Sover bra på natten, men sover inget på dagen! HJÄÄÄLP!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för ditt rara svar.

Nappen frågar hon inte efter om inte du gör det. Nappen glömmer hon på en natt om du gör det.

Men bara om du gör det.

Så så enkelt är det :!: Gör det inte svårare. Du MÅSTE skjuta orosvargarna :!: :evil: :!:

Bilåkandet får du organisera. Det är inte så svårt. När tiderna / rutinerna sitter sover hon överallt, även sittandes i hopplös bilbarnstol. Då förlägger du bilåkandet till lur-time. Eller också förlägger du det till vakentid och kör direkt efter att hon sovit, och laddar med lite trevliga mutor.

Men bekymra dig inte i förskott :!: Genomför kuren först, i största möjliga lugn och ro :!: Man ska visserligen se framåt, men då är det målet - den goda sömnen - man ska ha för ögonen, inte eventuella senare uppkommande bekymmer. Dem löser man DÅ. Och man löser dem enkelt, med genomförd kur i ryggen, tro mig :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Hej Igen alla som bryr sig!

En tid har gått och sovning har fungerat hur bra som helst! Ingrif har nu hunnit bli 6,5 mån och lite trassel har uppstått. Jag vore varmt tacksam om någon ville en mig tips?

1. När hon lärde sig vända från mage till rygg för ett par mån sedan, vaknade hon ibland på natten och behövde hjälp tillbaka. (hon kunde då inte vända tillbaka själv) Nu, om man lägger henne på rygg på golvet tex, tar det mellan 1-5 sekunder så är hon på mage igen. Så har det varit en tid. Men inte i sängen! Så när hon på natten vänder från mage till rygg är det som om hon inte vet hur man vänder tillbaka, trots att hon kan!! Hon tror att hon behöver hjälp. Vi har nu i tre nätter och dagar låtit henne vara, i hopp om att hon skall "komma på" hur man gör. (Om jag lägger henne i sängen tvärt, alltså inte för att sova, för att tex röja lite på golvet, kan hon???) Men i stället har hon försökt somna och sova på rygg...? Vilket har lett till tätare uppvak, gnäll etc. (Hon sover normalt hela nätter, 12h utan ett ljud!) Har någon erfarenhet att detta?? Vad göra??

2. Trots lång tid med fasta tider, somna själv, etc som vilket AW-barn som helst, så kan hon inte sova tex i bilen, eller i halv-sitt-vagn(syskonvagn som är för smal för att ligga på mage i). Då sover hon 20-min stötar, och hela dagen blir i obalans. Hur löser man detta? Det är ju svårt att be henne somna om men ramsan i bilbarnstolen tex. Hon bara struntar i den då.
Är det någon som har en lösning??

Är enormt tacksam för stöd och svar! //Maria
mamman med 2 flickor, 031126 och 060730
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lite förvirring råder här. I och med att hon sover - eller "ska" sova - på rygg i vagnen och sittandes i bilen, tror hon, som du mycket riktigt noterar, att hon ska sova på rygg i sängen också, om och när hon nu hamnat så, och vänder sig inte fastän hon mycket väl skulle kunna. Man hamnar på rygg utan att riktigt veta hur det hargått till (eller veta alls) och så vaknar man av det. Och då "vet" lilla skallen SOVA, men det går inte bättre där och då än i vagnen eller bilen.

Har man en gång fått korn på magläget och associerar det - i sängen, observera - med sömn, är det svårt att sova på rygg lite då och då ibland.

Därför vore det allra bästa om hon kunde sova i vagnen på mage också. Finns det en chans att du kan köpa en billig begagnad stor, flat, rymlig extravagn? Även om hon ligger trångt i den sover hon bättre trångt på mage än trångt på rygg.

Bilbarnstolen är ett elände för små magsovare och jag kan ju tissla om att jag brukar vara lagvidrig och lägga barnet i en lift i baksätet som jag kopplar till säkerhetsbältet. Får man inte lov. Gör jag ändå i vissa kritiska fall.

Kan du åtminstone ha med en lift / vagn stor nog för magläge kan du lägga över henne när bilen står still och förlänga luren på så vis.

Det är planering som gäller :shock:

Rmasa henne direkt hon vaknar på natten och ge vid behov påminnelse. Inte mer, men det. Vi vill att hon ska komma över den där lilla spärren hon har. Antingen ska hon somna på rygg (och då kan du vända henne när hon sovit i tio minuter, inte tjugo, utan att störa) eller också ska hon faktiskt ta sig för att komma över på mage.

Du kan hjälpa henne på traven, försiktigt - högst en gång per vakenelände - genom att bara ta lilla handen och dra henne lite åt sidan, som blir runt. A la modell hjälp till självhjälp.

Men inte göra hela jobbet åt henne och heller inte, alltså, göra ingenting alls. Tills problemet möjligen är löst enligt förslagen ovan :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"