Hej och välkommen hit! Jag är övertygad om att du valt rätt
Mirksu skrev:
1) Malva har nu faktiskt börjat sova bättre! (Typiskt när man väl bestämt sig för SHN!) Läggningen tar 5-15 min. Ammar 2 ggr/natt, annars somnar tjejen inte om... Ska jag då i alla fall köra kuren i sin helhet eller finns det någon "light-variant"?
Ja, det är typiskt och inte så konsitgt. Du har bestämt dig, och hon känner det. Förmedla den känslan i hela kuren, så kommer det att gå utmärkt

Läggningen (om du menar inne i rummet när hon väl kommit i säng) ska, när kuren är genomförd, ta max två minuter. Gos, mys och annat får man göra innan.
Jo, hon kommer att somna om. Det är du som bestämmer det! Hon är klart tillräckligt gammal för att klara 12 timmar natt utan mat.
(Detta har jag skrivit en gång för ett tag sedan
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7259 )
2) Dagslurarna gör mig lite nervös. Malva har nämligen missat att dessa naturliga sömnpass är 20 min, 45 min osv. Hon kör med sina powernaps på 30 min oftast! Kan ibland sova 50 minuter också om jag har tur. Med andra ord: hon är en bebis som sover lite på dagarna. Har provat vagna henne till sömns igen, ibland somnar hon om men vaknar efter 5 minuter igen, ibland kan jag vagna tills armarna går av utan att hon somnar om. Hon kan till och med vakna efter 30 min fast vi är på promenad och somnar inte om trots att vagnen rör sig hela tiden! Jag tror att få henne att sova 1,5 timmar är kört. Därför har jag tänkt att hon ska sova 45 min + 1 timme på dagarna (sover natt 19-08.30 nu).

Vad tror ni om detta?
Ok, natten är ju lång 13,5 timme om du har skrivit rätt. Det innebär att hon behöver ungefär 1 timma till totalt. (Om hon verkligen sover hela natten)
Gissar jag rätt om jag säger att hon sover på rygg? Lägg henne på mage! Det kan ta ett tag innen hon fattar hur skönt det är, men hon kommer att sova bättre!
Jag har "fuskat" lite på dagslurarna. Har nästan hela tiden haft helt mörkt i rummet även då.
Mitt absoluta råd är ändå att sikta in dig på 12 timmar natt (ex. 19-07). Ge henne 1,5 timme ganska tidigt. Kanske mellan 8.30-10 och sedan 45 minuter på eftermiddagen (~14-14.45).
Och som du förstår kommer hon inte att kunna sova långa dagslurar om du anser att det är kört!
Det är också så med barn som har sömnbrist - de har ofta svårare att komma till ro och sova länge än utsövda barn (gäller även vuxna). Så bestäm dig och genomför så kommer det att funka så småningom.
3) Jag kommer att köra kurens alla nätter själv, då pappan jobbar och måste få sin nattsömn för att orka. Kan han ändå lägga Malva tex kväll 3 och 4 även om jag tar resten sedan?
Det kan han, tycker jag. Och då ska du också sova. Du vaknar om hon gör det - jag lovar! Snabbare besked än så behöver hon inte ha efter två nätter.
Öva ramsa och känn känslan av övertygelse i magen. Du kommer att fixa detta.
/LO