslig och får betala dyrt om han fuskar och äter vete tex... Samarin och kan inte sova på hela natten...Men han är glad att han vet vad det beror på iallafall. Det vissta han inte förut när han fick magsår som 25-åring! :shock:

Ja, jag kan skriva hur mycket som helst om det här och står gärna till tjänst med att svara på frågor! Kanske i en annan tråd dock? Jag är nästan lika engagerad i det här som i Barnabokstänkande även om maten känns mer som gammal rutin nu! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

action i svenskan, debbatt på g....?

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14414466.asp

/Fjällmor
marie-d

Inlägg av marie-d »

mammuts länk funkade inte
Jag har surfat runt lite men får inte riktigt grepp om vad man inte skall äta.
Ska man undvika alla kolhydrater men det finns väl i allt?
Jag brukar äta havregrynsgröt, går det bra?
Är fil och musli bra eller ska man undvika muslin?
När det gäller grönsaker och frukt finns det några som är särskilt bra?
Hur är det med juice?
Går det att äta hyfsat vegitariskt eller bygger detta mkt på kött av olika slag?
Var inne på fettskremds forum men saknar en överblick över mat och vad som är okej.
Jag äter på tok för mkt smörgåsar och för lite protein speciellt sen jag slutade äta socker.
Hur mkt kolhydrater kan man äta på en dag?
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Jag har läst en del om blodgruppsdieten och jag är blodgrupp A och ska äta vegetarisk mat till står del och det krockar lite med LCHF, eller?
Man ska inte äta smör eller mjölk från ko heller
Son f?dd juli -04
br

Inlägg av br »

marie-d, testa mammutens länk. Den fungerar nu iallafall.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
marie-d

Inlägg av marie-d »

Jag får inte igång kostrådssidan nu heller. Blir endast ett tomt ark.
Son f?dd juli -04
br

Inlägg av br »

hm, här kommer en annan länk till samma info. direkt till Dr annikas hemsida

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... ostprogram
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
marie-d

Inlägg av marie-d »

Tack, tack!!!!
Den funkade bra och nu fick jag den info jag sökte.
Marie
Son f?dd juli -04
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
har inte kollat här på ett tag.

marie-d, som A behöver du inte alls vara vegetarian men eftersom ni har rätt lite syra i magen så smälter ni inte rött kött så effektivt och det är inte så hälsosamt. Det saktar dessutom ner ämnesomsättningen så det som blodgrupp O och B blir smala av blir ni snarare tjocka av :shock: .
Så, ja, det krockar nog en hel del med LCHF. Jag är dock övertygad om att det här är ett sätt att äta som är bäst anpassat till olika individer!

Just blodgrupp A mår bra av en hel del fullkorns- eller andra spannmålsprodukter, som tex ris, råg och havre. Vetemjöl funkar tom för er... Jag är avundsjuk! Tänk alla smörgåsar jag skulle äta om jag vore A... :wink:
Vad gäller mjölkprodukter är syrade produkter som yoghurt och fil bäst. Min man är A och han äter iallafall smör i måttliga mängder. Är man bara frisk så måste man ju inte vara så strikt. Vill man gå ner i vikt ska man låta bli. Däremot kan man vara rätt generös med raps- och olivolja.
All fågel och nästan all fisk är bra. Bönor och de flesta grönsaker och frukt. Banan, tomat och paprika kan vara irriterande för magen. Jag vet många A som blir väldigt "sura i magen" av det.
Jordnötter (helst obehandlade) är jättebra för er. Mmm, tänk en knäckesmörgås med jordnötssmör (KRAV helst) och lite sylt (det finns en lyxvariant utan tillsatt socker, bara naturlig sötma) och jordnötssmör! Det brukar min man äta till fikat på jobbet varje dag!

Undvik alltså:
rött kött, paprika, tomat, banan (plus en massa mer men det känns inte så superviktigt, beror på hur strikt man vill vara, exempel är vitkål, mango, sötpotatis, potatis (bara ok för B), Kidneybönor

Ät mycket av: fullkornprodukter som råg, havre och ris, grönsaker som tex brokkoli, spenat, lök, morot, kålrot, champinjoner, zucchini, palsternacka.
Linser, vita bönor, sojaprodukter, frukt som tex. äpple, päron, kiwi, ananas, vindruvor mm.
Fisk är förstås väldigt nyttig och all fågel är helt ok.

Det lyckades visst bli långt igen... Men jag skriver gärna mera om det finns intresse!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vill bara säga att S S Skaldeman, som ju skrivit boken som gjorde att jag gick över till LCHF, är blodgrupp A.
Han hävdar bestämt att han är jägare. Han har levt på kött och fett de senaste 10 åren i alla fall och mår bättre än någonsin, eftersom han minskat sådär 60 kg i vikt. Han känner sig starkare och har bättre kondition än när han mönstrade - enligt honom själv.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Krümel

Inlägg av Krümel »

LO,
intressant! Jag tycker det är bra bara man mår bra av den maten man äter. Bara att vara beredd att ifrågasätta sina matvanor och göra förändringar är något som väldigt många inte är beredda att göra, tyvärr. Så om man mår bra av en viss diet och har bra värden så tycker jag man ska fortsätta med den.

Apropå det Skaldemann sagt på någon föreläsning tror jag, (var det Mammut Maria som skrev det?) om att man kan vara smal och ha jättedåliga värden, så har jag ett färskt exempel på det. Vi har haft hälsoundersökning och konditionstest på jobbet och en kille som är 32 år och tränar för Maraton hade (såklart) jättebra kondition. Men när han fick svaret på blodanalysen fick han en chock. Inte ALLS bra värden och dessutom högt undertryck på blodtrycket. Och han som tycker han äter så nyttigt... Fettsnålt förstås, som man "ska".
Blir intressant att se om han kommer att ändra på något eller om han bara kör på som förut. Det ligger en blodgruppsdiet-bok på fikabordet men jag kan ju tipsa om LCHF också, få se om det kan tilltala hon om bättre!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"