Hej Silver!
Jag ska försöka svara lite mer konkret den där gången, utifrån situationerna du beskriver.
Annas meddelande är rakt, men så jättebra! Du är ju på god väg här, men jag vill bara ge all pepp jag kan för att ni ska gå hela vägen nu när ni börjat! =D>
För att gå direkt till din fråga om hon bara klarar en aktivitet på en och samma dag... Jag skulle vilja säga att hon inte klarar någon aktivitet, förutom rutinerna, den vana miljön, rörelse i naturen... Man kan se situationen som om det vore en vuxen som blir utarbetad. Det krävs tålmodig och lång vila och rehabilitering för en vuxen, och för ett barn också! Annas råd om att backa bandet är så viktiga därför. Backa till noll stimulans, bara ni, delaktigheten, förståelsen, att få rå om lillebror som hon är orolig för, och mat- och sovklockan som ska sitta som en smäck! (Och ni ÄR ju på god väg, så det är toppen!) När kan ni då långsamt börja öppna upp världen för henne igen? När den onda magen, dåliga aptiten, utbrotten inte finns, skulle jag säga. Kanske kan du prata med moster och pappan om det här, så att hennes närmaste är med på noterna...?
Jag tycker ert dagis verkar medvetet och bra. Att inte titta på TV är så bra, eftersom de rörliga synintrycken kräver mycket av hjärnan. Att lyssna på sagoband, eller bok, är så mycket bättre för en vilopaus! Det låter jättebra att ni är hemma nu

! Om hon måste gå på dagis sen, finns det kanske en liten möjlighet att hon kan få bara ett par superkorta dagar varje vecka? En fråga: är dagis inbegripet i kostfrågorna? Det brukar vara mycket socker på dagis, ju...men på Waldorf är det kanske vettigare? Som Krumel sa, så kan ni och dagis se upp med alla dolda sockerkällor. I vetemjöl, färdigmat (korv, köttbullar, såser, bröd, ja överallt!) finns det ju tyvärr stora hemska sockertjyvar.
Kan pappan ta del av det som skrivs här? Jag tänker att du kan behöva hjälp med goda argument.
Så fint att hon nappade på sysslorna! Hon blir lättad! Jag tror inte att sysslorna kommer bli en "börda" för henne, en aktivitet som kräver för mycket på samma sätt som dagis eller utflykter på stan. Eftersom ni arbetar tillsammans i lugn hemmiljö med dig och lillebror (de viktigaste i hennes liv!), snarare hjälper det henne att känna meningsfullhet och lugn. Livet får en riktning. När ni gör ert schema för att det ska bli lättare med dagsrutinerna, kan du tänka på "den tomma tiden" också! Den glömde jag att skriva om förut. Vi behöver stunder varje dag för att blicka in i oss själva, bara vila, fokusera på någon egen lek eller pyssel. Anna W kallar detta för ensamlek, och det kan du söka på här på forumet. Principen är att man drar sig undan från barnet ett tag, och ser till att man är fullt upptagen med något superviktigt. Barnet lämnas helt i fred i eget rum, kort och gott, och uppmanas att ta sig för något på egen hand. Efter stunden (kanske lite kortare i början, sedan allt längre) återförenas man glatt och fortsätter där man var!
Sen till utbrotten. Jag förstår verkligen att det måste vara jättejobbigt att se henne reagera så, och att ni kan känna er hjälplösa. Men som tur är, är ni inte det! För det första gäller det att förebygga, så att inte utbrotten ska uppkomma. Och vägen till det är råden du fått här i tråden. Det är inget FEL på henne för att hon får bubbleutbrott, men det är FÖRSTÅELIGT. Förstår du skillnaden? Det är en reaktion, en stressreaktion.
Om hon biter dig som hon gjorde i varuhuset tex, är ju bita något man inte får göra. Det är förbjudet att göra illa andra, eller att såra andra verbalt! MEN, om hon biter för att hon är i ett utbrott som har sin grund i att ni inte förebyggt, då måste förståelsen komma främst tycker jag. Föra henne i lugn och ro, bara hålla om, vagga henne i famnen. Inga förebråelser alls, någonsin. Inga krav på ordet "förlåt". Varför? Jo, för det förstärker hennes frustration, snarare än underlättar för henne. Hon måste be om ursäkt för ett beteende i en situation som hon inte kunde ta sig ur på egen hand.
Ett exempel:
Säg att hon blir arg över något, att hon inte får ha tunn tröja istället för vinteroverall mitt i vintern tex. Det eskalerar, bråket mellan er och henne. Hon går i taket och börjar slå och bita. Ni blir urarga och kräver att hon ska säga förlåt till er. Hon säger förlåt. Hennes känslor av att ha gjort fel finns ju ändå kvar efteråt, och hennes besvikelse över att det inte gick att reda ut det jobbiga på ett bättre sätt finns kvar. Frustrationen inne i henne plussas på för varje gång det händer.
Vad kan man göra istället? Tricket är att försöka hjälpa henne att göra rätt, på ett sätt som inte skuldbelägger henne. Förebygga, förebygga först! Sen, när en jobbig situation ändå kommer krypande, finns det flera "verktyg" att använda sig av (jag radar upp några här, jättekortfattat. du kan söka på orden, eller så kan du fråga vidare om du vill)

gå i pakt med barnet
Overallexemplet: Man ställer sig på barnet sida, och FÖRSTÅR. Säger "nä fy bövelen för den tjocka overallen. Och kolla MIG, ser du vilken jättetjock jacka JAG måste ha på mig?? Nej det är inte roligt det här med stora kläder. Vet du, när jag var liten hatade jag overall. En gång sprang jag ut utan nånting på mig

, kan du tänka dig hur kallt det var om tårna...fniss fniss"

avleda
Man hjälper barnet att komma ur situationen genom att helt enkelt bryta och leda det in på något konstruktivt: "Vet du vad, det är faktiskt en jätteviktig grej i köket som vi behöver göra. Gissa vad? Jo, vi ska göra pannkakssmet. Kommer du ihåg hur man gjorde?" Rösten är saklig och glad, inte ilsken.

varna
Slåmedpinnepåkompisexemplet: Man underkänner ett beteende, inte barnet. Inga ord om hur jobbigt barnet är, eller långa haranger om vad man gör och inte gör. Det som ska gå fram är att du på inga villkor går med på att hon slår. Sätt dig på huk, titta henne i ögonen. Säg: du slår ingen annan människa. Punkt, kort meddelande bara. Led in henne på nåt annat, utan krav på förlåt.

in case of emergency: förvisa
En situation som ni inte kommer ur (inget vanmaktsutbrott dock, för då är det den mjuka linjen med värme som behövs). Istället för att säga hårda dumma saker som förvärrar, säger man (sakligt, utan ilska på rösten): När du gör så, så kan vi TYVÄRR inte vara tillsammans. Du får vara på ditt rum ett tag, så ses vi när du är färdig. Någon minut i ensamhet, innan du hämtar henne glatt och tar med henne på nya äventyr. Inte heller här nåt krav på förlåt, utan barnet är bara välkommet in i gemenskapen när man hämtat andan igen. Och barnet blir lättat, för det fick hämta andan och välkomnas utan några moralkakor.
Ja det var det...Jag ber verkligen om ursäkt om det blev lite långt. Du har så mycket god vilja och vill så gärna hjälpa tjejen. Kram till er alla,
Åsa