Malva 8 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mirksu

Malva 8 mån

Inlägg av Mirksu »

Min dotter Malva är nu precis 8 mån :heart: . En härlig bebis som sov väldigt bra på nätterna fram tills ca 5,5 mån ålder (dagslurarna har dock inte varit helt "perfekta" någonsin). När sömnen väl började strula, blev det snabbt riktigt hemskt: uppvaknanden ofta flera gånger i timmen, läggningen tog en evighet etc etc. Jag härdade ut ett bra tag men efter jul blev det för mycket och jag höll på att duka under pga sömnbristen :cry: . Då började jag på allvar söka efter hjälp och bestämde mig till sist att SHN-kuren verkar vettigast. Pga olika anledningar har vi inte kunnat starta kuren än, tyvärr...

Nu till frågorna:

1) Malva har nu faktiskt börjat sova bättre! (Typiskt när man väl bestämt sig för SHN!) Läggningen tar 5-15 min. Ammar 2 ggr/natt, annars somnar tjejen inte om... Ska jag då i alla fall köra kuren i sin helhet eller finns det någon "light-variant"?

2) Dagslurarna gör mig lite nervös. Malva har nämligen missat att dessa naturliga sömnpass är 20 min, 45 min osv. Hon kör med sina powernaps på 30 min oftast! Kan ibland sova 50 minuter också om jag har tur. Med andra ord: hon är en bebis som sover lite på dagarna. Har provat vagna henne till sömns igen, ibland somnar hon om men vaknar efter 5 minuter igen, ibland kan jag vagna tills armarna går av utan att hon somnar om. Hon kan till och med vakna efter 30 min fast vi är på promenad och somnar inte om trots att vagnen rör sig hela tiden! Jag tror att få henne att sova 1,5 timmar är kört. Därför har jag tänkt att hon ska sova 45 min + 1 timme på dagarna (sover natt 19-08.30 nu). :? Vad tror ni om detta?

3) Jag kommer att köra kurens alla nätter själv, då pappan jobbar och måste få sin nattsömn för att orka. Kan han ändå lägga Malva tex kväll 3 och 4 även om jag tar resten sedan?

Ja, mer frågor har jag inte just nu. Ser med spänning fram emot svaren! :)

Hälsningar Mira
Mamma till Malva född 060606 och Max född 090410
/LO
Kontakt:

Re: Malva 8 mån

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit! Jag är övertygad om att du valt rätt :D
Mirksu skrev: 1) Malva har nu faktiskt börjat sova bättre! (Typiskt när man väl bestämt sig för SHN!) Läggningen tar 5-15 min. Ammar 2 ggr/natt, annars somnar tjejen inte om... Ska jag då i alla fall köra kuren i sin helhet eller finns det någon "light-variant"?
Ja, det är typiskt och inte så konsitgt. Du har bestämt dig, och hon känner det. Förmedla den känslan i hela kuren, så kommer det att gå utmärkt :D
Läggningen (om du menar inne i rummet när hon väl kommit i säng) ska, när kuren är genomförd, ta max två minuter. Gos, mys och annat får man göra innan.
Jo, hon kommer att somna om. Det är du som bestämmer det! Hon är klart tillräckligt gammal för att klara 12 timmar natt utan mat.
(Detta har jag skrivit en gång för ett tag sedan http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7259 )
2) Dagslurarna gör mig lite nervös. Malva har nämligen missat att dessa naturliga sömnpass är 20 min, 45 min osv. Hon kör med sina powernaps på 30 min oftast! Kan ibland sova 50 minuter också om jag har tur. Med andra ord: hon är en bebis som sover lite på dagarna. Har provat vagna henne till sömns igen, ibland somnar hon om men vaknar efter 5 minuter igen, ibland kan jag vagna tills armarna går av utan att hon somnar om. Hon kan till och med vakna efter 30 min fast vi är på promenad och somnar inte om trots att vagnen rör sig hela tiden! Jag tror att få henne att sova 1,5 timmar är kört. Därför har jag tänkt att hon ska sova 45 min + 1 timme på dagarna (sover natt 19-08.30 nu). :? Vad tror ni om detta?
Ok, natten är ju lång 13,5 timme om du har skrivit rätt. Det innebär att hon behöver ungefär 1 timma till totalt. (Om hon verkligen sover hela natten)
Gissar jag rätt om jag säger att hon sover på rygg? Lägg henne på mage! Det kan ta ett tag innen hon fattar hur skönt det är, men hon kommer att sova bättre!
Jag har "fuskat" lite på dagslurarna. Har nästan hela tiden haft helt mörkt i rummet även då.
Mitt absoluta råd är ändå att sikta in dig på 12 timmar natt (ex. 19-07). Ge henne 1,5 timme ganska tidigt. Kanske mellan 8.30-10 och sedan 45 minuter på eftermiddagen (~14-14.45).
Och som du förstår kommer hon inte att kunna sova långa dagslurar om du anser att det är kört!
Det är också så med barn som har sömnbrist - de har ofta svårare att komma till ro och sova länge än utsövda barn (gäller även vuxna). Så bestäm dig och genomför så kommer det att funka så småningom.
3) Jag kommer att köra kurens alla nätter själv, då pappan jobbar och måste få sin nattsömn för att orka. Kan han ändå lägga Malva tex kväll 3 och 4 även om jag tar resten sedan?
Det kan han, tycker jag. Och då ska du också sova. Du vaknar om hon gör det - jag lovar! Snabbare besked än så behöver hon inte ha efter två nätter.

Öva ramsa och känn känslan av övertygelse i magen. Du kommer att fixa detta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mirksu

Inlägg av Mirksu »

Tack för svaret, LO!

Förstås hade jag ju skrivit fel... #-o Malva sover på natten 19-07.30 och ingenting annat!
Gissar jag rätt om jag säger att hon sover på rygg?
Nej, hon sover faktiskt på magen, har gjort sedan dess hon klurade ut hur man vänder sig på mage!
Mitt absoluta råd är ändå att sikta in dig på 12 timmar natt (ex. 19-07). Ge henne 1,5 timme ganska tidigt.
Ok. Hon brukar i och för sig sova längre passet på eftermiddagarna... detta med schema är svårt tycker jag! Jag kanske tar ditt förslag och provar, om det inte funkar får jag väl ändra (men inte för tidigt, jag vet).

Det känns faktiskt skönt att ha bestämt sig. Nu ska vi få ordning på den här familjen!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det var mest när jag trodde att hon sov så länge på morgnarna som jag rekommenderade tidig långlur.
Funkar det någorlunda på eftermiddagarna och det känns som att hon behöver den bäst då, så låt den vara där.

Men bara du bestämmer, så kommer hon att vara nöjd med det. När hon har förstått att du tar kommandot och hon inte behöver bevaka sina intressen själv.

Bra att hon sover på mage - det underlättar i alla fall.

Det kommer att gå lysande. Vi finns här och svarar på frågor när de dyker upp :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mirksu

Inlägg av Mirksu »

Ja, nu har vi kört igång, det är faktiskt dag 2 redan!

Första natten gick bättre än väntat, men var samtidigt jobbig, det gjorde så ont i hjärtat... :( men jag tänkte att det här är det bästa för alla och oundvikligt faktiskt! Andra natten var bättre, ett uppvaknande mindre (sammanlagt 2!) och det tog kortare tid för Malva att somna om! :D Och läggningen igår kväll tog inte ens 2 minuter! :shock:

Nu har jag en fråga om dagslurarna. Ska jag ramsa på samma sätt som på natten, dvs besked/påminnelse/bekräftelse? Om hon vaknar för tidigt, ska jag då ramsa först och vagna om ramsan inte hjälper eller vagna först och ge bekräftelseramsa?

Ska man alltid ramsa x4? Eller sedan när kuren har genomförts och satt sig, ska man då ramsa x1 vid läggning etc?

Väntar på svaren med tacksamhet!

Mira
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mira!

Jag hoppar in här och svarar dig :wink: Bra jobbat med kuren hittills :thumbsup: Angående dagslurarna så tänker du precis som på natten, dag 1 och 2 besked direkt vid minsta pip. Dag 3 avvakta, lyssna, ge ramsa vid behov. Vagning vid KRIS. Sedan backar du allt mer och låter dottern ta hand om mer och mer själv och ger endast ramsa när du hör att hon verkligen behöver din hjälp.

Antalet ramsverser styr du efter dotterns behov av svar. Alltså använd fingertoppskänslan och lyssna av.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mirksu

Inlägg av Mirksu »

Tack för svaret, Elle! Nu vet jag vad som gäller. :)

Natt 3 gick väl lite sämre än natt 2. Fler uppvaknanden men Malva somnade om på ramsan fint. Sedan kom nattens prövning... Malva vaknade 05.50 och efter det fick jag ramsa då och då och tog sedan upp henne 06.45 (morgon är 07.00). När jag gick in och hojtade god morgon så började hon nästan gråta, gnydde alltså lite men jag tog upp henne i alla fall. Det var ju inte läge att börja ramsa då och hon skrek i alla fall inte... Gjorde jag rätt? :?:

Det är faktiskt kul att märka att ramsan tar!

Idag ska vi då kämpa med långluren på eftermiddag, den brukar alltid krångla, men nu ska vi få ordning på det också!

Trötta hälsningar

Mira
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat inatt! Ja, om de vaknar innan det är tänkt på morgonen kan man antingen ta upp när de gör paus i sina protester (inom marginalkvart) eller ge sig f-n på att få till ett omsomnade och väcka efter lämpligt sömnrytmpass. Om tidiga uppvaken fortsätter kan jag rekommendera att ni gör det så dottern lär sig att det är ni som har koll på klockan och att hon lugnt kan snusa tills ni väcker.

Hoppas hela familjen får sova riktigt gott inatt :sleep:

/Elle
Senast redigerad av Elle den tis 13 feb 2007, 13:29, redigerad totalt 1 gånger.
Mirksu

Inlägg av Mirksu »

Tack igen, Elle!

Natt 4 gick bra. Malva vaknade och grät och gnydde lite i omgångar, men somnade om väldigt fort utan att jag behövde ramsa. Hon kanske gnydde i sömnen?? Sedan strax efter 4 vaknade hon ordentligt, men efter några ramsningar tog hon bekräftelsen och sov tills jag väckte henne!

Och en stor framsteg: pappa kunde lägga Malva igår kväll! :shock: Inte en endaste protest. Det har inte gått på jag vet inte hur länge!

Långluren igår gick över förväntan! Så jag känner att det händer saker på dagslurarna också.

Glada och optimistiska hälsningar

Mira
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning Mira, strålande jobbat =D>

Håll nu schemat benhårt och vårda det ni uppnått hittills.

/Elle
Mirksu

Inlägg av Mirksu »

Natten mot igår var fantastisk! Jag fick sova 7 timmar i sträck! Det har inte hänt på länge kan jag säga. Malva sov lite oroligt på kvällen, men jag behövde aldrig ramsa.

Men inatt var det sämre. Vid 4-tiden var vi vakna drygt en timme, jag ramsade flera gånger och Malva lät mest arg. Jag funderade på att gå in och solfjädra för att bryta vakentiden, men det var inte riktigt läge för det, bestämde jag till sist.

Var det det berömda återfallet, tro? Eller har jag misslyckat på något sätt? :-k

Sedan började jag fundera på en sak där mitt i natten: ska jag ge bekräftelseramsa nu också, om hon hojtar efter ramsan?

Mira
Mirksu

Inlägg av Mirksu »

Våra nätter går lite upp och ner nu... vargtimmen spökar ordentligt, Malva vaknar vid 5-5.30 och kan oftast inte somna om. :( I morse provade jag musik utanför rummet men det hjälpte inte. Ramsan tar ibland inte, ibland tystnar hon i några minuter... jobbigt! Men vi ska kämpa! Behöver bara lite peppning, känner jag... finns det något annat jag kan görà? :?:

Långluren på dagen sitter inte än. Jag förväntade mig problem med det, men kämpar på där också.

Min mamma säger förresten att jag sov aldrig några längre stunder på dagen. Det kanske går i släkten...

Är lite orolig för Malva, i och med att hon sover inte tillräckligt på natten och inte på dagen heller nu. Bara hon inte tar skada av denna sömnbrist...
Mirksu

Inlägg av Mirksu »

Puffar lite... är det någon som hinner/vill svara?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag stormar in och försöker ge några kloka ord på vägen :)

Malva (vilket underbart namn :heart: ) vaknar tidigt och då tycker jag att du ska göra så lite som möjligt. Använd dig av ramsan och ge en bestämd sådan när du hör ifrån henne. Här handlar det helt och hållet om din ATTITYD som måste, i själ och hjärta, tala om för tösen att det fortfarande är natt. Ifall du tänker: "Ånej vad tidigt hon vaknar, hon måste somna om" så blir budskapet i ramsan både oroligt och stressat. Så enkelt men samtidigt så svårt är det :) . Men du fixar det :!:

Långluren. Jag förväntade mig problem med den skriver du. Tja, du fick vad du förväntade dig :wink: Utgå istället från att det här är Plätt-lätt så fixar det till sig :) Kämpa på nu vännen :!:

Sen kommer din mor med en orosvarg också när hon säger att inte heller du sov några längre stunder så det kanske går i släkten. Glöm det alldels bums för det är ju inte sant. Skjut den vargen och jobba på istället.

Var inte orolig för Malvas sömn, hon kommer få tillräckligt med sömn i det stora hela så några skador kommer hon inte ta såvida ni ömma föräldrar jobbar vidare med SHN-kuren.

Pepp, pepp, Pepp, pepp :!: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mirksu

Inlägg av Mirksu »

Tack för dina ord, SusanD! :D

Nu ska jag göra mig av med alla negativa tankarna och vargarna!

I morse började jag med väckarklockan, hoppas att det hjälper (tillsammans med en förbättrad attityd :wink: ). Ramsan hjälper oftast inte på morgonen, så jag tror att Malva är mest arg (ramsar endast när jag tror att hon är ledsen). Ska vara ännu mer sparsam med ramsandet, åtminstone efter den initiala pangramsan.

Det går bättre och bättre med långluren faktiskt, så vi ska sätta den också snart, har jag bestämt mig!

Till sist: skönt att höra att jag inte behöver vara orolig för sömnbristen!

Nu känner jag mig peppad igen! 8)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"